הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

זוזו

משתמש ותיק
פותח הנושא
גבריאל פולארד אמר:
נפתולי אמר:
זוזו אמר:
דוגמא אחת שכתבתי לעצמי הוא פתיחת טיטולים חדשים בשבת שיש לו כעין 'כנפיים' שנסגרים על הסקוטש ואותם כנפיים, לפעמים מחמת חום החיתוך במפעל הם נדבקים ומתאחדים על המקום שנכפלו אליו ובהפרדת הכנפיים בפעם הראשונה לפעמים אפשר לראות שהוא בעצם נקרע מהמקום שהתחבר ויש בזה משום קורע או מכה בפטיש וכו' [אני יודע שיש צדדים בזה אבל הוראה זו שמעתי בכלי ראשון שר' שבח רוזנבלט שליט"א אמר לחוש בשם הגר"נ קרליץ זצוק"ל]  
כשבועיים טרם נכבה נר ישראל של מרן הגרי"י פישר זצ"ל נכנסתי אליו עם טיטולים כאלו בידי (לאחר שקיבלו אז הכשר של הבד"צ העדה"ח) והראיתי לו שהם דבוקים מחמת החום במפעל ושאלתי אותו האם יש חשש בזה.
הוא לקח אותם מידי פתח אחד אחד וענה כדרכו בהחלטיות: "זה לא קורע, לא מחתך ולא מכה בפטיש, אין כאן שום חשש, מותר לפתוח זאת בשבת!"
עי' גם ארחות שבת פי''א סעיף כח ובהערה
ידעתי גם ידעתי שיש סוברים להקל ואת מש"כ הארחות שבת אבל זו הייתה הוראתו של הגר"נ קרליץ זצוק"ל
וגם היה פקפוק על מש"כ הארחות שבת שאין קורע עפ"י המ"ב שאין חשש קורע כשלא הייתה כוונת המדביק להדביק אבל יל"ד מצד מכה בפטיש (כי הכלי -טיטול- במצב זה בטל מאפשרות שימוש ועוד לא היה ראוי מעולם לשימוש כי לפני החיתוך לא היה ראוי וגם לא אחרי ועדיין טעון את הקריעה האחרונה ויל"ד מצד מכה בפטיש)
 
 

עת לדבר

משתמש ותיק
תורה לשמה אמר:
יהודה בן יעקב אמר:
תורה לשמה אמר:
וכן להיזהר מריח זיעה שהוא שקול כרבב על בגדו לכאור'
היום אשתי הגיעה הביתה יגיעה, ואמרה שעלתה ברגל 5 קומות, מפני שיצא מהמעלית אברך מיוזע, ולא היה לה נעים להכנס אח"כ למעלית, והעדיפה לעלות ברגל.
נו ועל אחת כמה וכמה אם היה צריך להיכנס למעלית יהודי הרחוק מתורה ומצוות, זה היה מרחיק אותו עוד יותר ר''ל
כן זו תופעה ידועה בציבור האברכים שפשוט... מזיעים.
החילונים נעבאך מעולם לא התנסו בחוויה.
 

עת לדבר

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
* אסור לברך ברכות קרי"ש אחר זמן תפילה (ועי' במ"ב שהיקל בנאנס)
באמת יש כאן משהו שמטעה בכך שקוראים לזה סו"ז תפילה, בעוד שבדיעבד מתפלל עד חצות ואילו לגבי ברכות ק"ש יש חשש ברכה לבטלה.
ויש שסומכים על חצות וקוראים ברכות ק"ש אחר הזמן!
 

במבי

משתמש ותיק
היה מנהג דורות שעברו לתת יריקה בעת שאומרים בעלינו לשבח "והם משתחוים להבל וריק"
לא ראיתי עדיין כאלה המשמרים את המסורת הזאת.
 

