חזרתי הביתה הערב והסוכה קרסה. מה לעשות?


פותח הנושא
דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 472
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חזרתי הביתה הערב והסוכה קרסה. מה לעשות?

שליחה על ידי דורדיא » 16 אוקטובר 2019, 03:07

יש לציין שבשעה שבה חזרתי לישון כבר אי אפשר היה לבנותה מחמת גזל שינה לשכנים,
האם אני מחויב לטרוח וליסוע להורים או לשווער ולישון שם? או שאני פטור..

באופן עקרוני, לו הייתי יכול לבנותה, האם יש פטור של מצטער בבנייתה?

 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרתי הביתה הערב והסוכה קרסה. מה לעשות?

שליחה על ידי בנציון » 16 אוקטובר 2019, 17:55

דורדיא כתב:
16 אוקטובר 2019, 03:07
יש לציין שבשעה שבה חזרתי לישון כבר אי אפשר היה לבנותה מחמת גזל שינה לשכנים,
האם אני מחויב לטרוח וליסוע להורים או לשווער ולישון שם? או שאני פטור..

באופן עקרוני, לו הייתי יכול לבנותה, האם יש פטור של מצטער בבנייתה?


לי היתה שאלה כעין זו, ושאלתי מורה הוראה והראה לי את דברי הרמ"א (תרמ, ד) "מי שכבו לו הנרות בסוכה בשבת ויש לו נר בביתו מותר לצאת מן הסוכה כדי לאכול במקום נר ואין צריך לילך לסוכת חבירו שיש שם נר אם יש טורח גדול בדבר". וביאר במשנה ברורה: "אם יש טורח גדול - מפני שסברא הזו דלילך לסוכת חבירו יש צער בדבר לא פסיקא ליה כ"כ לכן תלה הדבר באם יש טורח גדול בזה דאם אין לו טורח גדול צריך לילך לסוכת חבירו שיש שם נר". וממילא תלוי לפי הענין.
 


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 418 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרתי הביתה הערב והסוכה קרסה. מה לעשות?

שליחה על ידי במבי » 16 אוקטובר 2019, 19:53

תשתה יין. (בסוכה כשרה)

הסבר - אם תקח נזק (=157) ותוסיף לו יין (70) יצא ברכה (=227)

(וזה אולי הסיבה שיין (בהבדלה) הינו סגולה לבנים)

(ע"פ הבן יהוידע בכתובות נז. בערך, עם שיפוצים)


אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 286
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרתי הביתה הערב והסוכה קרסה. מה לעשות?

שליחה על ידי אח שלך » 17 אוקטובר 2019, 01:10

תישן בסוכת ביהכ"נ.


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרתי הביתה הערב והסוכה קרסה. מה לעשות?

שליחה על ידי zxc » 17 אוקטובר 2019, 02:03

במבי כתב:
16 אוקטובר 2019, 19:53
יין (בהבדלה) הינו סגולה לבנים
הסבר עד הסוף, יין שנשפך, זה יוצא 'נזק' ל'יין' הוא סגולה לבן 'זכר'(=227)


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1898
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרתי הביתה הערב והסוכה קרסה. מה לעשות?

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 אוקטובר 2019, 07:36

דורדיא כתב:
16 אוקטובר 2019, 03:07
יש לציין שבשעה שבה חזרתי לישון כבר אי אפשר היה לבנותה מחמת גזל שינה לשכנים,
האם אני מחויב לטרוח וליסוע להורים או לשווער ולישון שם? או שאני פטור..

באופן עקרוני, לו הייתי יכול לבנותה, האם יש פטור של מצטער בבנייתה?



בהשקפה ראשונה השאלה שנויה במחלוקת הלבוש והמג"א בדינא בהולכי דרכים דנמצאים במקום שאין סוכה, דלדעת הלבוש בשעת חנייתן פטורים מלבנות סוכה אלא רק מחוייבים לחפש בסביבות מקומם האם יש סוכה, וולדעת המג"א חייבים. וא"כ לדעת הלבוש מאחר ואין לך סוכה מזומנת במקומך ובית ההורים רחוק א"כ יש פטור כמו בשעת חניה, אך להמג"א יש חיוב לבנות סוכה ולישון בה, ולכאורה לחזור לבית ההורים הרי הוא כמו לבנות (אא"כ מדובר במקום רחוק מאד). 

אמנם לקושטא דמילתא מבואר במג"א שכל זה דווקא אם לא הגיע שעת האוכל (או השינה), דאז מחוייב לבנות סוכה כדי שתהא מזומנת לו בשעת האוכל, אבל אם הגיע בשעת האוכל ולא מצא סוכה אינו מחוייב לבנות כמו שבירדו גשמים אינו מחוייב לחכות שיפסקו הגשמים. ואף שהמג"א מסיים שהמחמיר תע"ב, היינו דווקא מאחר שהוא פושע שהיה לו לעשות סוכה שם ולא עשה כמבואר בדבריו, אבל בנידון דידן שלא היה פשיעה הרי לכו"ע אינך מחוייב לבנות סוכה וא"כ יש לך פטור של הולכי דרכים בשעת חנייתם.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 418 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרתי הביתה הערב והסוכה קרסה. מה לעשות?

שליחה על ידי במבי » 17 אוקטובר 2019, 15:17

במבי כתב:
16 אוקטובר 2019, 19:53
תשתה יין. (בסוכה כשרה)

הסבר - אם תקח נזק (=157) ותוסיף לו יין (70) יצא ברכה (=227)

(וזה אולי הסיבה שיין (בהבדלה) הינו סגולה לבנים)

(ע"פ הבן יהוידע בכתובות נז. בערך, עם שיפוצים)

וכן אפשר להוסיף ע"ז את המהרש"א בעירובין סה. על הגמ' כל המתפתה ביינו יש בו מדעת קונו, והמהרש"א שם כותב שביינו דייקא שאינו מצפה שחבירו הפוגע בו יזמינו ליין אלא שותה משל עצמו, ורואים שבכח היין להעביר רגשות שלילים (עכ"פ לדעת המהרש"א אך לרש"י שם הכוונה שבכח היין לפייס להתרצות למשהו)

ולתוספת ווארט יפה עיינו viewtopic.php?f=9&t=3760&p=44782&hilit= ... %A1#p44782

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים