ההתנגדות לרמב"ם

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

פותח הנושא
י. זהב
הודעות: 19
הצטרף: 12 יולי 2017, 21:39
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי י. זהב » 23 אוקטובר 2019, 12:15

מישהו יכול לשתף את האשכול במידע מפורט מדוע בדיוק יצאו נגד הרמב"ם? עם מקורות, לדוג' ציטוט ממורה נבוכים שאותו המתנגדים הבינו בצורה מסויימת.
תודה.

סמל אישי של משתמש

בן אהרון
משתמש ותיק
הודעות: 214
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי בן אהרון » 26 אוקטובר 2019, 20:26

י. זהב כתב:
23 אוקטובר 2019, 12:15
מישהו יכול לשתף את האשכול במידע מפורט מדוע בדיוק יצאו נגד הרמב"ם? עם מקורות, לדוג' ציטוט ממורה נבוכים שאותו המתנגדים הבינו בצורה מסויימת.
תודה.

ע' מלחמת השם לר''א בן הרמב''ם מהדו' הרב מרגליות, וב'תולדות רבינו אברהם בן אברהם' שם שכדרכו מציין הרבה מקורות.
 


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 952
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 336 פעמים
קיבל תודה: 266 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי יעקב שלם » 26 אוקטובר 2019, 20:40

יש לרבי נתן תלמיד של רבי נחמן ספר על כך
מסתמא @ברסלבר (ליטאי לשעבר)
ידע להגיד את שם הספר


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 251
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 63 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי ספר וסופר » 27 אוקטובר 2019, 22:41

לא ממש אותו ענין אבל קשור.

שמעתי/קראתי פעם שרבנו יונה מגירונדי היה מתנגד לרמב"ם, וכנראה גם נקט בפעולות אקטיביות [אולי אפילו היה קשור בשרפת המורה נבוכים (אם לא - והוא רחום יכפר וכו')], והיה מה שהיה והוא התעורר לתשובה על זה, והיה עסוק מאוד עם התשובה, וזה רקע לכתיבת 'שערי תשובה' המפורסם.

אם מישהו יכול לוודא/להשלים/לסתור פרטים אלו.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1055
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי איש ווילנא » 27 אוקטובר 2019, 22:55

באתי לוודאות את עיקר הדברים נכון שהתנגד לרמב"ם וכך היה דעת רבו. אמנם לאחר מכן חזר בו כמו שכתבת

שאר הדברים לא אדע


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 256
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 149 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי נפתולי » 27 אוקטובר 2019, 23:01

יעקב שלם כתב:
26 אוקטובר 2019, 20:40
יש לרבי נתן תלמיד של רבי נחמן ספר על כך
מסתמא @ברסלבר (ליטאי לשעבר)
ידע להגיד את שם הספר
מדובר בספר "קנאת ה' צבאות"
אין תמימות דעים שהמחבר הוא אכן רבי נתן, יתכן שמדובר במישהו אחר בן תקופתו.
בכל אופן הספר איננו ח"ו "נגד הרמב"ם" אלא נגד ספרי החקירה בהם גם ספר מורה נבוכים וכו' שהמשכילים השתמשו בהם בדורם כדי לנגח את עם ה'
באופן כללי המחלוקת הידועה נגד הרמב"ם היתה בדרך כלל רק נגד המורה נבוכים ונגד הלכות יסודי התורה שם מדבר בדרכי החקירה באמונה בה'
אולם על דרכו ההלכתית, הרי הוא נחשב ללא עוררין כחלק משושלת המסורה של קבלת התורה מדור דור
כל הארבעה טורים, הב"י והשולחן ערוך, הרי מיוסדים על לשונותיו ועל דרכו
אם כי כידוע ישנם מקומות בהם הראב"ד או שאר הראשונים חולקים על דעתו, אבל לא בדרך מחלוקת והתנגדות, אלא כדרך תלמידי חכמים זה בזה
 


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 27 אוקטובר 2019, 23:28

מקוה שהנושא לא יהפוך לנפיץ...

אין זה סוד שרביה"ק התנגד בחריפות רבה מאד מאד ללימוד ספרי חקירות ובכללם ספר מורה נבוכים. (זו לא התנגדות לרמב"ם עצמו, רק לספר זה)

עיקר כניסת והשפעת ההשכלה בזמנם היה ע"י זה. וספרים אלה שחוברו ע"י מוהרנ"ת כמלחמה נגד ההשכלה - מתמקדים גם בעניין האיסור לעסוק בחקירות.
לא לשכוח שמדובר היה בתקופה קשה, שבאמת עמדו בכל מיני מקומות "רבנים" שהחדירו את ההשכלה, ומחברי ספרים שהיום כבר ידועים לשמצה אבל אז אז נחשבו לרבנים וחשובים - החדירו השקפות זרות כל הזמן. היה קשה לפעמים להבחין מי ירא ה' ומי משכיל.
וזו בדיוק הדרך בה חדרה ההשכלה והכפירה - ע"י עיסוק בחקירות אלו.

ואכן רביה"ק דיבר כמה תורות על פי הסוד על תמימות ופשיטות, אמונה פשוטה בה' ללא חכמות. ובעיקר ללמוד רק את הספרים המפרשים את התוה"ק בדרך הישרה ע"פ חז"ל, וכפופים לזוהר הקדוש ולאר"יז"ל.
וע"ז נסוב מעשה מחכם ותם.
ובשיחות הר"ן יש כמה שיחות חריפות מאד בעניין להתרחק מחקירות.

רביה"ק זי"ע אינו דעת יחיד בעניין זה, ורבים מגדולי הדורות הלכו בדרך זו, אך אפשר לומר שרביה"ק חריף יותר בעניין.

ואכן ברבות השנים במקומות שהלכו בדרכי החקירות אבדו כמעט לחלוטין ע"י ההשכלה, ובמקומות שהלכו באמונה תמימה והאמינו בצדיקים ולמדו בזוה"ק וכו' נותרו הרוב ביהדותם (גם פשוטי העם ולא רק יחידי סגולה עילויים בתורה).


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי עת לדבר » 27 אוקטובר 2019, 23:35

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
27 אוקטובר 2019, 23:28
ברבות השנים במקומות שהלכו בדרכי החקירות אבדו כמעט לחלוטין ע"י ההשכלה, ובמקומות שהלכו באמונה תמימה נותרו הרוב ביהדותם (גם פשוטי העם ולא רק יחידי סגולה עילויים בתורה).
מרן הרב שך דיבר על כך ללא הרף.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 27 אוקטובר 2019, 23:44

עת לדבר כתב:
27 אוקטובר 2019, 23:35
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
27 אוקטובר 2019, 23:28
ברבות השנים במקומות שהלכו בדרכי החקירות אבדו כמעט לחלוטין ע"י ההשכלה, ובמקומות שהלכו באמונה תמימה נותרו הרוב ביהדותם (גם פשוטי העם ולא רק יחידי סגולה עילויים בתורה).
מרן הרב שך דיבר על כך ללא הרף.

לא התכוונתי דווקא מי שלמד זוהר. רק מי שהלך ביהדות בדרך התמימות שמאמינים בזוהר ובצדיקים וכד', ובניגוד לרוחות החדשות שנשבו אז, שהרבו לשים ללעג את סיפורי החסידים והצדיקים. (ולמשל חיברו את הספר "חכמי חלם" וספרים דומים)

ובפרט ראו שכשהיה היה צריך למסור נפש ולא לעבור על יהרג ואל יעבור - דווקא הפשוטים והתמימים והנשים והילדים הם מסרו את הנפש ולא בעלי החכמות והפילוסופיות.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 251
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 63 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי ספר וסופר » 27 אוקטובר 2019, 23:50

לעצם הענין, אכתוב מראי מקומות לפי הידוע לי, בהקדם שכוונתי להראות שזה סוגיא עמוקה מאוד מכמה פנים, ולנסות לתרום את חלקי כדי שרמת הדיון לא תהיה קטנונית על גבול הפוליטיקה ודומיו.

ההתנגדות לרמב"ם 'בגדול' הייתה על גישתו הפילוסופית הן בעניני אמונה [זה לא קשור לחקירות], והן בפרשנות מקרא ודברי חז"ל.
אולם החולקים נחלקו מאוד זה מזה, מצד הרקע להתנגדות. ולא נכון לכלול את כולם, וודאי לא את הצד המכריע, כאילו ההתנגדות לרמב"ם היתה מצד 'החקירות', מול 'האמונה הפשוטה'. שזה רק פן אחד בנוגע לשיטת הרמב"ם. [כמובן אי אפשר להפריד בסכינא חריפא, וזה לא המגמה, רק רציתי להדגיש].

ההתנגדות המשמעותית לרמב"ם באה מצד הנוטים לדרך הקבלה.
ובצורה שטחית מאוד, ההתנגדות מבוססת על הגישה שהתורה ומונחיה 'אלוהיים', ולא 'שכליים' - מצד אחד. ומצד שני - דוקא בשל כך, אין לקחת את כל הנאמר על האל' כמשל, אלא כעובדה גמורה רק במונחים שמיימיים [מזכיר את השגתו של הראב"ד] ועיין בנפש החיים שער ב' פרק ה' מה שכתב בזה בהגה"ה.
בגישה הזאת כלולים כמובן בית מדרשם של המקובלים, בראשם הרמב"ן שהרבה מפירושו לתורה מכוון להתעמת עם פרשנותו וגישתו של הרמב"ם [כתגובת נגד הוציא הריטב"א ספר קטן הנקרא 'ספר הזיכרון' ששם ממליץ טוב על הרמב"ם (אע"פ שבגדול מסכים עם גישתו של הרמב"ן)].
כלול בזה המהר"ל, שבהקדמה השניה לגבורות הוא יוצא בחריפות על הפילוסופים, ובפרק ה' באבות הוא מזכיר את זה (ושם הוא מספר שכאשר ספרו הגיע לפולין גידפו אותו ברבים בגלל דעתו של הרמב"ם שהתקבלה כאמת היחידה, ונראה שהוא מתמרמר על זה) ושם הוא מפרש דבריו נגד הרמב"ם באחד מעיקריו החשובים ביותר, ואכ"מ.
כלול בזה הגר"א, בשתי הגהותיו בשו"ע יו"ד הידועות.
והנה, הספר הכולל בצורה הטובה ביותר את התנגדות המקובלים לדברי הרמב"ם הלא הוא הספר הנורא 'עבודת הקודש' לר"מ גבאי [בעיקר בחלק ג' - התכלית], שככל הנראה היתה לו השפעה מכרעת על דברי תורתו של המהר"ל, וכמו שנראה מדברי המהר"ל עצמם. ומי שמעוניין באמת ללמוד את הדברים ולא רק 'לנייעס' עליהם, יתכבד ללמוד את הספר מתחילתו לסופו.
והנה, דוקא המקובלים בדורות האחרונים, חזרו לאחד את דברי הרמב"ם עם דברי הקבלה [קדם להם כמובן המקובל הנשגב רבי אברהם אבולעפיא זי"ע], וזה הן מצד החסידי [בעיקר מכיוון האדמו"ר הזקן, אבל לא רק], והן מצד הליטאי כמו הנפש החיים שם, ועוד ובעיקר הלש"ם.

מלבד זה יש את ההתנגדות מצד בעלי התוספות, ועוד, שזה לכאורה התנגדות מסוג אחר, אולי יותר קשור למה שכתבו כאן בענין החקירות והאמונה הפשוטה. ואין לי הרבה פרטים להוסיף בזה. אין לי גם מידע מה בדיוק היתה דעת בעלי התוספות על המקובלים.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי עת לדבר » 27 אוקטובר 2019, 23:52

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
27 אוקטובר 2019, 23:44
עת לדבר כתב:
27 אוקטובר 2019, 23:35
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
27 אוקטובר 2019, 23:28
ברבות השנים במקומות שהלכו בדרכי החקירות אבדו כמעט לחלוטין ע"י ההשכלה, ובמקומות שהלכו באמונה תמימה נותרו הרוב ביהדותם (גם פשוטי העם ולא רק יחידי סגולה עילויים בתורה).
מרן הרב שך דיבר על כך ללא הרף.

לא התכוונתי דווקא מי שלמד זוהר. רק מי שהלך ביהדות בדרך התמימות שמאמינים בזוהר ובצדיקים וכד', ובניגוד לרוחות החדשות שנשבו אז, שהרבו לשים ללעג את סיפורי החסידים והצדיקים. (ולמשל חיברו את הספר "חכמי חלם" וספרים דומים)

ובפרט ראו שכשהיה היה צריך למסור נפש ולא לעבור על יהרג ואל יעבור - דווקא הפשוטים והתמימים והנשים והילדים הם מסרו את הנפש ולא בעלי החכמות והפילוסופיות.
כתוספת לדבריך. רבים חושבים שהמכתבים של הרב שך בעד החמימות של עולם החסידות וכו' וכו' זה היה בעיקר כדי להשכין שלום.
ולא היא. החרדיות מבוססת לא מעט על התמימות והשמרנות של העולם החסידי. ולזה התכוון הרב שך במש"כ שאינו יודע איך היה נראה היום עולם התורה אלמלא החסידים.
כמובן לא סותר שיש לפעמים חילוקי דעות אף חריפים.
 


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2925
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי יהודי » 27 אוקטובר 2019, 23:55

לא רק הרמב"ם כתב ספר חקירות, והלכו בעקבותיו כמה וכמה מהראשונים (וגם הרבינו יונה ורבי שלמה מן ההר לא התווכחו על עצם העיסוק בחקירה, להשמיעך שבזמם הראשונים הדבר היה לגטימי).
הביקורת על ספרי החקירה והפילוסופיה הינה ביקורת ישירה על עיסוקם של הראשונים בעניינים אלו.
לפי הידוע לי לפחות ב 300 שנה האחרונות לא נכתבו עוד ספרי חקירה ופילוסופיה, מסתמא הסיבה לכך היא שלא עסקו בזה כל כך כפי שעסקו בזה הרבה הרבה יותר בזמן הראשונים.
באופן שאינני מבין איזה קהילות בדיוק נעלמו ע"י ההשכלה מחמת התעסקות קהילתית מסיבית בענייני חקירה ופילוסופיה.
לזכרוני הרב שך אמר שבזמני נסיון עמדו יותר אלו שאמונתם תמה ותמימה ולא אלו המתחכמים למיניהם (שיתכן שנקטו שיש ספק באמיתותו הענין), לכאו' אלו שחקרו והגיעו להבנה והרגשה עמוקים באמיתות הענין יתכן שיעמדו אף יותר בנסיונות - ולא עליהם דיבר הרב שך.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2925
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי יהודי » 27 אוקטובר 2019, 23:56

כתבתי הודעתי הקודמת קודם שראיתי דברי הרב @ספר וסופר, וחלק ממה שכתבתי כבר קדמני הנ"ל.


חדא
משתמש ותיק
הודעות: 206
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי חדא » 27 אוקטובר 2019, 23:57

הרב שך ציטט חסיד יעבץ שדיבר על גירוש ספרד


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2925
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי יהודי » 28 אוקטובר 2019, 00:01

א"כ חוזרני בי בנקודה זו.
מה בדיוק הביא ממנו?


חדא
משתמש ותיק
הודעות: 206
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי חדא » 28 אוקטובר 2019, 00:04

החסיד יעבץ כותב שבגירוש ספרד הפילוסופים השתמדו והתמימים והנשים עמדו בנסיון


חדא
משתמש ותיק
הודעות: 206
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי חדא » 28 אוקטובר 2019, 00:04

כידוע שאמר לרבין המנוח שלכן החרדים תומכים בליכוד ולא במערך


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 28 אוקטובר 2019, 01:49

הבנה והרגשה עמוקה באמיתת האמונה ובמציאות הבורא זוכים לזה ע"י תפילה והתבודדות, או ע"י לימוד התורה או אמירת תהילים וכו', וכן ע"י התקרבות לצדיקים, וכמאמר חז"ל על הפסוק לדבקה בו.
אלו דברים שמקרבים לה'.
לעומת זה הרהורים על האמונה בדרך של חקירות, נסיונות לתרץ קושיות באמונה בדרכים פילוסופיות (ובכלל ההתעסקות בנושאי תורה ומדע) לא רק שאינו מביא לרגש באמיתת העניין - אלא מרחיק מהקב"ה וגורם בודאות להגיע לחוסר אמונה ולכפירה.

והסיבה לכך מבוארת באריכות ע"י רביה"ק בתורה ס"ד "בא אל פרעה"
http://rabenubook.com/%d7%9c%d7%99%d7%a ... %a1%d7%93/
ועיין עוד בהוספות לתורה זו מכתב יד רבינו, בסוף הספר ליקו"מ.

ומי שרוצה יותר בקיצור, הנה כל הערך "חקירות וחכמות חיצוניות" מליקוטי עצות
http://rabenubook.com/%d7%9c%d7%99%d7%a ... %95%d7%aa/


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 251
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 63 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי ספר וסופר » 28 אוקטובר 2019, 07:10

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
28 אוקטובר 2019, 01:49
והסיבה לכך מבוארת באריכות ע"י רביה"ק בתורה ס"ד "בא אל פרעה"
http://rabenubook.com/%d7%9c%d7%99%d7%a ... %a1%d7%93/
ועיין עוד בהוספות לתורה זו מכתב יד רבינו, בסוף הספר ליקו"מ.

העיון במאמר 'בא אל פרעה' מחזק ומחיה בכל פעם מחדש כשלומדים בו. יישר כחך.

רק צריך לדעת, שיש גבול דק בין עיון באלוקות לבין עיון בחקירות האמונה, וכמובן הגבול דק רק בהופעה החיצונית שלו, אולם בפנימות הדברים, זה דרכו אלי קדש הקדשים, והשני - לעזאזל [לפחות לדעת הרבה מחכמי ישראל]. ואין לך עיון באלוקות כמו המאמר 'בא אל פרעה'.

ואביא כאן מכתב שיש בידי מהגאון ר' משה שפירא זצ"ל בענין זה [הוא לא מדבר ממש על חקירות, אלא על הסכנה כאשר האדם הולך אחרי מחשבות ליבו בעיניני אמונה], וכוונתי להראות שהרחקת ענינים אלו מביהמ"ד חוצה מגזרים, ואינו שייך לדעה מסוימת בדוקא, ובפרט שהוא מבסס דבריו על הרמב"ם. וכ"ש כל הרשימה שהבאתי למעלה, הרמב"ן, עבודת הקודש, המהר"ל הגר"א ועוד ועוד, ס"ל כך.

- - -
תוספת מאוחרת.
הבאתי כאן מכתב, ומכיון שחשבתי שקיבלתי אותו מא' והתברר שטעיתי, אני מסיר אותו עד שיתברר לי מהכין הוא הגיע אלי. סליחה.


י'שי
הודעות: 182
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי י'שי » 28 אוקטובר 2019, 08:26

ז"ל החסיד יעב"ץ בספרו אור החיים פרק שני :(ומביאו בעל הבני יששכר פעמים רבות בספרו)
אליכם אישים אקרא, מגלות ספרד אני אשר גורשנו בעונותינו הרבים והעצומים, ורוב המתפארים בחכמה ובמעשים טובים כלם המירו את כבודם ביום מר, והנשים ועמי הארץ (ח) מסרו גופם וממונם על קדושת בוראם. ולטוש אתה המעיין את עין שכלך במשנה [אבות ג יז] כל שמעשיו מרובים מחכמתו למה הוא דומה וכו' [לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מועטין והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו וכו' אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו שנאמר (ירמיה י"ז) והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שרשיו וכו'], הנך רואה בעיניך מה שכתבתי למעלה כי ראוי שתגדל הבחינה השניה שהיא בחינת עבודת יוצרנו על הבחינה הראשונה שהיא מעלתינו, וכאשר יהיה כן אז יתקיים החכם בחכמתו ותגדל תפארתו, שקול הוא כנגד עשרה אלפים מישראל כי נמצאו לו מדרגות רבות מן החכמה ולפיהם עבד את בוראו, נשתמש מן הסוס המפואר והכלי זיין היקרים ועצומים להלחם מלחמת אדוניו מלך מלכי המלכים הקב"ה ועל כן ברכו בתכלית הברכות ודימהו לעץ שתול על מים וגו', ואם ח"ו היה להפך כי נתעצמה בחינת עצמו על בחינת בוראו כי חכמתו מרובה ממעשיו, חכמתו תהפך לו לאויב היא תלחם בו כי לא מלא חוק היצורים אשר נבראו לכבודו ית', הלא תראה שדימהו לאילן שענפיו מרובים ושרשיו מועטין אשר סבת מפלתו רבוי ענפיו, ואילו יתמעטו ענפיו אז טוב לו והיה קיים, כן עמי הארץ המכירים את בוראם על דרך הקבלה לבד ולהם שרשי מעשיהם הטובים, נתקיימו לפני השי"ת ועמדו בנסיונם כי כבר מלאו חוקם כפי חכמתם המעוטה כי נתעצמה בחינת בוראם על בחינת חכמתם, אמנם אלה החכמים בעיניהם אשר רבו ענפי חכמתם ולהם שרשים מועטים, כאשר בא רוח סערה רוח הגלות והגירוש הפך אותם על פניהם ועקרם מאמונתם ומתורתם וקללו וכו' ופנו למעלה ואמרו מה שדי כי נעבדנו. וכבר פירשתי זאת המשנה במקומות רבים כי רבו מאד שרשיה וענפיה במשל הנכבד הזה (ט) ודי במה שכתבתי בזה החיבור:
אמנם מדברי תורה הוא מבואר מאד כמו שכתב החכם [פי' חכם א' שהיה בזמן הרמב"ם וכתב נגד דרך החקירה] עברו ושובו משער לשער בכל כתבי הקודש ותמצאו כי לא נתהללו השלימים על חכמתם כי אם על עשותם רצון יוצרם ביושר לבותם. ופקח עיניך בני וראה החוט השערה של משה רבינו ע"ה במי מריבה אשר לדקותו וקטנותו נלאו עיני המפרשים לראותו ועדיין הם מבחוץ ולא מצאוהו, כעבות העגלה פשע דור המדבר בענין המרגלים אשר פקפקו בכל הנסים ואמרו (י) נתנה ראש ונשובה מצרימה, ומי גרם זה הלא רוב חכמתו בעבודת בוראו כי התקרב אליו יותר מכל נברא על כן נתחייב בעבודתו יותר מכלם. ומי הכה את המלך שלמה ע"ה אשר כתב עליו הפסוק [מ"א יא ז] אז יבנה שלמה, בעבור שלא מיחה בנשותיו הבונות במה וחשבה כאלו הוא עצמו בנאה [שבת נו ע"ב], עד שהיה זה קצת השחתת מלכותו וסבת השחתת ישראל ואבדן מלכותו בנוי לתלפיות, הלא ענפי חכמתו אשר רבו למעלה ראש מכל החכמים אשר היו לפניו, ולא עמדו שרש מעשיו הטובים והבנין העצום בנין בית המקדש וחיבור ספריו משלי קהלת ושיר השירים כנגד ריבוי ענפי חכמתו אשר כבדו מאוד משרשיו, ולא היה כדוד אביו ע"ה שהיו שרשיו מרובים מחכמתו, האמנם כי להיות המעשה ההוא ר"ל בנין הבמה בנין זולתו ולא בנין עצמו, נפל ולא הוטל [פי' נענש רק בנפילה ולא נדחה לגמרי ח"ו] כי השם סומך ידו, אמרו חכמים זכרם לברכה [תנחומא מצורע פרשה א] בקשו חכמים למנות שלמה עם אחאב וירבעם (יא) יצאה בת קול ואמרה אל תגעו במשיחי, וכבר בארתי זה הענין בהרבה מקומות ולא באתי עתה לדרוש כי אם להביא ראיות ברורות לעיני מי שהוא מוכה בסנורי המינות, כי אפיקורוס ישראל כל שכן דפקר טפי [סנהדרין לח ע"ב], מי גירש את דואג ואחיתופל משני עולמות [סנהדרין צ.], עם היות דואג מגדולי הסנהדרין ואחיתופל שהיה דברו לרובי חכמתו כאשר ישאל איש בדברי האלהים, הלא רבוי ענפי חכמתם אשר גדלו וגברו על שרשי מעשיהם הטובים. ומי יכחש ויתפקר כנגד מה שהזכרתי בפרק הזה כי אם בנים כחשים בנים סוררים בנים לא אמון בם המלאים גאה וגאון תועבת השם, עליהם נאמר [משלי ל יג] דור מה רמו עיניו ועפעפיו ינשאו. עכ"ל.


י'שי
הודעות: 182
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי י'שי » 28 אוקטובר 2019, 08:31

בני יששכר מאמרי חודש סיון מאמר ה אות ב:
והנה נראה לפרש דבריהם עפ"י הנאמר בפסוק אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא וכו' [דברים ד לה], והנה תיבת לדעת הוא מיותר כי ידיעה נופל על דבר הנודע מבלי ראיה רק נודע הדבר על ידי הודעה מאחרים וכיוצא, משא"כ כשרואה הדבר הנה נראה לעינים ואין צורך להודעה, והוה ליה למימר אתה הראת כי י"י וכו', אך תשכיל ותדע דמי שעמדו רגלי אבותיו על הר סיני ובתורת י"י חפצו אפילו בפשטי התורה בהויות דאביי ורבא, אין מן הצורך לו לעסוק בחקירות לעמוד על המחקר במציאות המופת באמונת מציאת הש"י ויחודו וכל העיקרים, כי ע"י התורה נתאמת הדבר בלב הוגיה מבלי ספק, וזהו שכתב החסיד מהר"י יעבץ שעיניו ראו בשעת גזירת שמד, אותן החוקרים אשר עמדו על האמונה במחקר המירו כבודם בלא יועיל ביום זעם, ואותן אשר הספיק להם אמונת התורה אפילו הנשים וקלי הדעת קדשו שם הנכבד והנורא, והנה לכאורה מהראוי שיהיה הדבר בהיפך כי הדבר שהושג עפ"י השכל הוה כאילו נראה לעין:
אך הוא כמו שכתבתי כמה פעמים, האמונה הבאה לאדם מצד חקירתו ושכל האדם, יש לו סוף, על כן גם לאמונתו יש סוף כשיכריחנו איזה מכריח וכיוצא, משא"כ האמונה מצד האין סוף ב"ה אין להאמונה זו סוף, והנה האמונה הזאת באת לנו מירושת אבותינו וממעמד הנכבד אשר הש"י הסתיר ניצוצי אורה בהתורה הקדושה, היא היא הנאצלת ממנו מאור מעטה לבושו, והנה השכל המתבונן בתורה הנה שם הוא המלך הכבוד, ואפילו בפשטי התורה בהלכותיה שור בור מבעה הבער הנה שם המלך מסתתר בלבושיו ויקבע האמונה בלב איש הישראלי כיתד בל תמוט עולם ועד:


י'שי
הודעות: 182
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי י'שי » 28 אוקטובר 2019, 08:34

ועוד כתב שם בהמשך (אות יט) בבני יששכר :

אך הוא כיון שראה בו ר' יוחנן אשר לא האמין כל כך בלב שלם בשמעו את דברי חכמים כמו שנתפעל בראותו בחוש הראות אזי קראוהו מלגלג על דברי חכמים וענש אותו במיתה, הנך רואה אפילו בדברי חכמים ואפילו בדברים שאינם נוגעים לעיקרי הדת (ואפילו אומרים בדבריהם דברים המנגדים לשכל האנושי כמו שאמר אותו תלמיד השתא כביעתא וכו') אעפי"כ מחויבים אנחנו להאמין כל כך בשמיעה כמו בראיה בלי שום חילוק, ולא תפעל ותחקוק הראיה פעולה בלב יותר מן השמיעה, והנה אם כך הוא חובתינו בדברי חכמינו מכל שכן בדברים המבוארים בתורה, ובפרט בדברים הנוגעים לעיקרי הדת, מציאות הש"י, אחדות, שכר ועונש, חלילה וחלילה לחקור על זה בחקירות אפילו אם כוונתו כדומה לשם שמים ויאמר שכוונתו כדי שיתאמתו לו הענינים במופת השכליי ותתחזק בזה אמונתו עד שאפילו יכריחנו איזה מכריח ח"ו להעביר על דת לא יפעול בו מאומה, זה לא יעלה על הדעת נשתקעו הדברים ולא נאמרו ותהי להיפך:
[הגהה - ואל תשיבני מן הקדושים אשר בארץ החיים המה הלא בספרתם, ר' סעדיה גאון בספר אמונות ודעות, והחסיד הקדוש בספר חובת הלבבות, והרמב"ם, כי יש בזה סוד כמוס שהוצרכו לקיים את הדור באלף החמישי שהיה בבחינת חשך והיתה הוראת שעה, כענין אברהם אבינו שהוצרך לעמוד על האמונה בחקירות להראות לבאי עולם ולהעמידם על האמת במחקר האנושי כיון שהיה הדור בחשכות, והנה בחרו הש"י לחלקו ואמר לו התהלך לפני והיה תמים בלא חקירות, והבן:
ואעידה לי עד נאמן רוח החסיד הקדוש מה"ר יוסף יעבץ, העיד כאשר היה בגזירות בצרפת ופורטיגאל, כל אותן החוקרים אשר חקרו בפלסופיא ועמדו על האמונה במופת השכליי המירו את כבודם ביום זעם, וקלי הדעת ונשים אשר אמונתם הוא רק בקבלה קדשו שם הנכבד והנורא הש"י ינקום דמם במהרה, והנה לכאורה השכל מנגד לזה, דהרי הדבר שנתאמת במופת עפ"י השכל הוא כמו דבר הנראה לעין אשר אי אפשר להטות את השכל לומר לו שהוא בהיפך ממה שראה בעיניו, כן הוא בדומה בדבר שנתאמת לאדם בשכל על ידי מופת (שהוא בראיה ממשיית, דמה לי ראות העין או ראות השכל, וכן השתמשו חז"ל לומר על הבנת השכל בשם ראיה כעין שאמרו רואה אני את דברי אדמון [כתובות קח ע"ב]), ואם כן איך יצדק לומר שהאמונה מצד שמיעת הקבלה היא חזקה יותר מהאמונה הבאה מצד ראיית השכל בחקירות המופת:
והנה אומר לך את אשר עם לבבי, דהנה האמונה אשר היא מצד הקבלה השמעיית עד המעמד הנכבד אשר שמענו קולו ית"ש מתוך האש באמרו אנכי הוי"ה אלקיך, הנה האמונה ההוא כיון שהוא מצד אין סוף ית"ש הנה אין לאמונה זו סוף, משא"כ האמונה הבאה מצד מחקר האנושי בשכלו הנה לשכל האנושי יש סוף, הנה האמונה הזו היא בסכנה כשיבוא ח"ו איזה מכריח להכריחו ולהטותו מן האמונה כיון שבאה מצד דבר שיש לו סוף, הבן הדבר כי נחמד הוא לבעלי שכל:
ויציבא מלתא דנא להבאים בסוד י"י בסוד המקובל לחז"ל שהקב"ה היה בונה עולמות ומחריבן ואמר דין הניין לי ודין לא הניין לי [ב"ר פ"ג ז'], ומי אשר יצק מים על ידי גורי האריז"ל יודע אשר בגבהי מרומים סוד השבירה היה בבחינת עינים שהוא בחינת ראיה, משא"כ בחינת אזן הוא סוד התקון הגמור נודע הוא למביני מדע, ומעתה תתבונן, האמונה אשר היא מצד חקירת המחקר האנושי הנה נקראת ראיה, כמו ראיה בעינים (וכמו"ש לעיל), בניקל ח"ו יכול ליפול בה שבירה, משא"כ האמונה המקובלת בחינת אזן הוא מעולם התיקון והוא מקוימת לעד לעולם לזרע ישראל, והוא סוד שמעו ותחי נפשכם [ישעיה נה ג]. עכ"ל.
ועיי"ש עוד ותמצא נחת וכן בעוד מקומות בספרו


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 251
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 63 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי ספר וסופר » 28 אוקטובר 2019, 08:39

אני מתבטא בכל הזהירות הראויה.

מסתבר לכאורה, שמה שעירב כאן החסיד יעב"ץ את חטאו של משה רבנו ושלמה המלך, תחת האשמה חמורה של 'חכמתו מרובה ממעשיו', משום שצירף את זה להציל את אלו שהולכים אחרי חקירה וכו', וכיון שעשה כן כדי להצילם מחטא, הוא בכלל מה שנאמר בריש סוטה - 'ואומרים לפניה דברים שאינה כדאי לשמען, היא וכל משפחת בית אביה', שכך יאה כדי להציל מחטאי 'לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם'.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי עת לדבר » 28 אוקטובר 2019, 09:01

חדא כתב:
28 אוקטובר 2019, 00:04
כידוע שאמר לרבין המנוח (????) שלכן החרדים תומכים בליכוד ולא במערך
 


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2925
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי יהודי » 28 אוקטובר 2019, 10:02

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
28 אוקטובר 2019, 01:49
הבנה והרגשה עמוקה באמיתת האמונה ובמציאות הבורא זוכים לזה ע"י תפילה והתבודדות, או ע"י לימוד התורה או אמירת תהילים וכו', וכן ע"י התקרבות לצדיקים, וכמאמר חז"ל על הפסוק לדבקה בו.
אלו דברים שמקרבים לה'.
לעומת זה הרהורים על האמונה בדרך של חקירות, נסיונות לתרץ קושיות באמונה בדרכים פילוסופיות (ובכלל ההתעסקות בנושאי תורה ומדע) לא רק שאינו מביא לרגש באמיתת העניין - אלא מרחיק מהקב"ה וגורם בודאות להגיע לחוסר אמונה ולכפירה.

והסיבה לכך מבוארת באריכות ע"י רביה"ק בתורה ס"ד "בא אל פרעה"
http://rabenubook.com/%d7%9c%d7%99%d7%a ... %a1%d7%93/
ועיין עוד בהוספות לתורה זו מכתב יד רבינו, בסוף הספר ליקו"מ.

ומי שרוצה יותר בקיצור, הנה כל הערך "חקירות וחכמות חיצוניות" מליקוטי עצות
http://rabenubook.com/%d7%9c%d7%99%d7%a ... %95%d7%aa/
רבותינו הראשונים מצוקי ארץ שחקרו וכתבו דעותיהם היו רחוקים מה', ורק אלו ההולכים בתורת ר' נחמן הם הקרובים לה'? שיהיה.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1293
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי שמעיה » 28 אוקטובר 2019, 10:04

י'שי כתב:
28 אוקטובר 2019, 08:26
ז"ל החסיד יעב"ץ בספרו אור החיים פרק שני :(ומביאו בעל הבני יששכר פעמים רבות בספרו)
אליכם אישים אקרא, מגלות ספרד אני אשר גורשנו בעונותינו הרבים והעצומים, ורוב המתפארים בחכמה ובמעשים טובים כלם המירו את כבודם ביום מר, והנשים ועמי הארץ (ח) מסרו גופם וממונם על קדושת בוראם. ולטוש אתה המעיין את עין שכלך במשנה [אבות ג יז] כל שמעשיו מרובים מחכמתו למה הוא דומה וכו' [לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מועטין והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו וכו' אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו שנאמר (ירמיה י"ז) והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שרשיו וכו'], הנך רואה בעיניך מה שכתבתי למעלה כי ראוי שתגדל הבחינה השניה שהיא בחינת עבודת יוצרנו על הבחינה הראשונה שהיא מעלתינו, וכאשר יהיה כן אז יתקיים החכם בחכמתו ותגדל תפארתו, שקול הוא כנגד עשרה אלפים מישראל כי נמצאו לו מדרגות רבות מן החכמה ולפיהם עבד את בוראו, נשתמש מן הסוס המפואר והכלי זיין היקרים ועצומים להלחם מלחמת אדוניו מלך מלכי המלכים הקב"ה ועל כן ברכו בתכלית הברכות ודימהו לעץ שתול על מים וגו', ואם ח"ו היה להפך כי נתעצמה בחינת עצמו על בחינת בוראו כי חכמתו מרובה ממעשיו, חכמתו תהפך לו לאויב היא תלחם בו כי לא מלא חוק היצורים אשר נבראו לכבודו ית', הלא תראה שדימהו לאילן שענפיו מרובים ושרשיו מועטין אשר סבת מפלתו רבוי ענפיו, ואילו יתמעטו ענפיו אז טוב לו והיה קיים, כן עמי הארץ המכירים את בוראם על דרך הקבלה לבד ולהם שרשי מעשיהם הטובים, נתקיימו לפני השי"ת ועמדו בנסיונם כי כבר מלאו חוקם כפי חכמתם המעוטה כי נתעצמה בחינת בוראם על בחינת חכמתם, אמנם אלה החכמים בעיניהם אשר רבו ענפי חכמתם ולהם שרשים מועטים, כאשר בא רוח סערה רוח הגלות והגירוש הפך אותם על פניהם ועקרם מאמונתם ומתורתם וקללו וכו' ופנו למעלה ואמרו מה שדי כי נעבדנו. וכבר פירשתי זאת המשנה במקומות רבים כי רבו מאד שרשיה וענפיה במשל הנכבד הזה (ט) ודי במה שכתבתי בזה החיבור:
אמנם מדברי תורה הוא מבואר מאד כמו שכתב החכם [פי' חכם א' שהיה בזמן הרמב"ם וכתב נגד דרך החקירה] עברו ושובו משער לשער בכל כתבי הקודש ותמצאו כי לא נתהללו השלימים על חכמתם כי אם על עשותם רצון יוצרם ביושר לבותם. ופקח עיניך בני וראה החוט השערה של משה רבינו ע"ה במי מריבה אשר לדקותו וקטנותו נלאו עיני המפרשים לראותו ועדיין הם מבחוץ ולא מצאוהו, כעבות העגלה פשע דור המדבר בענין המרגלים אשר פקפקו בכל הנסים ואמרו (י) נתנה ראש ונשובה מצרימה, ומי גרם זה הלא רוב חכמתו בעבודת בוראו כי התקרב אליו יותר מכל נברא על כן נתחייב בעבודתו יותר מכלם. ומי הכה את המלך שלמה ע"ה אשר כתב עליו הפסוק [מ"א יא ז] אז יבנה שלמה, בעבור שלא מיחה בנשותיו הבונות במה וחשבה כאלו הוא עצמו בנאה [שבת נו ע"ב], עד שהיה זה קצת השחתת מלכותו וסבת השחתת ישראל ואבדן מלכותו בנוי לתלפיות, הלא ענפי חכמתו אשר רבו למעלה ראש מכל החכמים אשר היו לפניו, ולא עמדו שרש מעשיו הטובים והבנין העצום בנין בית המקדש וחיבור ספריו משלי קהלת ושיר השירים כנגד ריבוי ענפי חכמתו אשר כבדו מאוד משרשיו, ולא היה כדוד אביו ע"ה שהיו שרשיו מרובים מחכמתו, האמנם כי להיות המעשה ההוא ר"ל בנין הבמה בנין זולתו ולא בנין עצמו, נפל ולא הוטל [פי' נענש רק בנפילה ולא נדחה לגמרי ח"ו] כי השם סומך ידו, אמרו חכמים זכרם לברכה [תנחומא מצורע פרשה א] בקשו חכמים למנות שלמה עם אחאב וירבעם (יא) יצאה בת קול ואמרה אל תגעו במשיחי, וכבר בארתי זה הענין בהרבה מקומות ולא באתי עתה לדרוש כי אם להביא ראיות ברורות לעיני מי שהוא מוכה בסנורי המינות, כי אפיקורוס ישראל כל שכן דפקר טפי [סנהדרין לח ע"ב], מי גירש את דואג ואחיתופל משני עולמות [סנהדרין צ.], עם היות דואג מגדולי הסנהדרין ואחיתופל שהיה דברו לרובי חכמתו כאשר ישאל איש בדברי האלהים, הלא רבוי ענפי חכמתם אשר גדלו וגברו על שרשי מעשיהם הטובים. ומי יכחש ויתפקר כנגד מה שהזכרתי בפרק הזה כי אם בנים כחשים בנים סוררים בנים לא אמון בם המלאים גאה וגאון תועבת השם, עליהם נאמר [משלי ל יג] דור מה רמו עיניו ועפעפיו ינשאו. עכ"ל.

ויש מגדולי ישראל הקדמונים החולקים עליו, בין מכוח הסברה, ובין מכוח המציאות שלפי תיאורם שונה הוא.
ומי יכריע לנו?


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 28 אוקטובר 2019, 14:02

יהודי כתב:
28 אוקטובר 2019, 10:02
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
28 אוקטובר 2019, 01:49
הבנה והרגשה עמוקה באמיתת האמונה ובמציאות הבורא זוכים לזה ע"י תפילה והתבודדות, או ע"י לימוד התורה או אמירת תהילים וכו', וכן ע"י התקרבות לצדיקים, וכמאמר חז"ל על הפסוק לדבקה בו.
אלו דברים שמקרבים לה'.
לעומת זה הרהורים על האמונה בדרך של חקירות, נסיונות לתרץ קושיות באמונה בדרכים פילוסופיות (ובכלל ההתעסקות בנושאי תורה ומדע) לא רק שאינו מביא לרגש באמיתת העניין - אלא מרחיק מהקב"ה וגורם בודאות להגיע לחוסר אמונה ולכפירה.

והסיבה לכך מבוארת באריכות ע"י רביה"ק בתורה ס"ד "בא אל פרעה"
http://rabenubook.com/%d7%9c%d7%99%d7%a ... %a1%d7%93/
ועיין עוד בהוספות לתורה זו מכתב יד רבינו, בסוף הספר ליקו"מ.

ומי שרוצה יותר בקיצור, הנה כל הערך "חקירות וחכמות חיצוניות" מליקוטי עצות
http://rabenubook.com/%d7%9c%d7%99%d7%a ... %95%d7%aa/
רבותינו הראשונים מצוקי ארץ שחקרו וכתבו דעותיהם היו רחוקים מה', ורק אלו ההולכים בתורת ר' נחמן הם הקרובים לה'? שיהיה.

עיין בפנים ותבין לבד גם תשובה לזה. קשה להסביר


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2925
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי יהודי » 28 אוקטובר 2019, 14:06

כנראה שלא הובנה כוונתי.
זה נכון שבימינו ואף במאות השנים האחרונות רוב הציבור היהודי פחות התעסקו בחקירות וכו', יתכן שבאמת אינו מתאים לדורינו, יכול להיות. אבל כבודו כתב שלא שאינו מתאים אלא הוא דבר המרחק מה', זאת ממש הכפשה על הראשונים קדושי עליון (שעם כל הכבוד מסתמא רבי נחמן היה קטן מהם טובא).


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 28 אוקטובר 2019, 15:39

יהודי כתב:
28 אוקטובר 2019, 14:06
כנראה שלא הובנה כוונתי.
זה נכון שבימינו ואף במאות השנים האחרונות רוב הציבור היהודי פחות התעסקו בחקירות וכו', יתכן שבאמת אינו מתאים לדורינו, יכול להיות. אבל כבודו כתב שלא שאינו מתאים אלא הוא דבר המרחק מה', זאת ממש הכפשה על הראשונים קדושי עליון (שעם כל הכבוד מסתמא רבי נחמן היה קטן מהם טובא).

לא נראה לי שלענות לזה יעזור משהו. הלומד בפנים לא יקשה לו כלל. ועיין עוד שיחות הר"ן אות ה' ואות ל"ב ובעיקר אות מ'.
כ"ש בעניין גדולת רבינו למרות ירידת הדורות - כבוד אלוקים הסתר דבר ואיני רוצה לדון בזה ע"ג הפורום. (מבקשי אמת בפרטי בלבד)


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2925
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ההתנגדות לרמב"ם

שליחה על ידי יהודי » 28 אוקטובר 2019, 23:14

שו"ר דברי רבי נחמן על המורה נבוכים ושאר ראשונים:
"מספרי החקירות כמו ספר מורה נבוכים [וכן האבן עזרא והרלב"ג, עיי"ש] סיפר הרבה מאוד כמה פעמים ואסר עלינו מאד מאד לבלתי לעיין בהם ולהביט בהם כלל ח"ו והפליג מאוד בגודל האיסור" (חיי מוהר"ן ת"ז-תי"ג), "יכולים להכיר בפנים של האדם אם למד מורה נבוכים כלומר שהפנים של זה הלומד משתנים לרע כי בודאי הוא מאבד צלם אלוקים פנים דקדושה ע"י זה" (חיי מוהר"ן ת"ט), "התלוצץ מאוד מטעמי המצוות שבספר מורה נבוכים ואמר "איך יעלה על הדעת לומר טעמי הבל כאלה" (חיי מוהר"ן תי"א).
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח