לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 36
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי תורה לשמה » 23 אוקטובר 2019, 11:07

מצד אחד אנו רואים אנשים שמקפידים על כך מאוד, ומאידך בסיום התפילה כשעדיין עומדים אנשים בשמונ''ע באיזור המעברים רובא דרובא חולפים על פניהם לכיון היציאה ללא חשש, האם יש על מי לסמוך?


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 539
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי תיובתא » 23 אוקטובר 2019, 11:14

דומני שלצורך מצווה מותר, וכן במקום שאין דעת בעלי המקום, שיתפללו שם.


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 578
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 288 פעמים
קיבל תודה: 181 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי מלמד להועיל » 23 אוקטובר 2019, 11:54

תורה לשמה כתב:
23 אוקטובר 2019, 11:07
מצד אחד אנו רואים אנשים שמקפידים על כך מאוד, ומאידך בסיום התפילה כשעדיין עומדים אנשים בשמונ''ע באיזור המעברים רובא דרובא חולפים על פניהם לכיון היציאה ללא חשש, האם יש על מי לסמוך?
יש את הקולא של הבוטשטאש שאם עוצמים עיניהם מותר
ובאמת המציאות היא שאנשים גם בתוך כדי התפילה מרגישים שאנשים מחכים להם וזה עצמו מבטל אותם הכי הרבה מכוונתם
בנוסף יש לדון על אותם אלו שמצטרפים למנין מאוחר אם צריך לחכות להם


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי בנציון » 23 אוקטובר 2019, 12:15

תורה לשמה כתב:
23 אוקטובר 2019, 11:07
מצד אחד אנו רואים אנשים שמקפידים על כך מאוד, ומאידך בסיום התפילה כשעדיין עומדים אנשים בשמונ''ע באיזור המעברים רובא דרובא חולפים על פניהם לכיון היציאה ללא חשש, האם יש על מי לסמוך?
אין איסור לעבור בתוך ארבע אמות של המתפלל, אלא לעבור לפני המתפלל (ראה שו"ע קב, ד). ולענין צדדים שלפניו נחלקו המג"א והא"ר אם נחשב כלפניו או לא, וכנראה העוברים סומכים על הא"ר שסובר שאין זה נקרא לפניו.
 


אטיאס
הודעות: 2
הצטרף: 15 אוקטובר 2019, 23:20
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי אטיאס » 23 אוקטובר 2019, 12:33

אחרוני זמנינו דנים באדם המתפלל במעברים עיין בדירשו בסימן הנ"ל


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 296
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 67 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי ברל » 23 אוקטובר 2019, 14:44

כמדומני שיש טוענים שבסיום התפילה הכל נחשב כמעברים


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי עת לדבר » 23 אוקטובר 2019, 14:53

אין ספק שהתחושה היא לפעמים שאין כאן כבר היתרים אלא הותרה.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי ידידיה » 23 אוקטובר 2019, 17:00

לענ"ד פשוט שכל מי שעומד שמו"ע בביהכ"נ הציבורי במקום או בזמן שאסור לעשות כן, כגון שמאריך במידה קיצונית מהמקובל, מותר לעבור כנגדו, והרי זה כאילו יפרוץ אדם לביתי וייעמד שם לתפילת שמו"ע.
הבעיה היא שאם נקבע שמותר לעבור כנגדו שוב נמצא שאין איסור במה שמתפלל בצורה כזו וא"כ יהא אסור לעבור כנגדו, והרי"ז כגלגל החוזר,


מאמין
הודעות: 43
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי מאמין » 23 אוקטובר 2019, 17:04

זה לא צריך להיות שמי שאסור להתפלל שם אלא כ"עמוד ונעשה מלאכתנו" כן זה שעומד במקום שלא היה לו לעמוד ואף שאינו איסור אין הציבור צריך לחוש לו


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1055
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי איש ווילנא » 23 אוקטובר 2019, 17:12

ידידיה כתב:
23 אוקטובר 2019, 17:00
לענ"ד פשוט שכל מי שעומד שמו"ע בביהכ"נ הציבורי במקום או בזמן שאסור לעשות כן, כגון שמאריך במידה קיצונית מהמקובל, מותר לעבור כנגדו, והרי זה כאילו יפרוץ אדם לביתי וייעמד שם לתפילת שמו"ע.
הבעיה היא שאם נקבע שמותר לעבור כנגדו שוב נמצא שאין איסור במה שמתפלל בצורה כזו וא"כ יהא אסור לעבור כנגדו, והרי"ז כגלגל החוזר,

שורש הדין מפורש בשולחן ערוך סימן קב סעיף ג
שאם היושב ישב כבר ועמד זה בצידו אינו צריך לקום שהרי זה בא בגבולו
ועי' במשנה ברורה שם אימתי חשיב בא בגבולו וצ"ע בכהאי גוונא שמאריך בתפילו שיהא חשוב כבא בגבולו.

ובענין הנידון כאן האם עשה אסור במה שנעמד להתפלל
תפסת שכל האיסור משום שמונע מחברו מלעבור ולכן כיון שאנו מתירים לו לעבור אין בזה איסור
אבל הנה ברמ"א שם כתב שגם כאשר בא בגבולו מידת חסידות שלא לשבת לפני המתפלל
וכתב המ"ב שם להסביר וז"ל
מדת חסידות כדי להרים מכשול מחברו שעשה שלט כשורה שעמד להתפלל בתוך ד' אמות של יושב כבר בהתר וישיבתו היא גנאי למקום קדוש של התפילה. עכ"ל והדברים מחודשים


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי ידידיה » 23 אוקטובר 2019, 17:23

איש ווילנא כתב:
23 אוקטובר 2019, 17:12
וצ"ע בכהאי גוונא שמאריך בתפילו שיהא חשוב כבא בגבולו. 

לא הבנתי מה צדדי הספק בזה. יש בביהכנ"ס שלי איזה שוטה שבקביעות מסיים שמו"ע כמה דקות אחר גמר התפילה, ובאופן קבוע נעמד באמצע ביהכ"נ או במערבו ולא בכותל המזרח [הוא גם מגיע מאוחר כך שקשה לראות אותו ולברוח ממנו לפני תחילת שמו"ע]. יש צד שע"פ חו"מ מותר לו לנהוג כך?
ובענין הנידון כאן האם עשה אסור במה שנעמד להתפלל
תפסת שכל האיסור משום שמונע מחברו מלעבור ולכן כיון שאנו מתירים לו לעבור אין בזה איסור
אבל הנה ברמ"א שם כתב שגם כאשר בא בגבולו מידת חסידות שלא לשבת לפני המתפלל
וכתב המ"ב שם להסביר וז"ל
מדת חסידות כדי להרים מכשול מחברו שעשה שלט כשורה שעמד להתפלל בתוך ד' אמות של יושב כבר בהתר וישיבתו היא גנאי למקום קדוש של התפילה. עכ"ל והדברים מחודשים
לא תפסתי שכל האיסור הוא במה שמונע מחבירו לעבור, אלא שאם אינו עושה איסור כלפי האחר אלא כלפי שמים [ואי"ז איסור גמור שתפילתו תועבה] אי"ז סברא להתיר לעבור לפניו.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1055
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי איש ווילנא » 23 אוקטובר 2019, 17:28

הבנתי
ומכל מקום כיון שהוא קדם אינו יכול בתפילתו לאסור עליו את ישיבתו כי הוא בגבולו [ויכול להיות שמחמת כן אינו עושה איסור לחברו אבל אין כאן גלגל]


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי ידידיה » 23 אוקטובר 2019, 17:30

נכון. אבל כ"ז כשקדם, אבל כשלא קדם אלא ששניהם התחילו יחד ואחד מאריך יותר מדאי לכאו' ל"ש סברא זו.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי עת לדבר » 23 אוקטובר 2019, 17:41

ידידיה כתב:
23 אוקטובר 2019, 17:23
וצ"ע בכהאי גוונא שמאריך בתפילו שיהא חשוב כבא בגבולו. 
לא הבנתי מה צדדי הספק בזה. יש בביהכנ"ס שלי איזה שוטה שבקביעות מסיים שמו"ע כמה דקות אחר גמר התפילה, ובאופן קבוע נעמד באמצע ביהכ"נ או במערבו ולא בכותל המזרח [הוא גם מגיע מאוחר כך שקשה לראות אותו ולברוח ממנו לפני תחילת שמו"ע]. יש צד שע"פ חו"מ מותר לו לנהוג כך?
יש לי חדשות.
לא רק בביהכ"נ שלך.

רציתי באמת לפתוח אשכול בנושא -
אנא. כל המאחרים והמאריכים התחשבו בבקשה באנשים שעושים כל מאמץ לקבל את האפשרות לעשות ג' פסיעות אחר שמו"ע בלי לחכות לסיום חזרת הש"ץ. הם בכוונה נעמדים בסוף, כדי שזה יתאפשר להם. תעשו טובה פשוטה - גשו קדימה.
מה כ"כ קשה????
 


יחי
הודעות: 166
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי יחי » 23 אוקטובר 2019, 18:25

עת לדבר כתב:
23 אוקטובר 2019, 14:53
אין ספק שהתחושה היא לפעמים שאין כאן כבר היתרים אלא הותרה.

אולי יש לצרף לזה (כלימוד זכות) שהיום אין מכוונים כ"כ וכידוע בהלכה כגון שאין לחזור ברכה ראשונה אפ' לא כוון. 
נערך בעקבות הערת הרב בעל עת לדבר
לגופו של דבר, בזכרוני בשם הגראיל"ש זצ"ל שנהג היתר אחר סיום תפילה


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי עת לדבר » 23 אוקטובר 2019, 18:31

יחי כתב:
23 אוקטובר 2019, 18:25
עת לדבר כתב:
23 אוקטובר 2019, 14:53
אין ספק שהתחושה היא לפעמים שאין כאן כבר היתרים אלא הותרה.

יש לצרף לזה שהיום אין מכוונים כ"כ וכידוע בהלכה כגון שאין לחזור ברכה ראשונה אפ' לא כוון.
לגופו של דבר, בזכרוני בשם הגראיל"ש זצ"ל שנהג היתר אחר סיום תפילה
האם כשמגיעים כיום לסימן קב בשו"ע או"ח יש להקדים שזה לימוד היסטוריה, או בגדר דרוש וקבל שכר?


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 945
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 335 פעמים
קיבל תודה: 265 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי יעקב שלם » 24 אוקטובר 2019, 08:36

יש שני טעמים למה לא לעבור לפני המתפלל האחד שמפריע כוונתו
השני חיי אדם שמפסיק בינו לבין שכינה

יעויין ביאור הלכה שדן להתיר מצד הטעם הראשון אם הטלית מכסה פניו
מישהו טען לי ממ"נ אם עיניו עצומות מותר ואם עיניו פתוחות הוא כנראה לא מכוון.... אבל אם עיניו פתוחות ובסידור לא שייך

לטעם השני כתבו הפוסקים מובא בהערות דרשו שלצורך מצוה מותר

בנוסף האשל אברהם בוטשאטש מנה כמה סיבות להתיר


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2925
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי יהודי » 24 אוקטובר 2019, 09:10

א. לפי שנים רבות ראיתי ויכוח בין הגרח"ק לגרנ"ק באם מישהו עומד שמו"ע בכביש גהה האם יכול לאסור לעבור לפניו.
לגבי אחרי התפילה, כך כתב הגרב"צ אבא שאול בספרו אור לציון, ומסתמא כוונתו שלאחר התפילה כבר אין לו זכות, ומ"מ צריך לראות בפנים.
ב. הכה"ח הביא שלפי הזוהר אין לילך לאחרויו כאשר המתפלל עומד מלוא עיניו, המ"ב כותב שאין לישב במלוא עיניו.
ג. וסתם כך, פשוט שיש בזה איזה הותרה, ואף רואים ת"ח הולכים לאחור כאשר מישהו עומד מאחורם ממש, ומה קרה כאן שלקחו את הבוטשאשר להלכה.


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 296
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 139 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי יואל נהרי » 24 אוקטובר 2019, 10:32

יש יהודי ת"ח בשם הרב מרדכי פוטש שהוציא ספר בשם 'ארבע אמות של תפלה'. שמעתי פעם שהוא סיפר למישהו שהרב אלישיב אמר לו שבדרך כלל היום לא לפסוע ג' פסיעות כשמישהו מתפלל אחוריו זה רק חומרא.
אולי אני לא מדייק, אבל משהו ברוח זו.
אני לא יודע את הסיבה, אבל אני מאמין שהוא התכוון לענין של עיניים עצומות [או בתוך סידור], כי המנהג של פעם נראה שהיה שהיו מתפללים עם עיניים פתוחות ומסתכלים על הקרקע, ובזה נאמר עיקר ההלכה. כי הטעם העיקרי הוא הפרעה למתפלל, והטעם של החיי אדם [של שכינה] הוא טעם נוסף. גם הביאור הלכה הרי מזכיר את השאלה במי שטליתו מכסה את עיניו ותולה זאת בב' הטעמים האלו כמדומה.
לא לסמוך עלי, עדיף לשאול אותו, נראה לי שהוא גר היום בביתר [בעבר ברמות].


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 36
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי תורה לשמה » 24 אוקטובר 2019, 11:20

יואל נהרי כתב:
24 אוקטובר 2019, 10:32
יש יהודי ת"ח בשם הרב מרדכי פוטש שהוציא ספר בשם 'ארבע אמות של הלכה'. שמעתי פעם שהוא סיפר למישהו שהרב אלישיב אמר לו שבדרך כלל היום לא לפסוע ג' פסיעות כשמישהו מתפלל אחוריו זה רק חומרא.
אולי אני לא מדייק, אבל משהו ברוח זו.
אני לא יודע את הסיבה, אבל אני מאמין שהוא התכוון לענין של עיניים עצומות [או בתוך סידור], כי המנהג של פעם נראה שהיה שהיו מתפללים עם עיניים פתוחות ומסתכלים על הקרקע, ובזה נאמר עיקר ההלכה. כי הטעם העיקרי הוא הפרעה למתפלל, והטעם של החיי אדם [של שכינה] הוא טעם נוסף. גם הביאור הלכה הרי מזכיר את השאלה במי שטליתו מכסה את עיניו ותולה זאת בב' הטעמים האלו כמדומה.
לא לסמוך עלי, עדיף לשאול אותו, נראה לי שהוא גר היום בביתר [בעבר ברמות].

פליאה ממש איך שיש אנשים שאינם פוסעים לאחור עד שסורקים כל פינה מאחוריהם עד סוף בית הכנסת גם אם המרחק הוא יותר מ4' אמות וגם אם המתפלל בכלל עומד לצדדין, וכן יש הרבה בתי כנסת שמשענת הספסל הוא ממש בגדר מחיצה י' טפחים וכן מדין לבוד אם המשענת מתחילה במרחק של כג' טפחים מהקרקע ועדיין אנשים לא פוסעים לאחוריהם [נ.ב. הטעם של שכינה בגמר' ואיננה של החיי אדם]


זאת תורת
הודעות: 65
הצטרף: 31 אוגוסט 2018, 00:48
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי זאת תורת » 24 אוקטובר 2019, 11:25

יואל נהרי כתב:
24 אוקטובר 2019, 10:32
יש יהודי ת"ח בשם הרב מרדכי פוטש שהוציא ספר בשם 'ארבע אמות של הלכה'. שמעתי פעם שהוא סיפר למישהו שהרב אלישיב אמר לו שבדרך כלל היום לא לפסוע ג' פסיעות כשמישהו מתפלל אחוריו זה רק חומרא.
אולי אני לא מדייק, אבל משהו ברוח זו.
אני לא יודע את הסיבה, אבל אני מאמין שהוא התכוון לענין של עיניים עצומות [או בתוך סידור], כי המנהג של פעם נראה שהיה שהיו מתפללים עם עיניים פתוחות ומסתכלים על הקרקע, ובזה נאמר עיקר ההלכה. כי הטעם העיקרי הוא הפרעה למתפלל, והטעם של החיי אדם [של שכינה] הוא טעם נוסף. גם הביאור הלכה הרי מזכיר את השאלה במי שטליתו מכסה את עיניו ותולה זאת בב' הטעמים האלו כמדומה.
לא לסמוך עלי, עדיף לשאול אותו, נראה לי שהוא גר היום בביתר [בעבר ברמות].
כיון שהזכרת אותו בדקתי בספרו והוא מאריך בענינים הנידונים כאן [לא מובא קולא מהרב אלישיב וכדו', ואמנם אתה אומר שזה מפי השמועה, אבל כדאי לראות את הבירורים ההלכתיים שהוא מביא על פי המקורות ולא לסמוך על שמועות].
ארבע אמות של תפלה פוטאש, מרדכי עמוד 471.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2925
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי יהודי » 24 אוקטובר 2019, 11:26

כתבתי לעיל מהזוהר.


