חידוש שאין לקבל הרבה תוספת יו"ט בר"ה


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1531
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 705 פעמים
קיבל תודה: 499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידוש שאין לקבל הרבה תוספת יו"ט בר"ה

שליחה על ידי אוריאל » 01 אוקטובר 2019, 23:50

ראיתי בר"ה דבר חידוש בשו"ת מהרי"ל סי' ל"ג, שאין להקדים לקבל תוספת יו"ט לר"ה, כיון שזהו יומא דדינא. מדבריו משמע, שהגם שבכל שבת ויו"ט יש עדיפות לקבל את החג כמה שיותר מוקדם, בר"ה עדיף לאחר כמה שיותר, ולקבל מעט יותר מוקדם, ההכרחי לצורך תוספת יו"ט.
וצ"ל, דהגם שכתבו המפרשים במה שבקול השופר עובר הקב"ה מכסא דין לכסא רחמים, דהכוונה שע"י שישראל מקבלים על עצמם את הדין והם עצמם מביאים את הדין עליהם בתקיעתם בשופר, מידת הדין נהפכת למידת הרחמים. מ"מ כ"ז רק בציבור, אבל ביחיד אדרבה, מבואר בפוסקים שאין לו לתקוע קודם שתקעו הציבור. ולכן בקבלת יו"ט שזהו ענין היחיד, אין ראוי להקדים כ"כ [וי"ל בעוד אופנים].


שלו'
הודעות: 187
הצטרף: 27 אפריל 2020, 03:40
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידוש שאין לקבל הרבה תוספת יו"ט בר"ה

שליחה על ידי שלו' » 18 יוני 2020, 00:31

יישר כח על הידיעה הנפלאה.
אך לא הבנתי, מה בכך שהוא 'יומא דדינא', הרי הדין עצמו לכאורה הוא רק ביום ולא בלילה, והתוס' אינה מקדימה את הדין?


ששמואל
הודעות: 334
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידוש שאין לקבל הרבה תוספת יו"ט בר"ה

שליחה על ידי ששמואל » 18 יוני 2020, 01:22

אולי משום שמהותו של יום הוא יום דין וא"כ כשמקבל עליו מראה שאינו חושש מדינו.
תדע, דהא מה לי מוסיף מה לי אינו מוסיף כיון דסוף סוף ידינוהו.


גבריאל פולארד
הודעות: 628
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1044 פעמים
קיבל תודה: 318 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידוש שאין לקבל הרבה תוספת יו"ט בר"ה

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 18 יוני 2020, 08:39

אוריאל כתב:
01 אוקטובר 2019, 23:50
ראיתי בר"ה דבר חידוש בשו"ת מהרי"ל סי' ל"ג, שאין להקדים לקבל תוספת יו"ט לר"ה, כיון שזהו יומא דדינא. מדבריו משמע, שהגם שבכל שבת ויו"ט יש עדיפות לקבל את החג כמה שיותר מוקדם, בר"ה עדיף לאחר כמה שיותר, ולקבל מעט יותר מוקדם, ההכרחי לצורך תוספת יו"ט.
וצ"ל, דהגם שכתבו המפרשים במה שבקול השופר עובר הקב"ה מכסא דין לכסא רחמים, דהכוונה שע"י שישראל מקבלים על עצמם את הדין והם עצמם מביאים את הדין עליהם בתקיעתם בשופר, מידת הדין נהפכת למידת הרחמים. מ"מ כ"ז רק בציבור, אבל ביחיד אדרבה, מבואר בפוסקים שאין לו לתקוע קודם שתקעו הציבור. ולכן בקבלת יו"ט שזהו ענין היחיד, אין ראוי להקדים כ"כ [וי"ל בעוד אופנים].

שמעתי פעם דרשן מפורסם שדבר על אלול והביא את המהרי''ל הזה וביאר שטעם המהרי''ל הוא כדי לזכות לעוד כמה דקות של אלול...

לא ראיתי בפנים אז אני שואל, הוורט הזה יכול להכנס בדברי המהרי''ל או לכל הפחות ''משבר ונכנס''?!

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אלול, ימים נוראים”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח