לפחות יהיה לו אתרוג כשר, שהרי אתרוג הירוק פסול, אלא שסומכים בשעת הדחק כיון שהתחיל להצהיב קצת. אבל ודאי שלכחילה אם יש בידו אתרוג צהוב יטול אתרוג צהוב ולא הירוק שפסול כפשטות הסוגיא.מאמין אמר:אכן גם אני ראיתי כן, רק שהאתרוג מצהיב לגמרי ולכן אם האתרוג לא היה צהוב הרי ע"פ רוב יציצו עליה כל מיני נקודות שחורות.
מאמין אמר:הרי אוכלים אותו כך ואיך תחשוש שזה בוסר
האתרוגים היום בשוק הישראלי אכן רובם ירוקים, שהרי הצהובים שולחים לחו"ל שם נמכרת אותו אתרוג תמורת סכום כפול ומכופל. ולכן כל האתרוגים עוברים תהליך הבחלה כימית לפני שזה מגיע לשוק. מעיקר הדין אתרוג הירוק פסול כמבואר במשנה ובגמ', אלא שהתוספות ושאר הראשונים כתבו להקל במקום שהתחיל להצהיב קצת, שכיון שעומד להצהיב חשבינן ליה כאילו זה כבר צהוב. ואעפ"כ מבואר בתוס' להדיא שעיקר צבע האתרוג היא צהוב. ולכן פשוט שמי שיש בידו לא להיכנס לקולא זו, ויש בידו לקנות אתרוג צהוב, אין שום סיבה להקל, ואינו דומה לתקופת הראשונים שלא היה אתרוג מצוי בשוק, אבל כהיום שאפשר בקל למצוא אתרוג צהוב, ודאי שחייב לצאת ידי חובתו באתרוג צהוב כעיקרא דדינא.מאמין אמר:תמיהני איך תאמר על רוב האתרוגים בשוק שהם פסולים או שכשרים רק בשע"הד, וודאי כשר היא, והפסול הוא בירוק ככרתי (והרי אוכלים אותו כך ואיך תחשוש שזה בוסר)
מאמין אמר:אכן גם אני ראיתי כן, רק שהאתרוג מצהיב לגמרי ולכן אם האתרוג לא היה צהוב הרי ע"פ רוב יציצו עליה כל מיני נקודות שחורות.
יש בזה מחלוקת ענפה האם זה כשר (אתרוג משנה שעברה וודאי יבש ופסול (תשובת מהרי"ל סי' ה', ש"ע או"ח סי' תרמ"ח) ציטוט ממקום אחר ויש עוד), אף שאיני יודע למה שהרי הם נראים יפים ולא יבשים. (שמעתי פעם, שאמרו שהוא פסול כדי שלא ישמרו משנה לשנה ואז זה וודאי יפסל ועדיין צ"ע)
איזה צבע זה כרתי?מאמין אמר:והפסול הוא בירוק ככרתי
כידוע שבלשון חז"ל אין שם מיוחד לצבע "צהוב", ושניהם נקראים "ירוק". וכדי להבדיל בין ירוק לצהוב אמרו "ירוק ככרתי" או "כעשבי השדה" שזה ירוק שלנו, לעומת "ירוק כשעוה" או "ירוק כזהב" שזה צהוב שלנו.אאא אמר:איזה צבע זה כרתי?מאמין אמר:והפסול הוא בירוק ככרתי
הכרתי המוכר הוא ירוק, אבל לא ירוק חזק כ"כ.
שאר לעמו אמר:להעמיד, שהאתרוג שמשנה לשנה צבעו כחלמון ביצה או מעט פחות.
רמתים צופים אמר:כידוע שבלשון חז"ל אין שם מיוחד לצבע "צהוב", ושניהם נקראים "ירוק". וכדי להבדיל בין ירוק לצהוב אמרו "ירוק ככרתי" או "כעשבי השדה" שזה ירוק שלנו, לעומת "ירוק כשעוה" או "ירוק כזהב" שזה צהוב שלנו.אאא אמר:איזה צבע זה כרתי?מאמין אמר:והפסול הוא בירוק ככרתי
הכרתי המוכר הוא ירוק, אבל לא ירוק חזק כ"כ.
תודה רבה!סופר סת''ם אמר:אני הכנסתי את האתרוג לשקית אוכל ושאבתי את האויר עם הפה וסגרתי טוב ושמתי בארון לאחר שנה כאלו קטפו אותו עכשיו
אאא אמר:תודה רבה!סופר סת''ם אמר:אני הכנסתי את האתרוג לשקית אוכל ושאבתי את האויר עם הפה וסגרתי טוב ושמתי בארון לאחר שנה כאלו קטפו אותו עכשיו
משנה איזה סוג שקית?
חלק א׳ ממעל אמר:כמדו׳ שבתוך דבש זה נשמר מהאויר בצורה טובה
אולי י"ל לחידודי, שבצורה כזו אפשר לברר אם האתרוג 'חסר'...פולני אמר:חלק א׳ ממעל אמר:כמדו׳ שבתוך דבש זה נשמר מהאויר בצורה טובה
ויש להעיר דבר מעניין שכתבו הראשונים, שהדבש משמר בתוכו רק דברים שלמים, אך דברים שאינם שלמים לא סגי דאינו שומרם אלא דטבעו לעכלם ולהופכם לדבש.
כי מחד גיסא איתא בגמ' ב"ב ג: שהורדוס טמן את מרים בדובשא לאחר מותה לשומרה, אך מאידך גיסא באו"ח סי' תס"ז הביא בבית יוסף מהרא"ש ורבינו יונה שדבש ששמים בו בשר נבילה הרי הוא מתעכל ונהפך לדבש, שכן טבע הדבש לעכל הבא בתוכו. ובפמ"ג שם הביא מתשובת הרשב"א לחלק בין דברים שלמים שאותם הדבש משמר, לדברים שאינם שלמים שאותם הוא מעכל והופכם לדבש.
חלק א׳ ממעל אמר:כמדו׳ שבתוך דבש זה נשמר מהאויר בצורה טובה
בעניין הנושא של כבוש, יש פמ"ג ביו"ד סי' ק"ה משב"ז א' שכתב, שרק כשהגוש מתנועע בתוך הלח הרי זה כבוש. (וכמדומני שהפרמ"ג בהלכות שבת א"א סי' רנ"ד סק"א גם כ' כן), ובנידו"ד אי"ז מתנועע, ודו"ק.זוזו אמר:חלק א׳ ממעל אמר:כמדו׳ שבתוך דבש זה נשמר מהאויר בצורה טובה
אבל יכול להיות בזה שאלה חמורה של כבוש שפסול
סתם אמר:רק צ"ע מהא דאיתא שרגלי הדבורים שבתוך הדבש מותרים שטבע הדבש שמהפך את כל הנכנס לתוכו להיות כמותו (יו"ד סי' פ"...), ומעניין מה קורה לאתרוג אחרי שנה ונ"ל שעכ"פ הוא מצטמק משמעותית, ונפסל. שווה לנסות.
פולני אמר:ויש להעיר דבר מעניין שכתבו הראשונים, שהדבש משמר בתוכו רק דברים שלמים, אך דברים שאינם שלמים לא סגי דאינו שומרם אלא דטבעו לעכלם ולהופכם לדבש.
מעשיה ארוכה ונאה זו מצאתי בספר של בנו ר' משה ברנסדופר ושם כתב שרק בערב חג הסוכות סיפר הרבי לר' מאיר שהאתרוג הוא משנה שעברה, ואת הדיוק מהשו"ע הרב מביא ר' משה מדיליה יעויי"ש. (ורציתי להעלות בפורום מעשיה נאה זו מרמ"ב והאדמו"ר מת"א וראיתי שקדמוני)ראשון לציון אמר:אתרוג שעברה עליו שנה.pdf