מחפש היכן הופיע הסיפור עם הח"ח שהוכיח את הרב ריינס

מבין ענין

משתמש ותיק
כמפורסם הח"ח התנגד לישיבת הרב ריינעס בלידא שעירבה חול בקודש.
קראתי לא מזמן שאחת בשנה הוא היה מגיע ללידא ונכנס למשרד של הישיבה שם ואומר לרב ריינס - איני מעונין שלאחר המאה ועשרים תגיע לשמיים ותאמר שבסמיכות ללידא היה אדם זקן שקראו לו החפץ חיים "והוא לא הוכיח אותי ולא אמר לי כלום בנוגע לישיבה" ולכן באתי במיוחד לכאן כדי להוכיח אותך ולומר לך לסגור את המקום.
והיה הרב ריינס מרגיע את הח"ח - אין לכבודו מה לדאוג, לא אטען כך בשמיים...
וכך היה מפגש זה חוזר על עצמו מידי שנה בימים הנוראים.

אשמח למצוא את המקור לסיפור הזה אותו קראתי לא מזמן, ואיני זוכר היכן.
 

דודע

משתמש רגיל
יש סיפור כזה במאיר עיני ישראל ח"ב עמ' 6 - 485 אך לא כתוב שם כהאי לישנא, אלא רק שהוכיחו, ע"ש ותראה הרבה סיפורים על כמה שהח"ח הזהיר מלהתקרב לישיבתו
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
בבא קמא אמר:
מה היה שם כל כך נורא?

זו הייתה ישיבה ראשונה שעירבה קודש וחול. הרב היה מראשי המזרחי.
החפץ חיים הורה שמותר לחלל שבת כדי לפעול על מנת להוציא מישהו שנתפס לשם.
 

דודע

משתמש רגיל
בבא קמא אמר:
מה היה שם כל כך נורא?
אם תוכל תפתח בפרק האחרון (שעוסק בענייני ההשקפה בחלק הנ"ל) ותראה כמה סיפורים היה לח"ח עם הרב ריינס
 

בבא קמא

משתמש ותיק
דודע אמר:
בבא קמא אמר:
מה היה שם כל כך נורא?
אם תוכל תפתח בפרק האחרון (שעוסק בענייני ההשקפה בחלק הנ"ל) ותראה כמה סיפורים היה לח"ח עם הרב ריינס
אבל מה היה נורא בישיבה שלו? בסך הכל לימודי חול?
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
בבא קמא אמר:
מה היה שם כל כך נורא?

זו הייתה ישיבה ראשונה שעירבה קודש וחול. הרב היה מראשי המזרחי.
החפץ חיים הורה שמותר לחלל שבת כדי לפעול על מנת להוציא מישהו שנתפס לשם.
בלומז'א לא היה לימודי חול?
 
 

בר נש

משתמש ותיק
דודע אמר:
בבא קמא אמר:
מה היה שם כל כך נורא?
אם תוכל תפתח בפרק האחרון (שעוסק בענייני ההשקפה בחלק הנ"ל) ותראה כמה סיפורים היה לח"ח עם הרב ריינס

יש הספד של הרב ויינברג על האיש, שם הוא מתאר אדם גדול מאוד למרות שהוא מסתייג מהשיטה שלו.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בר נש אמר:
דודע אמר:
בבא קמא אמר:
מה היה שם כל כך נורא?
אם תוכל תפתח בפרק האחרון (שעוסק בענייני ההשקפה בחלק הנ"ל) ותראה כמה סיפורים היה לח"ח עם הרב ריינס

יש הספד של הרב ויינברג על האיש, שם הוא מתאר אדם גדול מאוד למרות שהוא מסתייג מהשיטה שלו.
מובא בלפרקים
 
 

בר נש

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
בר נש אמר:
דודע אמר:
אם תוכל תפתח בפרק האחרון (שעוסק בענייני ההשקפה בחלק הנ"ל) ותראה כמה סיפורים היה לח"ח עם הרב ריינס

יש הספד של הרב ויינברג על האיש, שם הוא מתאר אדם גדול מאוד למרות שהוא מסתייג מהשיטה שלו.
מובא בלפרקים

יוכל מר להעלות אותו?
 

דודע

משתמש רגיל
בר נש אמר:
יעקב שלם אמר:
בר נש אמר:
יש הספד של הרב ויינברג על האיש, שם הוא מתאר אדם גדול מאוד למרות שהוא מסתייג מהשיטה שלו.
מובא בלפרקים

יוכל מר להעלות אותו?

אעתיק קטע אחד (מאחר ואין ביכולתי להעלות את כל פרק. ואולי אם יש למישהו אוצה"ח ויוכל להעלות):

שח יהודי זקן שהתגורר בחיפה לפני חמישים שנה והיה ממתפללי ביהכנ"ס 'כרמיה' בשכונת 'הדר' בעיר, ובנעוריו נמנה על תלמידי ה"ישיבה" הידועה בלידא, מיסודו של מייסד ה"מזרחי" (-ישיבה שנוסדה על עקרון "מקודש" של עירוב קודש בחול כנודע, ומבין כתליה יצאו מורים עברים, בעלי מלאכה ומנהיגים ציוניים ומשוררים, הכל, חוץ מבני תורה ובני עליה...ואכמ"ל)
דרך קיצור היתה מהעיר וילנא לעיירה ראדין שעברה בתוך העיר לידא (הסמוכה לראדין), אולם מרן הח"ח זצ"ל ציוה על תלמידי הישיבה דראדין שיאריכו את הדרך ולא יעברו דרך לידא כדי שלא יפגשו בתלמידי המוסד הנ"ל
אגב יצוין בזאת ששמענו, כי בספר "הציונות הדתית" נכתב, שמרן הח"ח זצ"ל נסע במיוחד ללידא לדבר על ליבו של מייסד ה"מזרחי" שיחדל מדרכו זאת, שטמון בה שורש פורה ראש ולענה לעצם קיומה של היהדות החרדית, המושתת אך ורק על טהרת הקודש בדרך ישראל סבא, כמקובל ומונחל מדור לדור. ומוסיף שם, שכשראה מרן הח"ח שלשוא דיבוריו, ואינו מצליח לשכנעו כי יחדל בו, הודיע לו נחרצות שציבור הלומדים יתרחק ממנו. ואכן נתקיימו הדברים כנודע ומפורסם, שציבור הלומדים על טהרת הקודש הצליח בס"ד ובפיקוחם ואזהרתם של גדולי הדור, להתרחק ולהתבדל עד הקצה ממחנה המזרחי וגרורותיו, שהמיטו חורבן וחשיכה בכרם בית ישראל לחרפה ודראון עולם.

עכ"ל הספר.
 
 

בר נש

משתמש ותיק
דודע אמר:
בר נש אמר:
יעקב שלם אמר:
מובא בלפרקים

יוכל מר להעלות אותו?

אעתיק קטע אחד (מאחר ואין ביכולתי להעלות את כל פרק. ואולי אם יש למישהו אוצה"ח ויוכל להעלות):

שח יהודי זקן שהתגורר בחיפה לפני חמישים שנה והיה ממתפללי ביהכנ"ס 'כרמיה' בשכונת 'הדר' בעיר, ובנעוריו נמנה על תלמידי ה"ישיבה" הידועה בלידא, מיסודו של מייסד ה"מזרחי" (-ישיבה שנוסדה על עקרון "מקודש" של עירוב קודש בחול כנודע, ומבין כתליה יצאו מורים עברים, בעלי מלאכה ומנהיגים ציוניים ומשוררים, הכל, חוץ מבני תורה ובני עליה...ואכמ"ל)
דרך קיצור היתה מהעיר וילנא לעיירה ראדין שעברה בתוך העיר לידא (הסמוכה לראדין), אולם מרן הח"ח זצ"ל ציוה על תלמידי הישיבה דראדין שיאריכו את הדרך ולא יעברו דרך לידא כדי שלא יפגשו בתלמידי המוסד הנ"ל
אגב יצוין בזאת ששמענו, כי בספר "הציונות הדתית" נכתב, שמרן הח"ח זצ"ל נסע במיוחד ללידא לדבר על ליבו של מייסד ה"מזרחי" שיחדל מדרכו זאת, שטמון בה שורש פורה ראש ולענה לעצם קיומה של היהדות החרדית, המושתת אך ורק על טהרת הקודש בדרך ישראל סבא, כמקובל ומונחל מדור לדור. ומוסיף שם, שכשראה מרן הח"ח שלשוא דיבוריו, ואינו מצליח לשכנעו כי יחדל בו, הודיע לו נחרצות שציבור הלומדים יתרחק ממנו. ואכן נתקיימו הדברים כנודע ומפורסם, שציבור הלומדים על טהרת הקודש הצליח בס"ד ובפיקוחם ואזהרתם של גדולי הדור, להתרחק ולהתבדל עד הקצה ממחנה המזרחי וגרורותיו, שהמיטו חורבן וחשיכה בכרם בית ישראל לחרפה ודראון עולם.

עכ"ל הספר.
מאיזה ספר העתקת?
 
 

ספרא אמר

משתמש רגיל
במאיר עיני ישראל מסופר שפעם הח"ח זרק כמה בחורים מהישיבה ולא הסכים להחזירם
והגרנ"ט רצה להחזירם ואמר להם שיאמרו לח"ח כשהם נפרדים ממנו שהם עוברים לישיבה בלידא של הרב ריינס 
וכששמע זאת הח"ח מיד החזירם
 

לו אייחל

משתמש רגיל
בשו"ת משיב דבר חלק ה' סי' מ"ד יש מכתב מהנצי"ב אליו.
מכתב חריף שכל תוכנו הוא לבאר לריינס כמה דרך למודו עקומה, ושאין טעם להתווכח עמו ע"ז כי אין סיכוי שיודה.
דבר חריג ביותר אצל הנצי"ב שכל דבריו בכבוד ונעימות.
גם עיין שם בתארים המוזרים ש'המציא' עבורו הנצי"ב
"העושה מלאכה במים רבים, המפורסם לקרובים ולרחוקים" .
 

דרומאי

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
התנגדות החפץ חיים.png
1.png
2.png
זה שקר. החפץ חיים לא נכח בהספד על ריינס, לא הוא ולא אף אחד ממשפחתו או מהישיבה [שמעתי ממי שהיתה נוכחת בהספד].
 
 
ספרא אמר אמר:
במאיר עיני ישראל מסופר שפעם הח"ח זרק כמה בחורים מהישיבה ולא הסכים להחזירם
והגרנ"ט רצה להחזירם ואמר להם שיאמרו לח"ח כשהם נפרדים ממנו שהם עוברים לישיבה בלידא של הרב ריינס 
וכששמע זאת הח"ח מיד החזירם

צ"ע.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגרנ"ט רצה להחזירם ואמר להם שיאמרו לח"ח כשהם נפרדים ממנו שהם עוברים לישיבה בלידא של הרב ריינס 
וכששמע זאת הח"ח מיד החזירם
אני משער לעצמי שהגרנ"ט באמת חשב שיש חשש (ואולי הכי קטן) שאכן הבחורים ילכו למוסד הנ"ל אחרי שנשלחו מישיבה בראדין, ולכן צוה להם לומר כן לח"ח, דאל"כ איך יאמר להם הגרנ"ט לשקר לח"ח רק כדי שיחזירם לישיבה.
 
יושב אוהלים אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגרנ"ט רצה להחזירם ואמר להם שיאמרו לח"ח כשהם נפרדים ממנו שהם עוברים לישיבה בלידא של הרב ריינס 
וכששמע זאת הח"ח מיד החזירם
אני משער לעצמי שהגרנ"ט באמת חשב שיש חשש (ואולי הכי קטן) שאכן הבחורים ילכו למוסד הנ"ל אחרי שנשלחו מישיבה בראדין, ולכן צוה להם לומר כן לח"ח, דאל"כ איך יאמר להם הגרנ"ט לשקר לח"ח רק כדי שיחזירם לישיבה.
ציטוט שגוי כנראה של מגיב אחר. אין לי משפט לקשר הזה. רק תמהתי על הסיפור שהח''ח החזיר בחור למרות שהוא בעייתי רק מחשש שיתקלקל יותר, וידוע סיפור להיפך שאירח בחור בביתו וכיסהו עם מעילו האישי.
 
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
סלקא דעתך אמר:
התנגדות החפץ חיים.png
1.png
2.png
זה שקר. החפץ חיים לא נכח בהספד על ריינס, לא הוא ולא אף אחד ממשפחתו או מהישיבה [שמעתי ממי שהיתה נוכחת בהספד].

שמעת את זה היום, והספקת לדבר עם מישהי שנכחה שם בתרע"ה לפני 105 שנים, ובגיל מספיק בוגר כדי לשים לב מי נכח שם????
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
לו אייחל אמר:
בשו"ת משיב דבר חלק ה' סי' מ"ד יש מכתב מהנצי"ב אליו.
מכתב חריף שכל תוכנו הוא לבאר לריינס כמה דרך למודו עקומה, ושאין טעם להתווכח עמו ע"ז כי אין סיכוי שיודה.
דבר חריג ביותר אצל הנצי"ב שכל דבריו בכבוד ונעימות.
גם עיין שם בתארים המוזרים ש'המציא' עבורו הנצי"ב
"העושה מלאכה במים רבים, המפורסם לקרובים ולרחוקים" .
הנצי"ב לפחות בתחילת דרכו התייחס אליו בכבוד גדול.
באוצר הספרות ג עמ' 21 ישנם הרבה מכתבים של הנצי"ב להרב ריינס שלא יתייאש מהמוסד שרוצה לפתוח.
ומדובר שם על פתיחת בית מדרש לרבנים שיהיו מורי הוראה וידעו לדרוש וכו'.
רק שבסוף השתלטו לו על התקציב (ב"ה) וכך הקים ר' איצלה את הכולל הראשון.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
דרומאי אמר:
סלקא דעתך אמר:
התנגדות החפץ חיים.png
1.png
2.png
זה שקר. החפץ חיים לא נכח בהספד על ריינס, לא הוא ולא אף אחד ממשפחתו או מהישיבה [שמעתי ממי שהיתה נוכחת בהספד].

שמעת את זה היום, והספקת לדבר עם מישהי שנכחה שם בתרע"ה לפני 105 שנים, ובגיל מספיק בוגר כדי לשים לב מי נכח שם????
שמעתי מהשמועה הזאת לפני הרבה זמן, ואת ההכחשה מדודתה ע"ה של אשתי תחי'. הדודה נפטרה לפני כמעט 30 שנה בת יותר מ90.
כפי הנראה שהשמועה הופצה עוד באותה תקופה וכבר אז הורגש הצורך בהכחשה, הדודה הנ"ל אף שגדלה בבית מזרחיניק היו קשורים היטב לחפץ חיים ובעקבותיו לא שלחו את הבנים לריינס אלא לישיבות קדושות [באיזה שהוא שלב שלחו לישיבת הרב ניימן שהיתה אף היא בלידא]- והיא אף סיפרה שהוריה התפלאו על העדר הח"ח מההספד, לפי הבנתם לא היו צריכים 'עד כדי כך'.
[אגב, כששאלתי את אותה הדודה מה היא יכולה לומר על הח"ח- היא אמרה "כמה קטן, ככה חכם"...]

מעניין באמת מאיזה ספר צולם ה'סיפור' על השתתפות הח"ח כביכול בהספד.
 
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
סלקא דעתך אמר:
דרומאי אמר:
זה שקר. החפץ חיים לא נכח בהספד על ריינס, לא הוא ולא אף אחד ממשפחתו או מהישיבה [שמעתי ממי שהיתה נוכחת בהספד].

שמעת את זה היום, והספקת לדבר עם מישהי שנכחה שם בתרע"ה לפני 105 שנים, ובגיל מספיק בוגר כדי לשים לב מי נכח שם????
שמעתי מהשמועה הזאת לפני הרבה זמן, ואת ההכחשה מדודתה ע"ה של אשתי תחי'. הדודה נפטרה לפני כמעט 30 שנה בת יותר מ90.
כפי הנראה שהשמועה הופצה עוד באותה תקופה וכבר אז הורגש הצורך בהכחשה, הדודה הנ"ל אף שגדלה בבית מזרחיניק היו קשורים היטב לחפץ חיים ובעקבותיו לא שלחו את הבנים לריינס אלא לישיבות קדושות [באיזה שהוא שלב שלחו לישיבת הרב ניימן שהיתה אף היא בלידא]- והיא אף סיפרה שהוריה התפלאו על העדר הח"ח מההספד, לפי הבנתם לא היו צריכים 'עד כדי כך'.
[אגב, כששאלתי את אותה הדודה מה היא יכולה לומר על הח"ח- היא אמרה "כמה קטן, ככה חכם"...]

מעניין באמת מאיזה ספר צולם ה'סיפור' על השתתפות הח"ח כביכול בהספד.
איש המאורות-גאולה בת יהודה. קיים באוצר
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
דרומאי אמר:
סלקא דעתך אמר:
שמעת את זה היום, והספקת לדבר עם מישהי שנכחה שם בתרע"ה לפני 105 שנים, ובגיל מספיק בוגר כדי לשים לב מי נכח שם????
שמעתי מהשמועה הזאת לפני הרבה זמן, ואת ההכחשה מדודתה ע"ה של אשתי תחי'. הדודה נפטרה לפני כמעט 30 שנה בת יותר מ90.
כפי הנראה שהשמועה הופצה עוד באותה תקופה וכבר אז הורגש הצורך בהכחשה, הדודה הנ"ל אף שגדלה בבית מזרחיניק היו קשורים היטב לחפץ חיים ובעקבותיו לא שלחו את הבנים לריינס אלא לישיבות קדושות [באיזה שהוא שלב שלחו לישיבת הרב ניימן שהיתה אף היא בלידא]- והיא אף סיפרה שהוריה התפלאו על העדר הח"ח מההספד, לפי הבנתם לא היו צריכים 'עד כדי כך'.
[אגב, כששאלתי את אותה הדודה מה היא יכולה לומר על הח"ח- היא אמרה "כמה קטן, ככה חכם"...]

מעניין באמת מאיזה ספר צולם ה'סיפור' על השתתפות הח"ח כביכול בהספד.
איש המאורות-גאולה בת יהודה. קיים באוצר
אכן עדות מפוקפקת...
מעניין לברר אם ההספד המתואר של הרב דושינסקי היה או שגם זה שקר.
עי' כאן https://novel.co.il/blog/2020/05/18/יחס-הגדולים-לנשיאה-הרוחני-של-המזרחי/
אלא שדף זה חסום אצלי חלקית, ואיני יכול לדעת אמינותו.
 
 
חלק עליון תַחתִית