אחרי ר"ה - למה לא רואים שינויים דרסטיים

יעקב1

משתמש ותיק
נכון שאלת תם ולא כ"כ במקום, אבל שאלו שלא רואים מיד אחרי ר"ה או יו"כ שינויים דרסטיים בחיי היום היום וכאילו נראה שמה שהיה הוא שיהיה (פחות או יותר) מי שהיה עשיר נשאר כך והעני נשאר כך החולה נשאר כן והבריאים נשארים כך חוץ מבודדים. 
מישהו טען שאמת הדבר כי האדם לא משתנה במעשיו כי אם מעט לפה ולפה וממילא הגזירות עליו פחות או יותר נשארים כמו שהיו חוץ מאלו שנתמלא סאתם וד' פורע להם ענשם או לעוררם.
מעניין לבדוק אמנם מי שאותו שנה חזר בתשובה האם אחרי ר"ה רואים שינויים קיצוניים יותר לטובה (או לרעה כי הוא טעון ייסורים לכפר ואילו בעודו רשע הרי שיש לו שלות הרשעים כי ד' יפרע לו עונשו אחר מיתה)
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
ההשגחה מנהיגה בעיקר על ידי תהליכים ולא על ידי מקרים, וכל תהליך צומח בצורה איטית, ומבוסס על מה שהיה קודם לכן.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ומי אמר שלא רואים.
מי שמקבל ברצינות - משתנה. רק לא רוצים לקבל ברצינות, או שלא יודעים איך.

בשנת נישואי הראשונה הכרתי יהודי חשוב שאז היה כבן 45 בערך, והיה מתפלל שחרית בשעה מאוחרת יחסית, בבית כנסת של א' השכונות.
ופתאום הדבר השתנה ומאז כל בוקר היה קביעתו במנין של אזור 7 בבוקר בלי לפספס.
 

תורה לשמה

משתמש רגיל
כנראה שאף פעם לא נוכל לחקור נושא זה כי אין זה בידינו,
לא מה שנראה לנו בקטגוריה של טעון שיפור אכן טעון שיפור גם אצל היושב במרומים, למרות שעשינו תשובה
ולכן גם לא נראה שינויים דרסטיים, או שאכן יש שינויים אבל אנחנו לא מכירים בזה, כי בנינו על יותר, וכן בגמר' אמר ר' יוחנן לר' אליעזר אמאי קא בכית אי משום מזוני לא כל אחד זוכה לשתי שולחנות, למרות שהיה צדיק גמור וכר' מאיר שאמר, משה ביקש לדעת מפני מה יש צדיק ורע לו ורשע וטוב לו ולא נענה על כך
לסיכום א''א לבדוק נושא זה לעולם
 

יהושע

משתמש ותיק
כי מעט אנשים עושים תשובה כזאת של עד שיעיד עליו יודע תעלומות.
 

שניאור

משתמש ותיק
יהושע אמר:
כי מעט אנשים עושים תשובה כזאת של עד שיעיד עליו יודע תעלומות.
אז למה גם לא רואים הבדלים לרעה?
הדבר פשוט שאין אנו מבינים חשבונות שמים, ובמופלא ממך אל תדרוש, ואולי זה חלק מההסתר פנים שלא רואים תוצאות על המקום.
 

בנציון

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
ההשגחה מנהיגה בעיקר על ידי תהליכים ולא על ידי מקרים, וכל תהליך צומח בצורה איטית, ומבוסס על מה שהיה קודם לכן.

דברים נכונים ומאירים. 
והדברים מבוארים גם כן ברמח"ל בדעת תבונות (סימן מח) לענין הגאולה, שהקדוש ברוך הוא לא ישנה את ההנהגה בבת אחת, אלא הכל יהיה בתהליך. וזו לשונו:
כי ודאי אין הקב"ה רוצה לאחוז בדרך הטוב ורע [- ההנהגה שקודם הגאולה] כל כך זמן ואחר כך לעזבה ולתפוס בדרך הממשלה והיחוד [-ההנהגה בזמן הגאולה] ברגע אחד, כאדם המתחרט ומתנחם; אלא מעומק עצתו ית' הוא לגלגל מסיבותיו מעומק חכמה כל כך, עד שמתוך הטוב ורע עצמו נגיע סוף סוף לדבר זה, שיהיה הכל נשלם, ויהיה הוא ית"ש מגלה יחודו.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
שינויים?

אולי קודם נגדיר מהו טוב ומהו רע?
מהו שינוי לטוב ומהו שינוי לרעה?
האם עשיר זה טוב? האם עני זה רע? האם חולי זה רע? האם בריאות זה טוב?

לא הרצונות והמאווים שלנו, הם אלו שיגדירו מהו טוב ומהו רע. הם רק יגדירו מה לעינינו, עיני בשר, נראה כטוב ורע.

הקב"ה נותן חיים!!, זהו העיקר.
כיצד יהיו חיים אלו? בשביל זה צריך להיות 'יודע תעלומות וסתרי כל חי'.
אך אין בזה טוב ורע, יש תפקיד, ויש את הכלים לממש את התפקיד. הכלים יכולים להשתנות לפי התקדמות/אי התקדמות בתפקיד.
 

יעקב1

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוחל וסולח אמר:
שינויים?

אולי קודם נגדיר מהו טוב ומהו רע?
מהו שינוי לטוב ומהו שינוי לרעה?
האם עשיר זה טוב? האם עני זה רע? האם חולי זה רע? האם בריאות זה טוב?

לא הרצונות והמאווים שלנו, הם אלו שיגדירו מהו טוב ומהו רע. הם רק יגדירו מה לעינינו, עיני בשר, נראה כטוב ורע.

הקב"ה נותן חיים!!, זהו העיקר.
כיצד יהיו חיים אלו? בשביל זה צריך להיות 'יודע תעלומות וסתרי כל חי'.
אך אין בזה טוב ורע, יש תפקיד, ויש את הכלים לממש את התפקיד. הכלים יכולים להשתנות לפי התקדמות/אי התקדמות בתפקיד.

אה"נ אנו לא יודעים מהו הטוב ומה הוא הרע אך עדיין למה לא רואים שינויים לכאן או לכאן? וע"ז באו כל התשובות שלמעלה.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
יעקב1 אמר:
מוחל וסולח אמר:
הקב"ה נותן חיים!!, זהו העיקר.
כיצד יהיו חיים אלו? בשביל זה צריך להיות 'יודע תעלומות וסתרי כל חי'.
אך אין בזה טוב ורע, יש תפקיד, ויש את הכלים לממש את התפקיד. הכלים יכולים להשתנות לפי התקדמות/אי התקדמות בתפקיד.

אה"נ אנו לא יודעים מהו הטוב ומה הוא הרע אך עדיין למה לא רואים שינויים לכאן או לכאן? וע"ז באו כל התשובות שלמעלה.
דו"ק בסיפא.
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
יעקב1 אמר:
מוחל וסולח אמר:

אה"נ אנו לא יודעים מהו הטוב ומה הוא הרע אך עדיין למה לא רואים שינויים לכאן או לכאן? וע"ז באו כל התשובות שלמעלה.

עצם השאלה על שינויים, מלמדת על הנחה מוקדמת, שאמורים להיות שינויים.
הנחה זו נולדת ממחשבה שיש לנו מושג בטוב ורע.
ולכן אמורים לחול שינויים לפי דרגת התשובה שלנו.

ולא היא כלל ועיקר.
כי גם אם היה 'רע' לי קודם, ועשיתי תשובה, והשתניתי, יתכן שיהיה לי אותו ה'רע' כמקודם.
כי מי אמר שה'רע' הינה תוצאה של קלקול, ותשובה תשנה זאת?
אולי ה'רע' הוא 'בונוס' ?
וכן בצורה הפוכה.
 

תורה לשמה

משתמש רגיל
איך בדיוק זה אמור לעבוד? עשיתי תשובה שלימה לפני ר''ה וממש אחרי שמחת תורה היום אחה''צ נודע לי שבהגרלה האחרונה הגרלתי בלוטו 25 מיליון שקל,
וכן פתאום הבן שלי גבה פלאים עד שהוא נתקע במשקוף, וכן הבת התחילה לחזור עם ציונים הכי גבוהים שיש בסמינר, אה וגם השכן מלמטה הסכים לפתע שאני ירחיב מרפסת על חשבונו, אופס וגם התחילו לזרום הצעות של שטעלעס, כנראה שאף פעם לא יהיה הכי וורוד, עם התשובה הכי גדולה שנעשה, כי גם אם יגיע הכי טוב נשכח את זה מהר
 

zxc

משתמש רגיל
השינוי לא חייב להתבצע למחרת שמח"ת, אלא במשך השנה. נו? ואין מספיק שיוניים דרסטיים במשך השנה.
החלפת מקומות עבודה, חולי, נחת, ועוד ועוד הרבה מאד
 

זוזו

משתמש ותיק
יש לי קרוב שהוא היה שנים עני מרוד וימים ספורים אחרי יוה"כ עוד לפני סוכות הודיעו לו מביטוח לאומי שמגיע לו קצבה קבועה של משכורת שלימה לכל החיים!
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
זוזו אמר:
יש לי קרוב שהוא היה שנים עני מרוד וימים ספורים אחרי יוה"כ עוד לפני סוכות הודיעו לו מביטוח לאומי שמגיע לו קצבה קבועה של משכורת שלימה לכל החיים!
קצבה מביטוח לאומי לא מחולקת לכל אחד.
ולכן, בהמשך לגישתי למעלה, אני אשאל, האם היציאה מהעוני הינה בגדר 'טוב'?
בסך הכל זה נשמע שהחליפו לו את העוני בנכות.
(אלא אם העוני מלכתחילה נבע מהנכות)
 
חלק עליון תַחתִית