האם כל פעם שיש קשת זה סימן שהיה אמור להיות מבול

יעקב שלם

משתמש ותיק
כך לימדה הגננת האם זה נכון?
מקור?

תמיד הפריע לי בהרגשה שכל פעם שיש קשת זה אומר שעמ"י בכללותו נמצא במצב של דור המבול
כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ?
גם החיות והבהמות?
אין עשרה צדיקים שיגנו על העולם?
רק הקשת

אתמהה

כל זה היה קשה לי מסברא
אבל ראיתי במפרשי הפשט  כיוון אחר
הברית עם נח הייתה שהעולם לא יוכל להרשיע ולחטוא כמו דור המבול וממילא לא שייך שיהיה מבול!

שאלתי היא מה המקור לפירוש הרגיל ומה היישוב לנ"ל

 
 

יאיר

משתמש ותיק
רש"י כתובות עז: "אם כן לית את בר ליואי - אין אתה ראוי לכרוז זה שאני שומע שהקשת אינו אלא אות ברית שלא יחרב העולם ואם יש צדיק גמור בדור אין צריך אות:"
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
יאיר אמר:
א"כ מהו ''מעולם לא נראתה הקשת בימיו''?!

כמדומני בכלי יקר שהיה קשת אבל הכוונה שלא הוזקקו לברית הקשת

אבל מה אתה עונה
באמת זה כפשוטו העולם צריך להיחרב כל פעם שיש קשת

ועוד במפרשים כתוב שאם יחטאו עיר מסויימת תיחרב אבל לא כל העולם
אם הקשת מראה שהעולם היה צריך להיחרב למה אותה עיר של חטאים לא נחרבת

כתוב שאברהם אבינו לא ביקש על שמונה כי ראה במבול שזה לא הועיל אבל על עשרה ביקש וכי היום אין עשרה צדיקים
ועוד יש את עניין לו צדיקים
 

משכנות יעקב

משתמש רגיל
חישוב קל
כמה פעמים בשנה רואים קשת בעיר שאני גר? נניח 3
כמה מקומות יש בכדוה"א כמו האופק שלי, לפחות פי מליון
מסקנה : בכל רגע יש קשת באיזה שהוא מקום

שיקול נוסף: בכל מקום שקרני השמש פוגשות בגשם, נוצר קשת. רק בתוך תחום העננים שאין שמש אין גשם.
בכל רגע נתון יש גשם במקום כל שהוא
מסקנה : תמיד בנקודות המפגש יש קשת.
 

יאיר

משתמש ותיק
לפי הבנת חלק מהפוסקים:

החיי אדם - הדין באמירה לחברו שיש קשת:

ואסור להסתכל בו ביותר (ומצאתי בספר א' שמו נעלם ממני, שאין להגיד לחבירו שיש קשת, מטעם מוציא דבה).

הלכה זו נובעת מהבנה שמראה הקשת הוא מעין תמרור, המרמז על דבר רע, שראוי היה העולם להגיע לאבדון. כפי שפירש רש"י (בראשית ט יד,טז): 'כשתעלה במחשבה לפני להביא חשך ואבדון לעולם, בין מדת הדין של מעלה וביניכם אני רואה את האות ונזכר'. לכן בדור שהוא חייב נראית הקשת, ובדורות שהם זכאים לא נראית הקשת. כדברי הירושלמי (ברכות פ"ט ה"ב): 'כל ימיו של רבי שמעון בן יוחאי לא נראתה הקשת בענן', וזאת משום שדורו היו זכאים ולא היה צורך במראה הקשת. וכן פירש רש"י (בראשית ט יב) 'לדרת עולם - נכתב חסר, שיש דורות שלא הוצרכו לאות לפי שצדיקים גמורים היו, כמו דורו של חזקיהו מלך יהודה, ודורו של רבי שמעון בן יוחאי'.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
פראנק אמר:
שמעתי פעם שזה רק סימן אם הקשת לא מסיבות טבעיות (שמש וגשם) וכן משמע בספורנו

לפי הספורנו, יש קשת טיבעית ויש קשת שאינה טבעית.
הקשת הלא טיבעית, היא כפולה, וסדר הצבעים בקשת השנית הפוך מסדר הקשת הראשונה.

והיא הקשת המורה על הברית.

הרמב"ן בסוף דבריו בפסוק יב' בפרק ט',
מתייחס למילים "והיה בענני ענן על הארץ" וגו',  משל לאחד שבידו וכו'....
משמע שהקב"ה כבר בדרך להוריד מבול לעולם, והוא מעלה את העננים, אך אז נוצרת הקשת והקב"ה חוזר בו.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
דברי הספורנו מחודשים מאד, ויש ע"ז כמה קושיות ואכמ"ל.

מפשטות המפרשים נראה שהקשת היא אירוע טבעי, או שנבחרה להיות אות, או שהקב"ה שינה את הטבע אחרי המבול באופן שיאפשר היווצרות הקשת.
אולי אפשר לפי זה לומר שהקשת היא אות, אבל היא לא מופיעה דוקא בזמן שראוי לבוא מבול.
 

שרביה

משתמש ותיק
פראנק אמר:
שמעתי פעם שזה רק סימן אם הקשת לא מסיבות טבעיות (שמש וגשם) וכן משמע בספורנו

יש על כך ביערות דבש אינני זוכר כעת היכן ומה הוא אומר.
 

שרביה

משתמש ותיק
י'שי אמר:
פראנק אמר:
שמעתי פעם שזה רק סימן אם הקשת לא מסיבות טבעיות (שמש וגשם) וכן משמע בספורנו

יש על כך ביערות דבש אינני זוכר כעת היכן ומה הוא אומר.

כעת מצאתיו וזה לשונו ביערות דבש ח"א דרוש יב וזה לשונו:


והנה אמרו בגמרא דכתובות פרק המדיר [דף ע"ז ע"ב] כשמת ריב"ל שאל ליה רשב"י נראתה קשת בימיך, א"ל הן, א"ל א"כ לאו את בר לוואי, וקאמר הגמרא ולא היא, רק דלא לאחזוקי טיבותא לנפשו אמר כן, ותמהו רבים, בעלמא דקשוט איך נאמר כן, הא כתיב [תהלים קא. ז] דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, אבל הענין, כבר תמהו כל בעלי טבעים על זכירת ברית הנאמר בקשת, (ועיין אריכות בזה בהגהת של"ה פרשת נח, ותירץ ג"כ בשם הגאון הימ"א נזכר בדרך הגון, ע"ש) כי הוא דבר מטבע כאשר תזרח השמש מול עבים עכורים מלאים קטורי מים, כאשר הנסיון מורה בשומך נגד קוי השמש צלוחית מלא מים. אבל בזוהר יש, כי יש תרי קשת. משונים בגוונים הוא טבעי, אבל מה שיש בו מראה תכלת לגמרי, הוא הקשת הנרצה להזכרת ברית, כי תכלת מלשון כליה ר"ל, תכלת מורה כי נתחייבו ח"ו כליון, ויש להם תכלית טוב בזכירת ברית, לכך רשב"י ששאלו נראה קשת בימיך, כוונתו על קשת ממין השני, שהוא אינו טבעי כלל כנ"ל, וריב"ל השיב סתם נראה, היינו כוונתו לקשת הטבע, והא דלא אמר ליה בפירוש שקשת זו ראה, היינו דלא לאחזוקי טיבותא לנפשיה, אבל מ"מ לא כיזב מילתא, כי באמת נראה קשת הטבעי:
והנה לפ"ז צריך לימוד והבחנה להבחין, בין ראיית קשת אם הוא טבעי, או קשת הזכרת ברית, כי אז יש לנו לעורר בתשובה, כי לכך בא האות לחזור בתשובה ולחדול מרע, ואלהים עשהו שייראו מלפניו, והנה כל זמן דצדיק בעולם, ודאי לא נראתה קשת, רק ממין הטבע, ואין צריך לימוד והבחנה, וזהו מאמר דוד, כל זמן ששאול ויהונתן צדיקי עולם קיימים, ודאי לא נראתה קשת ממין השני, ואין צריך לימוד להבין בין קשת לקשת, אבל במותם, א"כ צריך לימוד ללמד בני יהודה קשת, להבחין בין קשת לקשת, וזהו אמרו הלא היא כתובה על ספר הישר, שפירושה ס' בראשית (ועיין היטב ע"ז כה.), ששם נאמר [בראשית ט, יג] את קשתי נתתי בענן, ע"כ אין כוונה על קשת הטבעי, לכך ילמדו להבחין למען דעת לשוב בתשובה וא"ש. עכ"ל.
 

