נח - המבול

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נח - המבול

שליחה על ידי בבא קמא » 02 נובמבר 2019, 19:26

כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.

צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1299
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 274 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: נח - המבול

שליחה על ידי נבשר » 02 נובמבר 2019, 22:37

בבא קמא כתב:
02 נובמבר 2019, 19:26
כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.

צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
שאלה נפלאה, שמא לגבי דור הפלגה נאמר שהקב"ה ירד לעונש כבי"ד, יעויין ברש"י "הבה נרדה" בבית דינו נמלך בענוונותו, שהעונש היה ע"י  באופן של בי"ד, א"כ הלימוד הוא בהלכות דיינים, וכן לגבי אברהם שהקב"ה אין מכסה ממנו, ועיין שם "וילך ה' " וברש"י נשתתק הסניגור, נסתלק הדיין נסתלק הסינגור והקטיגור מקטרג, שהוא כמו ענין בי"ד א"כ לימד הלכות לדיינים, משא"כ במבול לא נזכר (בינתיים לא מצאתי) שהקב"ה מעניש במהלך של בי"ד, ועדיין זה גופא בעינן להבין ולדעת למה במבול לא ירד בבחינת בי"ד, ובהפלגה וסדום, ובכלל מהו ענין עונש הקב"ה כבי"ד.


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נח - המבול

שליחה על ידי יואל נהרי » 02 נובמבר 2019, 22:55

נבשר כתב:
02 נובמבר 2019, 22:37
בבא קמא כתב:
02 נובמבר 2019, 19:26
כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.

צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
שאלה נפלאה, שמא לגבי דור הפלגה נאמר שהקב"ה ירד לעונש כבי"ד, יעויין ברש"י "הבה נרדה" בבית דינו נמלך בענוונותו, שהעונש היה ע"י  באופן של בי"ד, א"כ הלימוד הוא בהלכות דיינים, וכן לגבי אברהם שהקב"ה אין מכסה ממנו, ועיין שם "וילך ה' " וברש"י נשתתק הסניגור, נסתלק הדיין נסתלק הסינגור והקטיגור מקטרג, שהוא כמו ענין בי"ד א"כ לימד הלכות לדיינים, משא"כ במבול לא נזכר (בינתיים לא מצאתי) שהקב"ה מעניש במהלך של בי"ד, ועדיין זה גופא בעינן להבין ולדעת למה במבול לא ירד בבחינת בי"ד, ובהפלגה וסדום, ובכלל מהו ענין עונש הקב"ה כבי"ד.
יש לענות על כך, ע"פ מה שיש מסבירים שיש הבדל בין מבול להפלגה, שבמבול החטא היה קלקול של עצם הבריאה [גם החיות חטאו] וגם העונש [עד עומק ג' טפחים] היה על עצם העולם כמקום, משא"כ בהפלגה החטא היה של האנושות [כפירה בעיקר] וגם העונש.

לכן, רק בהפלגה שהעונש על האנושות, הקב"ה מתייעץ עם בי"ד של מעלה בדומה לבריאת האדם שהקב"ה התייעץ עם המלאכים כפי שמבו' שם, משא"כ במבול שהחטא על הבריאה, אין מקום להתייעץ עם בי"ד של מעלה כמו שבזמן הבריאה לא התייעץ עמם.
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1299
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 274 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: נח - המבול

שליחה על ידי נבשר » 02 נובמבר 2019, 23:01

יואל נהרי כתב:
02 נובמבר 2019, 22:55
יש לענות על כך, ע"פ מה שיש מסבירים שיש הבדל בין מבול להפלגה, שבמבול החטא היה קלקול של עצם הבריאה [גם החיות חטאו] וגם העונש [עד עומק ג' טפחים] היה על עצם העולם כמקום, משא"כ בהפלגה החטא היה של האנושות [כפירה בעיקר] וגם העונש.

