שונא מתנות יחיה למה ואיך זה מסתדר עם זכין

נושאים שונים

פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 953
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 337 פעמים
קיבל תודה: 268 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שונא מתנות יחיה למה ואיך זה מסתדר עם זכין

שליחה על ידי יעקב שלם » 30 אוקטובר 2019, 23:18

למה זכין לאדם שלא בפניו הרי שונא מתנות יחיה

וכן שבת י הנותן מתנה לחבירו האם צריך להודיעו למסקנת הגמ' תלוי אם ידע מזה ל"צ להודיעו
וברש"י שם ב נימוקים אך לא פירש מטעם שונא מתנות יחיה

ובכלל מה העומק של ענין זה


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 951
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שונא מתנות יחיה למה ואיך זה מסתדר עם זכין

שליחה על ידי יאיר » 30 אוקטובר 2019, 23:40

"...כי הא דרבי אלעזר כי הוו משדרי ליה מתנות מבי נשיאה לא הוה שקיל כי הוה מזמני ליה לא הוה אזיל אמר להו לא ניחא לכו דאחיה דכתיב שונא מתנות יחיה..."

מסתמא אם כשנודע לאדם שזיכוהו אמר 'לא ניחא לי', קיים את הפס' 'שונא מתנות יחיה' לכתחילה.

כמדומה ששמעתי פעם הסבר שכיון שהקב"ה נתן המצוות שלא יהא 'נהמא דכיסופא', ממילא כשאדם מקבל מתנה הרי שלא ממלא את היעוד והמטרה לשמה נברא ולכן כששונא מתנות - יחיה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1065
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שונא מתנות יחיה למה ואיך זה מסתדר עם זכין

שליחה על ידי נדיב לב » 30 אוקטובר 2019, 23:44

בהתייחס לשורה האחרונה ראה פירוש רש"י במשלי שענין שונא מתנות יחיה הוא גדר והרחקה מגזל ויש כתבו הרחקה מחנופה וחמדה


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1387
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 647 פעמים
קיבל תודה: 453 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שונא מתנות יחיה למה ואיך זה מסתדר עם זכין

שליחה על ידי אוריאל » 30 אוקטובר 2019, 23:44

יעקב שלם כתב:
30 אוקטובר 2019, 23:18
למה זכין לאדם שלא בפניו הרי שונא מתנות יחיה
היינו משום שעפ"ר דרכו של אדם שרוצה בקבלת מתנה אפילו ששונא מתנות יחיה, ומכיון שאנן סהדי דניחא ליה יש בזה ענין של זכין.
ובאמת כתבו הראשונים, שבדבר שהוא זכות גמור אין זכות לאדם להגיד שאינו רוצה שיזכו לו, ומה שמצינו שאדם יכול למחות שאיננו רוצה שיזכו לו, הוא משום שאין זו זכות גמורה, כיון דשונא מתנות יחיה. והוא כמו שכתב @יאיר.


זאת נחמתי
הודעות: 97
הצטרף: 12 אפריל 2019, 00:27
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שונא מתנות יחיה למה ואיך זה מסתדר עם זכין

שליחה על ידי זאת נחמתי » 31 אוקטובר 2019, 00:24

חשוב לציין שאמנם ודאי שישנם משניות וסוגיות מפורשות שיש דין זכין במתנה .
מ"מ דעת הרמ"א והסמ"ע בדעת מהרי"ו, שבאמת אין דין זכין במתנה מחמת שונא מתנות יחיה .
וכבר האריך הקצה"ח להפליא הפלא ופלא על דבריהם מסוגיות מפורשות . והעלה שמעולם לא עלה על דעת המהרי"ו כן


זאת נחמתי
הודעות: 97
הצטרף: 12 אפריל 2019, 00:27
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שונא מתנות יחיה למה ואיך זה מסתדר עם זכין

שליחה על ידי זאת נחמתי » 31 אוקטובר 2019, 00:35

אוריאל כתב:
30 אוקטובר 2019, 23:44
יעקב שלם כתב:
30 אוקטובר 2019, 23:18
למה זכין לאדם שלא בפניו הרי שונא מתנות יחיה
היינו משום שעפ"ר דרכו של אדם שרוצה בקבלת מתנה אפילו ששונא מתנות יחיה, ומכיון שאנן סהדי דניחא ליה יש בזה ענין של זכין.
הנוסח ברשב"א קצת שונה .
וז"ל : ומתנת ממון שאני דלאו זכות גמור הוא ואדרבה חוב מצד עצמו דכתיב ושונא מתנות יחיה, אלא מיהו מצד שנפשו של אדם מחמדתן קרי' ליה זכות ואף על פי שהוא מצד עצמו חובה זכין לו שלא בפניו 


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1387
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 647 פעמים
קיבל תודה: 453 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שונא מתנות יחיה למה ואיך זה מסתדר עם זכין

שליחה על ידי אוריאל » 31 אוקטובר 2019, 14:30

זאת נחמתי כתב:
31 אוקטובר 2019, 00:35
אוריאל כתב:
30 אוקטובר 2019, 23:44
יעקב שלם כתב:
30 אוקטובר 2019, 23:18
למה זכין לאדם שלא בפניו הרי שונא מתנות יחיה
היינו משום שעפ"ר דרכו של אדם שרוצה בקבלת מתנה אפילו ששונא מתנות יחיה, ומכיון שאנן סהדי דניחא ליה יש בזה ענין של זכין.
הנוסח ברשב"א קצת שונה .
וז"ל : ומתנת ממון שאני דלאו זכות גמור הוא ואדרבה חוב מצד עצמו דכתיב ושונא מתנות יחיה, אלא מיהו מצד שנפשו של אדם מחמדתן קרי' ליה זכות ואף על פי שהוא מצד עצמו חובה זכין לו שלא בפניו 

אכן, לדברי הרשב"א הללו היתה כוונתי [ופעם נוכחתי שגם שיטת הרשב"ם היא כן].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח