לצלם או להצטלם בחול המועד


פותח הנושא
דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 472
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לצלם או להצטלם בחול המועד

שליחה על ידי דורדיא » 23 אפריל 2019, 19:40

ראיתי מביאים בשם הגרח קנייבסקי שאסור,
משום דהוי ככתיבה.

האם זה גם במצלמה דיגיטלית או בפילים שהיה בזמנו?

ערכים:


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1921
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 670 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: לצלם או להצטלם בחול המועד

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 אפריל 2019, 19:51

דורדיא כתב:
23 אפריל 2019, 19:40
ראיתי מביאים בשם הגרח קנייבסקי שאסור,
משום דהוי ככתיבה.

האם זה גם במצלמה דיגיטלית או בפילים שהיה בזמנו?
במצלמה דיגיטלית לכאורה הדבר דומה למה שכתב הפמ"ג (משבצות זהב שמ,ג) וז"ל: "בחלב ונבלע בנייר ואין רישומו ניכר, וכשבא לחברו נותן אותו אצל האש ושלהבת ומתחמם וניכר הכתב המלא - עיין ירושלמי כעין זה, דאם עשה כן בשבת יש לומר דחיוב חטאת ליכא. ומ"מ מדרבנן אסור, דדומה לכותב". ובמצלמה דיגיטלית או במחשב ופלאפון וכדומה הכתב כביכול "נבלע" במכשיר ואם רוצה לראותו צריך להדליק את המכשיר ולהעלות את הקובץ בו נמצאת התמונה, וא"כ אי אפשר לאסור מדאורייתא, אלא מדרבנן בלבד.

(מלבד זה יש סברא שאמרו רבים מהפוסקים שאין זה כתיבה כלל כיון שמדובר רק באותות חשמליים המראים צורה מסויימת ולא בחומר ממשי שכתוב על איזה דבר. מדרבנן זה עדיין יחשב ככתיבה כיון שדומה לכתיבה, אבל לא מדאורייתא).

מאחר והאיסור רק מדרבנן ממילא לא שייך לאסור בחול המועד.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לצלם או להצטלם בחול המועד

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 23 אפריל 2019, 20:00

אין מקורו מהגרח"ק אלא מהחזו"א, ולגבי השאלה כמדו׳ דיש בזה דברים בחוט שני.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 854
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 247 פעמים
קיבל תודה: 262 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: לצלם או להצטלם בחול המועד

שליחה על ידי הכהן » 23 אפריל 2019, 20:30

לכאו' אין שום הבדל בין כתיבה כאן לצילום דיגיטלי


פותח הנושא
דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 472
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לצלם או להצטלם בחול המועד

שליחה על ידי דורדיא » 23 אפריל 2019, 22:17

כך גם אני חשבתי.

אז אכן מה שמפורסם בשם הגרח \ חזוא
זה רק לפילם?


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 674 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לצלם או להצטלם בחול המועד

שליחה על ידי בן של רב » 23 אפריל 2019, 22:24

אחד מגדולי ההוראה אמר לי השבוע שהיום מותר כי בדיגיטלית נהנים מזה כבר בחג
וזה מעשה הדיוט לצורך המועד - אם אכן רוצים שיוכלו להביט בזה במועד.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2302
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 352 פעמים
קיבל תודה: 655 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: לצלם או להצטלם בחול המועד

שליחה על ידי שאר לעמו » 23 אפריל 2019, 23:37

הגרח"ק בודאי דבר על רישום בפילם (וראיתיו לפני שנים רבות מרים ידו כזועק, על אחד שצילמו בהלוויה בחול המועד שעברה ברחוב חזון איש, ואמר: 'חול המועד'!).
יתכן שצילום דיגיטלי הוא מעשה הדיוט, וא"כ אזי 'צורך המועד' זה גם אם אינו מביט בתוצאות כעת, אלא שהם שמורות אצלו בזיכרון, וזה מה שחשוב למצלם כעת.
ואמנם מובא שהגר"י ברטלר לא כיבה סתם את האור בחול המועד אם לא הפריע לו, משום שזו מלאכה שאינה לצורך, אבל צילום הרי הוא לצורך, שהרי רצונו של המצלם לצלם.
יתכן שצילום דרך מעשה אומנות, במצלמה מקצועית הדורשת טרחה בצילום, אולי כבר נחשב ביזוי המועד.


זוזו
הודעות: 171
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לצלם או להצטלם בחול המועד

שליחה על ידי זוזו » 25 אוקטובר 2019, 11:49

שמעתי מאחד המוצי"ם שחילק כנ"ל שהחזו"א מיירי בפילים שאינו צורך המועד אך צילום דיגיטלי אם הוא לצורך הנאה במועד כמצוי שעוברים על התמונות עוד באותו יום וכדו' שרי. ולדבריו אין לצלם סמוך לשמיני עצרת כשבעצם כוונתו לתעד את המאורע בשביל אחר המועד.
בחוט שני ראיתי שלא ברירה ליה ההיתר שזה נקרא לצורך המועד.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1152
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 191 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לצלם או להצטלם בחול המועד

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 25 אוקטובר 2019, 14:36

בספר התורה המשמחת (או אורו של עולם) הביאו ששוקי לרר צילם בחול המועד את רבי שלמה זלמן אויערבך. והגרש"ז שאל אותו למה הוא מצלם בחול המועד. והצלם השיב שזה העבודה שלו ובשבילו זה דבר האבד. והגרש"ז שאל אותו אם הוא גם מפתח את התמונות בחול המועד. הצלם השיב שכן, כי הוא סקרן לדעת איך יצאו התמונות. ואז אמר הגרש"ז שסקרנות זה כבר לא דבר האבד...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח