מגילה כז: מימי לא נשאתי כפי בלא ברכה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1387
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 647 פעמים
קיבל תודה: 453 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מגילה כז: מימי לא נשאתי כפי בלא ברכה

שליחה על ידי אוריאל » 06 נובמבר 2019, 00:45

שאלו תלמידיו את ר"א בן שמוע, מפני מה הארכת ימים כו', מימי לא נשאתי כפי בלא ברכה.
וברש"י: "לדוכן לברכת כהנים, לפי שהכהנים צריכין לברך ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וכו'".

קשה לכאורה, מאי רבותיה דר"א בן שמוע, הלא לכאו' כל כהן היה מברך כן, ולכאו' הוא חיוב גמור לברך כן כמו כל שאר ברכת המצוות.
[היה מי שרצה לבאר שהיה מברך כן אפילו בכל ברכת כהנים שהיה מברך, גם שלא בבית הכנסת, אבל מלבד מה שלכאו' זה חידוש שאפשר לברך על זה, וצריך לבדוק ענין זה אם אפשר לברך, אבל רש"י להדיא כתב לדוכן].


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1387
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 647 פעמים
קיבל תודה: 453 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה כז: מימי לא נשאתי כפי בלא ברכה

שליחה על ידי אוריאל » 06 נובמבר 2019, 00:49

שו"מ מה שכתב הרב @יעבץכאן.


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה כז: מימי לא נשאתי כפי בלא ברכה

שליחה על ידי zxc » 06 נובמבר 2019, 00:50

בדרך צחות, כיום ישנם כאלו שאינם מברכים, אי משום שחוששים שאינם באמת כהנים. וכן אם עובר זמן תפילה ישנם החוששים שאסור לעלות לדוכן, ולכן אומרים ללא ברכה (אף אם התפללו ורוב חזרת הש"ץ היה לפני זמן תפילה). (כהן אחד סיפר לי, ששאל את הגרח"ק אם אסור לברך כנ"ל, וענה "אולי")


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1387
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 647 פעמים
קיבל תודה: 453 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה כז: מימי לא נשאתי כפי בלא ברכה

שליחה על ידי אוריאל » 07 נובמבר 2019, 00:03

@יעבץ הביא שם בשם הגר"א בסי' קכח, דבאמת הברכה הזו שמברכים הכהנים קודם נ"כ, אינה מעיקר הדין, ובזה נשתבח ראב"ע שבלמרות שהברכה הזו לא מעיקר הדין לא היה נושא כפים בלא לברכה [דאם היא מעיקר הדין מאי רבותיה]. וראיתי שקדם להגר"א בזה בשו"ת גינת ורדים ח"א סי"ג, ושם כתב עוד ביאורים בגמרא זו.

ויל"ע מה באמת הטעם שאין ברכה זו מעיקר הדין. הלא בכל מצוה יש ברכת המצוות, ויש חובה לברך, וכיון שכהן מקיים ג' עשין בנ"כ, מפני מה אין הברכה הזו מעיקר הדין.

ומצאתי ברד"ל סוטה לט. שכתב ביאור אחר, שבני דורו של ראב"ע לא היו מברכים את אותה הברכה משום שסברו שאין מברכין ברכה על ברכה, כמו שלא תיקנו ברכת המצוות על ברכת המזון. ולזה השתבח ראב"ע שכן היה מברך את הברכה הזו, למרות שבני דורו לא בירכו אותה.

ולפי זה ניתן לבאר דמפני זה זה אין ברכה זו מעיקר הדין, מחמת שהיא ברכה על ברכה [הרה"ג @יעבץ, כיון לכל זה מדעתו באשכול שם].

אלא שיש לברר מפני מה כן ראב"ע בירך אותה, הלא היא ברכה על ברכה, וכי היה מברך ברכת המצוות גם על ברהמ"ז. ונראה דברכת כהנים בשונה מבהמ"ז, אי"ז מצוה בברכה לבד, אלא כמו שכתב החרדים זו מצוה בשיתוף הישראלים השומעים אותה, כמו שכתוב "אמור להם". וכיון שאין הברכה הזו ברכה לעצמם, כמו בהמ"ז, אלא היא ברכה לאחרים, והמצוה מתקיימת בשיתוף אחרים, שפיר שייך לברך ע"ז. מה גם יש לומר שלא תיקנו ברכה כלפי שמיא על ברכה כלפי שמיא, אבל כאן שברכתם היא לישראל, שפיר יש ע"ז ברכה מקדימה כלפי הקב"ה.

ומעתה לפ"ז תירוץ הרד"ל תלמידו של הגר"א ותירוץ הגר"א עצמו, הכל הולך למקום אחד. שבני דורו של ראב"ע לא היו מברכים את הברכה הזו מחמת שסברו שאין הברכה הזו מעיקר הדין, והטעם שסברו כך הוא מצד זה שזה ברכה על ברכה, אך ראב"ע כן סבר שיש מקום לברך ברכה זו, וכן כל הדורות נהגו אחריו [וייתכן שזה בבחינת קיבלו עלייהו כחובה כמו תפילת ערבית].

נ.ב. העירוני ייתכן באופ"א, שמצאנו הרבה ברכות בזמן חז"ל שלא היה מבורר איך לברכם, כמו ברכת התורה עד דמסיק רב פפא הלכך לימרינהו לכולהו, ולכן לא יפלא לומר שהברכה הזו לא היתה מבוררת בידם באותו הזמן, ובזה השתבח ראב"ע שבידו היתה מבוררת, ולפ"ז בזמננו הוא כן יהיה חיוב גמור.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • אסור ליהנות מן העולם הזה בלא ברכה
    על ידי מתחזק » 28 יולי 2019, 09:45 » ב בית המדרש
    22 תגובות
    554 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מתחזק
    01 אוגוסט 2019, 23:52
  • פרשת מסעי | אִישׁ כְּפִי נַחֲלָתוֹ אֲשֶׁר יִנְחָלוּ יִתֵּן מֵעָרָיו לַלְוִיִּם
    על ידי אוריאל » 03 אוגוסט 2019, 22:45 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    1 תגובות
    93 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בן של רב
    03 אוגוסט 2019, 23:43
  • עזרה לילד חמוד - בגמרא ריש מס' מגילה
    על ידי מכל מלמדי השכלתי » 15 ינואר 2019, 00:27 » ב ש"ס ודף היומי
    6 תגובות
    274 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יוסף יוסף
    15 ינואר 2019, 01:23
  • מגילה ו. למה נקרא שמה רקת
    על ידי אוריאל » 26 פברואר 2019, 00:49 » ב פורים
    13 תגובות
    460 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי במבי
    29 ספטמבר 2019, 07:52
  • מגילה ה. - אין סומכין עליהן
    על ידי אוריאל » 26 פברואר 2019, 01:31 » ב פורים
    6 תגובות
    252 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי רוצה לדעת
    28 פברואר 2019, 03:22

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים