בלק ובלעם, שחור ולבן.

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי במבי » 11 יולי 2019, 14:18

האם ישנו קשר בין בלק בפרשתינו לצבע השחור?
שהרי black באנגלית פירושו שחור ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי (וכן הגמ' בסנהדרין קה:)
וא"כ לא לחינם הלך השחור אל הלבן אלא מפני שהוא מינו, לא כך?

ערכים:


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 508
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש קשר בין בלק לצבע השחור?

שליחה על ידי יוסף יצחק » 11 יולי 2019, 14:20

אשכול הבדיחות או החידות?


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1556
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש קשר בין בלק לצבע השחור?

שליחה על ידי יהודה1 » 11 יולי 2019, 14:29

יוסף יצחק כתב:
11 יולי 2019, 14:20
אשכול הבדיחות או החידות?
עיין באשכול על טבריה
נראה שיש דברים שאפשר למצוא קשר אע"פ שלכאורה הם רחוקים וגם החוקרים אינם רואים כן.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש קשר בין בלק לצבע השחור?

שליחה על ידי במבי » 11 יולי 2019, 14:54

יוסף יצחק כתב:
11 יולי 2019, 14:20
אשכול הבדיחות או החידות?

רש"י עה"פ "ויחד יתרו" כותב וישמח יתרו זהו פשוטו ורואים שעשה פירוש לפי פירוש המילה בשפה אחרת שהרי בארמית חדי פירושו שמחה כתרגומו של אונקלוס.

וא"כ לפרש מילים כשפה אחרת אינו מופקע כלל ! ופעמים רבות מוצאים פירושים ע"פ עיקרון זה.

וכן הר' פאפו בעל הפלא יועץ שואל באחד מספריו מדוע מברכים הכהנים "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה" היכן רמוז שצריך לברך באהבה?
ומתרץ שכתוב בתורה "כה תברכו את בני ישראל אמור להם" וכותב ש"אמור" בצרפתית ובספרדית פירושו "אהבה" ולכן מברכים כך !

מדהים לא כך?


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 287 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש קשר בין בלק לצבע השחור?

שליחה על ידי שמעיה » 11 יולי 2019, 15:47

במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:54
יוסף יצחק כתב:
11 יולי 2019, 14:20
אשכול הבדיחות או החידות?

רש"י עה"פ "ויחד יתרו" כותב וישמח יתרו זהו פשוטו ורואים שעשה פירוש לפי פירוש המילה בשפה אחרת שהרי בארמית חדי פירושו שמחה כתרגומו של אונקלוס.

וא"כ לפרש מילים כשפה אחרת אינו מופקע כלל ! ופעמים רבות מוצאים פירושים ע"פ עיקרון זה.

וכן הר' פאפו בעל הפלא יועץ שואל באחד מספריו מדוע מברכים הכהנים "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה" היכן רמוז שצריך לברך באהבה?
ומתרץ שכתוב בתורה "כה תברכו את בני ישראל אמור להם" וכותב ש"אמור" בצרפתית ובספרדית פירושו "אהבה" ולכן מברכים כך !

מדהים לא כך?

יש הבדל עצום בין ארמית שהייתה שפה קיימת בזמן מתן תורה, ולבין אנגלית/צרפתית/ספרדית.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש קשר בין בלק לצבע השחור?

שליחה על ידי במבי » 11 יולי 2019, 15:56

גם האנגלית הצרפתית והספרדית מקורן בשפות קדומות בעיקר לטינית, יוונית וכדו' שהיו קיימים בעת מתן תורה.
(אל תשכח שיוסף למד 70 לשון)


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 287 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש קשר בין בלק לצבע השחור?

שליחה על ידי שמעיה » 11 יולי 2019, 15:58

יתכן.
וזה ההבדל.
ארמית אנו יודעים על מציאותה באותם שנים, כמבואר בתורה במפורש: יגר שהדותא ועוד. אנגלית/צרפתית/ספרדית יתכן שהמילים הספציפיות שאתה בא לדרוש מקורם בשפה הלטינית, שאולי הייתה בשימוש כבר בימי קדם.
אין חולק על כך, שאז כהיום, התקיימו שפות רבות. ואין בכך כל ראיה לנידון דידן.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש קשר בין בלק לצבע השחור?

שליחה על ידי מאן דהו » 11 יולי 2019, 17:30

במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:18
האם ישנו קשר בין בלק בפרשתינו לצבע השחור?
שהרי black באנגלית פירושו שחור ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי (וכן הגמ' בסנהדרין קה:)
וא"כ לא לחינם הלך השחור אל הלבן אלא מפני שהוא מינו, לא כך?

סליחה ומחילה ואל תפגע אבל זו בדיחה גרועה כפי שהעירו לך
תשאל את עצמך האם היית מעז להציע ספק זה בפני חבירך לכולל?


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש קשר בין בלק לצבע השחור?

שליחה על ידי במבי » 11 יולי 2019, 18:15

מאן דהו כתב:
11 יולי 2019, 17:30
במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:18
האם ישנו קשר בין בלק בפרשתינו לצבע השחור?
שהרי black באנגלית פירושו שחור ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי (וכן הגמ' בסנהדרין קה:)
וא"כ לא לחינם הלך השחור אל הלבן אלא מפני שהוא מינו, לא כך?

סליחה ומחילה ואל תפגע אבל זו בדיחה גרועה כפי שהעירו לך
תשאל את עצמך האם היית מעז להציע ספק זה בפני חבירך לכולל?
ברגע שזה חבר טוב למה לא?

להזכירך רש"י כותב על הפסוק והיה לכם לזרא - בשם ר' משה הדרשן ראיתי שיש לשון שקורין לחרב זרא (במדבר יא-כ)

שמעת? יש לשון !

לכאורה משמע שרש"י אפילו לא ידע באיזה שפה האם לפני מתן תורה או לאחריה !
(ואולי הנפקא מינה האם זהו דרש או אפי' פשט הפסוק)

חז"ל דורשים טטפת טט בכתפי ובאפריקי שתים.

הן יראת ה' היא חכמה, הן זהו אחד (גם באנגלית - ONE)

פרי עץ הדר - הגדל על כל מים הידור - הידרו זה מים ביוונית

ישנה גמרא שהרואה ט' בחלום זהו סימן יפה. וצ"ב מדוע נחשוב שלא כך?

אך א"ל שכידוע "טויט" זה מת באידיש (וכן DEAD באנגלית) והיינו חושבים שזה סימן רע, קמ"ל שלא.


 


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 287 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש קשר בין בלק לצבע השחור?

שליחה על ידי שמעיה » 12 יולי 2019, 08:10

במבי כתב:
11 יולי 2019, 18:15
מאן דהו כתב:
11 יולי 2019, 17:30
במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:18
האם ישנו קשר בין בלק בפרשתינו לצבע השחור?
שהרי black באנגלית פירושו שחור ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי (וכן הגמ' בסנהדרין קה:)
וא"כ לא לחינם הלך השחור אל הלבן אלא מפני שהוא מינו, לא כך?

סליחה ומחילה ואל תפגע אבל זו בדיחה גרועה כפי שהעירו לך
תשאל את עצמך האם היית מעז להציע ספק זה בפני חבירך לכולל?
ברגע שזה חבר טוב למה לא?

להזכירך רש"י כותב על הפסוק והיה לכם לזרא - בשם ר' משה הדרשן ראיתי שיש לשון שקורין לחרב זרא (במדבר יא-כ)

שמעת? יש לשון !

לכאורה משמע שרש"י אפילו לא ידע באיזה שפה האם לפני מתן תורה או לאחריה !
(ואולי הנפקא מינה האם זהו דרש או אפי' פשט הפסוק)

חז"ל דורשים טטפת טט בכתפי ובאפריקי שתים.

הן יראת ה' היא חכמה, הן זהו אחד (גם באנגלית - ONE)

פרי עץ הדר - הגדל על כל מים הידור - הידרו זה מים ביוונית

ישנה גמרא שהרואה ט' בחלום זהו סימן יפה. וצ"ב מדוע נחשוב שלא כך?

אך א"ל שכידוע "טויט" זה מת באידיש (וכן DEAD באנגלית) והיינו חושבים שזה סימן רע, קמ"ל שלא.



יהי לך, אשר לך.
 


עדינו העצני
הודעות: 24
הצטרף: 07 אוגוסט 2018, 12:51
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי עדינו העצני » 12 יולי 2019, 12:09

במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:18
ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי
לבן לא היה 'לבן' אלא כושי ושמו היה 'פראדוקס' (כך זכור לי דאיתא במדרש).


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי במבי » 12 יולי 2019, 12:56

עדינו העצני כתב:
12 יולי 2019, 12:09
במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:18
ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי
לבן לא היה 'לבן' אלא כושי ושמו היה 'פראדוקס' (כך זכור לי דאיתא במדרש).



אכן זהו פארדוקס מושלם אם לבן היה כושי.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי בנציון » 12 יולי 2019, 12:59

עדינו העצני כתב:
12 יולי 2019, 12:09
במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:18
ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי
לבן לא היה 'לבן' אלא כושי ושמו היה 'פראדוקס' (כך זכור לי דאיתא במדרש).

שמא כוונתך למה שאמרו בסנהדרין: הוא כושן רשעתים הוא לבן הארמי?


עדינו העצני
הודעות: 24
הצטרף: 07 אוגוסט 2018, 12:51
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי עדינו העצני » 14 יולי 2019, 08:33

בראשית רבה פרשה ס כט
"ולרבקה אח ושמו לבן ר' יצחק אמר 'פרדוקס' "
וזכורני שיש מי שביאר שהכונה שהיה באמת 'כושי' ושמו היה פרדוקס...


ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 348
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי ים סוף » 14 יולי 2019, 08:49

אולי זה מעודד? או שמא הנייר סובל הכל.
image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


עדינו העצני
הודעות: 24
הצטרף: 07 אוגוסט 2018, 12:51
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי עדינו העצני » 17 יולי 2019, 09:49

בראשית רבה פרשה ס כט
"ולרבקה אח ושמו לבן ר' יצחק אמר 'פרדוקס' "
וזכורני שיש מי שביאר שהכונה שהיה באמת 'כושי' ושמו היה פרדוקס...

אמנם הערוך מסביר שהפרדוקס הוא שהיה 'לבן ביותר'. אבל זכורני בבירור שיש מי שמסביר שהיה 'כושי' ואיני מוצא כעת...


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי במבי » 28 יולי 2019, 23:19

במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:18
האם ישנו קשר בין בלק בפרשתינו לצבע השחור?
שהרי black באנגלית פירושו שחור ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי (וכן הגמ' בסנהדרין קה:)
וא"כ לא לחינם הלך השחור אל הלבן אלא מפני שהוא מינו, לא כך?

אגב, רבינו אפרים כותב בפרשת תולדות שזפת אומרים בערבית "לבן" כפי שקורין לעיוור סגי נהור.

וא"כ אכן הלך הזרזיר אל העורב השחור משחור.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי במבי » 22 אוקטובר 2019, 20:41

ואפשר להביא ראיה לדברי מהאבן עזרא שכותב על עה"פ כי אשה כושית לקח (במדבר יב-א)


ותדבר מרים - היא דברה; גם אהרן הסכים או החריש; על כן נענשה. וטעם ותדבר עם בי"ת - דרך גנאי , כמו "וידבר העם באלהים" (במ' כא , ה). גם ימצא לשבח , רק בדרך הנבואה (ראה להלן , ו). יש אומרים (ראה או"מ ע'359 ; רשב"ם) , כי משה מלך על כוש ולקח אשה כושית. והמתרגם אמר "שפירתא" (ת"א); וטעמו: לשון כבוד , כאשר יקראו הישמעאלים לזפת: הלבן. גם אנחנו נקרא העור 'שגיא נהור'. והנה לא יתכן שנקרא שם שהוא לשבח , להפכו לגנאי. ויש אומרים (ראה מו"ק טז , ב) כי "כוש בן ימיני" (תה' ז , א) הוא שאול; וכן "הלא כבני כושיים" (עמ' ט , ז); וכבר פרשתים (שם , ז - ח). והישר בעיני שזאת הכושית היא צפורה , כי היא מדינית , ומדינים הם ישמעאלים , והם דרים באהלים; וכן כתיב "ירגזון יריעות ארץ מדין" (חב' ג , ז). ובעבור חום השמש אין בהם לבן כלל , וצפורה היתה שחורה , דומה לכושית. וטעם כי אשה כושית לקח - זה הדבור שדברה מרים. ומה נכבד דבר הקדמונים שאמרו (ראה ספ"ב צט) על הזקנים: אשריהם ואוי לנשיהם. והנה חשדו משה כי לא נמנע לשכב עם צפורה , רק בעבור שאיננה יפה.

וא"כ בלק שהיה מהעם המדיני היה שחור.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי ספר וסופר » 22 אוקטובר 2019, 21:07

בלי להתווכח על ענין השחור ולבן.

כפי הידוע לי, כל אלו הגדולים שאמרו רמזים בתורה זה היה באופן שהשיגו איזה השגה בתורה, ואח"כ מצאו לזה רמז, [גימטריא, ראשי תיבות וכדו'], קשה לי להאמין שיש מהלך למצוא רמז ולבנות עליו רעיון.

אלא אם כן הרעיון כל כך ברור שהוא כבר לא צריך את הרמז, ואז הרמז נהיה שוב כמו רמז שאחרי.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי במבי » 23 אוקטובר 2019, 11:06

ספר וסופר כתב:
22 אוקטובר 2019, 21:07
כפי הידוע לי, כל אלו הגדולים שאמרו רמזים בתורה זה היה באופן שהשיגו איזה השגה בתורה, ואח"כ מצאו לזה רמז, [גימטריא, ראשי תיבות וכדו'], קשה לי להאמין שיש מהלך למצוא רמז ולבנות עליו רעיון.

אלא אם כן הרעיון כל כך ברור שהוא כבר לא צריך את הרמז, ואז הרמז נהיה שוב כמו רמז שאחרי.

אשמח לשמוע מקור.

למשל אם תשאל אנשים מה ראשי תיבות תש"פ הם ינסו לחפש מילים שמתחילים בפ' ועל זה לבנות רעיון, ונראה לי שאין בזה כל גנאי, וכך הוא דרכו של עולם, לעיתים קודמת הביצה ולעיתים התרנגולת. (אף שאין זה רמזים בתורה, אלא רמזים גרידא)

ויש לי שאלה נוספת יש מפרשים שרושמים הערה עיין בדף פלוני ששם מדברים ע"כ לדוגמא בסוגיא בשבת כתוב עיין בכתובות דף פלוני, מתי הם רשמו את ההערה הנ"ל בעת שלמדו את הגמ' בשבת או בכתובות ששם צוין הסוגיא על שבת?

כי אני נוהג שאני מגיע לנידון ששייך מאד לסוגיא בדף/מסכת אחרת אני רושם הערה בעיפרון שם, ולעת מצוא שאני מגיע לאותו מקום אין לך מושג איזו תועלת יש לי מזה.
 


