בצרה של אדום

שאר לעמו

משתמש ותיק
בהנחה שהכוונה לבצרה עיר מואב שממנה יצא למלוך יובב בן זרח על אדום, ולכן תלקה עם אדום, אזי היא בוציירה בהר שממזרח לערבה.
(הוספה: יתכן שנקראת כך משום היותה יושבת על מבצר טבעי נשגב, במרכז התמונה).
בצרה.jpg

מלבדה היתה עיר מקלט 'בצר במדבר בארץ המשור לראובני'- מול חברון. לא מזוהה כיום.
ומלבדם היתה וישנה עד היום 'בוצרה' שבחורן (לרגלי הר הדרוזים ממערב) בצפון מדינת ירדן של היום.

והמלאך שרו של עשיו יטעה בין בצר לבצרה, כדאיתא במכות יב. ובעוד מקומות בחז"ל.
ובע"ז נח: טעה ריש לקיש בין בצר לבוצרה, ורבי יוחנן העמידו על כך. (ועי' תוס' ע"ז נח: וצ"ע שלכאורה זה שתי ענינים)

צרופה מפה (יש עליה זכויות יוצרים, ומשו"כ אסורה לשימוש והפצה).

אפור בהיר - 1,000,000.jpg
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאלה נוספת
מה היא "חצור" שמוזכרת בירמיהו מט, כח בתור עיר של בני קדר נוודים בעלי גמלים
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
בצר שמוקפת בסימן שאלה (זו שמעבר לים המלח) היא באיזור מדברי? כמדומני שזה בהרים שאמורים לקבל גשם די טוב בגלל שהם באים מיד אחרי הבקע של ים המלח והפסוק אומר "את בצר במדבר"
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ממלכות חצור איננה חצור של יבין מלך כנען הנמצאת בדרום עמק החולה,
אלא ממלכות חצור - לשון רבים.
כנראה הכוונה לאופן הישיבה של מלכי בני קדר, ולא למקום מסוים, על דרך שכתוב (ברא' כה טז): "אלה הם בני ישמעאל ואלה שמתם בחצריהם ובטירתם שנים עשר נשיאם לאמתם".
ותודה על הערתך זו - ותרבה הדעת.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יצחק אמר:
בצר שמוקפת בסימן שאלה (זו שמעבר לים המלח) היא באיזור מדברי? כמדומני שזה בהרים שאמורים לקבל גשם די טוב בגלל שהם באים מיד אחרי הבקע של ים המלח והפסוק אומר "את בצר במדבר"
אין סתירה בין זה שזה אזור מדברי, לבין שהיא היתה ארץ מרעה מעולה - ארץ המישור, שעליה הכתוב אומר שבני ראובן חשקו בארץ מקנה, שיש בה מזון למקנה הרב שלהם.
גם בקעת הירדן מדברית והיא כגן ה' כארץ מצרים בואכה צוער. וזה אכן כך, כי יש מי גשמים בארץ המישור (600 מ"מ שנתיים שזה הרבה), אבל זו ארץ מדברית, ומתאימה למרעה.
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
יצחק אמר:
בצר שמוקפת בסימן שאלה (זו שמעבר לים המלח) היא באיזור מדברי? כמדומני שזה בהרים שאמורים לקבל גשם די טוב בגלל שהם באים מיד אחרי הבקע של ים המלח והפסוק אומר "את בצר במדבר"
אין סתירה בין זה שזה אזור מדברי, לבין שהיא היתה ארץ מרעה מעולה - ארץ המישור, שעליה הכתוב אומר שבני ראובן חשקו בארץ מקנה, שיש בה מזון לבהמה.
גם בקעת הירדן מדברית והיא כגן ה' כארץ מצרים בואכה צוער. וזה אכן כך, כי יש מי גשמים בארץ המישור (600 מ"מ שנתיים שזה הרבה), אבל זו ארץ מדברית, ומתאימה למרעה.
שטחי מרעה יש דווקא באיזורים שיש בהם הרבה גשם שאז גדל הרבה עשב בלי שום השקעה, במצב כזה עדיף לגדל בהמות ולא לנצל את הקרקע לגידולים יקרים. אם היו רוצים היו מגדלים שם מה שירצו אבל זה פשוט לא שווה, לכן ברטניה ועוד ארצות הן ארצות מרעה, וכי אפשר לקרא לזה מדבר? זה הרי ההיפך ממדבר.
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מדבר כאן, לא הכוונה לארץ ציה ושממה, אלא לארץ מדברית צחיחה בסוג האדמה שלה.
אינני גאוגרף ואין לי זמן לשאול למה זה כך, אך זו העובדה.
הקרקע לא תופסת מים ולכן לא מגדלים עצים, אלא מרעה. וכך גם בגולן הצפוני ובבשן (מ-700 מ' מעל פני הים - חגורת הרי הגעש), מתאים למרעה ולא לחקלאות, וזה אזור מדברי למחצה.
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
כעת אני רואה בויקי' שטעיתי, אכן רוב השטח ההררי בירדן הוא מדברי שורר בו חום עז בקיץ והוא כנראה מתאים רק למרעה טבעי ולא לחקלאות מושקעת.
 

הכהן

משתמש ותיק
כמדומני שבתנ"ך 'מדבר' הוא לאו דווקא מקום צחיח אלא כל אזור שאינו מעובד לחקלאות נקרא מדבר
 
חלק עליון תַחתִית