אכילת בשר בראש השנה


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 523
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 254 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 24 ספטמבר 2019, 00:26

כתוב במשנה ברורה שגם בראש השנה יש את המצוה של "ושמחת בחגך". האם זה כולל את הדין הרגיל שאין שמחה אלא בבשר ויין, וצריך להקפיד על בשר ויין בסעודות ר"ה?


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 309
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי משה נפתלי » 24 ספטמבר 2019, 02:09

שנינו בפרק אותו ואת בנו:
בְּאַרְבָּעָה פְרָקִים בַּשָּׁנָה הַמּוֹכֵר בְּהֵמָה לַחֲבֵרוֹ צָרִיךְ לְהוֹדִיעוֹ 'אִמָּהּ מָכַרְתִּי לִשְׁחֹט', 'בִּתָּהּ מָכַרְתִּי לִשְׁחֹט', וְאֵלּוּ הֵן: עֶרֶב יוֹם טוֹב הָאַחֲרוֹן שֶׁל חָג, וְעֶרֶב יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח, וְעֶרֶב עֲצֶרֶת, וְעֶרֶב רֹאשׁ הַשָּׁנָה, וּכְדִבְרֵי רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אַף עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים בַּגָּלִיל. בְּאַרְבָּעָה פְרָקִים אֵלּוּ מַשְׁחִיטִין אֶת הַטַּבָּח בְּעַל כָּרְחוֹ. אֲפִלּוּ שׁוֹר שָׁוֶה אֶלֶף דִּינָרִים וְאֵין לוֹ לַלּוֹקֵחַ אֶלָּא דִינָר, כּוֹפִין אוֹתוֹ לִשְׁחֹט.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 ספטמבר 2019, 02:58

משה נפתלי כתב:
24 ספטמבר 2019, 02:09
שנינו בפרק אותו ואת בנו:
בְּאַרְבָּעָה פְרָקִים בַּשָּׁנָה הַמּוֹכֵר בְּהֵמָה לַחֲבֵרוֹ צָרִיךְ לְהוֹדִיעוֹ 'אִמָּהּ מָכַרְתִּי לִשְׁחֹט', 'בִּתָּהּ מָכַרְתִּי לִשְׁחֹט', וְאֵלּוּ הֵן: עֶרֶב יוֹם טוֹב הָאַחֲרוֹן שֶׁל חָג, וְעֶרֶב יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח, וְעֶרֶב עֲצֶרֶת, וְעֶרֶב רֹאשׁ הַשָּׁנָה, וּכְדִבְרֵי רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אַף עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים בַּגָּלִיל. בְּאַרְבָּעָה פְרָקִים אֵלּוּ מַשְׁחִיטִין אֶת הַטַּבָּח בְּעַל כָּרְחוֹ. אֲפִלּוּ שׁוֹר שָׁוֶה אֶלֶף דִּינָרִים וְאֵין לוֹ לַלּוֹקֵחַ אֶלָּא דִינָר, כּוֹפִין אוֹתוֹ לִשְׁחֹט.

זו ראיה יפה, אך מעניין שהשאגת אריה שכתב סימן שלם (סימן קב) להוכיח שיש חיוב שמחה בר"ה לא הביא משנה זו, וביותר תמוה שנחלקו הגאונים האם מותר להתענות בר"ה, ורבינו נחשון גאון האריך להביא ראיות מן המקרא ומן הכתובים ומהברייתא ומהגמרא שיש חיוב שמחה, ולא הביא משנה מפורשת זו. אמנם יעויין בפני יהושע כתובות ה,א שעמד בזה וכתב שצ"ל דהסעודה היתה רק בלילה ולא ביום. ולכאורה אין כוונתו שהחיוב שמחה הוא רק בלילה ולא ביום, דהרי אדרבה בכל יו"ט הוכיח השאג"א שאין חיוב שמחה מה"ת אלא ביום ולא בלילה. אלא כוונתו שהדרך היתה לעשות סעודה לכבוד היו"ט והשנה החדשה, וכלשון רש"י בחולין פג,א "דרך ישראל לעשות סעודות", אבל אין מזה ראיה שיש בזה חיוב מעיקר הדין.

אמנם יש לציין שהב"ח בסי' תקכט הביא מזה להוכיח כדעת הרמב"ם שכתב שיש מצות שמחה בבשר בזמן הזה, אלא שאינו עיקר השמחה כמו בזמן בית המקדש שחיובו היה מצד שלמי שמחה. אבל הבית יוסף באמת ס"ל שאין שום מצוה בבשר בזה"ז אלא רק ביין בלבד. ונמצא דלהלכה אין שונה ראש השנה בזמן הזה משאר ימים טובים, דלדעת הרמב"ם יש מצוה באכילת בשר אבל לא חובה, ולדעת השו"ע אין מצוה כלל בבשר, וביין יש חובה לדברי הכל.

 


ספר וסופר
הודעות: 101
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי ספר וסופר » 24 ספטמבר 2019, 10:14

עי' באשכול זה
viewtopic.php?f=26&t=6878
שהביא בשלשת ההודעות הראשונות שלו, מהגר"א, שהביא ראיה ממשנה זו, לגבי שמחה בר"ה.
ולדעת הגר"א, עיקר דין אכילת בשר במועדים הוא בימי הדין דידהו, וכך הוא מסביר למה בחג הבשר נאכל דוקא בהו"ר ולא ביו"ט, כי עיקר הדין על המים הוא בהו"ר [שלא כדברי הראשונים שתירצו שהטעם הוא משום טרדה ביום ראשון של סוכות - וכבר אמר לי חכם אחד, שמכאן ראיה שארבעת המינים מטרידים יותר מאשר כל ההכנות לפסח, ולא היא, כי חלק מעצם ההכנות לפסח הוא הקרבת פסח וחגיגה].
וצ"ע איך זה משתלב עם הדין שמחה הכללי של המועדים, ואכילת הבשר בהם.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 740
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 24 ספטמבר 2019, 13:11

תודה ל @משה נפתלי
העברתי למוכר קפואים שיידע איך למכור, וזה אמיתי.

רק אוסיף את פירוש הברטנורא
פירש הרע''ב בְּאַרְבָּעָה פְרָקִים בַּשָּׁנָה. דֶּרֶךְ יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת סְעֻדּוֹת בְּאַרְבָּעָה פְרָקִים הַלָּלוּ, וּסְתָם הַלּוֹקֵחַ בְּהֵמָה אֵינוֹ לוֹקֵחַ אֶלָּא לִשְׁחֹט מִיָּד, לְפִיכָךְ הַמּוֹכֵר בְּהֵמָה לַחֲבֵרוֹ וּמָכַר תְּחִלָּה אִמָּהּ אוֹ בִתָּהּ בּוֹ בַּיּוֹם, צָרִיךְ שֶׁיֹּאמַר לַשֵּׁנִי דַּע לְךָ שֶׁהַיּוֹם מָכַרְתִּי אִמָּהּ לִשְׁחֹט אוֹ בִתָּהּ מָכַרְתִּי לִשְׁחֹט, שֶׁמָּא כְּבָר נִשְׁחֲטָה:  

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 740
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 24 ספטמבר 2019, 13:28

ספר וסופר כתב:
24 ספטמבר 2019, 10:14
עי' באשכול זה
viewtopic.php?f=26&t=6878
שהביא בשלשת ההודעות הראשונות שלו, מהגר"א, שהביא ראיה ממשנה זו, לגבי שמחה בר"ה.
ולדעת הגר"א, עיקר דין אכילת בשר במועדים הוא בימי הדין דידהו, וכך הוא מסביר למה בחג הבשר נאכל דוקא בהו"ר ולא ביו"ט, כי עיקר הדין על המים הוא בחג [שלא כדברי הראשונים].
וצ"ע איך זה משתלב עם הדין שמחה הכללי של המועדים, ואכילת הבשר בהם.

אכן ראיתי את ביאור הגר"א או"ח סימן תרס"ד ס"א,
וז"ל: ועושין (את הושע"ר) גם כן כמו יו"ט, כמ"ש במתניתין פרק ד' דסוכה שהיו מרבים בשמחה "מיד התינוקות וכו' ". וכל ימי הדין הוא יו"ט הד' פרקים בשנה. עכ"ל.

ועשיתי חיפוש, אין במשנה במקור אחר שכתוב ארבעה פרקים בשנה, מלבד הציון למשנה זו, חולין פ"ה מ"ג.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 736
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 211 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי הכהן » 24 ספטמבר 2019, 15:36

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
24 ספטמבר 2019, 13:28
ועשיתי חיפוש, אין במשנה במקור אחר שכתוב ארבעה פרקים בשנה, מלבד הציון למשנה זו, חולין פ"ה מ"ג.
השווה לר"ה פ"א מ"ב


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2618
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 384 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי יהודי » 24 ספטמבר 2019, 15:39

מעניין מה המנהג בזה, כמדומה שבפוניבז' לא הגישו בשר בר"ה.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 740
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 24 ספטמבר 2019, 16:24

הכהן כתב:
24 ספטמבר 2019, 15:36
דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
24 ספטמבר 2019, 13:28
ועשיתי חיפוש, אין במשנה במקור אחר שכתוב ארבעה פרקים בשנה, מלבד הציון למשנה זו, חולין פ"ה מ"ג.
השווה לר"ה פ"א מ"ב
זה הלשון שם:בְּאַרְבָּעָה פְרָקִים הָעוֹלָם נִדּוֹן, בְּפֶסַח עַל הַתְּבוּאָה, בַּעֲצֶרֶת עַל פֵּרוֹת הָאִילָן, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה {יט} כָּל בָּאֵי הָעוֹלָם עוֹבְרִין לְפָנָיו כִּבְנֵי מָרוֹן, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים לג) הַיּוֹצֵר יַחַד לִבָּם, הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם. וּבֶחָג {כא} נִדּוֹנִין עַל הַמָּיִם:

אם התכוונת, שלזה הגר"א יכול להתכוון, זה ודאי לשון אחרת.
אולי התכוונת שארבעה פרקים אלו שהם ימי דין הובאו גם שם.

 

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 740
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 24 ספטמבר 2019, 16:30

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
24 ספטמבר 2019, 13:28

אכן ראיתי את ביאור הגר"א או"ח סימן תרס"ד ס"א,
וז"ל: ועושין (את הושע"ר) גם כן כמו יו"ט, כמ"ש במתניתין פרק ד' דסוכה שהיו מרבים בשמחה "מיד התינוקות וכו' ". וכל ימי הדין הוא יו"ט הד' פרקים בשנה. עכ"ל.

ועשיתי חיפוש, אין במשנה במקור אחר שכתוב ארבעה פרקים בשנה, מלבד הציון למשנה זו, חולין פ"ה מ"ג.
מישהו הקשה על הביאור הגר"א,
איך הוא למד מהמשנה שבהושענא רבה עצמו הוא יו"ט ?
הלא שלושת ערבי הימים טובים האחרים שמוזכרים במשנה, לכאורה הכוונה ששוחטים בערב יו"ט עבור יו"ט. ולא שערב יו"ט הוא עצמו יו"ט.

ושמעתי הסבר יפה בביאור הגר"א מרבי אלימלך וינברג:
שבעצם הושע"ר זה סוכות ויש מצוות סוכה, רק הוקשה לו אולי מכיון שהוא יום הדין זה יפקיע את היו"ט, על זה הביא שכל ימי הדין הוא יו"ט ואין זה סתירה.
 

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 740
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 24 ספטמבר 2019, 16:59

מבקש אמת כתב:
24 ספטמבר 2019, 02:58
משה נפתלי כתב:
24 ספטמבר 2019, 02:09
 

זו ראיה יפה, אך מעניין שהשאגת אריה שכתב סימן שלם (סימן קב) להוכיח שיש חיוב שמחה בר"ה לא הביא משנה זו, וביותר תמוה שנחלקו הגאונים האם מותר להתענות בר"ה, ורבינו נחשון גאון האריך להביא ראיות מן המקרא ומן הכתובים ומהברייתא ומהגמרא שיש חיוב שמחה, ולא הביא משנה מפורשת זו. 
שמעתי בזה תירוץ טוב, משני תלמידי חכמים בסגנון דומה.
שממשנה זו יש ראיה שהמנהג היה לאכול בשר, וזה לא חידוש, שזה שמנהג זה התחיל כבר מעזרא שאמר: "שלחו מנות ושתו ממתקים".
רק בזה גופא המחלוקת, האם זה 'מנהג' לאכול, או שזה חיוב לאכול.

והאבן עזרא בפירושו על עזרא שם, מפרש על "שתו ממתקים" שהוא מצד מצוות ושמחת בחגך. ומצדד כסוברים שהוא חיוב.
החידוש שנתחדש לנו ממשנה זו, שלא מדובר בסתם מנות, אלא המנהג היה בבשר בהמה.
 


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1338
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 639 פעמים
קיבל תודה: 439 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי אוריאל » 25 ספטמבר 2019, 00:45

לענין מעשה ברמ"א סי' תקפ"ג מוזכר שאוכלים בשר שמן וכל מיני מתיקה בראש השנה, וכ"ה בקיצור שולחן ערוך שם.
אולם במג"א ריש הסימן הביא בשם המגלה עמוקות דאין לאכול בשר ולשתות יין בר"ה, וכן מבואר בשולחן ערוך הגר"ז דר"ה אע"ג דהוא יו"ט מ"מ אין בו דין שמחה כשאר יו"ט.