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 272
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי יואל נהרי » 23 אוקטובר 2019, 16:51

המילה 'נא' שאנו רגילים לפרש 'בקשה', מבוארת בכל המקומות ע"י האבן עזרא ועוד -שהכוונה 'עכשיו'.
ולי זה מזכיר את המילה באנגלית 'נאו'.
והאמת, אולי גם נו נו של זירוז קשור קצת לעכשיו.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי במבי » 23 אוקטובר 2019, 22:54

במבי כתב:
22 אוקטובר 2019, 20:41
וא"כ בלק שהיה מהעם המדיני היה שחור.

ציפיתי שישאלו אותי, והרי בלק ממואב ומדוע אני קורא לו מדיני.

אך התרגום יונתן כותב עה"פ ספר במדבר  -  פרק ל״א  -  פסוק ח׳:
{ח} וְאֶת־מַלְכֵ֨י מִדְיָ֜ן הָרְג֣וּ עַל־חַלְלֵיהֶ֗ם אֶת־אֱוִ֤י וְאֶת־רֶ֙קֶם֙ וְאֶת־צ֤וּר וְאֶת־חוּר֙ וְאֶת־רֶ֔בַע חֲמֵ֖שֶׁת מַלְכֵ֣י מִדְיָ֑ן וְאֵת֙ בִּלְעָ֣ם בֶּן־בְּע֔וֹר הָרְג֖וּ בֶּחָֽרֶב׃

​פירוש יונתן: וְיַת מַלְכֵי מִדְיָנָאֵי קְטָלוּ עַל קְטוּלֵי מַשִׁרְיַיתְהוֹן יַת אֱוִי וְיַת רֶקֶם וְיַת צוּר הוּא בָּלָק וְיַת חוּר וְיַת רֶבַע חֲמֵשֶׁת מַלְכֵי מִדְיָן וְיַת בִּלְעָם בַּר בְּעוֹר קְטָלוּ בְּסַיְיפָא.

וכן יש רש"י שכותב זאת אי שם.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי ספר וסופר » 24 אוקטובר 2019, 00:45

במבי כתב:
23 אוקטובר 2019, 11:06
ספר וסופר כתב:
22 אוקטובר 2019, 21:07
כפי הידוע לי, כל אלו הגדולים שאמרו רמזים בתורה זה היה באופן שהשיגו איזה השגה בתורה, ואח"כ מצאו לזה רמז, [גימטריא, ראשי תיבות וכדו'], קשה לי להאמין שיש מהלך למצוא רמז ולבנות עליו רעיון.

אלא אם כן הרעיון כל כך ברור שהוא כבר לא צריך את הרמז, ואז הרמז נהיה שוב כמו רמז שאחרי.

אשמח לשמוע מקור.

למשל אם תשאל אנשים מה ראשי תיבות תש"פ הם ינסו לחפש מילים שמתחילים בפ' ועל זה לבנות רעיון, ונראה לי שאין בזה כל גנאי, וכך הוא דרכו של עולם, לעיתים קודמת הביצה ולעיתים התרנגולת. (אף שאין זה רמזים בתורה, אלא רמזים גרידא)

ויש לי שאלה נוספת יש מפרשים שרושמים הערה עיין בדף פלוני ששם מדברים ע"כ לדוגמא בסוגיא בשבת כתוב עיין בכתובות דף פלוני, מתי הם רשמו את ההערה הנ"ל בעת שלמדו את הגמ' בשבת או בכתובות ששם צוין הסוגיא על שבת?

כי אני נוהג שאני מגיע לנידון ששייך מאד לסוגיא בדף/מסכת אחרת אני רושם הערה בעיפרון שם, ולעת מצוא שאני מגיע לאותו מקום אין לך מושג איזו תועלת יש לי מזה.

לדוגמא בענייננו אם ארשום כעת בפרשת פנחס כי המדיינים הם שחומים, שאעסוק בעניין זה אכן יתעצם לי הדבר ואף אומר לולא דמסתפינא חוששני שזה חלק מהקיטרוג בסוגיא דמעשה פעור מדוע הלכתם אחר שכאלה כנאמר על המצרים אחיהם של כושים.
רמז כשמו כן הוא, ענין מסוים שנמצא בפנים שרומז משהו בחוץ.

ועתה - הגע עצמך, אם אני אראה חלון של בית, ואנסה להציץ, אולם יהיה שם חשוך, ולכן אנסה לבד לומר מה יש בבית, איזה תוקף של אמת יש בדבר זה?
ולכן אם הרמז פותח לך חלון למשהו שקיים בזכות עצמו - מילא, אולם אם גם אחרי הרמז אתה במשפט אחד מתחבט בין שחור-לבן  לבין  שחור-שחור, זאת אומרת שאין כאן שום תוכן עצמי, אלא סתם רמז - ואם כן איזה משמעות יש לזה?

וברור שכל הרמזים של תש"פ וכדו' אין בהם שום תוקף של דברי תורה, כמו שכתבת אתה, סתם פרפראות, מקסימום בגדר - סימנא מילתא.

לגבי אופן ציוני ההערות - כפתור ופרח.

פעם חשבתי לתרץ גליון הש"ס של רע"א באופן זה, אני לא זוכר היכן זה היה, אולם נתקלתי [נראה לי יותר מפעם אחת] שרע"א מציין לעיין בתוס' בסוגיא אחרת, בזמן שבדף עצמו תוס' דנים יותר באורך על אותו ענין ולא מוסיפים כלום בתוס' ההוא. וזה תימה. ועפ"ז מיושב. 
אמנם קשה להאמין שרע"א לא זכר שיש תוס' שם, ולכן זה היה הרהור בעלמא, אבל אולי ההרהור הזה הוא מאלו ההרהורים שאין אדם ניצל מהם בכל יום?


zahi148
הודעות: 1
הצטרף: 26 נובמבר 2019, 12:13
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי zahi148 » 26 נובמבר 2019, 13:12

במבי כתב:
28 יולי 2019, 23:19
במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:18
האם ישנו קשר בין בלק בפרשתינו לצבע השחור?
שהרי black באנגלית פירושו שחור ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי (וכן הגמ' בסנהדרין קה:)
וא"כ לא לחינם הלך השחור אל הלבן אלא מפני שהוא מינו, לא כך?

אגב, רבינו אפרים כותב בפרשת תולדות שזפת אומרים בערבית "לבן" כפי שקורין לעיוור סגי נהור.

וא"כ אכן הלך הזרזיר אל העורב השחור משחור.


לצערי לא מצאתי את דבריו של רבנו אפרים. האם יש באפשרותך לתת ציון מדוייק יותר?


 


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 508
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי יוסף יצחק » 26 נובמבר 2019, 14:10

zahi148 כתב:
26 נובמבר 2019, 13:12
במבי כתב:
28 יולי 2019, 23:19
במבי כתב:
11 יולי 2019, 14:18
האם ישנו קשר בין בלק בפרשתינו לצבע השחור?
שהרי black באנגלית פירושו שחור ויונתן בן עוזיאל בפרשתינו כותב שבלעם היה לבן הארמי (וכן הגמ' בסנהדרין קה:)
וא"כ לא לחינם הלך השחור אל הלבן אלא מפני שהוא מינו, לא כך?
אגב, רבינו אפרים כותב בפרשת תולדות שזפת אומרים בערבית "לבן" כפי שקורין לעיוור סגי נהור.
וא"כ אכן הלך הזרזיר אל העורב השחור משחור.
לצערי לא מצאתי את דבריו של רבנו אפרים. האם יש באפשרותך לתת ציון מדוייק יותר?

עיין בצילום המצורף בתחילת הטור השמאלי
פרוש רבנו אפרים על התורה.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


י'שי
הודעות: 178
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי י'שי » 03 דצמבר 2019, 09:01

במבי כתב:
23 אוקטובר 2019, 11:06
ספר וסופר כתב:
22 אוקטובר 2019, 21:07
כפי הידוע לי, כל אלו הגדולים שאמרו רמזים בתורה זה היה באופן שהשיגו איזה השגה בתורה, ואח"כ מצאו לזה רמז, [גימטריא, ראשי תיבות וכדו'], קשה לי להאמין שיש מהלך למצוא רמז ולבנות עליו רעיון.

אלא אם כן הרעיון כל כך ברור שהוא כבר לא צריך את הרמז, ואז הרמז נהיה שוב כמו רמז שאחרי.

אשמח לשמוע מקור
א. קודם כל מה שכתב הרב @במבי לא התכוין לרמז אם הבנתי נכון כי אם למהות שמו. כשם לאליעזר קראו כך כי אלוקי אבי בעזרי.
ב. יש מקור למה שכתב הרב @ספר וסופר  בספר דגל מחנה אפרים פר' חוקת וזה לשונו:
דגל מחנה אפרים פר' חוקת
עוד ירמוז על כן יאמרו המושלים בואו חשבון. דהנה לפעמים כתוב בכוונות איזה סוד בגימטריא וכשאינו עולה התיבה להמספר ההוא אזי כתוב עם הכולל ולפעמים עם האותיות וצריך להבין זה, אך לפי עניות דעתי נראה שהוא על דרך שאומרים משל ולמה הוא כי האומר הוא מבין שאי אפשר להם שיבינו אותו הדבר כך כי אם שיבין להם בדבר שרגילים בו ומתוכו יעמדו על הדבר ויכנס בלבם כן הוא הדבר הזה שבאמת האר"י ז"ל וכן כל הצדיקים שבדור הפותחים פתח בתורה הקדושה להבין איזה דבר ואומרים גימטריא על זה הם הבינו ברוח קדשם שורש הדבר ההוא שיש באותו הדבר סוד ההוא אך להלביש הדבר לפני השומעים צריך שיאמר בענין גימטריא לכך אומר תמיד לפי מה שהוא עולה או עם התיבות והנקודות כדי להלביש הדברים שיוכלו להבינם שמרומז בו סוד זה, וזה יש לומר שמרומז בפסוק כי כ"ן הוא מספר סו"ד והוא שאמר על כן היינו על איזה סוד כשרוצים אנשי השם לגלות, יאמרו המושלים היינו אותם הדורשים התורה בבחינת משל כנ"ל, בואו חשבון רצה לומר שמביאים אותו אל חשבון וגימטריא כדי להבינם סוד הדבר ההוא איך שמרומז בו זה הסוד אבל באמת הם הבינו זה מהאור של הדבר עצמו שמאיר להם ה' ברוך הוא בחסדו הגדול להבין שיש באותו דבר סוד ההוא והמשכיל יבין:
ג. אכן כך היה אצל הגדולים אבל זה לא אומר שאי אפשר גם לרמוז ללא להשיג את הדברים קודם לכן.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בלק ובלעם, שחור ולבן.

שליחה על ידי ספר וסופר » 03 דצמבר 2019, 15:12

י'שי כתב:
03 דצמבר 2019, 09:01
אכן כך היה אצל הגדולים אבל זה לא אומר שאי אפשר גם לרמוז ללא להשיג את הדברים קודם לכן.
השאלה העומדת לדיון, האם יש לזה גדר של 'תורה', או שזה סתם פטפוטים בעלמא.

[הדגל מחנה אפרים הוא מקור נחמד, אולם לא נראה לי שבזה מסתכמת הסוגיא].

לגבי מה שכתבת על מהות השם, איך שלא יהיה, לדרוש את זה בלשון אחרת זה לעולם יהיה על דרך הרמז.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח