פירוש המילה "שדכן"

נושאים שונים

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1196
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 420 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פירוש המילה "שדכן"

שליחה על ידי במבי » 31 אוקטובר 2019, 14:47

בפסוק וַיִּזְכֹּ֤ר אֱלֹהִים֙ אֶת־נֹ֔חַ וְאֵ֤ת כָּל־הַֽחַיָּה֙ וְאֶת־כָּל־הַבְּהֵמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אִתּ֖וֹ בַּתֵּבָ֑ה וַיַּעֲבֵ֨ר אֱלֹהִ֥ים ר֙וּחַ֙ עַל־הָאָ֔רֶץ וַיָּשֹׁ֖כּוּ הַמָּֽיִם: (בראשית פרק ח פסוק א)
מתרגם יונתן בן עוזיאל ואעבר ה' רחמין על ארעא ואשדתכו מיא.

וא"כ שידוך הווה לשון רוגע ומאידך החם והחמות זה ההיפך הגמור שזה לשון רוגז ורש"י כאן במקום כותב וישכו - כמו כשך חמת המלך (אסתר ב-א) לשון הנחת חמה.

וכעס הינו חיצוני וחמה היינו כעס פנימי כמו "וימלא המן חמה" ומסתמא צ"ל שתפקיד החם והחמות להשאיר את הכעס בפנים ולא להוציאו

(ובאידיש נקראית החמות "שוויגער" ו"שוויג" זה שתיקה באידיש, שתפקידה לשתוק)


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 542
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 251 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש המילה "שדכן"

שליחה על ידי תיובתא » 31 אוקטובר 2019, 14:52

לגבי החלק שכתבת על שידוך, זה כתוב כמדומה בר"ן או בחידושיו. (אביא בעז"ה המקור בהמשך).


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש המילה "שדכן"

שליחה על ידי כרם » 31 אוקטובר 2019, 15:17

תוס' ד"ה מתני' ב"ב קל"ט ע"א:
מתני' בשרכא. בכל הספרים כתוב שרכא בריש ובערוך גרס שדכא בדלית והוא לשון שקט כמו ותשקוט הארץ ומתרגמינן ושדיכת ארעא (שופטים ה) כלומר אדם בטל ושקט אינו עוסק בכלום וכן יודע ציד איש שדה ומתרגמינן נחשדכן (בראשית כה) שהיה נח ושקט ובהחובל (ב''ק דף צב: ושם) מטייל ואזל דיקלא בישא לגבי קיני דשדכא:


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 529
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש המילה "שדכן"

שליחה על ידי יוסף יצחק » 31 אוקטובר 2019, 15:18

תיובתא כתב:
31 אוקטובר 2019, 14:52
לגבי החלק שכתבת על שידוך, זה כתוב כמדומה בר"ן או בחידושיו. (אביא בעז"ה המקור בהמשך).


שבת דף ה עמוד ב מדפי הרי"ף:
אין משדכין. מלשון שקט ומנוחה שהאשה מוצאת בבית בעלה כדכתיב (רות א) ומצאן מנוחה אשה בית אישה ומתרגמינן (שופטים ה) ותשקוט הארץ ושדוכת ארעא ואסור משום ממצוא חפצך:
(לפ"ז א"ש "משדכין הבנות" בזמירות ולא "הבנים" דלשון זה נכון רק לגבי בנות, רק דנשאר קשה למה לא התייחס לבנים ואכמ"ל)


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 529
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש המילה "שדכן"

שליחה על ידי יוסף יצחק » 31 אוקטובר 2019, 15:21

אגב, הפמ"ג בהקדמה באגרת הרביעית (שנדפסה במהדורות החדשות) כתב:
"חמה. חמיך חמותי שם זה על אבי ואם של בעלה, חותן חותנת על אם ואבי של אשתו. ובדברי רז"ל מצינו גם על אבי ואם אשתו חמיו חמותו, האוכל אצל חמיו ביהודה [כתובות יב, א], בריש יבמות חמותו, עיין רד"ק [שרש חמה] ומאיר נתיב [שרש חמה]. אבל חותן וחותנת לא מצינו על אבי ואם של בעלה אף באשה, והטעם איני יודע למה, ואולי חמי בתרגם ראיה דחמית יתהון, ומדרך שאם בעלה משגיחה על הכלה הן לישר בדרך ישרה וגם לרעה, ה' נשים השונאות [יבמות קיז, א], ומשום הכי נקראת חמותה. ואגב האיש ג"כ חמי, משא"כ אם אבי האשה דרך לקבל קידושי בתו נערה ובין שניהם נגמר החיתון נקרא חותן חתן ואגב חותנת וכו', ולפי זה אבי זקינה של אשתו ג"כ חותן"


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש המילה "שדכן"

שליחה על ידי כרם » 31 אוקטובר 2019, 15:37

יוסף יצחק כתב:
31 אוקטובר 2019, 15:18
תיובתא כתב:
31 אוקטובר 2019, 14:52
לגבי החלק שכתבת על שידוך, זה כתוב כמדומה בר"ן או בחידושיו. (אביא בעז"ה המקור בהמשך).


שבת דף ה עמוד ב מדפי הרי"ף:
אין משדכין. מלשון שקט ומנוחה שהאשה מוצאת בבית בעלה כדכתיב (רות א) ומצאן מנוחה אשה בית אישה ומתרגמינן (שופטים ה) ותשקוט הארץ ושדוכת ארעא ואסור משום ממצוא חפצך:
(לפ"ז א"ש "משדכין הבנות" בזמירות ולא "הבנים" דלשון זה נכון רק לגבי בנות, רק דנשאר קשה למה לא התייחס לבנים ואכמ"ל)

שמעתי ע"ד חידוד.
החידוש ב"משדכין את הבנות" הוא מצד ממצוא חפצך ודבר דבר, שאסור לדבר על דברי חול. ולכן אמר דוקא "הבנות", כי כשמדברים על הבנים, מדברים כמה הוא יודע ללמוד, כמה הוא מתמיד, וכו', וזה אין הוה אמינא שיהיה אסור לדבר. אבל כשמדברים על שידוכי הבנות, הרי מדברים על כסף, כמה כסף היא מכניסה בנדוניתה, וסלקא דעתך שזה דברי חולין על כסף, קמ"ל שהוא דבר מצוה ומותר לדבר בו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חנינא בני, יושב אוהלים, מבקש אמת, מודים דרבנן | 3 אורחים