לכן, רק בהפלגה שהעונש על האנושות, הקב"ה מתייעץ עם בי"ד של מעלה בדומה לבריאת האדם שהקב"ה התייעץ עם המלאכים כפי שמבו' שם, משא"כ במבול שהחטא על הבריאה, אין מקום להתייעץ עם בי"ד של מעלה כמו שבזמן הבריאה לא התייעץ עמם.
נפלא, ויש להטעים דבריך, שבמבול נזכר נחמתי כי עשיתים, היינו חזרה ממצב הבריאה וחזרה לתחילת הרצון לברוא עולם, א"כ במצב זה אין רק הקב"ה לבדו, משא"כ בשאר הדברים שלא נזכר הנחמה.
ועוד שאפשר שחטאו אף המלאכים א"כ הוא דן יחידי.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1299
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 274 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: נח - המבול

שליחה על ידי נבשר » 02 נובמבר 2019, 23:03

בבא קמא כתב:
02 נובמבר 2019, 19:26
כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.

צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
סתם שאלה זה הלכה לדיינים בדיני נפשות, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו, וצ"ב א"כ סדום שהרגם הוה דיני נפשות, משא"כ הפלגה שהפיצם ע"פ כל הארץ א"כ למה הוה דיני נפשות. צ"ע אולי לפני שניתנה תורה חשיב דיני נפשות ענין שפה אחת ודברים אחדים וצ"ע.
 


מיקי
הודעות: 79
הצטרף: 25 ספטמבר 2019, 00:27
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נח - המבול

שליחה על ידי מיקי » 02 נובמבר 2019, 23:10

יואל נהרי כתב:
02 נובמבר 2019, 22:55
יש לענות על כך, ע"פ מה שיש מסבירים שיש הבדל בין מבול להפלגה, שבמבול החטא היה קלקול של עצם הבריאה [גם החיות חטאו] וגם העונש [עד עומק ג' טפחים] היה על עצם העולם כמקום, משא"כ בהפלגה החטא היה של האנושות [כפירה בעיקר] וגם העונש.

לכן, רק בהפלגה שהעונש על האנושות, הקב"ה מתייעץ עם בי"ד של מעלה בדומה לבריאת האדם שהקב"ה התייעץ עם המלאכים כפי שמבו' שם, משא"כ במבול שהחטא על הבריאה, אין מקום להתייעץ עם בי"ד של מעלה כמו שבזמן הבריאה לא התייעץ עמם
נפלא ביותר.


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נח - המבול

שליחה על ידי יואל נהרי » 02 נובמבר 2019, 23:36

נבשר כתב:
02 נובמבר 2019, 23:03
בבא קמא כתב:
02 נובמבר 2019, 19:26
כתוב ברש"י על הפסוק וירד ה' יא, - עונש דור הפלגה - וירד ה' לראות. לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים, שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו. במדרש רבי תנחומא.וכן בפרשת וירא יח,כא על הפסוק ארדה נא ואראה - סדום - ארדה נא. למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפרשתי בפרשת הפלגה.

צריך עיון למה ירידה זו לא נזכרה לגבי המבול?
 משא"כ הפלגה שהפיצם ע"פ כל הארץ א"כ למה הוה דיני נפשות. 
רש"י דברים פרשת האזינו פרק לב פסוק ח
בהפרידו בני אדם - כשהפיץ דור הפלגה היה בידו להעבירם מן העולם ולא עשה כן, אלא יצב גבולות עמים קיימם ולא אבדם:
למספר בני ישראל - בשביל מספר בני ישראל שעתידים לצאת מבני שם ולמספר שבעים נפש של בני ישראל שירדו למצרים הציב גבולות עמים שבעים לשון: 

נראה מרש"י שהיה צד להעבירם מן העולם, שזה דיני נפשות. 

בראשית רבה (וילנא) פרשת נח פרשה לח סימן י
רבנן אמרי אין ויפץ אלא ויצף הציף עליהן הים, 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 0 אורחים