רבה יוני

משתמש חדש
במבי אמר:
היה מנהג דורות שעברו לתת יריקה בעת שאומרים בעלינו לשבח "והם משתחוים להבל וריק"
לא ראיתי עדיין כאלה המשמרים את המסורת הזאת.
בקהילות חב''ד נוהגים במנהג זה
ולענ''ד היום שיש מרצפות בבית הכנסת 
ואדם לא היה יורק אצלו בבית 

יתכן שיש בזה משום ''הקריבהו נא אל פחתיך.....''
למרות שמוזכר בהלכה שמותר -זה היה בזמנם
 
 

תורה לשמה

משתמש רגיל
עת לדבר אמר:
תורה לשמה אמר:
יהודה בן יעקב אמר:
היום אשתי הגיעה הביתה יגיעה, ואמרה שעלתה ברגל 5 קומות, מפני שיצא מהמעלית אברך מיוזע, ולא היה לה נעים להכנס אח"כ למעלית, והעדיפה לעלות ברגל.
נו ועל אחת כמה וכמה אם היה צריך להיכנס למעלית יהודי הרחוק מתורה ומצוות, זה היה מרחיק אותו עוד יותר ר''ל
כן זו תופעה ידועה בציבור האברכים שפשוט... מזיעים.
החילונים נעבאך מעולם לא התנסו בחוויה.
שוב בלי לנסות לטאטא כל דבר בנימוק כזה או אחר,
 
 

עת לדבר

משתמש ותיק
תורה לשמה אמר:
עת לדבר אמר:
תורה לשמה אמר:
נו ועל אחת כמה וכמה אם היה צריך להיכנס למעלית יהודי הרחוק מתורה ומצוות, זה היה מרחיק אותו עוד יותר ר''ל
כן זו תופעה ידועה בציבור האברכים שפשוט... מזיעים.
החילונים נעבאך מעולם לא התנסו בחוויה.
שוב בלי לנסות לטאטא כל דבר בנימוק כזה או אחר,
מה שבטוח, שאם כבר עדיף לשמור על מרחק בטוח מחילונים מבושמים (תרצה מקורות?)
 

נבשר

משתמש ותיק
עת לדבר אמר:
מה שבטוח, שאם כבר עדיף לשמור על מרחק בטוח מחילונים מבושמים (תרצה מקורות?)
אני לא יודע אם זה שייך היום מאחר שכן זה הרגילות במחוזותם.
 

zxc

משתמש רגיל
רבה יוני אמר:
במבי אמר:
היה מנהג דורות שעברו לתת יריקה בעת שאומרים בעלינו לשבח "והם משתחוים להבל וריק"
לא ראיתי עדיין כאלה המשמרים את המסורת הזאת.
בקהילות חב''ד נוהגים במנהג זה
ולענ''ד היום שיש מרצפות בבית הכנסת 
ואדם לא היה יורק אצלו בבית 

יתכן שיש בזה משום ''הקריבהו נא אל פחתיך.....''
למרות שמוזכר בהלכה שמותר -זה היה בזמנם
אני ראיתי רבים נוהגים כן
יש כאלו שירוקו וינגבו עם רגליהם.
ויש כאלו שרק עושים רושם של יריקה, ואין יורקים ממש
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
תורה לשמה אמר:
בגמר' בשבת, ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן כל ת''ח שיש רבב על בגדו חייב מיתה, מפני חילול השם, לכאור' הכוונה לכל גדרי הנקיות שיש לבן תורה לנהוג בהם והרבה לא נזהרים בזה לצערנו, וכן להיזהר מריח זיעה שהוא שקול כרבב על בגדו לכאור' , וכל זה שלא יבא פתחון פה של עם הארץ לומר בן תורה זה שלומד תורה וכך נראה? לא פחות ולא יותר חייב מיתה רחמ''ל, דרך התורה ודרך נקיות הם לא תרתי דסתרי אלא היינו הך
זוהר כרך ג (במדבר) פרשת בלק דף קפו עמוד ב:
"כל טנופא וכל לכלוכא סליקו ליה לסטרא אחרא, דהא סטרא אחרא מהאי טנופא ולכלוכא אתזן" 
 
 

תורה לשמה

משתמש רגיל
עת לדבר אמר:
תורה לשמה אמר:
עת לדבר אמר:
כן זו תופעה ידועה בציבור האברכים שפשוט... מזיעים.
החילונים נעבאך מעולם לא התנסו בחוויה.
שוב בלי לנסות לטאטא כל דבר בנימוק כזה או אחר,
מה שבטוח, שאם כבר עדיף לשמור על מרחק בטוח מחילונים מבושמים (תרצה מקורות?)
הנושא הוא לא ח''ו להתרחק מבן תורה שמבושם בזיעה, אלא להיזהר ולהקפיד בנקיות כפי שר' אבא אמר ר' יוחנן אמר.
 
 

עת לדבר

משתמש ותיק
יהודה בן יעקב אמר:
תורה לשמה אמר:
וכן להיזהר מריח זיעה שהוא שקול כרבב על בגדו לכאור'
היום אשתי הגיעה הביתה יגיעה, ואמרה שעלתה ברגל 5 קומות, מפני שיצא מהמעלית אברך מיוזע, ולא היה לה נעים להכנס אח"כ למעלית, והעדיפה לעלות ברגל.
איזה פספוס.
מעניין רק אם הוא היה חילוני ...
 

ברל

משתמש ותיק
עת לדבר אמר:
תורה לשמה אמר:
יהודה בן יעקב אמר:
היום אשתי הגיעה הביתה יגיעה, ואמרה שעלתה ברגל 5 קומות, מפני שיצא מהמעלית אברך מיוזע, ולא היה לה נעים להכנס אח"כ למעלית, והעדיפה לעלות ברגל.
נו ועל אחת כמה וכמה אם היה צריך להיכנס למעלית יהודי הרחוק מתורה ומצוות, זה היה מרחיק אותו עוד יותר ר''ל
כן זו תופעה ידועה בציבור האברכים שפשוט... מזיעים.
החילונים נעבאך מעולם לא התנסו בחוויה.
נכון שגם חליונים מזיעים אבל די נדיר למצוא חליןני שרת עם כובע וחליפה בשיא הקיץ שנכון לא שבלי זה לא מזיעים אבל מפחית את הזוהמה כאדם שמסתובב גם בין חילונים גם בינייהם יש אנשים שמריחים לא טוב אבל מה לעשות כמו שמנותן שרות או עו"ד או כל מקצוע שהנראות חשןבה בו. על אחת כמה וכמה כפל כפליים ממאן מלכי רבנן שצריכים להיראות בלבוש מוקפד.
ןאני מאמין שאדם שדואג למראהו החיצוני אחרי הפעולות נמשכים הלבבות וזה מחייב התהנגותו
 

עת לדבר

משתמש ותיק
ברל אמר:
עת לדבר אמר:
תורה לשמה אמר:
נו ועל אחת כמה וכמה אם היה צריך להיכנס למעלית יהודי הרחוק מתורה ומצוות, זה היה מרחיק אותו עוד יותר ר''ל
כן זו תופעה ידועה בציבור האברכים שפשוט... מזיעים.
החילונים נעבאך מעולם לא התנסו בחוויה.
נכון שגם חליונים מזיעים אבל די נדיר למצוא חליןני שרת עם כובע וחליפה בשיא הקיץ שנכון לא שבלי זה לא מזיעים אבל מפחית את הזוהמה כאדם שמסתובב גם בין חילונים גם בינייהם יש אנשים שמריחים לא טוב אבל מה לעשות כמו שמנותן שרות או עו"ד או כל מקצוע שהנראות חשןבה בו. על אחת כמה וכמה כפל כפליים ממאן מלכי רבנן שצריכים להיראות בלבוש מוקפד.
ןאני מאמין שאדם שדואג למראהו החיצוני אחרי הפעולות נמשכים הלבבות וזה מחייב התהנגותו
אני הקטן מקפיד מדי צהריים לשוב הביתה עם הילדים כשכולי נוטף אגלי זיעה (מסורת היא לי מבית אבא).
איזה נס שלא ממתינה לי שם איזה שמאלנית.
ברוך שעשה לי נס בבית הזה.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
אני לא מבין על מה הויכוח פה. האמת היא כמו תמיד איפשהו באמצע. לא צריך ואסור להיות מוזנח, ומאידך לא צריך להשקיע בזה יותר מדי, צריך להיות נורמלי, ולהיראות בן אדם, זה הכל.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
טלטול כלי שמלאכתו להיתר שלא לצורך
אדם המקיים הנהגה ג פעמים יש שיטות דהוי כנדר
סידור קלפי משחק או סידור ערימת ספרים משום בורר
לכאורה טלטול עטיפת סוכריה או כל עטיפה שאין בה שימוש חוזר בשבת [קשה לומר דנחשב כגרף של רעי]
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
1) משנה ברורה סימן יא ס"ק עג:
'אך עכ"פ יזהר מאוד שלא יהיו הציצית תלויים באלכסון על קרן זויות מפני שהוא מנהג הקראי"ם שעושין כן ואם תלויים מצוה להחזירם למקומן'.

[ועי"ש בשו"ע ומ"ב שי"א שלכתחילה יהיו הציציות בצד של אורך הטלית, דהיינו בצד של הפרנזים, ולא ברוחב הטלית].

2) שולחן ערוך אורח חיים הלכות ציצית סימן ח - ח
יכוין בהתעטפו שצונו הקדוש ברוך הוא להתעטף בו כדי שנזכור כל מצותיו לעשותם. 
ובמ"ב בשם הב"ח שם: "וכתב הב"ח שכן הדין בתפילין וסוכה אף דבשאר מצות יוצא אף שלא מכוין בה דבר כ"א שעושה המצוה לשם ד' שצוה לעשותה הנך שאני דבציצית כתיב למען תזכרו ובתפילין למען תהיה תורת ה' בפיך ובסוכה למען ידעו דורותיכם". 
[מעניין למה בנוסח בסידור זה לא מופיע, הרי אף שבדיעבד אינו מעכב, אבל לכתחילה צריך לכוון כן כמש"כ שם המ"ב בהמשך].

3) שולחן ערוך אורח חיים הלכות ציצית סימן ח - טו
אם נפלה טליתו שלא במתכוין, וחוזר ומתעטף, צריך לברך. והוא שנפלה כולה, 
 
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
יונה בן יעקב אמר:
הל' ברכות:
מוצץ סוכריה בחוץ ועלה על רכב או אוטובוס וכדו' צריך להוציא ולברך שנית מדין שינוי מקום. להחזו"א. [ע' שעה"צ סי' קע"ח אות ל"ח]
דייק יפה, להחזו"א! ואולי יש בזה מידת חסידות ואין למדים הלכה מפי מעשה.
ובאמת הרבה פוסקים התירו: הגרש"ז (מצורף), הגר"ע יוסף, הגר"א וויס. ודי בזה.
הצג קובץ מצורף סוכריה ברחוב.PDF
 
 

שניאור

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
טלטול כלי שמלאכתו להיתר שלא לצורך
אדם המקיים הנהגה ג פעמים יש שיטות דהוי כנדר
סידור קלפי משחק או סידור ערימת ספרים משום בורר
לכאורה טלטול עטיפת סוכריה או כל עטיפה שאין בה שימוש חוזר בשבת [קשה לומר דנחשב כגרף של רעי]
כתבת 4 דברים.
1. אה"נ אבל מה נקרא שלא לצורך יש הרבה פוסקים שסוברים שכל דבר קטן כגון להרגיע את העצבים כבר נקרא לצורך.
2. הנהגה ג"פ אה"נ אבל ע"ז בדיוק עושים גילוי דעת בתחילת השנה וזה מועיל לכתחילה.
3. סידור קלפי משחק וכו' הוא דבר שנוי במחלוקת, וודאי שיש להחמיר בספק דאורייתא, אולם יש מקילים בזה בצירוף שאינו ברור אם שייך בכלל בורר בדבר שאינו מאכל [אף שהמשנ"ב החמיר בזה בפשיטות].
4. אה"נ, אבל הגרש"ז אויערבאך אמר שאם הם על הרצפה ויש כמה עטיפות זה כבר נחשה גרף של רעי.
 

סופר המלך

משתמש ותיק
עת לדבר אמר:
אברהם העברי אמר:
* אסור לברך ברכות קרי"ש אחר זמן תפילה (ועי' במ"ב שהיקל בנאנס)
באמת יש כאן משהו שמטעה בכך שקוראים לזה סו"ז תפילה, בעוד שבדיעבד מתפלל עד חצות ואילו לגבי ברכות ק"ש יש חשש ברכה לבטלה.
ויש שסומכים על חצות וקוראים ברכות ק"ש אחר הזמן!
גם בתפילה יש חשש ברכה לבטלה, שהרי מי שמאחר במזיד י"א ששוב לא יכול להתפלל. ולשיטתם אם מתפלל הוי ברכה לבטלה. ועי' משנ"ב שיתפלל על תנאי של נדבה. 
 

שרביה

משתמש ותיק
לכאורה יש איסור לקרוא ספרי קומיקס בשבת מדין שטרי הדיוטות.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
י'שי אמר:
לכאורה יש איסור לקרוא ספרי קומיקס בשבת מדין שטרי הדיוטות.

אין סיבה לאסור דווקא קומיקס. אלא שבדין יש לאסור כל ספרי קריאה

כתב שתחת התמונה שאסור זה לא דין מיוחד בכתב שתחת התמונה אלא שזה מה שהיה מצוי
אבל הרי כל ספרי מלחמות אסור כמבואר בפוסקים
וספרי חכמה מחלוקת בראשונים
וכתב שתחת התמונה שמסביר דברי תורה מותר
 

שניאור

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
[ועי"ש בשו"ע ומ"ב שי"א שלכתחילה יהיו הציציות בצד של אורך הטלית, דהיינו בצד של הפרנזים, ולא ברוחב הטלית].
לכאורה אורך הטלית הוא לא בצד של הפרנזים בטח לא בטלית קטן, ועכ"פ הטעם מפורש בשו"ע שהוא כדי שיהא הציצית נוטף על הבגד ולא תלוי כלפי הקרקע, וממילא זה תלוי איך אתה הולך את הטלית.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
שניאור אמר:
יואל נהרי אמר:
[ועי"ש בשו"ע ומ"ב שי"א שלכתחילה יהיו הציציות בצד של אורך הטלית, דהיינו בצד של הפרנזים, ולא ברוחב הטלית].
לכאורה אורך הטלית הוא לא בצד של הפרנזים בטח לא בטלית קטן, ועכ"פ הטעם מפורש בשו"ע שהוא כדי שיהא הציצית נוטף על הבגד ולא תלוי כלפי הקרקע, וממילא זה תלוי איך אתה הולך את הטלית.
צודק, התכוונתי לפי מנהג רוב העולם שמעלים את הטלית על הכתפיים.

פסקי תשובות אורח חיים סימן יא
ובעצם הדבר תלוי בצורת לבישת הטלית, שלפי מנהג רוב העולם אשר מעלים את צדדי הטלית על הכתפיים, אזי גם שני הציציות העליונים צריכים להיות תלויים לאורך הטלית (היכן שיוצאים אגודות החוטים שקורין פרענזלע"ן), ואלו הנוהגים שלא להגביה הטלית על כתפותיהם, אלא הטלית עוטף כל גופם כולל הזרועות, אזי שני הציציות העליונים צריכים להיות תלויים לרוחב הטלית (בצד העליון ללא הפרענזלע"ן).

 
 

זוזו

משתמש ותיק
פותח הנושא
כפתורי רזרבה, עי' חוט שני שמסתפק אם יש בזה משום טלטול בש"ק וכמדו' שבארחות שבת גם חושש לזה.
חשבתי גם על מה שפעמים שמתארחים בליל ש"ק וחוזרים מאוחר ולא כ"כ ידוע ההלכה שישארו דלוקים עד שיבואו לביתם ואם לאו הרי ברכתו לבטלה
 
חלק עליון תַחתִית