האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1196
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 420 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי במבי » 23 אוקטובר 2019, 11:15

האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

אני שואל, כי היום ראיתי אברך משי יקר שביקרים מברך אותם בישיבה, לאחר מכן אזרתי אומץ נגשתי אליו ושאלתי אותו מדוע הוא עושה כן, כי מאז היותי פעוט זכורני שכולם מברכים אותם בעמידה, והוא ענה לי שהוא מכוון יותר טוב בישיבה.

וא"כ אכן מה הדין?


יהודי נאמן
משתמש ותיק
הודעות: 312
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 14:32
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי יהודי נאמן » 23 אוקטובר 2019, 11:42

ודאי שאפשר לברך בישיבה. ככל ברכות השבח.
גם המנהג לעמוד בברכות הברקים והרעמים כמדומה שאין לו מקור הלכתי.
אני בעניותי חושב שרק בברכת הלבנה שם אומרים שזה כקבלת פני השכינה אמר אביי הילכך צריך למימרא מעומד. יש כאן מיעוט על שאר ברכות השבח.
וכן בברכת הגומל כתוב שצריך לעמוד, ונראה ששם זה שייך למה שצריך לברך בציבור. 


זוזו
הודעות: 171
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי זוזו » 23 אוקטובר 2019, 12:06

מה שהוא טוען שבישיבה יותר טוב ודאי כוונתו למש"כ בשו"ע גבי בהמ"ז שיש לברך בישיבה בסי' קפג ט "כשמגיע לברך צריך לישב כדי שיוכל לכוין יותר" ויש דברים שטעונים עמידה בדוקא כמו ברכת המצוות..
ברכת השבח יש מנהגים שונים -בב"י סי' ח כ' שברכות מעומד היינו ברכות המצוות אך לא נהנין (ולכאו' כלול בזה גם שבח) וכן מביאים שבפמ"ג בהקדמה להל' ברכות כ' שרשאי לשבת בברכת השבח [ויש מקום לומר שאחרי שהותר לשבת עדיף טפי כדמצינו בבהמ"ז]. ובסידור בית יעקב כ' לעמוד.
כמדומה שהמ"ב לא הזכיר לעמוד בברכות אלו רק במצוות


אליהוא
הודעות: 67
הצטרף: 08 מאי 2017, 16:15
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי אליהוא » 23 אוקטובר 2019, 21:31

לימדו אותי שיש לקום בברכת זוקף כפופים, לעמוד על הרצפה ברוקע הארץ, לנעול את הסנדל בשעשה לי, וכן בכל ברכה מתאימים לה את התנוחה הנכונה לגוף. לכן יושבים בברכות הראשונות.


מיקי
הודעות: 79
הצטרף: 25 ספטמבר 2019, 00:27
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי מיקי » 23 אוקטובר 2019, 22:24

אליהוא כתב:
23 אוקטובר 2019, 21:31
לימדו אותי שיש לקום בברכת זוקף כפופים, לעמוד על הרצפה ברוקע הארץ, לנעול את הסנדל בשעשה לי, וכן בכל ברכה מתאימים לה את התנוחה הנכונה לגוף. לכן יושבים בברכות הראשונות.
הרי בשו"ע נפסק שהיום מברכים את הכל בביהכנ"ס, ולא לפי סדר הקימה?
רק שממקור הברכות שכשקם יאמר אלוקי נשמה וכשיושב מתיר אסורים מוכח שאפשר לברך את זה בישיבה.


בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי בבא קמא » 23 אוקטובר 2019, 22:47

אליהוא כתב:
23 אוקטובר 2019, 21:31
לימדו אותי שיש לקום בברכת זוקף כפופים, לעמוד על הרצפה ברוקע הארץ, לנעול את הסנדל בשעשה לי, וכן בכל ברכה מתאימים לה את התנוחה הנכונה לגוף. לכן יושבים בברכות הראשונות.
כך כתוב בברכות ס:
 


מיקי
הודעות: 79
הצטרף: 25 ספטמבר 2019, 00:27
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי מיקי » 23 אוקטובר 2019, 22:51

בבא קמא כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:47
כך כתוב בברכות ס:
אלא שהיום היות שאין ידיים נקיות אומרים את זה בביהכנ"ס


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 318 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי בנציון » 23 אוקטובר 2019, 23:52

מיקי כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:51
בבא קמא כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:47
כך כתוב בברכות ס:
אלא שהיום היות שאין ידיים נקיות אומרים את זה בביהכנ"ס

ופעם כן היו ידים נקיות כשקמו מהשינה?


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לעמוד כשמברכים את ברכות הנותן לשכוי בינה\שלא עשני גוי וכו'?

שליחה על ידי איש ווילנא » 24 אוקטובר 2019, 01:12

בנציון כתב:
23 אוקטובר 2019, 23:52
מיקי כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:51
בבא קמא כתב:
23 אוקטובר 2019, 22:47
כך כתוב בברכות ס:
אלא שהיום היות שאין ידיים נקיות אומרים את זה בביהכנ"ס

ופעם כן היו ידים נקיות כשקמו מהשינה?

מקור הדברים שכתב הרב מיקי הם מדברי הראשונים שדברו על מציאות ימייהם
ומכל מקום וודאי שהמציאות הזו לא שייכת בימינו
שהנקיון חוגג בכל פינה והמים זורמים בברזים

[ואגב מדינא מותר "לכתחילה" לברך ברכות על ידי נקיון במידי דמנקי
ומה שכתבו הפוסקים שאין ידים נקיות היינו משום שהיו מלוכלכות בפועל בלכלוך וצואה ונקיונם היה מורכב
ואילו בימינו מסתבר שהקם מהשינה יכול לברך ברכות מעיקר הדין ללא הכנה כלל שבמה נתלכלכו ידיו]

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים