טעות מגוחכת במהדורה מכובדת! על סילוף הספרים בימינו

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
כבר כמה פעמים כתבתי כאן על המחדל המזעזע של מדפיסי הספרים, שמתוך כוונה לשפר את מהדורותיהם הם מביאים לא פעם לסילופים, ומשנים מהדפוסים הישנים בלא שום מחשבה ובלא אחריות מינימלית!

אתמול מצאתי טעות ממש מגוחכת בסוף משניות מידות בציורי התפארת ישראל, מופיע שם פעמיים ציור של המזבח, והוא מצוייר בצורה של שלושה מרובעים זה על זה שהתחתון רחב יותר מכולם והאמצעי רחב מזה שמעליו, כמין פירמידה (מצורף הציור).

מזבח.png

במהדורות הישנות נכתב בתוך המרובע התחתון האות א, ובאמצעי האות ה, ובעליון האות ג. כשכוונת המצייר (הלא הוא מפרש המשנה הנודע הגר"י ליפשיץ בעל תפארת ישראל) לציין בכך שגובה החלק התחתון של המזבח היה אמה אחת, ושל החלק האמצעי חמש אמות, ושל החלק העליון שלוש אמות.

מדפיסי משניות "זכר חנוך" שראו את הציור בהבטה בעלמא ולא קראו את ההסבר השתוממו מהם האותיות א' ה' ג' ?
ובמקום לטרוח לנסות להבין החליטו שיש כאן טעות דפוס בכל הדפוסים זה 170 שנה וצריך לכתוב לפי סדר האלפבית א' ב' ג'

כמה חבל!
 

בנציון

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
כבר כמה פעמים כתבתי כאן על המחדל המזעזע של מדפיסי הספרים, שמתוך כוונה לשפר את מהדורותיהם הם מביאים לא פעם לסילופים, ומשנים מהדפוסים הישנים בלא שום מחשבה ובלא אחריות מינימלית!

אתמול מצאתי טעות ממש מגוחכת בסוף משניות מידות בציורי התפארת ישראל, מופיע שם פעמיים ציור של שלושה מרובעים זה על זה שהתחתון רחב יותר מכולם והאמצעי רחב מזה שמעליו, כמין פירמידה (מצורף הציור).

מזבח.png

במהדורות הישנות נכתב בתוך המרובע התחתון האות א, ובאמצעי האות ה, ובעליון האות ג. כשכוונת המצייר (הלא הוא מפרש המשנה הנודע הגר"י ליפשיץ בעל תפארת ישראל) לציין בכך שגובה החלק התחתון של המזבח היה אמה אחת, ושל החלק האמצעי חמש אמות, ושל החלק העליון שלוש אמות.

מדפיסי משניות "זכר חנוך" שראו את הציור בהבטה בעלמא ולא קראו את ההסבר השתוממו מהם האותיות א' ה' ג' ?
ובמקום לטרוח לנסות להבין החליטו שיש כאן טעות דפוס בכל הדפוסים זה 170 שנה וצריך לכתוב לפי סדר האלפבית א' ב' ג'

כמה חבל!
מה הענין להשמיץ? הטעות  (אם אכן היתה) כבר תוקנה (לפני יש מהדורה משנת תשנ"ט ושם אין את הטעות הזו), טעות לעולם חוזרת, ואם כבר תקנו אותה למה צריך לעשות פרסומת לטעות הזו ולהשמיץ? 
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אה"נ, אם תוקן תע"ב,
אבל המעורר ראה לפניו מהדורה שנרכשה במיטב כספו, ובא להעיר עקרונית את תשומת הציבור והוצאות הספרים והעורכים גם יחד.
 

בנציון

משתמש ותיק
אפשר להעיר בצורה מכובדת ועדינה. קורה שיש טעויות ואפשר להעיר ולהאיר עליהם. אבל לא צריך ככה לזלזל וללעוג.
 

יהודי

משתמש ותיק
אם הטעות תוקנה, אזי בא לגדף ונמצא מברך, שהרי לכולם יש טעויות (ואין מצב שלא יהיו טעויות), ואם הם מתקנים זה מראה שהוצאה זו היא הוצאה רצינית.
כשבאו לגרשז"א זצ"ל בטענות על שש"כ, אמר שאינו מבין מה הכצעקתה, הרי את קיצור שו"ע הוציא הרב גאנצפריד 13 פעמים בתיקון אחר תיקון, וגם כאן אפשר לתקן ושוב לתקן. ולכאו' בהלכה למעשה טענה זו קצת מחודשת (אמנם הראיה מהקיצור שו"ע היא ראיה ניצחת), אך ודאי שכ"ש שהיא נכונה כלפי יהודים יקרים העושים עבודתם נאמנה אשר יכולים לטעות פה ושם.
ומי שחושב שכל הוצאות הספרים הם מסלפי היהדות שפשוט לא ירכוש מהדורות חדשות ומושקעות, ויסתפק בישנות (המלאות לאין ערוך שיבושים אך כנראה אינם מסלפים).
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה לכל המגיבים.
בהודעה זו אשתדל להשיב לכמה מהטענות שעלו.

א. במהדורות הראשונות של זכר חנוך הם השאירו בדיוק כמו שהיה תמיד וכמו שצריך באמת להיות.
רק במהדורות החדשות יותר הם החליטו מדעתם "לתקן" ונמצאו מקלקלים.

ב. לגבי השמצות. זה זמן רב שאני כותב כאן על עוולות המדפיסים, ואני נוהג בכולם בצורה שווה, ללא הפליה כלפי אי מי מהם (ממליץ להיכנס כאן לאשכול על טעויות של עוז והדר בתלמוד בבלי), כאן עוד פירגנתי להם וכתבתי בכותרת שזו מהדורה מכובדת.

ג. חיפשתי איך ליצור קשר עם זכר חנוך ולא הצלחתי, במשניות אין טלפון או מייל לשליחת תיקונים.
אדרבא, מי שיודע איך ניתן ליצור איתם קשר שיכתוב לי בפרטי או כאן באשכול.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בנציון אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
כבר כמה פעמים כתבתי כאן על המחדל המזעזע של מדפיסי הספרים, שמתוך כוונה לשפר את מהדורותיהם הם מביאים לא פעם לסילופים, ומשנים מהדפוסים הישנים בלא שום מחשבה ובלא אחריות מינימלית!

אתמול מצאתי טעות ממש מגוחכת בסוף משניות מידות בציורי התפארת ישראל, מופיע שם פעמיים ציור של שלושה מרובעים זה על זה שהתחתון רחב יותר מכולם והאמצעי רחב מזה שמעליו, כמין פירמידה (מצורף הציור).

מזבח.png

במהדורות הישנות נכתב בתוך המרובע התחתון האות א, ובאמצעי האות ה, ובעליון האות ג. כשכוונת המצייר (הלא הוא מפרש המשנה הנודע הגר"י ליפשיץ בעל תפארת ישראל) לציין בכך שגובה החלק התחתון של המזבח היה אמה אחת, ושל החלק האמצעי חמש אמות, ושל החלק העליון שלוש אמות.

מדפיסי משניות "זכר חנוך" שראו את הציור בהבטה בעלמא ולא קראו את ההסבר השתוממו מהם האותיות א' ה' ג' ?
ובמקום לטרוח לנסות להבין החליטו שיש כאן טעות דפוס בכל הדפוסים זה 170 שנה וצריך לכתוב לפי סדר האלפבית א' ב' ג'

כמה חבל!
מה הענין להשמיץ? הטעות (אם אכן היתה) כבר תוקנה (לפני יש מהדורה משנת תשנ"ט ושם אין את הטעות הזו), טעות לעולם חוזרת, ואם כבר תקנו אותה למה צריך לעשות פרסומת לטעות הזו ולהשמיץ? 
הטעות היא במהדורות החדשות! הם חושבים שזה תיקון טעות...
 
 

יהודי

משתמש ותיק
כל הנוסח פה לא מכובד ולא מכבד, יושבים ת"ח חשובים במכונים ועורכים וכותבים ולפעמים טועים, וכאן פותחים אשכול על 'עוולות' כאילו מישהו רוצה לטעות, וכאילו יש אנשים החפים מטעויות.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אולי זה המקום לציין שלאחרונה הוסיפו באיזו מהדורת משניות חידוש "נפלא" - תפארת ישראל עם "דיבור המתחיל" כמו בברטנורא.

ולא קראו ולא שנו ולא ידעו ולא ראו מה שכתב התפארת ישראל בהקדמת פירוש המשנה שבכוונה תחילה הוא נמנע מכתיבת דיבור המתחיל!!!!!!!
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יהודי אמר:
יושבים ת"ח חשובים במכונים ועורכים וכותבים ולפעמים טועים, וכאן פותחים אשכול על 'עוולות' כאילו מישהו רוצה לטעות.
החצים מכוּונים כלפי הנוגשים האצים באותם תלמידי חכמים חשובים לאמר 'כלו מעשיכם', בעוד נאמני הרוח הללו זועקים גוולד 'הבו נשפרה מעשינו'.​
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הביקורת שלי היא בעיקר כלפי המצב שנוצר שאי אפשר יותר להדפיס ספר מחדש עם אותיות מאירות עיניים וזהו! חייבים לתקן אלפי שיבושים. ולהוסיף מאות אלפי הגהות והשוואות וכו' ...

לכל מכון יש עורכים שתפקידם להעביר חוש ביקורת מינמלי לפני שמחליטים לשנות ממה שהיה תמיד!

אם לא כך. יצא שכרם בהפסדם.

דווקא זכר חנוך בדרך כלל לא עושים דברים כאלו. אבל הפעם לצערי הם נכשלו גם כן.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חלק א׳ ממעל אמר:
יש ג׳ מהדורות (לפחות) לזכר חנוך, באיזה מהם הטעות?
אני ראיתי את הטעות במהדורת תשע"א. גם בזו עם הכריכה החדשה וגם בזו עם הכריכה הישנה המוכרת יותר.
 
 
חלק עליון תַחתִית