יהודי נאמן
משתמש ותיק
לכאורה לפי המבואר בחז"ל שקין והבל נולדו עוד קודם החטא א"כ למה נגזרה עליהם מיתה? ועל כרחך שאף הם אכלו מעץ הדעת וצ"ע.
יהודי נאמן אמר:לכאורה לפי המבואר בחז"ל שקין והבל נולדו עוד קודם החטא א"כ למה נגזרה עליהם מיתה? ועל כרחך שאף הם אכלו מעץ הדעת וצ"ע.
אבל למה שיגזר על מי שלא חטא? והרי הוא נולד מאדם הראשון קודם החטא.יהודי אמר:מי אמר שלא נגזר מאז על המין כולו.
האמת היא שבמדרש על 'חוה ראשונה' יש צד שלא מתה (זו מח' שם), ואולי מחמת הנ"ל.
אני לא מספיק מבין בזה כדי לבדות סברות מכרסי.יהודי אמר:זה לא כ"כ קשה, אין מצב שבעולם שבני אנוש בו אמורים למות, ישארו כאלה שלא.
אמנם 'חוה ראשונה' (לצד שלא מתה) מכחישה את דבריי.
יהודי נאמן אמר:לכאורה לפי המבואר בחז"ל שקין והבל נולדו עוד קודם החטא א"כ למה נגזרה עליהם מיתה? ועל כרחך שאף הם אכלו מעץ הדעת וצ"ע.
זה דווקא כן מסתבר שהיה אפשר להרוג בידים גם קודם שנגזרה מיתה.איש ווילנא אמר:יהודי נאמן אמר:לכאורה לפי המבואר בחז"ל שקין והבל נולדו עוד קודם החטא א"כ למה נגזרה עליהם מיתה? ועל כרחך שאף הם אכלו מעץ הדעת וצ"ע.
ראיתי את הויכוח המתנהל כאן ולי דווקא עולה רעיון נחמד
שבאמת על קין והבל לא נגזרה מיתה
אמנם הבל נהרג על ידי קין וקין נהרג בגלל שרצח אבל לא היה כאן מיתה טבעית
אמנם מובן שיש לחלוק על זה שאם לא נגזר מיתה על הבל איך נהרג
ויש לפלפל בזה
תרגמא אליבא דאיש וילנא, יש לומר שהם אכן נולדו רק לאחר שהרג את הבל וכבר נקנסה עליו מיתה. וכך הרי משמע שלא מצינו שלהבל היה ילדים, וא"כ גם לקין לא היה עוד ילדים באותו הזמן.כרם אמר:אם התירוץ מספיק על הבל וקין עצמם, אבל על דורותיו של קין מה נאמר, מפני מה נגזרה מיתה עליהם?
יהודי נאמן אמר:לשיטתו יש לומר שהם אכן נולדו רק לאחר שהרג את הבל וכבר נקנסה עליו מיתה.כרם אמר:אם התירוץ מספיק על הבל וקין עצמם, אבל על דורותיו של קין מה נאמר, מפני מה נגזרה מיתה עליהם?
נו כבר הקדמתי אותך.. והתחלתי עם זה שבגמרא מבואר שקין והבל נולדו לפני החטא כוונתי היתה לגמרא בסנהדרין. אבל עדיין לא כתוב יישוב על השאלה הנ"ל למה נגזרה עליהם מיתה?יעקב שלם אמר:הורדתי מאוצר החכמה
חז"ל הקדימו אותנו...
קין והבל.PDF
זאת אומרת חידוש שהזוהמא שנכנסה בחוה וע"י זה בכל העולם ופסקה מישראל במעמד הר סיני כמבואר בשבת קמו ובע"ז שזה היה ע"י הביאה, היתה עוד קודם חטא עץ הדעת .ספר וסופר אמר:כבר כתבתי במקו"א מהספ"ד, שהנחש בא על חוה לפני ביאת אדם, ואז נולד קין ואחר כך חטאו.
זאת נחמתי אמר:זאת אומרת חידוש שהזוהמא שנכנסה בחוה וע"י זה בכל העולם ופסקה מישראל במעמד הר סיני כמבואר בשבת קמו ובע"ז שזה היה ע"י הביאה, היתה עוד קודם חטא עץ הדעת .ספר וסופר אמר:כבר כתבתי במקו"א מהספ"ד, שהנחש בא על חוה לפני ביאת אדם, ואז נולד קין ואחר כך חטאו.
אמנם ברש"י בשבת שם מפורש לא כן שכתב שבא עליה כשנתן לה עצה לאכול מעץ הדעת .
ב"ה שמצאתי כן מהחזקוני ג ויעקב שלם אמר:יהודי נאמן אמר:לכאורה לפי המבואר בחז"ל שקין והבל נולדו עוד קודם החטא א"כ למה נגזרה עליהם מיתה? ועל כרחך שאף הם אכלו מעץ הדעת וצ"ע.
גם לי זכור כך מחז"ל
בשאר המדרשים (לבד מפרקי דרבי אליעזר זה) מבואר לא כן.ספר וסופר אמר:כבר כתבתי במקו"א מהספ"ד, שהנחש בא על חוה לפני ביאת אדם, ואז נולד קין ואחר כך חטאו.
ונמצא שאין שום סתירה בין פדרד"א לגמרא בסנהדרין, [אלא"כ מפורש בפדר"א שהנחש בא עליה אחר הציווי, שזה הפשטות].
יהודי אמר:אשת נח נעמה היתה גם צאצא של הנחש
יהודי אמר:עכ"פ לפי דבריו עולה שאשת נח נעמה היתה גם צאצא של הנחש (לפי הצד שהיא צאצא של למך), ויוצא שכל בני העולם גם צאצאים של הנחש. (ומבואר בזה התנהגות של הרבה אינשי דלא מעלי)
יהודי אמר:בפרקי דר' אליעזר כתוב שקין לא היה הבן של אדם אלא של הנחש, זה הרבה יותר מזומהא.
כרם אמר:אם התירוץ מספיק על הבל וקין עצמם, אבל על דורותיו של קין מה נאמר, מפני מה נגזרה מיתה עליהם?
יהודי אמר:פרקי דרבי אליעזר פרק כא