זכר ונקבה בהושענות


פותח הנושא
תיובתא
הודעות: 1035
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 269 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי תיובתא » 14 אוקטובר 2019, 22:55

הנה מנהג האשכנזים להתייחס אל הקב"ה \ השכינה בלשון זכר:
דוגמה מברכת המזון:
על יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ. וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ.

מנהג הספרדים (ברובם הגדול למיטב הבנתי), להתייחס בלשון נקבה:

וְעַל יִשְׂרָאֵל עַמָּךְ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ .

אצל הספרדים יש חריגים, לדוגמא  "נוֹדֶה לְּךָ" שבברכת המזון ועוד.
אצל האשכנזים ככל שידוע לי הקריאה אחידה,
והנה בנוסח הושענות מתחילים האשכנזים בלשון זכר הוֹשַׁע נָא לְמַעַנְךָ אֱלֹקינוּ הוֹשַׁע נָא:   
ולפתע  עוברים לדבר בלשון נקבה:
לְמַֽעַן אֲמִתָּֽךְ. לְמַֽעַן בְּרִיתָֽךְ. לְמַֽעַן גׇּדְלָֽךְ וְתִפְאַרְתָּֽךְ. וכו' וכו'
שאלתי היא, על מה ולמה נשתנתה הלשון בפיוט זה?


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי עת לדבר » 15 אוקטובר 2019, 00:25

כמדומה שאותם ששינו את הנוסח של סידורי אשכנז לפני כ-200 300 שנה פשוט לא סיימו את עבודתם.
זה מצוי בעוד מקומות.


יוסף יצחק
הודעות: 549
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי יוסף יצחק » 15 אוקטובר 2019, 01:39

השאלה היא גם שבסליחות אומרים בל' זכר
לכא' ב"למען" מתאים לשון נקבה בחינת נשפע/מקבל


אמת מארץ תצמח
הודעות: 381
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 15 אוקטובר 2019, 02:10

תיובתא כתב:
14 אוקטובר 2019, 22:55
אצל האשכנזים ככל שידוע לי הקריאה אחידה,
המילה לָֽךְ מופיעה בתפילה בנוסח אשכנז
ומי דומה לָֽךְ
מודים אנחנו לָֽךְ
ועל נשמותינו הפקודות לָֽךְ... מעולם קיוונו לָֽךְ
על שאנחנו מודים לָֽךְ
ולכאורה לָֽךְ הוא לשון נקבה
אמנם ראיתי כאן https://www.ykr.org.il/question/17431
הרב חנוך הכהן
מלה זו, אם היא בהפסק אומרים לָךְ (כ"ה בכל התנ"ך) גם בזכר ובכל הדוגמאות האלו היא בהפסק.


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי עת לדבר » 15 אוקטובר 2019, 02:13

יוסף יצחק כתב:
15 אוקטובר 2019, 01:39
השאלה היא גם שבסליחות אומרים בל' זכר
לכא' ב"למען" מתאים לשון נקבה בחינת נשפע/מקבל
בסליחות (בסוף), הניקוד הוא עשה למען אֲמִתֶּךָ עשה למען בְּרִיתֶךָ (כך שמיניה וביה מוכח שאין כאן עקביות).
רק הענין הוא שבסידורים העתיקים הניקוד היה (כמעט) תמיד בל' נקבה (מלכותָךְ וכדו'), מן הסתם כדקדוק לשון ארמי שבו לשון נוכח הוא תמיד כלשון נקבה בלה"ק. ורבי שבתי סופר טען (ע"פ מהרי"ל ומהרש"ל) שאין לומר לפני הקב"ה בלשון השווה גם לנקבה, ועפ"ז שינו ללשון זכר, וכנראה שכאן נשמט השינוי.


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי עת לדבר » 15 אוקטובר 2019, 02:39

הקדמה כללית לרש''ס.PDF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
תיובתא
הודעות: 1035
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 269 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי תיובתא » 15 אוקטובר 2019, 13:03

אמת מארץ תצמח כתב:
15 אוקטובר 2019, 02:10
תיובתא כתב:
14 אוקטובר 2019, 22:55
אצל האשכנזים ככל שידוע לי הקריאה אחידה,
המילה לָֽךְ מופיעה בתפילה בנוסח אשכנז
ומי דומה לָֽךְ
מודים אנחנו לָֽךְ
ועל נשמותינו הפקודות לָֽךְ... מעולם קיוונו לָֽךְ
על שאנחנו מודים לָֽךְ
ולכאורה לָֽךְ הוא לשון נקבה
אמנם ראיתי כאן https://www.ykr.org.il/question/17431
הרב חנוך הכהן
מלה זו, אם היא בהפסק אומרים לָךְ (כ"ה בכל התנ"ך) גם בזכר ובכל הדוגמאות האלו היא בהפסק.
איני בקיא בדקדוק, אבל זה נשמע בהחלט סביר שזה ההסבר לחריגה של ה"לך", שהרי מילים רבות משתנה הגייתן כשהם בסוף משפט או פסוק, ע"פ הקריאה האשכנזית.


לבי במערב
הודעות: 729
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 299 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי לבי במערב » 15 אוקטובר 2019, 17:03

יוסף יצחק כתב:
15 אוקטובר 2019, 01:39
השאלה היא גם שבסליחות אומרים בל' זכר
כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע נהג לומר אף בסליחות "אמתָּךְ . . בריתָךְ" וכו'.


שניאור
הודעות: 965
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 666 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי שניאור » 17 אוקטובר 2019, 13:54

יוסף יצחק כתב:
15 אוקטובר 2019, 01:39
השאלה היא גם שבסליחות אומרים בל' זכר
כמדומה שאצל החסידים אומרים גם בסליחות לשון נקבה.


ובכן
הודעות: 26
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי ובכן » 02 אוקטובר 2020, 13:15

תיובתא כתב:
14 אוקטובר 2019, 22:55

מנהג הספרדים (ברובם הגדול למיטב הבנתי), להתייחס בלשון נקבה:

וְעַל יִשְׂרָאֵל עַמָּךְ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ .
לשון נקבה?
לנקבה אומרים עמֵך.  בציירה.


עמנואל
הודעות: 671
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 324 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי עמנואל » 02 אוקטובר 2020, 14:59

תיובתא כתב:
14 אוקטובר 2019, 22:55
מנהג הספרדים (ברובם הגדול למיטב הבנתי), להתייחס בלשון נקבה:

וְעַל יִשְׂרָאֵל עַמָּךְ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ .
זה לא לשון נקבה, זה או - עברית משנאית שם נקבה היא "עמיך", ליך", (כמו בארמית ממנה הושפעה, וכך שאר השפות השמיות) או לשון תנ"ך וחי אחיך עמך, ועוד רבים. אתה יכול לשאול על תפילת שמו"ע, שם כולם אומרים מודים אנחנו לך. מענין מה אומר על כך הרב הנאמן ס"ט ששינה בתפילת הספרדים למה שאתה מכנה "לשון זכר".


מה אדבר
הודעות: 510
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
מיקום: ירושלים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי מה אדבר » 05 אוקטובר 2020, 14:16

זה משום משקל הדקדוק, שכאשר עוסקים בפיוט ארוך הוא צריך להיות שוה, וכך:
הו-שע נא
למ-ען אמי-תך [בקמץ]
הו-שע נא
זה 3 הברות ואח"כ 4 ואח"כ 3, זה הגיוני.

אבל אמיתך בסגול מוסיף עוד הברה ולא נשמע טוב.

משא"כ בארבעת הראשונים שאינם פיוט מתמשך יש לומר את הנוסח הנהוג.


הכהן
הודעות: 1724
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 402 פעמים
קיבל תודה: 528 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי הכהן » 05 אוקטובר 2020, 17:06

מה אדבר כתב:
05 אוקטובר 2020, 14:16
משא"כ בארבעת הראשונים שאינם פיוט מתמשך יש לומר את הנוסח הנהוג.
מה כוונתו?


מה אדבר
הודעות: 510
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
מיקום: ירושלים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זכר ונקבה בהושענות

שליחה על ידי מה אדבר » 05 אוקטובר 2020, 21:12

הכהן כתב:
05 אוקטובר 2020, 17:06
מה אדבר כתב:
05 אוקטובר 2020, 14:16
משא"כ בארבעת הראשונים שאינם פיוט מתמשך יש לומר את הנוסח הנהוג.
מה כוונתו?

כעיקרון אומרים לשון זכר, והיכא שרוצים שיוכל לומר באופן שוטף בקצת הברות אומרים בלשון נקיבה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • זכר למחצית השקל
    על ידי חננאל עמר » 01 מרץ 2020, 15:10 » ב וירא
    0 תגובות
    50 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חננאל עמר
    01 מרץ 2020, 15:10
  • נר - לשון זכר או נקבה?
    על ידי לישועתך קויתי השם » 02 יוני 2020, 11:21 » ב בית המדרש
    3 תגובות
    115 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מכל מלמדי השכלתי
    02 יוני 2020, 15:47
  • בא זכר בא ברכה
    על ידי במבי » 01 אוגוסט 2020, 21:48 » ב בית המדרש
    8 תגובות
    124 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי במבי
    02 אוגוסט 2020, 09:55

חזור אל “סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים