נח - המבול
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 372
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 90 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
נח - המבול
כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.
צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1269
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 209 פעמים
- קיבל תודה: 269 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נח - המבול
שאלה נפלאה, שמא לגבי דור הפלגה נאמר שהקב"ה ירד לעונש כבי"ד, יעויין ברש"י "הבה נרדה" בבית דינו נמלך בענוונותו, שהעונש היה ע"י באופן של בי"ד, א"כ הלימוד הוא בהלכות דיינים, וכן לגבי אברהם שהקב"ה אין מכסה ממנו, ועיין שם "וילך ה' " וברש"י נשתתק הסניגור, נסתלק הדיין נסתלק הסינגור והקטיגור מקטרג, שהוא כמו ענין בי"ד א"כ לימד הלכות לדיינים, משא"כ במבול לא נזכר (בינתיים לא מצאתי) שהקב"ה מעניש במהלך של בי"ד, ועדיין זה גופא בעינן להבין ולדעת למה במבול לא ירד בבחינת בי"ד, ובהפלגה וסדום, ובכלל מהו ענין עונש הקב"ה כבי"ד.בבא קמא כתב: ↑02 נובמבר 2019, 19:26כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.
צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 275
- הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
- נתן תודה: 97 פעמים
- קיבל תודה: 127 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נח - המבול
יש לענות על כך, ע"פ מה שיש מסבירים שיש הבדל בין מבול להפלגה, שבמבול החטא היה קלקול של עצם הבריאה [גם החיות חטאו] וגם העונש [עד עומק ג' טפחים] היה על עצם העולם כמקום, משא"כ בהפלגה החטא היה של האנושות [כפירה בעיקר] וגם העונש.נבשר כתב: ↑02 נובמבר 2019, 22:37שאלה נפלאה, שמא לגבי דור הפלגה נאמר שהקב"ה ירד לעונש כבי"ד, יעויין ברש"י "הבה נרדה" בבית דינו נמלך בענוונותו, שהעונש היה ע"י באופן של בי"ד, א"כ הלימוד הוא בהלכות דיינים, וכן לגבי אברהם שהקב"ה אין מכסה ממנו, ועיין שם "וילך ה' " וברש"י נשתתק הסניגור, נסתלק הדיין נסתלק הסינגור והקטיגור מקטרג, שהוא כמו ענין בי"ד א"כ לימד הלכות לדיינים, משא"כ במבול לא נזכר (בינתיים לא מצאתי) שהקב"ה מעניש במהלך של בי"ד, ועדיין זה גופא בעינן להבין ולדעת למה במבול לא ירד בבחינת בי"ד, ובהפלגה וסדום, ובכלל מהו ענין עונש הקב"ה כבי"ד.בבא קמא כתב: ↑02 נובמבר 2019, 19:26כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.
צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
לכן, רק בהפלגה שהעונש על האנושות, הקב"ה מתייעץ עם בי"ד של מעלה בדומה לבריאת האדם שהקב"ה התייעץ עם המלאכים כפי שמבו' שם, משא"כ במבול שהחטא על הבריאה, אין מקום להתייעץ עם בי"ד של מעלה כמו שבזמן הבריאה לא התייעץ עמם.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1269
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 209 פעמים
- קיבל תודה: 269 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נח - המבול
נפלא, ויש להטעים דבריך, שבמבול נזכר נחמתי כי עשיתים, היינו חזרה ממצב הבריאה וחזרה לתחילת הרצון לברוא עולם, א"כ במצב זה אין רק הקב"ה לבדו, משא"כ בשאר הדברים שלא נזכר הנחמה.יואל נהרי כתב: ↑02 נובמבר 2019, 22:55יש לענות על כך, ע"פ מה שיש מסבירים שיש הבדל בין מבול להפלגה, שבמבול החטא היה קלקול של עצם הבריאה [גם החיות חטאו] וגם העונש [עד עומק ג' טפחים] היה על עצם העולם כמקום, משא"כ בהפלגה החטא היה של האנושות [כפירה בעיקר] וגם העונש.
לכן, רק בהפלגה שהעונש על האנושות, הקב"ה מתייעץ עם בי"ד של מעלה בדומה לבריאת האדם שהקב"ה התייעץ עם המלאכים כפי שמבו' שם, משא"כ במבול שהחטא על הבריאה, אין מקום להתייעץ עם בי"ד של מעלה כמו שבזמן הבריאה לא התייעץ עמם.
ועוד שאפשר שחטאו אף המלאכים א"כ הוא דן יחידי.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1269
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 209 פעמים
- קיבל תודה: 269 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נח - המבול
סתם שאלה זה הלכה לדיינים בדיני נפשות, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו, וצ"ב א"כ סדום שהרגם הוה דיני נפשות, משא"כ הפלגה שהפיצם ע"פ כל הארץ א"כ למה הוה דיני נפשות. צ"ע אולי לפני שניתנה תורה חשיב דיני נפשות ענין שפה אחת ודברים אחדים וצ"ע.בבא קמא כתב: ↑02 נובמבר 2019, 19:26כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.
צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
-
- הודעות: 75
- הצטרף: 25 ספטמבר 2019, 00:27
- נתן תודה: 51 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נח - המבול
נפלא ביותר.יואל נהרי כתב: ↑02 נובמבר 2019, 22:55יש לענות על כך, ע"פ מה שיש מסבירים שיש הבדל בין מבול להפלגה, שבמבול החטא היה קלקול של עצם הבריאה [גם החיות חטאו] וגם העונש [עד עומק ג' טפחים] היה על עצם העולם כמקום, משא"כ בהפלגה החטא היה של האנושות [כפירה בעיקר] וגם העונש.
לכן, רק בהפלגה שהעונש על האנושות, הקב"ה מתייעץ עם בי"ד של מעלה בדומה לבריאת האדם שהקב"ה התייעץ עם המלאכים כפי שמבו' שם, משא"כ במבול שהחטא על הבריאה, אין מקום להתייעץ עם בי"ד של מעלה כמו שבזמן הבריאה לא התייעץ עמם
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 275
- הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
- נתן תודה: 97 פעמים
- קיבל תודה: 127 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נח - המבול
רש"י דברים פרשת האזינו פרק לב פסוק חנבשר כתב: ↑02 נובמבר 2019, 23:03משא"כ הפלגה שהפיצם ע"פ כל הארץ א"כ למה הוה דיני נפשות.בבא קמא כתב: ↑02 נובמבר 2019, 19:26כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.
צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
בהפרידו בני אדם - כשהפיץ דור הפלגה היה בידו להעבירם מן העולם ולא עשה כן, אלא יצב גבולות עמים קיימם ולא אבדם:
למספר בני ישראל - בשביל מספר בני ישראל שעתידים לצאת מבני שם ולמספר שבעים נפש של בני ישראל שירדו למצרים הציב גבולות עמים שבעים לשון:
נראה מרש"י שהיה צד להעבירם מן העולם, שזה דיני נפשות.
בראשית רבה (וילנא) פרשת נח פרשה לח סימן י
רבנן אמרי אין ויפץ אלא ויצף הציף עליהן הים,
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 4 תגובות
- 101 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמעיה
04 נובמבר 2019, 08:12
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים