יש כאן ערבוב של שני נושאים נפרדים.
נושא אחד הוא: החיוב לבדוק בכל החורים והסדקים שאפשר להגיע אליהם. חיוב זה מפורש
בכל הראשונים והאחרונים.
ודוקא בנושא זה הספר מועיל מאד. מכיון שהוא מסביר היטב את מבנה המקום, כך שתדע האשה מה היא עושה, וגם מציע
דרך טכנית קלה להגיע לכל מקום כמחוייב ('תורת ארבע השלבים').
מן הניסיון הרב שהגיע למחבר, מצא
שדוקא צורה זו היא מועילה שלא לפצוע, וכל אשה שניסתה לעשות בצורה זו, בדקה בצורה רגועה ושלווה (כשהיא מבינה את מבנה המקום וצורתו), וכפי שמעיד בספר ("כפי ששמענו על הרבה שהתקשו במשך שנים רבות בעשיית הבדיקות בלא להפצע, וכשעשו עפ"י דרך זו הצליחו בס"ד").
הנושא השני הוא: האם מקום פתח צואר הרחם חייב בבדיקה (מדובר על נקודה מסויימת באו"מ). נכון אמנם שבשיעורי שבט הלוי כותב שא"צ לבדוק שם, אך המחבר מעיד על
מעשה שהיה שהאשה אמרה שהיא בדקה בכל מקום חוץ ממקום זה, והורה הגריש"א שלא עלתה לה בדיקה. ועוד הורה, שאם אינה יכולה לגעת שם מחמת רגישות לפצעים (ואין זה המקרה המצוי, שאפשר לגעת שם בעדינות בלי להפצע), צריכה ללכת לאחות שתוכל לגעת שם יותר בזהירות (ע"י פתיחת המקום), או שתבדוק האחות בהסתכלות שם.
בכל אופן, נושא זה השני, אינו נוגע ל'ארבע השלבים' של המחבר, שלא נועדה אלא להקל להגיע לכל מקום כדין. ובזה כו"ע מודים, והמחבר מצטט שני מכתבים של הרב וואזנר בנידון, שמעורר על הנושא.
וצורת הבדיקה שהוא מציע, אין זה אלא הצעה בעלמא, וכמו שכותב בעצמו: "יש להדגיש, שזו צורה מומלצת ונוחה להרבה לפי הניסיון, אך יש אחרות שדרכים אחרות נוחות להן. ותעשה כל אחת בדרך הנוחה לה, רק תקפיד לעשות את הבדיקה כדין" (דהיינו בכל החורים והסדקים).
ועוד כתב:
היו שטענו שיש בדברים הנ"ל חידוש, ולא מקובל כך מדור לדור שצריכים לבדוק את כל קירות הבית החיצון. אך דרשתי וחקרתי חקירות ודרישות רבות, והתברר בבירור שהדרך המקובלת מקדמת דנא בא"י תמיד לעשות בדיקות בסיבובים בכל הבית החיצון. וכך הרבנית גרינברגר ע"ה, שהיתה מוסרת שיעורים בכל רחבי הארץ לכל החוגים כולל גם דתיים מתחזקים ומסורתיים, היתה מורה כדברים הנ"ל. וכן אחרים חקרו בקהילות שונות בגולה, ומצאו שגם אצלם כך נהגו מדורי דורות עד היום להדריך כן את הכלות. גם העידו רבנים שונים ששאלו את הסבתות שלהם, וכך אמרו שלמדו מאמותיהם, וכך נמסר מדור לדור.
מעשים היו, שטעו ובדקו שלא כדין, בסיבוב רק בחלק העליון של הבית החיצון, ובלא סיבובים ביציאה, והורה מרן זצ"ל שצריכות לחזור ולהפסיק בטהרה כדין. והורה כן גם באופן שעמדו באמצע ז' נקיים. והיו מקרים שהורה כן אפי' אחרי שלנתה אצל בעלה ונכנסה להריון.
ובכל כה"ג, יש לה לפנות למורה הוראה מוסמך, ולקבל הדרכה מה עליה לעשות לפי הפרטים של העובדה אצלה.