ואיבה אשית - חלומו של ר' צדוק הכהן

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ואיבה אשית - חלומו של ר' צדוק הכהן

שליחה על ידי יואל נהרי » 24 אוקטובר 2019, 16:18

ר' צדוק הכהן מלובלין ב'דברי חלומות' [אות א] הביא פירוש שחלם על הפסוק 'ואיבה אשית וגו' ובין זרעה', למה זרעה ולא זרעו?  ע"פ מה שאמרו חז"ל בנדה [ל"א] שהבשר נזרע מהאשה והעצם מהאיש, ומאחר שאחז"ל שכל החיות נושכות ושוברות עצם ונחש נושך ואינו שובר עצם רק מקלקל הבשר, נמצא שהנחש מזיק רק לזרע האשה, ולכן נאמר "ובין זרעה", ע"כ דברי ר' צדוק הכהן שם.
ואני תמה, כי לא מצאתי בחז"ל שום מקור לכך בנחש, ובפסחים מ"ט נאמר כן על כלב, לא על נחש.
האם מותר לומר שזהו חלק הבר שבתבן, בחלומו של ר"צ הכהן מלובלין?
אבל השאלה א"כ, למה העתיק ר"צ הכהן את החלום אם אינו נכון, מאחר שאם לא נאמר כן על נחש, נפל כל הווארט לבירא?

העתק דבריו:
א) בימי חורפי ליל ג' כ"ב כסלו תר"ה [כך מצאתי רשום אצלי בעלה אחד שרשמתי כפי הנראה אז בו בפרק] חלם לי על פסוק (בראשית ג', ט"ו) ואיבה אשית וגו' ובין זרעה דייק לשון זרעה ולא זרע האדם דאיתא כל החיות נושכות ושוברות עצם ונחש נושך ואינו שובר עצם רק מקלקל הבשר ואיתא בנדה (ל"א א) אשה מזרעת אודם שממנו בשר ואיש מזריע לובן שממנו עצמות. ועל כן האיבה רק בין זרעה לא במה שמזרע האיש: 


יהודי נאמן
משתמש ותיק
הודעות: 312
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 14:32
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ואיבה אשית - חלומו של ר' צדוק הכהן

שליחה על ידי יהודי נאמן » 24 אוקטובר 2019, 16:31

בכלל לא הבנתי וכי הנזק מהנחש הוא הנשיכה שלו? הארס הוא המזיק והורג את כל הגוף.


פותח הנושא
יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואיבה אשית - חלומו של ר' צדוק הכהן

שליחה על ידי יואל נהרי » 24 אוקטובר 2019, 16:39

יהודי נאמן כתב:
24 אוקטובר 2019, 16:31
בכלל לא הבנתי וכי הנזק מהנחש הוא הנשיכה שלו? הארס הוא המזיק והורג את כל הגוף.
צודק. אכן אין כזה חז"ל.
 


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 298
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ואיבה אשית - חלומו של ר' צדוק הכהן

שליחה על ידי ayedavid » 24 אוקטובר 2019, 17:16

למה נפל ? הנחש שובר עצם? אפשר שהתוספת במה שצוטט "ונחש נושך ואינו שובר עצם" אולי אינה מחז"ל


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1196
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 420 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואיבה אשית - חלומו של ר' צדוק הכהן

שליחה על ידי במבי » 24 אוקטובר 2019, 17:26

וכן מה הפשט שכל החיות נושכות ושוברות עצם, מובא על החמור שנושך ושובר עצם והכלב (שזה מחלוקת האם הוא חיה או בהמה) אינו שובר עצם.


פותח הנושא
יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואיבה אשית - חלומו של ר' צדוק הכהן

שליחה על ידי יואל נהרי » 24 אוקטובר 2019, 17:29

ayedavid כתב:
24 אוקטובר 2019, 17:16
למה נפל ? הנחש שובר עצם? אפשר שהתוספת במה שצוטט "ונחש נושך ואינו שובר עצם" אולי אינה מחז"ל
הוא גם את הבשר לא נושך. והארס? לא בטוח שהוא מזיק לעצם פחות מלבשר.
ועכ"פ ברור שהוא התכוון להסתמך על חז"ל שאינו שובר עצם, שהרי זה כל הווארט.
 


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 298
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ואיבה אשית - חלומו של ר' צדוק הכהן

שליחה על ידי ayedavid » 24 אוקטובר 2019, 17:40

המציאות היא שהנחש אינו שובר עצם, ולפי העין הרואה הוא מזיק לגוף ע"י רעל שנכנס בבשר ובדם וגורם למוות. במקום אחר בחז"ל מובא שהאודם מהאישה. לכן בפשטות הדברים נכונים, שצורת ההמתה של הנחש שונה מרוב בעלי חיים , שהוא פוגם בבשר הבא מהאישה בלי לשבור עצמות הבאות מהאיש.


פותח הנושא
יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואיבה אשית - חלומו של ר' צדוק הכהן

שליחה על ידי יואל נהרי » 24 אוקטובר 2019, 19:09

אגב הנושא של עצם מהאב ובשר מהאם,
יתכן ע"ד צחות לבאר את הפסוק בפרשתנו (ב,כג): "ויאמר האדם זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת". שרק בפעם הזאת היו גם העצם וגם הבשר ממני [מזכר], כי מאיש לקחה, אבל לעתיד יהיה רק העצם מזכר, משא"כ הבשר מאמו.
כעי"ז בי' ב"משאת המלך" את הפסוק "אך עצמי ובשרי אתה", שהכונה שאתה קרובי בין מצד האב ובין מצד האם, וכבר הקדימו בס' "קול אליהו" (בראשית כט,יד), ואותו כבר הקדים המהרש"א בחידושי אגדות (נדה לא,א).
ובדומה לזה פירשו את מה שנאמר בשמואל (ב ה,א): 'ויבאו כל שבטי ישראל אל דוד חברונה ויאמרו לאמר הננו עצמך ובשרך אנחנו', שכיון שעתה בא דוד למלוך על כל שבטי ישראל, אשר רובם מבני לאה, בזה אמרו לו שהוא עצמם ובשרם, היינו דהוא אחיהם לא רק מצד האב כשאול שמלך עד עתה שהיה בן אם אחרת, אלא הוא גם בן אמם לאה, וזהו 'עצמך ובשרך' וכנ"ל.
וכעי"ז בי' ב'משך חכמה' פ' וישב (לז,כז) את דברי יהודה על יוסף 'כי אחינו בשרנו הוא'. ע"פ מש"כ המהרש"א שנתחלפו העוברים ויוסף היה בבטן לאה, לכן אמר כי הוא 'אחינו' מצד האב, ו'בשרנו' מצד אמנו שהיא הזריעה האודם שממנו הבשר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Bing [Bot] | 1 אורח