ישיבה בחזרת הש"ץ האם מנהג יכול להשתנות

יעקב שלם

משתמש ותיק
המקור לעמוד בחזרת הש"ץ הוא ברמ"א קכד בשם ספר המנהגים
ובמשנ"ב כתב
 יעמדו - טעמם כיון שמכוונים ושומעים מש"ץ ושומע כעונה וכאלו מתפללין בעצמם דמיא וכן היה מנהג הקדמונים ועכשיו בעו"ה כל אחד עושה כפי דעתו ומהם יושבים ומשיחים [פמ"ג] 

שאלתי היא 
א. מנהג הספרדים לשבת בחזרת הש"ץ 
האם אשכנזי בבית הכנסת ספרדי חייב לעמוד

ב. למעשה רואים בהרבה בתי כנסת שהרבה יושבים  (גם אנשים כשרים)
האם זה סיבה להתיר לשבת כי כבר כך המנהג

נראה לי ששורש העניין האם צריך לעמוד מדינא (כך משמע במשנ"ב) או ממנהגא
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
יש ביתרון האור [תוספות לאור גדול] על המשניות בסוף ראש השנה
אריכות נפלאה
האם מדינא דגמרא יש לעמוד בחזרת הש"ץ או שניתן לשבת
עי' שם דברים נפלאים [למעשה חלק מהמקורות מופיעים בהגהות מנהגים שמביא הרמ"א]
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
לי היה הערה, שאם אכן צריך לעמוד משום שומע כעונה ונחשב כאילו מתפלל, א"כ אף אסור לילך אלא צריך לעמוד כמו בשמונה עשרה. וזה לא שמענו. וצריך ביאור מה החילוק?
 

יחי

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
נראה לי ששורש העניין האם צריך לעמוד מדינא (כך משמע במשנ"ב) או ממנהגא

לא הבנתי למה צריך להמליץ בעד היושבים, הרי זו מחלוקת וגם המ"ב כ' דבתוך ד"א מדינא לכ"ע צריך לעמוד, משמע שאינו מכריע המח'.
 

יחי

משתמש ותיק
לא אמלט מלהעיר באותו ענין, שהרבה מחמירים' ועומדים בקריה"ת, שאינו מדינא אלא חומרא סוף קמו, ומנצלים ביני גברי לשבת. רק שיושבים גם בברכו (או עושים מן קימת הידור מוזרה), והדין לעמוד בברכו שהוא דבר שבקדושה מ"ב שם סקי"ח
 

ידידיה

משתמש ותיק
לכאו' פשוט שמי שגמר שמו"ע אחר תחילת חזרת הש"ץ, שכבר לא יוכל לשמוע כל חזרת הש"ץ, מותר לו לשבת.
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
יחי אמר:
לא אמלט מלהעיר באותו ענין, שהרבה מחמירים' ועומדים בקריה"ת, שאינו מדינא אלא חומרא סוף קמו, ומנצלים ביני גברי לשבת. רק שיושבים גם בברכו (או עושים מן קימת הידור מוזרה), והדין לעמוד בברכו שהוא דבר שבקדושה מ"ב שם סקי"ח
מנהג החסידים ידוע לשבת בקריאת התורה, וראיתי פעם שזה לא שאין מקפידים לעמוד אלא יושבים בדווקא. רק שאיני זוכר ההסבר לכך.
 
 

מאמין

משתמש ותיק
לא שמעתי מזה, ומכיר אני הרבה חסידים שעומדים (ומטעם אחר: כי חששו על מה שנהגו לעמוד בקריאת שירת הים ובקבל"ת וכד' וכמובא בגמ' שנראה כאומר רק זה משמים ולכן נהגו לעמוד תמיד)
 

zxc

משתמש רגיל
יהודי נאמן אמר:
מנהג החסידים ידוע לשבת בקריאת התורה, וראיתי פעם שזה לא שאין מקפידים לעמוד אלא יושבים בדווקא. רק שאיני זוכר ההסבר לכך.
שמעתי מזה, וגם אשמח מי שיכול לכתוב הסבר.
כ"ק ה'תורת מרדכי מויזניץ מאנסי הקפיד ע"ז מאד
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
zxc אמר:
יהודי נאמן אמר:
מנהג החסידים ידוע לשבת בקריאת התורה, וראיתי פעם שזה לא שאין מקפידים לעמוד אלא יושבים בדווקא. רק שאיני זוכר ההסבר לכך.
שמעתי מזה, וגם אשמח מי שיכול לכתוב הסבר.
כ"ק ה'תורת מרדכי מויזניץ מאנסי הקפיד ע"ז מאד
אם אני זוכר אז כמדומה שראיתי את ההסבר בשו"ת בצל החכמה.
 
 
חלק עליון תַחתִית