הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2214
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 594 פעמים
קיבל תודה: 640 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי במבי » 23 אוקטובר 2019, 11:15

האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

אני שואל, כי היום ראיתי אברך משי יקר שביקרים מברך אותם בישיבה, לאחר מכן אזרתי אומץ נגשתי אליו ושאלתי אותו מדוע הוא עושה כן, כי מאז היותי פעוט זכורני שכולם מברכים אותם בעמידה, והוא ענה לי שהוא מכוון יותר טוב בישיבה.

וא"כ אכן מה הדין?


יהודי נאמן
הודעות: 308
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 14:32
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי יהודי נאמן » 23 אוקטובר 2019, 11:42

ודאי שאפשר לברך בישיבה. ככל ברכות השבח.
גם המנהג לעמוד בברכות הברקים והרעמים כמדומה שאין לו מקור הלכתי.
אני בעניותי חושב שרק בברכת הלבנה שם אומרים שזה כקבלת פני השכינה אמר אביי הילכך צריך למימרא מעומד. יש כאן מיעוט על שאר ברכות השבח.
וכן בברכת הגומל כתוב שצריך לעמוד, ונראה ששם זה שייך למה שצריך לברך בציבור. 


זוזו
הודעות: 306
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי זוזו » 23 אוקטובר 2019, 12:06

מה שהוא טוען שבישיבה יותר טוב ודאי כוונתו למש"כ בשו"ע גבי בהמ"ז שיש לברך בישיבה בסי' קפג ט "כשמגיע לברך צריך לישב כדי שיוכל לכוין יותר" ויש דברים שטעונים עמידה בדוקא כמו ברכת המצוות..
ברכת השבח יש מנהגים שונים -בב"י סי' ח כ' שברכות מעומד היינו ברכות המצוות אך לא נהנין (ולכאו' כלול בזה גם שבח) וכן מביאים שבפמ"ג בהקדמה להל' ברכות כ' שרשאי לשבת בברכת השבח [ויש מקום לומר שאחרי שהותר לשבת עדיף טפי כדמצינו בבהמ"ז]. ובסידור בית יעקב כ' לעמוד.
כמדומה שהמ"ב לא הזכיר לעמוד בברכות אלו רק במצוות


אליהוא
הודעות: 80
הצטרף: 08 מאי 2017, 16:15
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי אליהוא » 23 אוקטובר 2019, 21:31

לימדו אותי שיש לקום בברכת זוקף כפופים, לעמוד על הרצפה ברוקע הארץ, לנעול את הסנדל בשעשה לי, וכן בכל ברכה מתאימים לה את התנוחה הנכונה לגוף. לכן יושבים בברכות הראשונות.


מיקי
הודעות: 88
הצטרף: 25 ספטמבר 2019, 00:27
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי מיקי » 23 אוקטובר 2019, 22:24

אליהוא כתב:
23 אוקטובר 2019, 21:31
לימדו אותי שיש לקום בברכת זוקף כפופים, לעמוד על הרצפה ברוקע הארץ, לנעול את הסנדל בשעשה לי, וכן בכל ברכה מתאימים לה את התנוחה הנכונה לגוף. לכן יושבים בברכות הראשונות.
הרי בשו"ע נפסק שהיום מברכים את הכל בביהכנ"ס, ולא לפי סדר הקימה?
רק שממקור הברכות שכשקם יאמר אלוקי נשמה וכשיושב מתיר אסורים מוכח שאפשר לברך את זה בישיבה.


בבא קמא
הודעות: 451
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי בבא קמא » 23 אוקטובר 2019, 22:47

אליהוא כתב:
23 אוקטובר 2019, 21:31
לימדו אותי שיש לקום בברכת זוקף כפופים, לעמוד על הרצפה ברוקע הארץ, לנעול את הסנדל בשעשה לי, וכן בכל ברכה מתאימים לה את התנוחה הנכונה לגוף. לכן יושבים בברכות הראשונות.
כך כתוב בברכות ס:
 


מיקי
הודעות: 88
הצטרף: 25 ספטמבר 2019, 00:27
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי מיקי » 23 אוקטובר 2019, 22:51

בבא קמא כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:47
כך כתוב בברכות ס:
אלא שהיום היות שאין ידיים נקיות אומרים את זה בביהכנ"ס


בנציון
הודעות: 990
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 361 פעמים
קיבל תודה: 440 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי בנציון » 23 אוקטובר 2019, 23:52

מיקי כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:51
בבא קמא כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:47
כך כתוב בברכות ס:
אלא שהיום היות שאין ידיים נקיות אומרים את זה בביהכנ"ס

ופעם כן היו ידים נקיות כשקמו מהשינה?


איש ווילנא
הודעות: 2280
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 620 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי איש ווילנא » 24 אוקטובר 2019, 01:12

בנציון כתב:
23 אוקטובר 2019, 23:52
מיקי כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:51
בבא קמא כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:47
כך כתוב בברכות ס:
אלא שהיום היות שאין ידיים נקיות אומרים את זה בביהכנ"ס

ופעם כן היו ידים נקיות כשקמו מהשינה?

מקור הדברים שכתב הרב מיקי הם מדברי הראשונים שדברו על מציאות ימייהם
ומכל מקום וודאי שהמציאות הזו לא שייכת בימינו
שהנקיון חוגג בכל פינה והמים זורמים בברזים

[ואגב מדינא מותר "לכתחילה" לברך ברכות על ידי נקיון במידי דמנקי
ומה שכתבו הפוסקים שאין ידים נקיות היינו משום שהיו מלוכלכות בפועל בלכלוך וצואה ונקיונם היה מורכב
ואילו בימינו מסתבר שהקם מהשינה יכול לברך ברכות מעיקר הדין ללא הכנה כלל שבמה נתלכלכו ידיו]


יושב אוהלים
הודעות: 2351
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 482 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 17 ספטמבר 2020, 17:07

זוזו כתב:
23 אוקטובר 2019, 12:06
ברכת השבח יש מנהגים שונים -בב"י סי' ח כ' שברכות מעומד היינו ברכות המצוות אך לא נהנין (ולכאו' כלול בזה גם שבח) וכן מביאים שבפמ"ג בהקדמה להל' ברכות כ' שרשאי לשבת בברכת השבח [ויש מקום לומר שאחרי שהותר לשבת עדיף טפי כדמצינו בבהמ"ז]. ובסידור בית יעקב כ' לעמוד.
כמדומה שהמ"ב לא הזכיר לעמוד בברכות אלו רק במצוות
ולכן מי שיושב בברכות התורה ועומד בברכות אשר נתן לשכוי וכו' לכאורה הפך את היוצרות. שהרי ברכות התורה הוא ברכת המצוה ויש לעמוד משא"כ בשאר הברכות שהם ברכות השבח.


פראנק
הודעות: 246
הצטרף: 02 נובמבר 2019, 20:11
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי פראנק » 17 ספטמבר 2020, 19:58

אאלט יש תשובה בישכיל עבדי שמדבר על זה.

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 940
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 916 פעמים
קיבל תודה: 449 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי אברך » 17 ספטמבר 2020, 23:59

יושב אוהלים כתב:
17 ספטמבר 2020, 17:07
זוזו כתב:
23 אוקטובר 2019, 12:06
ברכת השבח יש מנהגים שונים -בב"י סי' ח כ' שברכות מעומד היינו ברכות המצוות אך לא נהנין (ולכאו' כלול בזה גם שבח) וכן מביאים שבפמ"ג בהקדמה להל' ברכות כ' שרשאי לשבת בברכת השבח [ויש מקום לומר שאחרי שהותר לשבת עדיף טפי כדמצינו בבהמ"ז]. ובסידור בית יעקב כ' לעמוד.
כמדומה שהמ"ב לא הזכיר לעמוד בברכות אלו רק במצוות
ולכן מי שיושב בברכות התורה ועומד בברכות אשר נתן לשכוי וכו' לכאורה הפך את היוצרות. שהרי ברכות התורה הוא ברכת המצוה ויש לעמוד משא"כ בשאר הברכות שהם ברכות השבח.
גם לגבי ברכות התורה לא ברור שצריך לעמוד. 
פסקי תשובות אורח חיים סימן מז אות א
נוהגין11 כל ישראל לעמוד בשעת ברכת התורה, אם כי מדינא12 רשאים לברך גם בישיבה.
 

11 . שו"ת מראה כהן ח"ג סי' ג' דומיא דמעמד הר סיני, מעורר ישינים אות קפ"ה, שו"ת ישכיל עבדי ח"ח סי' ג' ושכן הוא עפ"י הסוד.
12 . בב"י ריש סי' ח' ברכת המצוות נאמרים בעמידה, ובפמ"ג (סי' תל"ב מ"ז סק"ג) ופני יהושע (מגילה ריש פ"ג) ומור קציעה (ריש סי' ח') דמצוות שמקיימים בישיבה גם הברכה רשאית להיות בישיבה, ובשו"ת הרמ"ע מפאנו סי' ק"ב מפורש לענין ברכה"ת שאין צריך עמידה, וכן בערוה"ש סעי' ז'. וע"ע שו"ת חקל יצחק סי' ג', שו"ת באר משה ח"ה סי' י"ז, שו"ת צי"א חט"ז סי' ב', שו"ת יחו"ד ח"ה סי' ד', תשובות והנהגות ח"ב סי' ל"ז.

 



דרומאי
הודעות: 2555
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 576 פעמים
קיבל תודה: 446 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי דרומאי » 18 ספטמבר 2020, 02:51

אליהוא כתב:
23 אוקטובר 2019, 21:31
לימדו אותי שיש לקום בברכת זוקף כפופים, לעמוד על הרצפה ברוקע הארץ, לנעול את הסנדל בשעשה לי, וכן בכל ברכה מתאימים לה את התנוחה הנכונה לגוף. לכן יושבים בברכות הראשונות.
מלמדיך טעו. אין ענין לקום בברכת זוקף כפופים אפילו לפי המנהג המקורי. אלא שבשעה שקם ממטתו מתחייב בזוקף כפופים. אבל אם חזר וישב ומברכן בישיבה אין בכך שום חסרון. ולכן מה שנהגו היום וכדאיתא בש"ע לברך הכל בבית הכנסת, היינו לאחר שהתחייבו בכל הברכות מברכין אותן כסדרן ולא כל ברכה בשעת חיובה.
אין שום תנוחה בגוף שיש לעשות באמירת הברכות.


יושב אוהלים
הודעות: 2351
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 482 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 21 ספטמבר 2020, 16:38

עקביא בן מהלל אומר כתב:
17 ספטמבר 2020, 23:59
עפ"י הסוד.

מקור? (רק הגר"י עמדין?)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ברכת שלא עשני גוי - האם יותר טוב להיות יהודי שיש הרבה לאוין ועשין
    על ידי chaim » 01 ספטמבר 2020, 18:20 » ב בית המוסר
    11 תגובות
    170 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי chaim
    02 ספטמבר 2020, 11:30
  • שבת דף י: - הנותן מתנה לחברו צריך להודיעו
    על ידי יושב אוהלים » 16 מרץ 2020, 11:22 » ב שבת
    6 תגובות
    86 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אפי
    17 מרץ 2020, 02:50
  • ברכת שלא עשני אשה - בלחש
    על ידי הדרך סלולה » 19 יוני 2020, 01:00 » ב אקטואליה
    80 תגובות
    1232 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משיב כהלכה
    07 אוגוסט 2020, 15:44
  • למה היום הכהנים לא מוציאים ידיים מחוץ לטלית כשמברכים את ישראל? 
    על ידי אח שלך » 11 נובמבר 2019, 00:49 » ב הלכה ומנהג
    6 תגובות
    132 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ב. זעירא
    13 נובמבר 2019, 19:35
  • האם צריך לעמוד בפני זקן שאינו שומר מצוות
    על ידי גל גל » 03 אוקטובר 2019, 00:00 » ב הלכה ומנהג
    2 תגובות
    119 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בן איש חי
    14 אוגוסט 2020, 10:49

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח