עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

נושאים שונים

אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 626
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי אמונת אומן » 17 אוקטובר 2019, 19:55

ידידיה כתב:
17 אוקטובר 2019, 17:21
אמונת אומן כתב:
17 אוקטובר 2019, 14:32
היהדות היא ענין עמוק ואמיתי, וניתנה ל12 שבטים עם 12 מהלכים, שווים אבל שונים, וכך המסורת מאז מתן תורה. 

מי שחושב שכשנגיע לעולם האמת נראה במזרח רק את אלו שלא הצביעו בבחירות, או להיפך, רק את אלו שלא שתו קפה לפני התפלה, או רק את אלו שטבלו במקווה לפני התפלה, רק את הבקיאים ברייד של נשים נזיקין או רק את המבינים באבי''ע, כל אלו אינם אלא חסרי דעה. 

בדרך כלל הקנאים הגדולים אינם קנאים לטהרת היהדות, אלא קנאים למה שהורגלו בו באופן אובססיבי, וכל מה ששונה מזה נראה להם כפגיעה בעיקרי האמונה. 
הם יכולים לראות שבמ''ב יש אלפי מובאות שסותרים את המהלך שלהם, אבל הם ניחונו בחוש מיוחד שלא לשים לב לכך ולהמשיך בדרכם, היא האמת ואין בלתה. 
ליהדות יש תורה אחת ולא י"ב וכשם שיש לה הקב"ה אחד ולא 3. [לפי צורת הדיון שלך צריך לכתוב כאן, כל מי שחושב אחרת אינו אלא חסר דעה. אבל אני משתדל לא לרדת לרמה זו]
אבל לפעמים קשה לברר מה האמת האחת, ולכן במקומו של ר"א היו כורתים עצים לעשות פחמים וכו', וברור ששאר ישראל מחזיקים את הנהוגים כר"א כטועים בפרט זה, אבל הם נוהגים לפי כללי הפסק באופן כללי ולכן הם "יישבו במזרח" בעוה"ב.
אבל מי שסוטה מכללי הפסק, [כגון שהחליט על איזה ע"ה שהוא ת"ח ומותר לפסוק כמוהו נגד כל חכמי ישראל, או שהחליט שצריך תמיד לפסוק כהמיקל, או תמיד לפסוק כהמחמיר, או לתת תוקף למנהג במקום שע"פ ההלכה אין לו תוקף], דרכו אינה לגיטימית כלל. לפעמים הוא לא יקבל גהנום ע"ז וכשם שמי שהעידו לו על חתיכה שהיא כשרה ונמצא ששקר דיברו והיתה נבלה לא יקבל גהנום, והאדם הוא אהוב וחביב, אבל דרכו אינו לגיטימית כלל, ואנו מצווים להשתדל למונעו מהמכשול עד כמה שאפשר.
התאוריות הפסיכולוגיות שלך על הקנאים שייכות לפורום פסיכולוגיה, אנחנו דנים על השיטה ולא על האנשים.
בקשר לאלפי הדוגמאות במ"ב, אסתפק במספר דוגמאות בודדות ואז נדבר.



ע"ז נאמר בפוסקים נהרא נהרא ופשטיה, יש הקב"ה אחד, וכו''כ מהלכים בכל סעיף בשוע. 
ורוב מוחלט של חילוקי דעות אינם בהלכה של זה אומר מותר וזה אומר אסור, אלא על הדגשים וחומרות, וכמו הנידון של דיון זה גופיה, אשר זה טוען שראוי לקנות לכל אחד, וכנגדו טוען, עדיף לי הכלל של שימור מנהגי אבותי למען בצר החומות, ואז אני גם בטוח שבני לא ילך לראות כדורגל בפיצוציה בזבוטינסקי בתירוץ שאין בזה איסור... 

אסתפק בסיפור קצר מכלי ראשון על מרן הגרח קמיל זצ"ל, ממנו נלמד איך מתייחסים להנהגה של הזולת, גם אם היא הפוכה בתכלית מהמקובל עלי הלכתית! 

סיפר בחור חסידי שזכה להתארח בביתו בשב''ק:
בשבת בבוקר העירני ברוך, והניח לידי צלחת עם מיני מזונות באומרו ''אם אתה רגיל לשתות תשתה, אם אתה רגיל לאכול, תאכל''.

ערכים:


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 626
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי אמונת אומן » 17 אוקטובר 2019, 20:49

ידידיה כתב:
17 אוקטובר 2019, 17:21
אמונת אומן כתב:
17 אוקטובר 2019, 14:32
היהדות היא ענין עמוק ואמיתי, וניתנה ל12 שבטים עם 12 מהלכים, שווים אבל שונים, וכך המסורת מאז מתן תורה. 

מי שחושב שכשנגיע לעולם האמת נראה במזרח רק את אלו שלא הצביעו בבחירות, או להיפך, רק את אלו שלא שתו קפה לפני התפלה, או רק את אלו שטבלו במקווה לפני התפלה, רק את הבקיאים ברייד של נשים נזיקין או רק את המבינים באבי''ע, כל אלו אינם אלא חסרי דעה. 

בדרך כלל הקנאים הגדולים אינם קנאים לטהרת היהדות, אלא קנאים למה שהורגלו בו באופן אובססיבי, וכל מה ששונה מזה נראה להם כפגיעה בעיקרי האמונה. 
הם יכולים לראות שבמ''ב יש אלפי מובאות שסותרים את המהלך שלהם, אבל הם ניחונו בחוש מיוחד שלא לשים לב לכך ולהמשיך בדרכם, היא האמת ואין בלתה. 

בקשר לאלפי הדוגמאות במ"ב, אסתפק במספר דוגמאות בודדות ואז נדבר.
אם הכהן הגדול מראדין היה מנסה להתקבל לאחת הישיבות המיוחסות של ימינו הוא היה מסורב ללא ספק בגלל שהוא נוטה לחסידות... 
למשל, הח"ח כותב להרבות נרות במוצאי שבת, ואני אישית שמעתי מהגרא פילץ שסירב לקבל בחור לישיבתו, מחשש שידליק נר אחד במוצאי שבת ויהרוס בכך את מפעל חייו! 

זוהי דוגמה אחת מיני אלפים. 
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1490
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 17 אוקטובר 2019, 22:42

(ר׳ אביעזר אמר פעם לר׳יעקב פרידמן שאם הוא הי׳ בא להתקבל הוא לא הי׳ מקבל אותו...)


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי ידידיה » 17 אוקטובר 2019, 23:01

מבקש אמת כתב:
17 אוקטובר 2019, 17:51
ידידיה כתב:
17 אוקטובר 2019, 17:21
ליהדות יש תורה אחת ולא י"ב וכשם שיש לה הקב"ה אחד ולא 3. 
אבל לפעמים קשה לברר מה האמת האחת, ולכן במקומו של ר"א היו כורתים עצים לעשות פחמים וכו', וברור ששאר ישראל מחזיקים את הנהוגים כר"א כטועים בפרט זה, אבל הם נוהגים לפי כללי הפסק באופן כללי ולכן הם "יישבו במזרח" בעוה"ב.
אבל מי שסוטה מכללי הפסק, [כגון שהחליט על איזה ע"ה שהוא ת"ח ומותר לפסוק כמוהו נגד כל חכמי ישראל, או שהחליט שצריך תמיד לפסוק כהמיקל, או תמיד לפסוק כהמחמיר, או לתת תוקף למנהג במקום שע"פ ההלכה אין לו תוקף], דרכו אינה לגיטימית כלל. לפעמים הוא לא יקבל גהנום ע"ז וכשם שמי שהעידו לו על חתיכה שהיא כשרה ונמצא ששקר דיברו והיתה נבלה לא יקבל גהנום, והאדם הוא אהוב וחביב, אבל דרכו אינו לגיטימית כלל, ואנו מצווים להשתדל למונעו מהמכשול עד כמה שאפשר.
לא הבנתי כלל מה הינך רוצה לומר. הלא מאחר ואין לנו אפשרות לברר את האמת הטהורה, נמצא שעלינו להתנהג לפי כללים מסויימים, ואכן כך נפסק להלכה שלא בשמים היא ועל אל אחד לנהוג כדעת הרבים, או כסברתו או סברת רבו, וכן ע"ז הדרך. מי שמתנהג על פי כללים אלו באמת ובתמים הרי הוא נוהג עפ"י רצון ה', ויקבל שכר על זה, כמבואר בשבת קל,א.

לאור המבואר, הרי מי שמתעקש לכפות על אחרים את דעתו ואת הנהגותיו, בעוד שהשני נוהג כדין עפ"י דעתו או דעת רבו או מנהג קהילתו, א"כ אין שום הסבר אחר לזה מלבד העובדה שהוא נוקט בשיטת "אני ואפסי עוד", ועליו נאמר "תועבת ה' כל גבה לב". וא"כ הדרא קושיא לדוכתה, למה הינך מעריך חסיד שכופה על ליטאי את הנהגתו או להיפך, בעוד שאין זה אלא גאווה מתועבת ותו לא.


(כתבת כמה דוגמאות למי שסוטה מכללי הפסק, אך הבעיה בהן היא שבדרך כלל יש מחלוקת על ההגדרה הזו גופא. כתבת על מי שמחליט על איזה ע"ה שהוא ת"ח, הרי לדעת אותו אחד הוא באמת תלמיד חכם, ומי שמך לאיש להשתרר עליו ולהחליט מי ת"ח ומי לא? וכן הדוגמא על מי שנותן תוקף למנהג במקום שע"פ ההלכה אין לו תוקף, הרי לדעתו יש לזה תוקף עפ"י ההלכה, ובדרך כלל אפשר ליישב כמעט כל מנהג עפ"י איזו שיטה וסברא הנזכרים בפוסקים, ומנהג עוקר הלכה גם כשהוא כדעת יחיד).

לא כתבתי שראוי לכפות על אחרים את דעתי [גם מומר להכעיס לא אכפה עליו לקיים מצוות] אלא בעיקר הסתכלות תאורטית, ויש לה גם השלכה מעשית - האם ראוי למנוע את השני לנהוג כדעתו באופן שהייתי יכול למנוע ממנו את הדבר גם אם לא היה איסור, כגון האם ראוי לליטאי לתת בחינם כוס קפה לחסיד לפני התפילה, או האם ראוי לחסיד להרשות לליטאי להתפלל בלי גרטל או טבילה במקוה בבית הכנסת הפרטי שלו.
וע"ז כתבתי שהתורה נתנה כללים מסויימים, יש מי שאני חולק עליו וגם אני מודה שהוא פועל במסגרת הכללים, ויש מי שאני טוען שהוא חורג ממסגרת הכללים, למרות שהוא טוען שלא, הטענות שלו לא משנות את העובדה שלדעתי הוא חורג, ואני פועל לפי השכל שלי, ואשתדל למנוע ממנו לנהוג כשיטתו [למרות שלא אכפה עליו וכנ"ל]
ואני לא זכיתי להבין שיטתך, וכי אם יש קונסרבטיבים וכדו' שסבורים שרצון השי"ת הוא לנהוג כשיטתם עלי לתפוס את שיטתם כלגיטימית? ומה ההבדל המהותי בין קונסרבטיבי לבין שכני הצדיק ויר"ש שנוהג לפי הוראות רב שאני יודע שהוא ע"ה גמור?
ובאמת כל אחד יודע שאף אחד לא מסתכל על השיטה השניה כלגיטימית, וכל אחד מגדולי כל החוגים מתאמץ להרחיב השפעת החינוך לפי דרך החוג שלו, ולמה להם כל הטורח והצער אם כל הדרכים לגיטימיות?


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי ידידיה » 17 אוקטובר 2019, 23:07

אמונת אומן כתב:
17 אוקטובר 2019, 19:55
ידידיה כתב:
17 אוקטובר 2019, 17:21
בקשר לאלפי הדוגמאות במ"ב, אסתפק במספר דוגמאות בודדות ואז נדבר.
ע"ז נאמר בפוסקים נהרא נהרא ופשטיה, יש הקב"ה אחד, וכו''כ מהלכים בכל סעיף בשוע. 
ורוב מוחלט של חילוקי דעות אינם בהלכה של זה אומר מותר וזה אומר אסור, אלא על הדגשים וחומרות, וכמו הנידון של דיון זה גופיה, אשר זה טוען שראוי לקנות לכל אחד, וכנגדו טוען, עדיף לי הכלל של שימור מנהגי אבותי למען בצר החומות, ואז אני גם בטוח שבני לא ילך לראות כדורגל בפיצוציה בזבוטינסקי בתירוץ שאין בזה איסור... 

אסתפק בסיפור קצר מכלי ראשון על מרן הגרח קמיל זצ"ל ...
כבר כתבתי שיש חילוקי דעות שכולם מודים ששתי השיטות יש להם מקום במסגרת כללי הפסק, ויש חילוקי דעות שחורגים מכך. והדוגמאות מהמ"ב לא מוסיפות כלום על הדוגמא שהבאתי מהגמ' שבמקומו של ר"א היו כורתים עצים וכו'.
על חילוקי דעות לא הלכתיים לא דיברתי כעת, [למרות שגם בזה יש הרבה פעמים אמת מוחלטת ולא תמיד אומרים נהרא נהרא ופשטיה].
הגר"ח קמיל לא מחייב אותי, וגם אם כן הסיפור אינו מלמד אותנו אלא רק שהוא אחז שבנושא הזה גם הדעה השניה לגיטימית. כמובן שזה לא סותר במאום את הטענה שלי.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1898
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 אוקטובר 2019, 00:53

אמונת אומן כתב:
17 אוקטובר 2019, 20:49
ידידיה כתב:
17 אוקטובר 2019, 17:21
אמונת אומן כתב:
17 אוקטובר 2019, 14:32
היהדות היא ענין עמוק ואמיתי, וניתנה ל12 שבטים עם 12 מהלכים, שווים אבל שונים, וכך המסורת מאז מתן תורה. 

מי שחושב שכשנגיע לעולם האמת נראה במזרח רק את אלו שלא הצביעו בבחירות, או להיפך, רק את אלו שלא שתו קפה לפני התפלה, או רק את אלו שטבלו במקווה לפני התפלה, רק את הבקיאים ברייד של נשים נזיקין או רק את המבינים באבי''ע, כל אלו אינם אלא חסרי דעה. 

בדרך כלל הקנאים הגדולים אינם קנאים לטהרת היהדות, אלא קנאים למה שהורגלו בו באופן אובססיבי, וכל מה ששונה מזה נראה להם כפגיעה בעיקרי האמונה. 
הם יכולים לראות שבמ''ב יש אלפי מובאות שסותרים את המהלך שלהם, אבל הם ניחונו בחוש מיוחד שלא לשים לב לכך ולהמשיך בדרכם, היא האמת ואין בלתה. 

בקשר לאלפי הדוגמאות במ"ב, אסתפק במספר דוגמאות בודדות ואז נדבר.
אם הכהן הגדול מראדין היה מנסה להתקבל לאחת הישיבות המיוחסות של ימינו הוא היה מסורב ללא ספק בגלל שהוא נוטה לחסידות... 
למשל, הח"ח כותב להרבות נרות במוצאי שבת, ואני אישית שמעתי מהגרא פילץ שסירב לקבל בחור לישיבתו, מחשש שידליק נר אחד במוצאי שבת ויהרוס בכך את מפעל חייו! 

זוהי דוגמה אחת מיני אלפים. 

אם כל כך בקלות אפשר להרוס את מפעל חייו, אני די מפקפק ביציבותו של מפעל זה.
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 626
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי אמונת אומן » 18 אוקטובר 2019, 01:25

ידידיה כתב:
17 אוקטובר 2019, 23:07
אמונת אומן כתב:
17 אוקטובר 2019, 19:55
ידידיה כתב:
17 אוקטובר 2019, 17:21
בקשר לאלפי הדוגמאות במ"ב, אסתפק במספר דוגמאות בודדות ואז נדבר.
ע"ז נאמר בפוסקים נהרא נהרא ופשטיה, יש הקב"ה אחד, וכו''כ מהלכים בכל סעיף בשוע. 
ורוב מוחלט של חילוקי דעות אינם בהלכה של זה אומר מותר וזה אומר אסור, אלא על הדגשים וחומרות, וכמו הנידון של דיון זה גופיה, אשר זה טוען שראוי לקנות לכל אחד, וכנגדו טוען, עדיף לי הכלל של שימור מנהגי אבותי למען בצר החומות, ואז אני גם בטוח שבני לא ילך לראות כדורגל בפיצוציה בזבוטינסקי בתירוץ שאין בזה איסור... 

אסתפק בסיפור קצר מכלי ראשון על מרן הגרח קמיל זצ"ל ...
כבר כתבתי שיש חילוקי דעות שכולם מודים ששתי השיטות יש להם מקום במסגרת כללי הפסק, ויש חילוקי דעות שחורגים מכך. והדוגמאות מהמ"ב לא מוסיפות כלום על הדוגמא שהבאתי מהגמ' שבמקומו של ר"א היו כורתים עצים וכו'.
על חילוקי דעות לא הלכתיים לא דיברתי כעת, [למרות שגם בזה יש הרבה פעמים אמת מוחלטת ולא תמיד אומרים נהרא נהרא ופשטיה].
הגר"ח קמיל לא מחייב אותי, וגם אם כן הסיפור אינו מלמד אותנו אלא רק שהוא אחז שבנושא הזה גם הדעה השניה לגיטימית. כמובן שזה לא סותר במאום את הטענה שלי.
הגרח קמיל לא מחייב אותך, הוא כן מחייב ומייצג את רוב בני הישיבות. 
במציאות אפשר להווכח בנקל כי עפ"י רוב, גדולי ישראל האמיתיים התייחסו בכבוד רב לבעלי שיטה שונה, פרט למקרים קיצוניים ביותר שנכנסו בחשש אפיקורסות וכדומה. 
בבית הכנסת בו אני מתפלל, אסור להתפלל לפני התיבה מי שמגלח זקנו, אבל אם יגיע אדם כזה שהוא חיוב, יסייעו לו לארגן מנין בחוץ. 

 


אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 286
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי אח שלך » 18 אוקטובר 2019, 03:01

מבקש אמת כתב:
17 אוקטובר 2019, 19:51
אמונת אומן כתב:
17 אוקטובר 2019, 19:47
מבקש אמת כתב:
17 אוקטובר 2019, 18:01


להוכיח את הגר"ח מישקובסקי על שנהג כמנהג כלל ישראל במשך כל השנים וכפסק השלחן ערוך???

החידוש הזה של החזו"א הוא פליאה עצומה וכבר תמהו עליו כל הפוסקים שאחריו, וכמעט מפורש בריטב"א לא כן. עצם חידוש החומרא הזו נגד מנהג כלל ישראל מאות בשנים, בפרט בדבר שאינו מעכב מעיקר הדין אלא רק לכתחילה, הוא חידוש עצום, אבל להוכיח מי שנוהג לא כך אינו מתקבל על הדעת, ואיני מאמין למעשה זה כלל.
(אגב שמעתי מבן משפחת גריינימן שהחזו"א חידש את חידושו רק כמה שנים לפני שנפטר, כך שבעצם כמעט כל ימיו גם הוא עצמו לא ישב בסוכת חזו"א...)

גם אני הבאתי את ציטוט המעשה למרות שאני מזדהה מאד עם כל התמיהות הנ"ל. 
בכל אופן, אם לגבי החזו"א גופיה אפשר להתווכח, די ברור שחוג תלמידי החזו"א מחמירים בזה  עד כדי להימנע מלטעום בסוכת חבירו, והדברים תמוהים מאד. 
זה כבר יצא מגדר חומרא הלכתית ונכנס לגדר חומרא אידיאולוגית. וד"ל.

רק עמי הארצות שביניהם או אלו הכפייתיים לחומרות עדתיות. 

אני עד שמיעה מפי עד ששמע מהגר"מ גרינמן שהחזו"א אמר במפורש לאחד שששאל שבטעות אכל בסוכת מעמיד דמעמיד - שאין צורך לטרוח לאכול שוב כזית דאורייתא אא"כ הוא רעב... 
(זה היה בלילה הראשון)

החזו"א פוסק שאף המעמיד הראשון כשר וכל חידושו הוא רק להפוסקים החולקים עליו ומחמירים במעמיד. 

​​​​​​* סתם הערה:
החזו"א מיעט מאוד מאוד להעיר לאנשים, כמתואר גם במעשה איש ביטוי חריג ממנו בענין זה (ש"אתה הרי יודע שאני אף פעם לא מעיר לאנשים" או משהו כזה).
אני מנחש שהסיבה העיקרית היא כנראה טקטית כי השתיקה וההבלגה משיגה יותר חיזוק וקירוב ועידוד ותורה וירא"ש וכו'. 
אבל האמת שהיו לו גם הרבה חששות בזה מצד לא תונו דאורייתא!
כמו שכתב הוא עצמו במכתב בקוב"א. 
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1490
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 אוקטובר 2019, 12:45

כי גם הוא הסכים שזה רק חומרא ולא עיקר הדין, וגם בעיקר הדין ממש הוא לא העיר רק למי שחשב שזה באמת ישפיע עליו, ובכלל הנהגה קיצונית של כמה צעירים משולי הקהילה לא מלמד כלום על דעת החזו"א וקהילתו


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 626
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי אמונת אומן » 18 אוקטובר 2019, 13:47

חלק א׳ ממעל כתב:
18 אוקטובר 2019, 12:45
ובכלל הנהגה קיצונית של כמה צעירים משולי הקהילה לא מלמד כלום על דעת החזו"א וקהילתו
הכרתי כמה אברכים רציניים כאלו, ממש לא צעירים משולי הקהילה. 2 תלמידי סלבודקא ואחד תלמיד הגרחג 
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1490
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 אוקטובר 2019, 13:59

הרציניים נמנעים מלאכול סתם בלי צורך, לא נראה לי שכשצריך הם נמנעים

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 3 אורחים