זאת תורת
הודעות: 65
הצטרף: 31 אוגוסט 2018, 00:48
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי זאת תורת » 24 אוקטובר 2019, 11:46

יואל נהרי כתב:
24 אוקטובר 2019, 10:32
יש יהודי ת"ח בשם הרב מרדכי פוטש שהוציא ספר בשם 'ארבע אמות של הלכה'. שמעתי פעם שהוא סיפר למישהו שהרב אלישיב אמר לו שבדרך כלל היום לא לפסוע ג' פסיעות כשמישהו מתפלל אחוריו זה רק חומרא.
אולי אני לא מדייק, אבל משהו ברוח זו.
אני לא יודע את הסיבה, אבל אני מאמין שהוא התכוון לענין של עיניים עצומות [או בתוך סידור], כי המנהג של פעם נראה שהיה שהיו מתפללים עם עיניים פתוחות ומסתכלים על הקרקע, ובזה נאמר עיקר ההלכה. כי הטעם העיקרי הוא הפרעה למתפלל, והטעם של החיי אדם [של שכינה] הוא טעם נוסף. גם הביאור הלכה הרי מזכיר את השאלה במי שטליתו מכסה את עיניו ותולה זאת בב' הטעמים האלו כמדומה.
לא לסמוך עלי, עדיף לשאול אותו, נראה לי שהוא גר היום בביתר [בעבר ברמות].

שוב ראיתי בספר הנ"ל (עמוד שסא) שמביא מהרב אלישיב שדן לגבי ש"ץ שעומד מאחוריו מתפלל, ומסקנתו שיתחיל חזרת הש"ץ קודם הפסיעות, ולא אמר שזה חומרא בעלמא לא לפסוע.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי עת לדבר » 24 אוקטובר 2019, 11:47

תורה לשמה כתב:
24 אוקטובר 2019, 11:20
פליאה ממש איך שיש אנשים שאינם פוסעים לאחור עד שסורקים כל פינה מאחוריהם עד סוף בית הכנסת גם אם המרחק הוא יותר מ4' אמות וגם אם המתפלל בכלל עומד לצדדין, וכן יש הרבה בתי כנסת שמשענת הספסל הוא ממש בגדר מחיצה י' טפחים וכן מדין לבוד אם המשענת מתחילה במרחק של כג' טפחים מהקרקע ועדיין אנשים לא פוסעים לאחוריהם [נ.ב. הטעם של שכינה בגמר' ואיננה של החיי אדם]
כן באמת נותרו מתי מעט שמחמירים כנטיית הפוסקים המובאים במ"ב (סי' קב, שפעם היה נוהג) סק"ב עד שזה ממש מעורר פליאה.
אלו שעוברים בשופי להנאתם שוב ושוב להדיא מול המתפללים רבו מספור, כך שזה דווקא לא פלא.


זוזו
הודעות: 171
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי זוזו » 24 אוקטובר 2019, 12:03

תורה לשמה כתב:
24 אוקטובר 2019, 11:20
יואל נהרי כתב:
24 אוקטובר 2019, 10:32
יש יהודי ת"ח בשם הרב מרדכי פוטש שהוציא ספר בשם 'ארבע אמות של הלכה'. שמעתי פעם שהוא סיפר למישהו שהרב אלישיב אמר לו שבדרך כלל היום לא לפסוע ג' פסיעות כשמישהו מתפלל אחוריו זה רק חומרא.
אולי אני לא מדייק, אבל משהו ברוח זו.
אני לא יודע את הסיבה, אבל אני מאמין שהוא התכוון לענין של עיניים עצומות [או בתוך סידור], כי המנהג של פעם נראה שהיה שהיו מתפללים עם עיניים פתוחות ומסתכלים על הקרקע, ובזה נאמר עיקר ההלכה. כי הטעם העיקרי הוא הפרעה למתפלל, והטעם של החיי אדם [של שכינה] הוא טעם נוסף. גם הביאור הלכה הרי מזכיר את השאלה במי שטליתו מכסה את עיניו ותולה זאת בב' הטעמים האלו כמדומה.
לא לסמוך עלי, עדיף לשאול אותו, נראה לי שהוא גר היום בביתר [בעבר ברמות].

פליאה ממש איך שיש אנשים שאינם פוסעים לאחור עד שסורקים כל פינה מאחוריהם עד סוף בית הכנסת גם אם המרחק הוא יותר מ4' אמות וגם אם המתפלל בכלל עומד לצדדין, וכן יש הרבה בתי כנסת שמשענת הספסל הוא ממש בגדר מחיצה י' טפחים וכן מדין לבוד אם המשענת מתחילה במרחק של כג' טפחים מהקרקע ועדיין אנשים לא פוסעים לאחוריהם [נ.ב. הטעם של שכינה בגמר' ואיננה של החיי אדם]

אינני מבין את הפליאה, סה"כ רוצים לצאת כל הדעות. לא לפסוע כשעומד מישהו בסוף ביהכ"נ זה באמת רק זוהר שאוסר במלא עיניו וזה מדת חסידות כיון שלא הובא בפוס' שיש לנהוג כך.
לסרוק כל צד תוך הד"א זה סה"כ קיום דברי המ"ב שמתיר רק בשעה"ד לפסוע בצדדים שלפניו. ועוד יותר יש לדון מדברי המ"ב בסי' עט סק"ה שמה שרואה ללא הטיית הראש חשיב לפניו (ולא צדדין) לכו"ע, וזה מצוי רק צ"ב שלא ציין לזה בסי' קב אבל אינה קושיא כ"כ.
מחיצה ולבוד וכו' לא מועילה כיון שמבלבל את הכונה כמו שנראה במ"ב סק"ב ואף אם הוא עוצם עיניו לא ברור להתיר כמש"כ בביה"ל. אך בזה יש יותר מקום להקל כיון שהטעם של שכינה אין כאן והיסח הדעת גם לא (ומ"מ המאמ"ר כ' להחמיר וודאי כ' זאת לטעם של בלבול כונה) 
אז יש אנשים שנזהרים ואשרי חלקם!


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2925
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי יהודי » 24 אוקטובר 2019, 12:06

מעניין מדוע לא התפלאו על העוברים בשאט נפש על הדין.


זוזו
הודעות: 171
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי זוזו » 24 אוקטובר 2019, 12:18

יהודי כתב:
24 אוקטובר 2019, 12:06
מעניין מדוע לא התפלאו על העוברים בשאט נפש על הדין.
זה מההלכות שהם בגדר מת מצוה ל"ע
אגב גם צורך מצוה יל"ד מהמ"ב סי' סט ט שאסר וכ' עליה בחוט שני זצ"ל שעפי"ז אין להוציא ס"ת לקרוא אם צריכים לעבור לפני המתפלל לצורך כך.
 


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 36
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי תורה לשמה » 24 אוקטובר 2019, 12:25

תורה לשמה כתב:
23 אוקטובר 2019, 11:07
יהודי כתב:
24 אוקטובר 2019, 12:06
מעניין מדוע לא התפלאו על העוברים בשאט נפש על הדין.
מצד אחד אנו רואים אנשים שמקפידים על כך מאוד, ומאידך בסיום התפילה כשעדיין עומדים אנשים בשמונ''ע באיזור המעברים רובא דרובא חולפים על פניהם לכיון היציאה ללא חשש, האם יש על מי לסמוך?

אכן גם וגם


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 296
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 139 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי יואל נהרי » 24 אוקטובר 2019, 13:28

תורה לשמה כתב:
24 אוקטובר 2019, 11:20
יואל נהרי כתב:
24 אוקטובר 2019, 10:32
יש יהודי ת"ח בשם הרב מרדכי פוטש שהוציא ספר בשם 'ארבע אמות של הלכה'. שמעתי פעם שהוא סיפר למישהו שהרב אלישיב אמר לו שבדרך כלל היום לא לפסוע ג' פסיעות כשמישהו מתפלל אחוריו זה רק חומרא.
אולי אני לא מדייק, אבל משהו ברוח זו.
אני לא יודע את הסיבה, אבל אני מאמין שהוא התכוון לענין של עיניים עצומות [או בתוך סידור], כי המנהג של פעם נראה שהיה שהיו מתפללים עם עיניים פתוחות ומסתכלים על הקרקע, ובזה נאמר עיקר ההלכה. כי הטעם העיקרי הוא הפרעה למתפלל, והטעם של החיי אדם [של שכינה] הוא טעם נוסף. גם הביאור הלכה הרי מזכיר את השאלה במי שטליתו מכסה את עיניו ותולה זאת בב' הטעמים האלו כמדומה.
לא לסמוך עלי, עדיף לשאול אותו, נראה לי שהוא גר היום בביתר [בעבר ברמות].

[נ.ב. הטעם של שכינה בגמר' ואיננה של החיי אדם]
משנה ברורה סימן קב ס"ק טו
(טו) אסור לעבור - מפני שמבטל כונתו עי"ז ולכן אסור אפילו עוסק אז בק"ש וח"א כתב הטעם מפני שמפסיק בין המתפלל להשכינה: 
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 634
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור בתוך 4 אמות של מתפלל

שליחה על ידי אמונת אומן » 24 אוקטובר 2019, 16:13

אמר לי פעם מישהו שמרן הגרש''א זצ"ל התבטא בפניו שההלכה של ד''א כיום 'יצאה מפרופורציה'.
עכ''ל, אולי יבואו תלמידיו יפענחו כוונתו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים