מלמד להועיל
משתמש ותיק
האם אפשר לתת לתינוק [בן שנה וחצי] בשר בחלב ממש, או שכדאי לחכות בין הבשר לחלב, ואם כן, כמה זמן לחכות
האיסור של ספיה זה גם ממש בתינוקות?איש ווילנא אמר:בשר בחלב ממש לא. זה ספיה של איסור דרבנן. וודאי אין להתיר לכתחילה
איסור ספייה זה מיום שנולד, אכן יש לדעת שאם זה רק איסור דרבנן יש הרבה מתירים גם ספייה אם זה לצורך התינוק וכדעת הרשב"א המובא בסי' שמ"ג.מלמד להועיל אמר:האיסור של ספיה זה גם ממש בתינוקות?
ולענין לשהות בין הבשר לחלב, באמת אין צורך לחכות כלל ואפשר לתת מיד לכתחילה?שניאור אמר:ולמעשה יש לשאול רב כי כמדומה שלא מתירים רק עם עוד צירוף.
פעם ראיתי אם אני לא טועה, שמותק לקחת תינוק שיכבה את האור בשבת כשהוא ממש קטן, ולמה אין שם ספיה?שניאור אמר:איסור ספייה זה מיום שנולד,
בזה יש מקום להתיר לכתחילה כיון שיש שיטה שדי בקינוח והדחה או לחכות כמה זמן, מצרפים שיטת הרשב"א [כי כל השיעור לחכות הוא רק דרבנן שהרי מה"ת האיסור הוא רק כשנתבשלו יחד].מלמד להועיל אמר:ולענין לשהות בין הבשר לחלב, באמת אין צורך לחכות כלל ואפשר לתת מיד לכתחילה?
להגיד לו לכבות ודאי אסור וגם לראות לו את מתג הכיבוי אסור, הדבר היחיד שמותר זה להעמיד אותו נגד המתג שאז אין בו משום ספייה ואז אם עדיין אינו בגיל חינוך לא צריך למנוע אותו מלשחק במתג.מלמד להועיל אמר:פעם ראיתי אם אני לא טועה, שמותק לקחת תינוק שיכבה את האור בשבת כשהוא ממש קטן, ולמה אין שם ספיה?
מלמד להועיל אמר:פעם ראיתי אם אני לא טועה, שמותק לקחת תינוק שיכבה את האור בשבת כשהוא ממש קטן, ולמה אין שם ספיה?שניאור אמר:איסור ספייה זה מיום שנולד,
לא ברור מנין מקורותיו לחלק כ"כ הרבה דרגות בדבר.ברו אמר:בשר בחלב לילדים.pdf
(590.92 KiB) הורד 2 פעמים
ברו אמר:בשר בחלב לילדים.pdf
כך כתוב גם בחתם סופר, והוב"ד בפתחי תשובה סי פ"טאיש ווילנא אמר:בענין המתנה בין בשר לחלב
בחכמת אדם כתוב שחולה קצת יכול להמתין שעה אחת
מלמד להועיל אמר:האם אפשר לתת לתינוק [בן שנה וחצי] בשר בחלב ממש, או שכדאי לחכות בין הבשר לחלב, ואם כן, כמה זמן לחכות
נ''ל שבאופן שהקטן מצא מעצמו את המאכל הלבי לא צריך לקחת אותו ממנו עד גיל מסוים שאז מדין חינוך נצטרך להרגיל אותו להמתיןשניאור אמר:בזה יש מקום להתיר לכתחילה כיון שיש שיטה שדי בקינוח והדחה או לחכות כמה זמן, מצרפים שיטת הרשב"א [כי כל השיעור לחכות הוא רק דרבנן שהרי מה"ת האיסור הוא רק כשנתבשלו יחד].מלמד להועיל אמר:ולענין לשהות בין הבשר לחלב, באמת אין צורך לחכות כלל ואפשר לתת מיד לכתחילה?
להגיד לו לכבות ודאי אסור וגם לראות לו את מתג הכיבוי אסור, הדבר היחיד שמותר זה להעמיד אותו נגד המתג שאז אין בו משום ספייה ואז אם עדיין אינו בגיל חינוך לא צריך למנוע אותו מלשחק במתג.מלמד להועיל אמר:פעם ראיתי אם אני לא טועה, שמותק לקחת תינוק שיכבה את האור בשבת כשהוא ממש קטן, ולמה אין שם ספיה?
יש עוד אופן שיש לדון להתיר והוא אם זה לצורך התינוק כגון שלא יכול להרדם מהאור, כיוון שכיבוי הוא לכאורה רק דרבנן, וה"ז לצורך התינוק, ובצירוף עוד סניף יש לדון להתיר.
פשוט ואמיתי.בר נש אמר:נ''ל שבאופן שהקטן מצא מעצמו את המאכל הלבי לא צריך לקחת אותו ממנו עד גיל מסוים שאז מדין חינוך נצטרך להרגיל אותו להמתין
בחת"ס כתוב מימי חלב והחכמ"א מתיר אף חלב ממששניאור אמר:כך כתוב גם בחתם סופר, והוב"ד בפתחי תשובה סי פ"טאיש ווילנא אמר:בענין המתנה בין בשר לחלב
בחכמת אדם כתוב שחולה קצת יכול להמתין שעה אחת
שניאור אמר:לא ברור מנין מקורותיו לחלק כ"כ הרבה דרגות בדבר.ברו אמר:בשר בחלב לילדים.pdf
(590.92 KiB) הורד 2 פעמים
י'שי אמר:לכאורה הכוונה שזה הדרך אצל ילדים בגילאים אלו לאחר שבדק זאת.
או שלא הבנתי את שאלתך.
דגש קל אמר:צריך לדעת שטעם ההמתנה נחלקו הרמב"ם ורש"י - ד' רש"י משום השומן שנבדק (חולין ק"ה.) והרמב"ם סו' משום שנשאר בין השיניים (מאכל"א פ"ט הכ"ח).
עכ"פ בוודאי נראה לו' שתינוק בן שנה וחצי שבקושי יש לו שיניים יש להקל ואי"צ להמתין וסגי בוודאי בהמתנה של שעה כד' הרמ"א, וי"ל דפחות מזה גם מותר.
חדא אמר:מי זה אחד מגדולי הרבנים?
י'שי אמר:ולא עוד אלא עיי בפמ"ג והביאו הפתחי תשובה (יו"ד סי' פט סעי' א) שאף כשאין את ב' החששות (כגון לועס לתינוק תבשיל שיש בו שומן) צריך להמתין משום לא פלוג ולא לפרוץ גדר ואף שזה לגדול אבל שם אין את ב' החששות וכאן יש עדיין חשש השני שנקטינן כשניהם לחומרא עיי"ש ועוד שרצית להקל רק מצד בשר שבין השיניים וזה לכאורה אינו נכון ואם יש להקל זה מצד שהוא קטן.