[וכזאת השבתי לאחד ששאלני על מנהג סבו שלא היה אוכל בשר בראש השנה, ומזה נסתבב שבביתו לא נהגו כל השנים לאכול בשר, והוא תהה על זה הרבה שמכיון שנפסק שאסור לצום, וברמ"א מפורש לאכול בשר, ובמשנה ברורה סתם שיש בר"ה דין ושמחת בחגך, ובשאג"א כתב שכל דיני יו"ט עליו, מה מקום יש כאן להחמיר באכילת בשר. והראיתי לו שיש מקור למנהג זה במג"א, ובשועה"ר, וסבו שהגיע מפולין והיה נוהג כמנהג החסידים, כנראה שהחמירו בזה עפ"י הקבלה או עפ"י הנהגת הגר"ז].


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 309
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי משה נפתלי » 25 ספטמבר 2019, 03:26

אוריאל כתב:
25 ספטמבר 2019, 00:45
ברמ"א סי' תקפ"ג מוזכר שאוכלים בשר שמן וכל מיני מתיקה בראש השנה, אולם במג"א ריש הסימן הביא בשם המגלה עמוקות דאין לאכול בשר ולשתות יין בר"ה.
צ"ל במג"א ריש סימן תקצ"ז בשם ספר 'מגיד מישרים' פרשת נצבים. וזה לשון המגיד שם בענין עשי"ת:
וכל הני יומין עילאין אינון ואיבעי לאכפייא בהו יצר הרע, ולהכי איבעי לאתענאה בהו, ומיהו לא נהוג עלמא הכי, ומכל מקום איבעי דלא למיכל בהו בישרא ודלא למשתי חמרא, ואוף בשאר אוכלין ומשקין למזער בהו. ואע"ג דאמר עזרא 'אכלו משמנים', ההיא לכלל עלמא, ואנא ממלל ליחידי סגולה. ותו, ד'משמנים' היינו שמן וחמאה וחלב, אבל לא בשר. וכן בשתייה. ולא אמר 'שתו יינות', אלא משקין אחרים דאינון מתוקין.


ספר וסופר
הודעות: 101
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בשר בראש השנה

שליחה על ידי ספר וסופר » 25 ספטמבר 2019, 09:29

משה נפתלי כתב:
25 ספטמבר 2019, 03:26
אוריאל כתב:
25 ספטמבר 2019, 00:45
ברמ"א סי' תקפ"ג מוזכר שאוכלים בשר שמן וכל מיני מתיקה בראש השנה, אולם במג"א ריש הסימן הביא בשם המגלה עמוקות דאין לאכול בשר ולשתות יין בר"ה.
צ"ל במג"א ריש סימן תקצ"ז בשם ספר 'מגיד מישרים' פרשת נצבים. וזה לשון המגיד שם בענין עשי"ת:
וכל הני יומין עילאין אינון ואיבעי לאכפייא בהו יצר הרע, ולהכי איבעי לאתענאה בהו, ומיהו לא נהוג עלמא הכי, ומכל מקום איבעי דלא למיכל בהו בישרא ודלא למשתי חמרא, ואוף בשאר אוכלין ומשקין למזער בהו. ואע"ג דאמר עזרא 'אכלו משמנים', ההיא לכלל עלמא, ואנא ממלל ליחידי סגולה. ותו, ד'משמנים' היינו שמן וחמאה וחלב, אבל לא בשר. וכן בשתייה. ולא אמר 'שתו יינות', אלא משקין אחרים דאינון מתוקין.
כידוע, הקטע הזה ב'מגיד מישרים', היווה נקודת מרכז בדיון על מהות המגידים משמים.

כי הקשו עליו מהמשנה בחולין, שכתוב מפורש שאוכלים בשר, וכמדו' שמביאים בשם הגר"ח שזה ראיה שכל כח המגיד הוא מנשמת האדם שאליו הוא מתגלה, וכנראה באותה שעה  שהוא דרש לבית יוסף על ענין זה, נעלמה מהבית יוסף משנה זו.

הדברים תמוהים וזקוקים לפירוש, וכעת כשאני רואה את הלשון של המגיד מישרים בפנים [ממה שמוצטט בהודעה], כנראה ההתייחסות היא למה שהוא אומר 'ותו' היינו שמן וחמאה, שאמנם על הפסוק זה עונה אבל לא על המשנה. עכ"פ התירוץ הראשון שההיא ממלל לכוליה עלמא, יכול להיות נכון גם כלפי המשנה.

[זכור לי משנותי בישיבה (לפני הרבה שנים..) שראיתי אז את המגיד מישרים החדש, ונראה לי שר' שריה זצ"ל מתייחס למעשה הזה בפתיחה או הסכמה שהוא כותב להו"ל].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים