וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
רש"י מפרש קמיו זה המערערין על הכהונה. אבל לא מצאתי מי שמפרש את סוף הפסוק ומשנאיו מן יקומון מי הם השונאים המיוחדים של שבט לוי בדווקא?
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
אז מה זה קשור דווקא לשבט לוי? אלא משמע שיש שנאה מיוחדת לשבט לוי.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 539
- הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
- נתן תודה: 249 פעמים
- קיבל תודה: 147 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
זה לא צריך להיות קשור דווקא לשבט, זו פשוט ברכה שימחצו שונאיו באשר יהו.
כשאמרתי "שיתמו שונאינו" לא כיוונתי על השונא אותי מחמת שבטי\קהילתי\ עדתי וכו', אלא באופן כללי.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
ולמה זה ברכה במסויים לשבט לוי ולא לשאר השבטים?
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
אני חושב שזה מדובר על שנאת עמי הארצות, ושבט לוי המובדל לה' הוא השנוא.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1387
- הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
- נתן תודה: 647 פעמים
- קיבל תודה: 453 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
באוה"ח הקדוש הביא מהמדרש רבה דהכוונה ליוונים שנפלו בידי בני חשמונאי הלויים. ועיין בתרגום יונתן דרש נוסף.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
זה גם רשי מביא אבל לא כלפי 'משנאיו' רק כלפי 'קמיו'.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1387
- הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
- נתן תודה: 647 פעמים
- קיבל תודה: 453 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
ראיתי בס' טעמי מסורת המקרא לר"י החסיד שמפרש דקאי "משנאיו מן יקומון" על זמן מלחמתם של בני לוי בישראל במדבר.
ממה שכתב הנצי"ב נראה לפרש ד"קמיו" הכוונה על אלו שקמים על שבט לוי מצד הכהונה, ו"משנאיו" הם אלו שקמים על הלויים מצד עסק התורה שבידם. ונח בזה דקדוק הלשונות, דלגבי הכהונה יהיו כאלו שירצו את השררה לעצמם, וכלפי זה נופל הלשון "קמיו", אך כלפי עסק התורה הוא היפך הדבר, שיהיו אנשים שירצו להשפיל מעלת העוסקים בתורה, ובפרט את בני לוי ששוגים באהבתה של תורה, וע"ז נופל הלשון "משנאיו".
ממה שכתב הנצי"ב נראה לפרש ד"קמיו" הכוונה על אלו שקמים על שבט לוי מצד הכהונה, ו"משנאיו" הם אלו שקמים על הלויים מצד עסק התורה שבידם. ונח בזה דקדוק הלשונות, דלגבי הכהונה יהיו כאלו שירצו את השררה לעצמם, וכלפי זה נופל הלשון "קמיו", אך כלפי עסק התורה הוא היפך הדבר, שיהיו אנשים שירצו להשפיל מעלת העוסקים בתורה, ובפרט את בני לוי ששוגים באהבתה של תורה, וע"ז נופל הלשון "משנאיו".
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
ברוך שכיוונתי.אוריאל כתב: ↑22 אוקטובר 2019, 00:35ראיתי בס' טעמי מסורת המקרא לר"י החסיד שמפרש דקאי "משנאיו מן יקומון" על זמן מלחמתם של בני לוי בישראל במדבר.
ממה שכתב הנצי"ב נראה לפרש ד"קמיו" הכוונה על אלו שקמים על שבט לוי מצד הכהונה, ו"משנאיו" הם אלו שקמים על הלויים מצד עסק התורה שבידם. ונח בזה דקדוק הלשונות, דלגבי הכהונה יהיו כאלו שירצו את השררה לעצמם, וכלפי זה נופל הלשון "קמיו", אך כלפי עסק התורה הוא היפך הדבר, שיהיו אנשים שירצו להשפיל מעלת העוסקים בתורה, ובפרט את בני לוי ששוגים באהבתה של תורה, וע"ז נופל הלשון "משנאיו".
אבל אולי תאריך יותר להסביר מה שהביא מר"י החסיד?
דרך אגב מה זה הספר הזה?
-
- הודעות: 167
- הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
- נתן תודה: 45 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
אינו מובן. דא"כ הברכה היא לאחר מעשה.
(אולי נימא שמאז נותרו להם שונאים, והברכה שלא יקומון.)
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
מה הכוונה מלחמתם של בני לוי בבני ישראל? בחטא העגל?
-
- הודעות: 167
- הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
- נתן תודה: 45 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
כך מובן מאליו. עברו משער לשער במחנה וג' ומלאו ידיכם וג' כי איש בבנו ובאחיו ולתת עליכם היום ברכה.
והיינו האומר לאביו ולאמו וכ'.
ואחר דבריך נזכרתי במשרש"י מדבר כו, יג בשם ירו' שבני לוי לחמו בבני ישראל אחר מיתת אהרן ונפלו מהם משפחות ע"ש.
וכ"ז מחזק את מה שהצענו, דהיינו שבני לוי צברו שונאים לאורך הדרך... (וגם הטרוניות על משה ואהרן כידוע), והברכה על העתיד שלא יתנכלו להם
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
- נתן תודה: 103 פעמים
- קיבל תודה: 109 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
פעמיים!יחי כתב: ↑22 אוקטובר 2019, 12:58כך מובן מאליו. עברו משער לשער במחנה וג' ומלאו ידיכם וג' כי איש בבנו ובאחיו ולתת עליכם היום ברכה.
והיינו האומר לאביו ולאמו וכ'.
ואחר דבריך נזכרתי במשרש"י מדבר כו, יג בשם ירו' שבני לוי לחמו בבני ישראל אחר מיתת אהרן ונפלו מהם משפחות ע"ש.
וכ"ז מחזק את מה שהצענו, דהיינו שבני לוי צברו שונאים לאורך הדרך... (וגם הטרוניות על משה ואהרן כידוע), והברכה על העתיד שלא יתנכלו להם
כפי שכותב רש"י תהילים קיח ד - יראי ה'. אלו בני לוי שכתוב בהם 'מי לה' אלי ויאספו אליו כל בני לוי' במעשה העגל. ונלחמו עם ישראל כשאמרו 'נתנה ראש ונשובה מצרימה'.
-
- הודעות: 167
- הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
- נתן תודה: 45 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
א"כ ג"פ:עת לדבר כתב: ↑22 אוקטובר 2019, 14:26פעמיים!יחי כתב: ↑22 אוקטובר 2019, 12:58כך מובן מאליו. עברו משער לשער במחנה וג' ומלאו ידיכם וג' כי איש בבנו ובאחיו ולתת עליכם היום ברכה.
והיינו האומר לאביו ולאמו וכ'.
ואחר דבריך נזכרתי במשרש"י מדבר כו, יג בשם ירו' שבני לוי לחמו בבני ישראל אחר מיתת אהרן ונפלו מהם משפחות ע"ש.
וכ"ז מחזק את מה שהצענו, דהיינו שבני לוי צברו שונאים לאורך הדרך... (וגם הטרוניות על משה ואהרן כידוע), והברכה על העתיד שלא יתנכלו להם
כפי שכותב רש"י תהילים קיח ד - יראי ה'. אלו בני לוי שכתוב בהם 'מי לה' אלי ויאספו אליו כל בני לוי' במעשה העגל. ונלחמו עם ישראל כשאמרו 'נתנה ראש ונשובה מצרימה'.
1 עגל
2 מרגלים נתנה ראש
3 אחר מיתת אהרן
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
- נתן תודה: 103 פעמים
- קיבל תודה: 109 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
אני מתלבט בזה.יחי כתב: ↑22 אוקטובר 2019, 14:55א"כ ג"פ:עת לדבר כתב: ↑22 אוקטובר 2019, 14:26פעמיים!יחי כתב: ↑22 אוקטובר 2019, 12:58
כך מובן מאליו. עברו משער לשער במחנה וג' ומלאו ידיכם וג' כי איש בבנו ובאחיו ולתת עליכם היום ברכה.
והיינו האומר לאביו ולאמו וכ'.
ואחר דבריך נזכרתי במשרש"י מדבר כו, יג בשם ירו' שבני לוי לחמו בבני ישראל אחר מיתת אהרן ונפלו מהם משפחות ע"ש.
וכ"ז מחזק את מה שהצענו, דהיינו שבני לוי צברו שונאים לאורך הדרך... (וגם הטרוניות על משה ואהרן כידוע), והברכה על העתיד שלא יתנכלו להם
כפי שכותב רש"י תהילים קיח ד - יראי ה'. אלו בני לוי שכתוב בהם 'מי לה' אלי ויאספו אליו כל בני לוי' במעשה העגל. ונלחמו עם ישראל כשאמרו 'נתנה ראש ונשובה מצרימה'.
1 עגל
2 מרגלים נתנה ראש
3 אחר מיתת אהרן
הרש"י שהזכרת לגבי מיתת אהרן כותב בזה"ל - 'ומצאתי בגמרא ירושלמית שכשמת אהרן נסתלקו ענני כבוד ובאו הכנענים להלחם בישראל ונתנו לב לחזור למצרים'. וא"כ יתכן [אני מציע בזהירות כמובן] שלזה גם מתכוון רש"י בתהילים. ומה שהוא מצטט את הפסוק נתנה ראש האמור במרגלים שמא אין כוונתו לחדש מעצמו שבמעשה המרגלים נלחמו גם שבט לוי (חוץ מיהושע וכלב) אלא למה שהוא מביא כבר בחומש במדבר מהירושלמי שאחר מיתתו של אהרן רצו לחזור למצרים.
כמדומה שבכ"מ רש"י מזכיר פסוק ואין כוונתו ממש לפסוק זה עצמו אלא לעניין המוזכר שם [וכבר מצאנו כעי"ז אפי' לגבי פסוקים המובאים בתלמוד, בתוס' שבת קכח א ד"ה ונתן הכסף].
דוגמא לדבר - רש"י בבמדבר לא ה כותב וימסרו. להודיעך שבחן של רועי ישראל כמה הם חביבים על ישראל עד שלא שמעו במיתתו מה הוא אומר עוד מעט וסקלוני ומששמעו שמיתת משה תלויה בנקמת מדין לא רצו ללכת עד שנמסרו על כרחן. ועל פסוק זה עצמו (עוד מעט וסקלוני) כותב רש"י (שמות יז ה) עבור לפני העם. וראה אם יסקלוך למה הוצאת לעז על בני, מבוא' ששם באמת לא רצו לסוקלו והיאך מביא רש"י ראיה מפס' זה.
קושיא זו קשה לי כמה שנים ולא מצאתי מי שמעיר בזה. לכן היה נרא' [שוב בזהירות] שאין כוונת רש"י לפסוק האמור ברפידים אלא לאמור במרגלים (במדבר יד י) ויאמרו כל העדה לרגום אותם באבנים. וצ"ת.
-
- הודעות: 167
- הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
- נתן תודה: 45 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וזאת הברכה - מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
יש סברא בזה.עת לדבר כתב: ↑22 אוקטובר 2019, 22:10
הרש"י שהזכרת לגבי מיתת אהרן כותב בזה"ל - 'ומצאתי בגמרא ירושלמית שכשמת אהרן נסתלקו ענני כבוד ובאו הכנענים להלחם בישראל ונתנו לב לחזור למצרים'. וא"כ יתכן [אני מציע בזהירות כמובן] שלזה גם מתכוון רש"י בתהילים. ומה שהוא מצטט את הפסוק נתנה ראש האמור במרגלים שמא אין כוונתו לחדש מעצמו שבמעשה המרגלים נלחמו גם שבט לוי (חוץ מיהושע וכלב) אלא למה שהוא מביא כבר בחומש במדבר מהירושלמי שאחר מיתתו של אהרן רצו לחזור למצרים.
כמדומה שבכ"מ רש"י מזכיר פסוק ואין כוונתו ממש לפסוק זה עצמו אלא לעניין המוזכר שם [וכבר מצאנו כעי"ז אפי' לגבי פסוקים המובאים בתלמוד, בתוס' שבת קכח א ד"ה ונתן הכסף].
דוגמא לדבר - רש"י בבמדבר לא ה כותב וימסרו. להודיעך שבחן של רועי ישראל כמה הם חביבים על ישראל עד שלא שמעו במיתתו מה הוא אומר עוד מעט וסקלוני ומששמעו שמיתת משה תלויה בנקמת מדין לא רצו ללכת עד שנמסרו על כרחן. ועל פסוק זה עצמו (עוד מעט וסקלוני) כותב רש"י (שמות יז ה) עבור לפני העם. וראה אם יסקלוך למה הוצאת לעז על בני, מבוא' ששם באמת לא רצו לסוקלו והיאך מביא רש"י ראיה מפס' זה.
קושיא זו קשה לי כמה שנים ולא מצאתי מי שמעיר בזה. לכן היה נרא' [שוב בזהירות] שאין כוונת רש"י לפסוק האמור ברפידים אלא לאמור במרגלים (במדבר יד י) ויאמרו כל העדה לרגום אותם באבנים. וצ"ת.
[רצוני להוסיף לגבי הראיה מוימסרו, שרש"י רוב מקורותיו מחז"ל, ולעתים מביא מדרשים הנראים כסותרים. ויש דוגמות תח"י. אמנם בתהלים הנ"ל לא ראיתי מציינים למקור, ויש סברא כדבריך שלא חידש זה מנפשי']
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 4 תגובות
- 78 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי נאמן
22 אוקטובר 2019, 23:16
-
- 6 תגובות
- 252 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חלק א׳ ממעל
18 פברואר 2019, 23:54
-
-
שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה
על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אפריל 2019, 11:53 » ב הלכה ומנהג - 13 תגובות
- 379 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ידידיה
27 אוקטובר 2019, 20:58
-
-
-
שאלה בהלכות תפלה- למדני חקיך או חתימת הברכה
על ידי גבריאל פולארד » 15 מאי 2019, 19:31 » ב הלכה ומנהג - 3 תגובות
- 196 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברהם העברי
10 נובמבר 2019, 23:28
-
-
- 0 תגובות
- 44 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי נאמן
13 אוקטובר 2019, 10:55
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים