חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
זה בסדר?
וַיֵּאָ֨סְפ֜וּ כָּל־בַּעֲלֵ֤י שְׁכֶם֙ וְכָל־בֵּ֣ית מִלּ֔וֹא וַיֵּ֣לְכ֔וּ וַיַּמְלִ֥יכוּ אֶת־אֲבִימֶ֖לֶךְ לְמֶ֑לֶךְ עִם־אֵל֥וֹן מֻצָּ֖ב אֲשֶׁ֥ר בִּשְׁכֶֽם׃
 

אוריאל

משתמש ותיק
היכי תמצי חפץ שמשתמשים בו לעשות מצוה, אם זה שלו לא יכול לצאת איתו ידי חובתו אבל אם שאל את החפץ מאחר או אפילו אם הוא אבוד ולא זכה בו או גזול בידו - כן יצא ידי חובתו.
 

בעלבוס

משתמש רגיל
בס"ד
איך יחול לחול בלוח השנה תרחיש כזה: 5 שבועות ברצף שבכל יום שני בשבוע קוראים בס"ת בחומש אחר מהחמשה חומשי תורה.
 

שניאור

משתמש ותיק
בעלבוס אמר:
איך יחול לחול בלוח השנה תרחיש כזה: 5 שבועות ברצף שבכל יום שני בשבוע קוראים בס"ת בחומש אחר מהחמשה חומשי תורה.
האם אתה מתכוון שבכל פעם ספר אחר, דהיינו בתוך חמשה שבועות קוראים מכל החומשים, או לאו דווקא, כי אם לא אז השנה בשבוע לפני ראש השנה קראו בחומש דברים, בר"ה שחל ביום שני קראו חומש בראשית, בשבוע אח"כ יקראו שוב חומש דברים, בשבוע אח"כ שזה חג הסוכות יקראו חומש ויקרא, ובשבוע אח"כ שזה שמחת תורה יקראו שוב דברים וגם בראשית.
 

במבי

משתמש ותיק
איך יכול להיות שיקראו בשבת בספר תורה את אותה הפרשה פעמיים בשנה?

(בתור פרשה עיקרית ולא בתור תוספת וכדו')
 

בעלבוס

משתמש רגיל
שניאור אמר:
בעלבוס אמר:
איך יחול לחול בלוח השנה תרחיש כזה: 5 שבועות ברצף שבכל יום שני בשבוע קוראים בס"ת בחומש אחר מהחמשה חומשי תורה.
האם אתה מתכוון שבכל פעם ספר אחר, דהיינו בתוך חמשה שבועות קוראים מכל החומשים, או לאו דווקא, כי אם לא אז השנה בשבוע לפני ראש השנה קראו בחומש דברים, בר"ה שחל ביום שני קראו חומש בראשית, בשבוע אח"כ יקראו שוב חומש דברים, בשבוע אח"כ שזה חג הסוכות יקראו חומש ויקרא, ובשבוע אח"כ שזה שמחת תורה יקראו שוב דברים וגם בראשית.

וחומש במדבר? 
 

הכהן

משתמש ותיק
במבי אמר:
איך יכול להיות שיקראו בשבת בספר תורה את אותה הפרשה פעמיים בשנה?

(בתור פרשה עיקרית ולא בתור תוספת וכדו')

וילך
 

במבי

משתמש ותיק
הכהן אמר:
במבי אמר:
איך יכול להיות שיקראו בשבת בספר תורה את אותה הפרשה פעמיים בשנה?

(בתור פרשה עיקרית ולא בתור תוספת וכדו')

וילך

אמת !

באותה מידה יכולה להיות שנה שכלל לא יקראו בה את פרשת וילך !!!
 
 

בעלבוס

משתמש רגיל
בעלבוס אמר:
שניאור אמר:
בעלבוס אמר:
איך יחול לחול בלוח השנה תרחיש כזה: 5 שבועות ברצף שבכל יום שני בשבוע קוראים בס"ת בחומש אחר מהחמשה חומשי תורה.
האם אתה מתכוון שבכל פעם ספר אחר, דהיינו בתוך חמשה שבועות קוראים מכל החומשים, או לאו דווקא, כי אם לא אז השנה בשבוע לפני ראש השנה קראו בחומש דברים, בר"ה שחל ביום שני קראו חומש בראשית, בשבוע אח"כ יקראו שוב חומש דברים, בשבוע אח"כ שזה חג הסוכות יקראו חומש ויקרא, ובשבוע אח"כ שזה שמחת תורה יקראו שוב דברים וגם בראשית.

וחומש במדבר? 
וחומש שמות?
 
 

במבי

משתמש ותיק
איך יתכן שצריך לקום בפני משהו אף אם עדיין לא רואים אותו כלל?
(והקם כמובן איננו עיוור)
 

אוריאל

משתמש ותיק
במבי אמר:
איך יתכן שצריך לקום בפני משהו אף אם עדיין לא רואים אותו כלל?
(והקם כמובן איננו עיוור)
יש בגמרא בקדושין לג. אביי כי הוי חזי לאודניה דחמריה דרב יוסף הוה קאים מקמיה, הרי שקם לכבודו של רב יוסף אפילו שעוד לא ראהו.
 
 

במבי

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
במבי אמר:
איך יתכן שצריך לקום בפני משהו אף אם עדיין לא רואים אותו כלל?
(והקם כמובן איננו עיוור)
יש בגמרא בקדושין לג. אביי כי הוי חזי לאודניה דחמריה דרב יוסף הוה קאים מקמיה, הרי שקם לכבודו של רב יוסף אפילו שעוד לא ראהו.
אולי מכח הגמ' הנ"ל נפסק בשו"ע ההלכה שאני מתכוון אליה אך לא התכוונתי לזה.
 
 

בעלבוס

משתמש רגיל
במבי אמר:
הכהן אמר:
במבי אמר:
איך יכול להיות שיקראו בשבת בספר תורה את אותה הפרשה פעמיים בשנה?

(בתור פרשה עיקרית ולא בתור תוספת וכדו')

וילך

אמת !

באותה מידה יכולה להיות שנה שכלל לא יקראו בה את פרשת וילך !!!

מתי קוראים וילך פעמיים? 

ואיזה שנה לא יקראו בכלל פרשת וילך?
 

במבי

משתמש ותיק
בעלבוס אמר:
במבי אמר:
הכהן אמר:

אמת !

באותה מידה יכולה להיות שנה שכלל לא יקראו בה את פרשת וילך !!!

מתי קוראים וילך פעמיים? 

ואיזה שנה לא יקראו בכלל פרשת וילך?

וילך היא הפרשה היחידה שיכולה להיקרא בשלמותה פעמיים בשנה. זה יכול לקרות כשהפרשות ניצבים ו-וילך נקראות בשבועות שונים, שאז פרשת וילך נקראת אחרי ראש השנה. ואם במחזור הקריאה החדש הפרשות נקראות יחד, אז וילך נקראת לפני ראש השנה – כך יוצא שהיא נקראת פעמיים באותה שנה. כאן

ובאותה מידה אם בשנה א' קראו ניצבים וילך מחובר ובשנה ב' מחולק יוצא שבשנה ב' וילך תקרא בשנה הג' ! וא"כ לא קראו כלל בשנה ב' את פרשת וילך.
 

בעלבוס

משתמש רגיל
בעלבוס אמר:
בס"ד
איך יחול לחול בלוח השנה תרחיש כזה: 5 שבועות ברצף שבכל יום שני בשבוע קוראים בס"ת בחומש אחר מהחמשה חומשי תורה.

והפתרון, כשראש השנה חל בשבת:
יום שני של לפני ר"ה - קוראים דברים.
יום שני צום גדליה - קוראים שמות,
יום שני יום כיפור -  ויקרא.
יום שני חוה"מ סוכות - במדבר.
יום שני אחרי סוכות  - בראשית.
 

אוריאל

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
היכן מצינו שחצי שיעור יותר חמור משיעור שלם?
מצינו בגמרא כריתות יח:, שיום הכיפורים מכפר על שיעור שלם ואיננו מכפר על חצי שיעור, נמצא אם כן שלענין כפרת יום הכיפורים חצי שיעור חמור יותר משיעור שלם.

[ובמשנה למלך פ"ג מהל' שגגות תמה מה סברא יש בזה, והלא אם שיעור שלם מכפר אמאי אינו מכפר על חצי שיעור. ושם במרכבת המשנה תירוץ מופלא למאד].
 
 

אוריאל

משתמש ותיק
חידה לסוכות:
היכי תמצי אדם שנוטל ארבעם המינים עם אתרוג כשר, לא יוצא ידי חובה, ואילו נוטלם עם אתרוג פסול- יוצא ידי חובה.
 

נבשר

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
חידה לסוכות:
היכי תמצי אדם שנוטל ארבעם המינים עם אתרוג כשר, לא יוצא ידי חובה, ואילו נוטלם עם אתרוג פסול- יוצא ידי חובה.
אתרוג כשר וכגון שהוא גזול או שאול, ואתרוג פסול, שיצא יד"ח שיש בידו לכל הפחות ג' מינים, רק יצא חידוש מזה שגרע אם הוא כשר והפסיד כל הארבעה, אע"ג שאיכא לומר דל מהכא, מ"מ יש לו מצד הד' מינים ד' מינים כשרים א"כ יש בהם פסול של גזול, לא יודע אם נכון או שטות.
 

אוריאל

משתמש ותיק
נבשר אמר:
אוריאל אמר:
חידה לסוכות:
היכי תמצי אדם שנוטל ארבעם המינים עם אתרוג כשר, לא יוצא ידי חובה, ואילו נוטלם עם אתרוג פסול- יוצא ידי חובה.
אתרוג כשר וכגון שהוא גזול או שאול, ואתרוג פסול, שיצא יד"ח שיש בידו לכל הפחות ג' מינים, רק יצא חידוש מזה שגרע אם הוא כשר והפסיד כל הארבעה, אע"ג שאיכא לומר דל מהכא, מ"מ יש לו מצד הד' מינים ד' מינים כשרים א"כ יש בהם פסול של גזול, לא יודע אם נכון או שטות.



אני חשבתי על אופן דומה: יש בידו ארבעת המינים, דהיינו, כולל אתרוג כשר. עכשיו אם יטול בנוסף לזה עוד אתרוג כשר, נמצא שעובר על בל תוסיף, וא"כ המצוה שקיים היא מצוה הבאה בעבירה, ובכגון דא יש הרבה שיטות שלא יוצא ידי חובת המצוה אף בדיעבד מדאו'. אבל אם האתרוג הנוסף היה פסול , בזה כמובן לא יהיה איסור בל תוסיף, והרי זה כפרי בעלמא, וא"כ אין כאן בל תוסיף, וממילא יצא ידי חובת המצוה.
 

בעלבוס

משתמש רגיל
בס"ד

איך יכול להיות מצב אדם עבר עבירה בשוגג, אבל כדי שיביא חטאת חייב להמתין כ עשרים יום+ (ולא יתנו לו להביא חטאת מיד אחרי העבירה בשוגג).
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
קשר נעליים בשבת? אם לא יתיר אותן תוך שבוע הרי זה איסור דאורייתא וחייב חטאת, אך אם בתוך שבוע יתירן זה רק איסור דרבנן ופטור מקרבן. אבל ביקשת 20 יום, אז אולי זורע זרע באדמה על זה הדרך?
 

במבי

משתמש ותיק
איזה יום בשנה יש יהודים בעולם המקפידים לאכול דווקא בננות וישנם יהודים אחרים המקפידים דווקא לא לאכלם?
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
מוצאי יו"כ בחו"ל: מצאתי באיזה אתר שטוב לשבור את הצום בפירות כגון אבטיחים ובננות. ויש חסידים באשכנז שעושים שני ימים צום, הביאם הטור סי' תרכד. אך לבי אומר לי שלא לזאת היתה כוונתך...
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
איך יתכן שאני שותה יין שלי ויהודי בסוף העולם יכול להפוך אותו ליין נסך???????
 
חלק עליון תַחתִית