במבי אמר:זכור לי שהסיבה שמברכים היא מפני שהבני אדם בדור הפלגה נהפכו לפילים וקופים ולא מפני שוני מראיתם.
אני גם שמעתי כך, אולם בכל המדרשים המוכרים על בראשית בענין דור הפלגה מוזכר קופים שדין ורוחות, ולא מוזכר פילים.במבי אמר:זכור לי שהסיבה שמברכים היא מפני שהבני אדם בדור הפלגה נהפכו לפילים וקופים ולא מפני שוני מראיתם.
ידוע שפיל היא אחת החיות החכמות, ונוחה לקבל אילוף [מסתמא לזה כיוון הרב @במבי ]במבי אמר:אִם אַיִן אַתָּה שְׁמַע לִי הַחֲרֵשׁ וַאֲאַלֶּפְךָ חָכְמָה (איוב לג-לג)
ישנם חיות בודדות שמסוגלות לזהות עצמן במראה. הפיל הדולפין והשימפנזה.ספר וסופר אמר:ידוע שפיל היא אחת החיות החכמות, ונוחה לקבל אילוף [מסתמא לזה כיוון הרב @במבי ]במבי אמר:אִם אַיִן אַתָּה שְׁמַע לִי הַחֲרֵשׁ וַאֲאַלֶּפְךָ חָכְמָה (איוב לג-לג)
יאיר אמר:"ש אומרים שהסיבה שמברכים על הקוף ועל הפיל 'משנה הבריות' היא משום שהם דומים לאדם במקצת דברים (רבינו המאירי בברכות דף נח עמוד ב).
וראה עוד במלאכת שלמה במסכת כלאים (פרק ח משנה ו) שכתב, שמעתי מפי חכם חסיד מקובל ר' משולם זצ"ל על ההיא דתניא בברכות (דף נח עמוד ב) הרואה פיל וקוף וקיפוף אומר ברוך משנה הבריות, דקשיא מאי שינוי שייך התם דהא כל בעלי חיים נמי משונה צורתם זו מזו. ותירץ, דבזמן דור המבול נפרע הקב"ה מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, ופיל נמי מבין לשון בני אדם (וע"ע מה שכתב בזה בספר מגדים חדשים במסכת ברכות שם). "
https://www.hidabroot.org/question/44593
קצת חסר מן הספרים סוף אמר:חשוקי חמד סנהדרין קט:
למה מברכים על פיל וקוף משנה הבריות
במלאכת שלמה בכלאים (פ"ח מ"ו) כתב ששמע מפי חכם מקובל רבי משולם זצ"ל למה מברכים רק על פיל וקוף ברכת משנה הבריות, והרי יש עוד חיות שברייתם משונה, ותירץ דבזמן דור הפלגה נפרע הקדוש ברוך הוא מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, והפיל מבין לשון בני אדם.
ולכאורה בסנהדרין דף קט ע"א מבואר שדור הפלגה נהפכו לקופים, ולא מבואר שנהפכו לפילים, אולם בסדר הדורות (אלף תתקעג) כתב שה' הענישם וחלקם היו לקופים ושנהבים. כיוצא בזה מובא בספר הישר (פרשת נח) שאותם שאמרו נעלה השמים, היו לקופים ושנהבים.
ואותן החיות הם הדומות לאדם, כמבואר בעירובין (דף לא ע"ב) נתנו לפיל והוליכו, לקוף והוליכו, אין זה עירוב, וכתב המאירי שהחידוש באלו שני החיות, שהם מגודלים אצלו ומלומדים לעשות מצותו, וכן שאמרו בתלמוד המערב שאדם יכול ללמדם שבעים לשון. והרשב"ץ כתב בספרו מגן אבות (פ"ג) שהפיל הוא בעל חי חכם מאד, ואין מי שיהיה קרוב להבנת בני אדם כמו הפיל, שהוא מבין דיבור בני אדם, ומקבל הציווי.
במבי אמר:מדוע מברכים על פילים משנה הבריות (לא ראיתי שעושים כן בפועל, אך כך כתוב) והרי הם לא נוצרו רק מהבני אדם בדור הפלגה, אלא היו עוד בתיבת נח שהרי המדרש תנחומא מספר שנח הכניס שבשין (זמורות) לפילים?
(ואולי הפיל בגן חיות הינו טהור פיל בן פיל ללא חשש תערובת אדם)
איפה??בן ישיבה אמר:לתועלת אלו שאין מבינים אידיש אז תירגמתי הקטעים לגבי ההערות שהתייחסו כאן באשכול,
ב-3 ההודעות הקודמות שהעליתי זה תירגום מקטעים באותו מאמראברהם העברי אמר:איפה??בן ישיבה אמר:לתועלת אלו שאין מבינים אידיש אז תירגמתי הקטעים לגבי ההערות שהתייחסו כאן באשכול,
במבי אמר:מדוע מברכים על פילים משנה הבריות (לא ראיתי שעושים כן בפועל, אך כך כתוב) והרי הם לא נוצרו רק מהבני אדם בדור הפלגה, אלא היו עוד בתיבת נח שהרי המדרש תנחומא מספר שנח הכניס שבשין (זמורות) לפילים?
(ואולי הפיל בגן חיות הינו טהור פיל בן פיל ללא חשש תערובת אדם)
ייש"כבן ישיבה אמר:ב-3 ההודעות הקודמות שהעליתי זה תירגום מקטעים באותו מאמראברהם העברי אמר:איפה??בן ישיבה אמר:לתועלת אלו שאין מבינים אידיש אז תירגמתי הקטעים לגבי ההערות שהתייחסו כאן באשכול,
זה חסום בנטפרי, יש דרך אחרת?יאיר אמר:"ש אומרים שהסיבה שמברכים על הקוף ועל הפיל 'משנה הבריות' היא משום שהם דומים לאדם במקצת דברים (רבינו המאירי בברכות דף נח עמוד ב).
וראה עוד במלאכת שלמה במסכת כלאים (פרק ח משנה ו) שכתב, שמעתי מפי חכם חסיד מקובל ר' משולם זצ"ל על ההיא דתניא בברכות (דף נח עמוד ב) הרואה פיל וקוף וקיפוף אומר ברוך משנה הבריות, דקשיא מאי שינוי שייך התם דהא כל בעלי חיים נמי משונה צורתם זו מזו. ותירץ, דבזמן דור המבול נפרע הקב"ה מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, ופיל נמי מבין לשון בני אדם (וע"ע מה שכתב בזה בספר מגדים חדשים במסכת ברכות שם). "
https://www.hidabroot.org/question/44593
ציטטתי את התשובה שהובאה שםשומע ומשמיע אמר:זה חסום בנטפרי, יש דרך אחרת?יאיר אמר:"יש אומרים שהסיבה שמברכים על הקוף ועל הפיל 'משנה הבריות' היא משום שהם דומים לאדם במקצת דברים (רבינו המאירי בברכות דף נח עמוד ב).
וראה עוד במלאכת שלמה במסכת כלאים (פרק ח משנה ו) שכתב, שמעתי מפי חכם חסיד מקובל ר' משולם זצ"ל על ההיא דתניא בברכות (דף נח עמוד ב) הרואה פיל וקוף וקיפוף אומר ברוך משנה הבריות, דקשיא מאי שינוי שייך התם דהא כל בעלי חיים נמי משונה צורתם זו מזו. ותירץ, דבזמן דור המבול נפרע הקב"ה מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, ופיל נמי מבין לשון בני אדם (וע"ע מה שכתב בזה בספר מגדים חדשים במסכת ברכות שם). "
https://www.hidabroot.org/question/44593