מצאתי בG.D.N
שליחת ילד קטן להטביל כלים
אין לשלוח ילד קטן להטביל כלים, שכן פסק השו"ע "אין מאמינים קטן על טבילת כלים".
וכתב בהליכות עולם, שדברי השו"ע דווקא על כלי מתכות שטבילתם מדאורייתא, אולם בכלי זכוכית שטבילתם מדרבנן, נאמן הקטן ואפשר לשולחו. ודעת הבן איש חי שאף בכלי זכוכית אין נאמנות לקטן.
יש שנתנו עצה לשלוח כלי ע"י קטן, ולצוותו שיתן לגדול להטביל, וע"ז כ' הגר"ח קנייבסקי שליט"א שאם הקטן בר דעת מותר. (הובא בקובץ זהר חלק יז'). ויש חולקים שלא יועיל משום שלא יהא נאמן שאכן עשה כך, אא"כ יברר אצל הגדול שאכן הטביל (חיי הלוי, מנחת פרי).
נער בר מצוה שהוא בן י"ג שנה ויום אחד אבל לא נתמלא זקנו, י"א שלגבי כלים שחיובם מדאורייתא דינו כקטן, ולא יטביל עד שיתמלא זקנו (חיי הלוי, טבילת כלים).
וי"א שהרי הוא כגדול ממש, ונאמן גם על כלי מתכות, משום שחזקה שהביא ב' שערות המוכיחים לסימני גדלות (יביע אומר, ציץ אליעזר).
ובתשובות והנהגות כתב, להקל בשעת הדחק בנער בר מצוה חריף שעוד לא נתמלא זקנו.
קטן שאמר שטבל את הכלים, י"א שאם אכן נראה כדבריו – יטביל הגדול שוב בלא ברכה (חלקת בנימין). וי"א שלא עלה אפילו בדיעבד ויטביל עם ברכה (דרכי תשובה).
ומכל מקום, יכול קטן להטביל אפילו כלי מתכות כשגדול עומד על ידו (רמ"א). ויברך עליהם.
מאת הרב חיים אטיאס