שינובה

משתמש ותיק
הרמבן כבר תמה על הקשת דנבראה בבריאת העולם ולא התחדש אחרי המבול!
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
מגן אבות לרשב"ץ על אבות פרק ה:
והקשת כבר ביארו חכמי יון, שהקשת הוא ענין טבעי, כי כשהניצוץ של השמש הוא מכה בדברים לחים ספיריים, כמו המים ואבני השוהם, נעשה מאותו ניצוץ כדמות גווני הקשת שהם ירוק ואדום, ואין יכולת ביד צבע לעשות כעין אותם גוונים ונעשה כצורת קשת, לפי שמהארץ שהיא כעין כדור, עולים אדים מחמת רתיחת השמש והם עולים כדוריים ומתקצרים כעין מחודד שקורין ההנדסיים מחודד האצטונה. וכשהאדים עבים וחשוכים אינו נעשה קשת, שאינו מקבל הניצוץ. וכשיש בו מעט לחות הוא מקבל לניצוץ ומכה בו ונעשה הקשת כתמונת אותו עמוד, והוא מתחיל מלמעלה כנגד השמש ומכה עד למטה מהארץ מקום שהניצוץ מגיע שם, על כן לעולם הם רגלי הקשת כנגד השמש. וכבר זכרו זה רז"ל בפרק אין דורשין [חגיגה טז א], ונתנו בו טעם אחר על צד המדרש. ואחר שהוא טבע, מה היה זה האות שנתן השם לנח? האות היה, שהשם יתברך ברא ענן לקבל הניצוץ כדי שיזכור הברית לקיים שבועה שנשבע לנח שלא יהיה עוד המבול לשחת כל בשר. ואעפ"י כי אחר היות בם ענן, הוא בטבע להיות בו הקשת, אבל הענן יהיה דרך אות, וזהו שנאמר, 'והיה בענני ענן ונראתה הקשת בענן' [ע"פ בראשית ט יד], אמר שהענן יהיה ברצון האל, והקשת יראה מעצמו. וכבר פירשנו זה בחלק שני מזה הספר. ולא מצינו בששת ימי בראשית דוגמא לזה, על כן אמר שנברא בין השמשות כי אז נבראו העננים ונגזר עליהם שיקבלו אות הקשת.
 

שמעיה

משתמש ותיק
אפשר ללמוד מדברי הרמב''ן והרשב''ץ, איך מתייחסים לדברי חכמי המדע, ואיך לא מבטלים אותם מחמת דברי חז''ל בהינף יד; ואיך מסבירים שמה שאמרו חז''ל בחגיגה הוא על דרך המדרש, אך עדיין יתכן הסבר פשטני נוסף.
ואם כך לדברי חכמי יון האפיקורסים והטועים, שדרכי חקירותיהם כבר הופרכו מזמן. על אחת כמה וכמה חוקרים שבזמננו.
 

איש גלילי

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
ואם כך לדברי חכמי יון האפיקורסים והטועים, שדרכי חקירותיהם כבר הופרכו מזמן. על אחת כמה וכמה חוקרים שבזמננו.
קל וחומר זה אינו מובן. החוקרים שבזמננו אינם אפיקורסים וטועים? ואם משום דרכי חקירותיהם של הקודמים ש(חלק מהם )הופרכו - הלא דברי הרמב"ן והרשב"ץ נאמרו לפני שהופרכו. וכמה מדברי חוקרי זמננו שנפרכים והולכים להם דבר יום ביומו.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
תכל'ס, יש עוד מקור שהקשת היא סימן שהיה צריך להיות מבול, חוץ ממה שהביא החיי"א בשם ספר אחד? כי אם אין אז מניין לבעל הספר הנ"ל דבר מחודש כזה, כשרש"י מפרש שכל החיסרון בכך שנראתה הקשת היא שלא היה הצדיק עצמו אות במקום הקשת, ולא כסימן על רעת הדור.
אם יש מישהו שמכיר, אשמח לשמוע
 

כהן שדעתו יפה

משתמש רגיל
באוצר פלאות התורה בשם הרמ"א בתורת העולה כתב, שמה שבזמן רשב"י לא נראה אות הקשת, הוא מפני שהקשת נוצר בשמש וגשם, ובפרשת בחוקותי כתיב ונתתי גשמיכם בעיתם והיינו לילי שבתות וליל רביעיות, והיינו שאם יורד גשם ביום אין זה בגדר בעיתו. ואכן כל ימי רשב"י ירד גשם רק בלילי שבת ורביעי ולכן לא היה קשת, ונמצא שאכן מה שיורד גשם ביום זה גופא הסימן והברית אם מביא לקשת - כי אם היו מעשינו מרוצים לשמים היה יורד גשם רק בלילות
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
יאיר אמר:
ואסור להסתכל בו ביותר (ומצאתי בספר א' שמו נעלם ממני, שאין להגיד לחבירו שיש קשת, מטעם מוציא דבה).

תלמוד בבלי מסכת חגיגה דף טז עמוד א
כל המסתכל בארבעה דברים רתוי לו שלא בא לעולם כו'. בשלמא מה למעלה מה למטה מה לאחור - לחיי, אלא לפנים - מה דהוה הוה! רבי יוחנן ורבי אלעזר דאמרי תרוייהו: משל למלך בשר ודם שאמר לעבדיו: בנו לי פלטירין גדולין על האשפה, הלכו ובנו לו. אין רצונו של מלך להזכיר שם אשפה. כל שלא חס על כבוד קונו רתוי לו שלא בא לעולם מאי היא? רבי אבא אמר: זה המסתכל בקשת, רב יוסף אמר: זה העובר עבירה בסתר. מסתכל בקשת - דכתיב כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם כן מראה הנגה סביב הוא מראה דמות כבוד ה'.
 

רבינא

משתמש ותיק
כהן שדעתו יפה אמר:
באוצר פלאות התורה בשם הרמ"א בתורת העולה כתב, שמה שבזמן רשב"י לא נראה אות הקשת, הוא מפני שהקשת נוצר בשמש וגשם, ובפרשת בחוקותי כתיב ונתתי גשמיכם בעיתם והיינו לילי שבתות וליל רביעיות, והיינו שאם יורד גשם ביום אין זה בגדר בעיתו. ואכן כל ימי רשב"י ירד גשם רק בלילי שבת ורביעי ולכן לא היה קשת, ונמצא שאכן מה שיורד גשם ביום זה גופא הסימן והברית אם מביא לקשת - כי אם היו מעשינו מרוצים לשמים היה יורד גשם רק בלילות
לאו דווקא כפי שראיתי בתצלום שהעלו באשכול הזה
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=16863
וקצת סותר את הפשט שכתב בפלאות התורה
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
באמת זה כפשוטו העולם צריך להיחרב כל פעם שיש קשת
הפשט שהעולם היה צריך להיחרב לפי המעשים הנוכחיים, לולי עשה הקב"ה שמעשים אלו לא יוכלו לקלקל את הרובד העמוק של העולם עד שיצטרכו מבול.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
נתנאל_ב אמר:
יעקב שלם אמר:
באמת זה כפשוטו העולם צריך להיחרב כל פעם שיש קשת
הפשט שהעולם היה צריך להיחרב לפי המעשים הנוכחיים, לולי עשה הקב"ה שמעשים אלו לא יוכלו לקלקל את הרובד העמוק של העולם עד שיצטרכו מבול.
אם יש לך מקור לדבריך 
אודה לך מאוד
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
נתנאל_ב אמר:
יעקב שלם אמר:
באמת זה כפשוטו העולם צריך להיחרב כל פעם שיש קשת
הפשט שהעולם היה צריך להיחרב לפי המעשים הנוכחיים, לולי עשה הקב"ה שמעשים אלו לא יוכלו לקלקל את הרובד העמוק של העולם עד שיצטרכו מבול.
אם יש לך מקור לדבריך 
אודה לך מאוד
מקור כתוב איני זוכר כעת, אך כאן מסביר רבי משה שפירא זצ"ל באריכות, ואאל"ט כלול שם גם זה.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
נתנאל_ב אמר:
יעקב שלם אמר:
נתנאל_ב אמר:
הפשט שהעולם היה צריך להיחרב לפי המעשים הנוכחיים, לולי עשה הקב"ה שמעשים אלו לא יוכלו לקלקל את הרובד העמוק של העולם עד שיצטרכו מבול.
אם יש לך מקור לדבריך 
אודה לך מאוד
מקור כתוב איני זוכר כעת, אך כאן מסביר רבי משה שפירא זצ"ל באריכות, ואאל"ט כלול שם גם זה.
מזכרון ישן משיעור של ר' משה לפני שנים רבות

זכור לי שההסבר שהקב"ה הקטין את חיי האדם ואת תפיסתו וכו
ואין לו את העזות להרשיע כ"כ

היינו שזה שינוי והקטנה באדם ולא בעולמות העליונים

שורה תחתונה 
לא מצאנו מישהו שיחזק את הסבר הגננות 
וצריך להוסיף עניין זה ל"תביעה הייצוגית" נגדם
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
זכור לי שההסבר שהקב"ה הקטין את חיי האדם ואת תפיסתו וכו
ואין לו את העזות להרשיע כ"כ
אני לא חושב שזה הניסוח המדוייק. מה שאני הבנתי זה שנלקחה היכולת מהאדם לפגום ולקלקל בקישקעס של העולם עד כדי שיצטרכו מבול, אלא הוא יכול לפגום רק ברובד היותר שטחי.
ישמע כת"ר ויחליט.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
נתנאל_ב אמר:
יעקב שלם אמר:
זכור לי שההסבר שהקב"ה הקטין את חיי האדם ואת תפיסתו וכו
ואין לו את העזות להרשיע כ"כ
אני לא חושב שזה הניסוח המדוייק. מה שאני הבנתי זה שנלקחה היכולת מהאדם לפגום ולקלקל בקישקעס של העולם עד כדי שיצטרכו מבול, אלא הוא יכול לפגום רק ברובד היותר שטחי.
ישמע כת"ר ויחליט.

אשאל בל"נ את ידידי
תלמיד די מובהק שלו ות"ח בזכות עצמו
 

mordechay

משתמש רגיל
תמיד נתקשיתי בענין זה, הייתכן שרק בחורף נגזר על העולם כליה? וכי בקיץ מתקיים בנו יתמו חטאים מן הארץ?
 
חלק עליון תַחתִית