חלאקה בציבור הליטאי


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 00:41

הכהן כתב:
07 נובמבר 2019, 16:38
שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 16:32
לא מבין בכלל למה צריך להיות האריז"ל כדי להבין שיש ענין גדול מאוד לשמוח ולעשות עסק כשמקיימים מצוה בפעם הראשונה, כמו שעושים בר מצוה וברית ותחילת לימוד התורה וכו', והכל כדי לשמוח עם נותן התורה וכדי לחנך את הדור הבא לחביבות התורה והמצוות.
למה זה נקרא בכלל "שמקיימים מצוה בפעם הראשונה"?
מתי הפעם הראשונה שמקיימים מצות "לא תבשל גדי בחלב אמו"? רק כשאוכלים בשר בקר? אולי כשמבשלים לראשונה? אז אולי נעשה עסק גם מזה?
ובר מן דין, עד שאתה דן מתי התחילו לעשות עסק מחלאקה אצל הליטאים, שאל מתי הם התחילו לגדל פאות ארוכות. וכי מי שמגלח כל הראש במספר 3 ביטל לאו ד'לא תקיפו'?!
הפאות המוכרות כיום הם אולי כעין 'דת יהודית', ואולי פחות מכך, אך אין לזה כמעט קשר עם הדאורייתא!
(אגב, מהרה יבנה המקדש, ואז אני עם אחי הכהנים נגזוז בשמחה את הפאות הארוכות יותר מכדי לכוף ראשן לעיקרן, כדי לא להיכנס ולעבוד ח"ו פרועי ראש)
א. כלל וכלל לא מדויק! 

רבים ובראשם מרן הגרי''ז זצ"ל סברו שיש מצווה ''לעשות פיאות''. 
צא וראה איזה פיאות היו לנצי''ב אבי ישיבות ליטא, לחפץ חיים, לגר''ח מבריסק. 
גם בקשר לדאורייתא, זכור שהחזון איש סבר שהוא מעיקר המצוה שיהיה צורה של יהודי. בהמבשר של ערש'ק נח היה מכתב ארוך שנכתב על ידי הראי''ש רוטר בעניין זה. 
ב. גם לגבי כהנים למיטב זכרוני אין זה פשוט כלל, ויש דעות שבהחלט לא גילחו את הפאות. 
 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 560
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 08 נובמבר 2019, 00:42

אחד התלמידים כתב:
07 נובמבר 2019, 21:54
זה שכתוב היסטוריה. רק יחידים ממש הלכו מירושלים למירון. היו שעשו חלאקה אצל שמעון הצדיק, אבל רחוק מכולם. מסתמא אפילו רחוק מרובם.
לא יודע איפה נולדת ולאיזה חוג אתה שייך, אבל בחוג שאני שייך אליו רוב רובם של האנשים גם בני ששים בערך [כשכבר היו רכבים כאן בארץ ולא היו צריכים לנסוע כמה שבועות בחמורים] עשו להם חלאקה במירון, ובטח כל אלה שגרו בטבריה ובצפת, וביודעי ומכירי קאמינא.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 00:50

כדברי האמת של ידידנו מבקש אמת לעיל,
כשאני קורא אשכול כזה עולה בי הרצון להשיב מנה אחת אפיים,
ולהפריך הדברים מניה וביה, כי מי שחונך לזלזל במנהגים חזקה שביטל גם מנהגי אבותיו, ואיננו מאן דאמר לחייב או לשלול מנהגים,
אבל אסתפק במשפט קצר:
ברוך שהבדילנו מן התועים.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 08 נובמבר 2019, 08:41

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 00:41
א. כלל וכלל לא מדויק! 

רבים ובראשם מרן הגרי''ז זצ"ל סברו שיש מצווה ''לעשות פיאות''. 
צא וראה איזה פיאות היו לנצי''ב אבי ישיבות ליטא, לחפץ חיים, לגר''ח מבריסק. 
גם בקשר לדאורייתא, זכור שהחזון איש סבר שהוא מעיקר המצוה שיהיה צורה של יהודי. בהמבשר של ערש'ק נח היה מכתב ארוך שנכתב על ידי הראי''ש רוטר בעניין זה. 
ב. גם לגבי כהנים למיטב זכרוני אין זה פשוט כלל, ויש דעות שבהחלט לא גילחו את הפאות. 
אף אחד מגדולי ישראל לא חשב שחלק מהל"ת של לא תקיפו הוא "לעשות פאות", לא הגרי"ז ולא החזו"א. אדרבא, בוא ותראה מקור לזה.
כמובן שיש ענין ומנהג להניח פאות וכך נהגו גם הגרי"ז החזו"א הנצי"ב הח"ח והגר"ח אבל זה לא קשור כלל לעיקר המצוה.
----
[להודעתך האחרונה: אני מבין את הצורך הפסיכולוגי שלך לגדף את מי שחושב אחרת ממך, אבל אני לא מבין למה אתה חושב שצריך לתקוע את זה כאן באמצע הדיון]


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי כרם » 08 נובמבר 2019, 08:44

"מנהג" בפי אנשים רגילים זה מה שהם ראו בסביבה הקרובה להם במשך שנות חייהם.
יש יהודים-אשכנזים מארץ ישראל, שכשהם באים לחו"ל ורואים שעושים קידוש בבית הכנסת בליל שבת, הם תמהים: מאיפה המנהג הזה? והם אינם יודעים כי כך נהגו אשכנזים, רק בא"י ביטלו את זה.
כמו כן, מי שהתפלל כל ימיו באחד מבתי הכנסת הבודדים בא"י שעושים קידוש בליל שבת, ו"נפל" פעם אחת לבית כנסת אחר, הוא מתפלא: מדוע לא עושים קידוש?
אני מניח, שמי שמדבר על נהגו ולא נהגו, מדבר על מה שהוא ראה בסביבתו הקרובה, עד שני בשני - עד בכלל או אולי אפילו ולא עד בכלל - מעבר לזה אין לו שום ידיעה. אלא שהוא מדבר כאילו כל העולם נוהג לפי מה שהוא רואה.
גם מי שבטוח ש"כ-ו-ל-ם" נסעו למירון לחלאקה, וגם מי שבטוח ש"א-ף - א-ח-ד" לא עשה חלאקה.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אחד התלמידים » 08 נובמבר 2019, 08:56

שניאור כתב:
08 נובמבר 2019, 00:42
אחד התלמידים כתב:
07 נובמבר 2019, 21:54
זה שכתוב היסטוריה. רק יחידים ממש הלכו מירושלים למירון. היו שעשו חלאקה אצל שמעון הצדיק, אבל רחוק מכולם. מסתמא אפילו רחוק מרובם.
לא יודע איפה נולדת ולאיזה חוג אתה שייך, אבל בחוג שאני שייך אליו רוב רובם של האנשים גם בני ששים בערך [כשכבר היו רכבים כאן בארץ ולא היו צריכים לנסוע כמה שבועות בחמורים] עשו להם חלאקה במירון, ובטח כל אלה שגרו בטבריה ובצפת, וביודעי ומכירי קאמינא.

אני מקורב לירושלמיים רבים וכתבתי מידיעה.
הייתי קרוב במיוחד להגאון הרב אברהם יעקב זלזניק ז"ל, שהוא נולד בעיר העתיקה, גר כל חייו בירושלים, והיה ראש ישיבת עץ חיים הישיבה הכי ירושלמי שיש, ירושלמי לכל הדעות. הוא היה במירון רק פעם אחת בכל חייו. וגם זה היה מחמת סיבה מיוחדת, כשנחלה הגאון הרב אהרן קוטלר זצ"ל ועץ חיים שלח טנדר מיוחד עם אברכים להתפלל במירון. [למעשה הם הגיע לאחר הפטירה].
אני מנחש, שכשאתה כותב ירושלמי, כוונתך לחסידים. חסיד הוי חסיד גם אם בנוסף הוי ירושלמי. אבל אצל הפרושים, שהם היו הרוב של הירושלמיים של פעם, רק מיעוט, ומסתמא מיעוט קטן מאד נהגו כן.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 560
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 08 נובמבר 2019, 09:23

אחד התלמידים כתב:
08 נובמבר 2019, 08:56
אני מקורב לירושלמיים רבים וכתבתי מידיעה.
הייתי קרוב במיוחד להגאון הרב אברהם יעקב זלזניק ז"ל, שהוא נולד בעיר העתיקה, גר כל חייו בירושלים, והיה ראש ישיבת עץ חיים הישיבה הכי ירושלמי שיש, ירושלמי לכל הדעות. הוא היה במירון רק פעם אחת בכל חייו. וגם זה היה מחמת סיבה מיוחדת, כשנחלה הגאון הרב אהרן קוטלר זצ"ל ועץ חיים שלח טנדר מיוחד עם אברכים להתפלל במירון. [למעשה הם הגיע לאחר הפטירה].
התחלנו עם לפני שלשים שנה והגענו להגאון ר' אברהם יעקב זלזניק שכמדומני עשו לו חלאקה קצת יותר קודם.
אחד התלמידים כתב:
08 נובמבר 2019, 08:56
אני מנחש, שכשאתה כותב ירושלמי, כוונתך לחסידים. חסיד הוי חסיד גם אם בנוסף הוי ירושלמי. אבל אצל הפרושים, שהם היו הרוב של הירושלמיים של פעם, רק מיעוט, ומסתמא מיעוט קטן מאד נהגו כן.
החסידים ודאי הגיעו כל השנים, אבל גם הפרושים אלו שאני מכיר [ואני מכיר ב"ה יותר ממנין אנשים כאלו] רובם עשו להם חלאקה במירון כשזה היה אפשרי.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אחד התלמידים » 08 נובמבר 2019, 09:35

שניאור כתב:
08 נובמבר 2019, 09:23
אחד התלמידים כתב:
08 נובמבר 2019, 08:56
אני מקורב לירושלמיים רבים וכתבתי מידיעה.
הייתי קרוב במיוחד להגאון הרב אברהם יעקב זלזניק ז"ל, שהוא נולד בעיר העתיקה, גר כל חייו בירושלים, והיה ראש ישיבת עץ חיים הישיבה הכי ירושלמי שיש, ירושלמי לכל הדעות. הוא היה במירון רק פעם אחת בכל חייו. וגם זה היה מחמת סיבה מיוחדת, כשנחלה הגאון הרב אהרן קוטלר זצ"ל ועץ חיים שלח טנדר מיוחד עם אברכים להתפלל במירון. [למעשה הם הגיע לאחר הפטירה].
התחלנו עם לפני שלשים שנה והגענו להגאון ר' אברהם יעקב זלזניק שכמדומני עשו לו חלאקה קצת יותר קודם.
אחד התלמידים כתב:
08 נובמבר 2019, 08:56
אני מנחש, שכשאתה כותב ירושלמי, כוונתך לחסידים. חסיד הוי חסיד גם אם בנוסף הוי ירושלמי. אבל אצל הפרושים, שהם היו הרוב של הירושלמיים של פעם, רק מיעוט, ומסתמא מיעוט קטן מאד נהגו כן.
החסידים ודאי הגיעו כל השנים, אבל גם הפרושים אלו שאני מכיר [ואני מכיר ב"ה יותר ממנין אנשים כאלו] רובם עשו להם חלאקה במירון כשזה היה אפשרי.

אם אתה מודה שלכל היותר זה מנהג מלפני שלושים שנה איני חולק על העובדות, בלי לברר את זה יותר. אבל לא הייתי קובע משהו שהתחיל רק לפני כשלושלים שנה כמנהג. בטח לא ביחס למנהג חלאקה בציבור הליטאי.
ופעם, רוב החסידים בירושלים לא עשו חלאקה במירון. יתכן שזה היה מחמת סיבות טכניות, ואילו היה בידם היו נוסעים. אבל בכל זאת מנהג נקרא מה שנהגו. לא מה שעל פי השערה היו נוהגים אילו היה בידם.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 10:33

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ושוכבים בפני אוטובוסים כדי למחות על גזירת הקנטוניסטים בפרט ועל פרצות הדור בכלל, אזי לא יקשה לנו היאך נוהגים במנהג החלאקה. המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה
אולי תשתף אותנו בעוד כמה כאבי בטן אישיים?


אגב, עיין שולחן ערוך או"ח סי' נד ס"ג ברמ"א
וּמִזֶּה נִתְפַּשֵּׁט מַה שֶּׁנָּהֲגוּ בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת לְבָרֵךְ חוֹלֶה אוֹ לִקְבֹּל בְּבֵית הַכְּנֶסֶת שֶׁיַּעֲשׂוּ לוֹ דִּין בֵּין יִשְׁתַּבַּח לְיוֹצֵר, דְּכָל זֶה מִקְרֵי לְצֹרֶךְ מִצְוָה,
מעכבים לא רק את כל הקהל, אלא גם את התפילה!!!


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 10:39

שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 16:36
עת לדבר כתב:
06 נובמבר 2019, 21:49
אם כבר הזכרת חלאקה, יש טעות נפוצה לומר על אלו שמקפידים על מנהג אבות להגיע בל"ג בעומר למירון.
אמנם זה ע"פ האריז"ל, אבל לקרוא לזה מנהג אבות זה מאד לא מצוי, מהסיבה הפשוטה שהחרדים ברובם מנעו עצמם (אף תושבי האיזור) מלהגיע לשם, עד לפני אולי 30 שנה פלוס מינוס, בשל הפריצות הנוראה
בשתי מילים: לא מדוייק, מי שמכיר ירושלמי או טברייני [מקוריים] שלא עשו לו חלאקה במירון שיצביע.
למי שהיה קשה מאוד הלך לשמעון הצדיק אבל רוב רובם של הירושלמים מהדור הקודם נסעו למירון עם כל הקושי והצער של הפריצות שהיתה שם רח"ל [וגם היום לא נעלמה לגמרי].
יתכן שספציפית לחלאקה נסעו, ואגב בהודעתי לא דיברתי על חלאקה, אבל מ"מ אני בהחלט מכיר טבריינים מקוריים שהיו מדירים רגליהם בכללות בל"ג בעומר ממירון (לפני יובל) בשל הפריצות.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 11:35

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה
אתה באמת ובתמים מתגעגע לגימינזיות של ליטא? לאלו שרדפו בבריסק את מרן הגרי"ז?

למה, מה לא טוב לך באלו של ימינו?


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:12

האשכול התחיל בדיון על מנהג החלאקה בכלל, ומוכיחים מזה שלא כולם נסעו למירון... בודאי שבימים קדמונים לא כולם נסעו. כאשר המאמץ בנסיעה למירון היה דומה למאמץ בימינו לנוסע לאוסטרליה, מס' הנוסעים דומה היה לאלו שמגיעים כיום למירון מאוסטרליה,( ויש כאלה).
עצם מנהג התגלחת בשמחה היה נפוץ אצל רוב יהודי ארה''ק.

זה שהיו רבים שנמנעו בשנים שהיה קושי מפאת הצניעות, הוא עניין לגיטימי, כאשר כל אחד עשה את חשבון נפשו, וזה לא סתירה למנהג אלא הוכחה לקיומו עד שהיו 'נמנעים', ומאידך רבים קיימוהו במאמץ עצום.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:15

עת לדבר כתב:
08 נובמבר 2019, 10:33
מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ושוכבים בפני אוטובוסים כדי למחות על גזירת הקנטוניסטים בפרט ועל פרצות הדור בכלל, אזי לא יקשה לנו היאך נוהגים במנהג החלאקה. המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה
אולי תשתף אותנו בעוד כמה כאבי בטן אישיים?


אגב, עיין שולחן ערוך או"ח סי' נד ס"ג ברמ"א
וּמִזֶּה נִתְפַּשֵּׁט מַה שֶּׁנָּהֲגוּ בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת לְבָרֵךְ חוֹלֶה אוֹ לִקְבֹּל בְּבֵית הַכְּנֶסֶת שֶׁיַּעֲשׂוּ לוֹ דִּין בֵּין יִשְׁתַּבַּח לְיוֹצֵר, דְּכָל זֶה מִקְרֵי לְצֹרֶךְ מִצְוָה,
מעכבים לא רק את כל הקהל, אלא גם את התפילה!!!
באמת, מצאת לך סמך... 
לכמה זמן עיכבו את התפילה? שלוש שעות? חמש?
הרסו לאנשים ימים שלמים ומנעו חתן וכלה מחופתם? 

 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:20

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 00:41
א. כלל וכלל לא מדויק! 

רבים ובראשם מרן הגרי''ז זצ"ל סברו שיש מצווה ''לעשות פיאות''. 
צא וראה איזה פיאות היו לנצי''ב אבי ישיבות ליטא, לחפץ חיים, לגר''ח מבריסק. 
גם בקשר לדאורייתא, זכור שהחזון איש סבר שהוא מעיקר המצוה שיהיה צורה של יהודי. בהמבשר של ערש'ק נח היה מכתב ארוך שנכתב על ידי הראי''ש רוטר בעניין זה. 
ב. גם לגבי כהנים למיטב זכרוני אין זה פשוט כלל, ויש דעות שבהחלט לא גילחו את הפאות. 
אף אחד מגדולי ישראל לא חשב שחלק מהל"ת של לא תקיפו הוא "לעשות פאות", לא הגרי"ז ולא החזו"א. אדרבא, בוא ותראה מקור לזה.
כמובן שיש ענין ומנהג להניח פאות וכך נהגו גם הגרי"ז החזו"א הנצי"ב הח"ח והגר"ח אבל זה לא קשור כלל לעיקר המצוה.
----
[להודעתך האחרונה: אני מבין את הצורך הפסיכולוגי שלך לגדף את מי שחושב אחרת ממך, אבל אני לא מבין למה אתה חושב שצריך לתקוע את זה כאן באמצע הדיון]


כדאי שתתרגל לברר דבר לפני שאתה ממהר להכחיש מסברתך הרחבה. 
ובעצם, מי שחושב שדעתו האישית רלוונטית למישהו, אם הוא סובר כהאר''י הק' בעניין החלאקה או כאחרים, מה הפלא שיכול להחליט על דעתו הרחבה מה היתה דעתם של החזון איש והגריז... 
משל למה הדבר דומה, לאדם שיש לו ויכוח עם אשתו איזה מזרן עדיף, ויצא הפישפש ויקרא בקול גדול: 
לדעתי המזרן הנוכחי איננו מוצלח כלל... 


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 12:23

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 12:12
האשכול התחיל בדיון על מנהג החלאקה בכלל, ומוכיחים מזה שלא כולם נסעו למירון... בודאי שבימים קדמונים לא כולם נסעו. כאשר המאמץ בנסיעה למירון היה דומה למאמץ בימינו לנוסע לאוסטרליה, מס' הנוסעים דומה היה לאלו שמגיעים כיום למירון מאוסטרליה,( ויש כאלה).
עצם מנהג התגלחת בשמחה היה נפוץ אצל רוב יהודי ארה''ק.

זה שהיו רבים שנמנעו בשנים שהיה קושי מפאת הצניעות, הוא עניין לגיטימי, כאשר כל אחד עשה את חשבון נפשו, וזה לא סתירה למנהג אלא הוכחה לקיומו עד שהיו 'נמנעים', ומאידך רבים קיימוהו במאמץ עצום.
שים לב, לא שללתי את המנהג רק דיברתי על דיוק הלשון לומר מנהג אבותינו.
מנהג האריז"ל הוא מספיק חשוב וחמור, בלי קשר להערתי הדקדוקית.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:27

ידידיה כתב:
07 נובמבר 2019, 21:53
מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך

לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
מהרח"ו מסתפק האם מה שהאריז"ל נהג בזה היה לאחר שזכה לחכמת האמת. ומסתבר שהיה מקודם לכן.

.


פשששש... למהרח''ו מספקא ליה, לידידנו פשיטא ליה! 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:31

עת לדבר כתב:
08 נובמבר 2019, 12:23
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 12:12
האשכול התחיל בדיון על מנהג החלאקה בכלל, ומוכיחים מזה שלא כולם נסעו למירון... בודאי שבימים קדמונים לא כולם נסעו. כאשר המאמץ בנסיעה למירון היה דומה למאמץ בימינו לנוסע לאוסטרליה, מס' הנוסעים דומה היה לאלו שמגיעים כיום למירון מאוסטרליה,( ויש כאלה).
עצם מנהג התגלחת בשמחה היה נפוץ אצל רוב יהודי ארה''ק.

זה שהיו רבים שנמנעו בשנים שהיה קושי מפאת הצניעות, הוא עניין לגיטימי, כאשר כל אחד עשה את חשבון נפשו, וזה לא סתירה למנהג אלא הוכחה לקיומו עד שהיו 'נמנעים', ומאידך רבים קיימוהו במאמץ עצום.
שים לב, לא שללתי את המנהג רק דיברתי על דיוק הלשון לומר מנהג אבותינו.
מנהג האריז"ל הוא מספיק חשוב וחמור, בלי קשר להערתי הדקדוקית.
אם יש צורך, אני מבהיר כי לא עליך תלונותי. 
 


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי zxc » 08 נובמבר 2019, 12:55

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
[להודעתך האחרונה: אני מבין את הצורך הפסיכולוגי שלך לגדף את מי שחושב אחרת ממך, אבל אני לא מבין למה אתה חושב שצריך לתקוע את זה כאן באמצע הדיון]
סליחה שאני מתערב, לאורך כל תולדות ימי חיי הפורום, ישנם ויכוחים רבים מספור, שכולם בנויים על אותו אדן: האם ניתן ורצוי לשנות ממנהג ומסורת אבות או לא (וע"ז גם יהיה ויכוח, זה לא נקרא לשנות זה לא נקרא מסורת זה לא נקרא אבות, וכו' וכו')
בכל פעם שהשיטה הימנית (סליחה על הדמיון) השמרנית והגזענית תביע את עצמה, יתקיפוה (כאלו סוגי הודעות כמו שכתבת כאן כבר היו כאן למכביר), והכל בתואנה, שאתה לא חושב שיכולים לחשוב אחרת ממך.
אך לשיטה השמאלית (ושוב סליחה) זו שמנסה כל הזמן להתחדש ולהשתנות וכו' וכו', מותר ורצוי להביע את עצמה כל עת ועידן, בכל אשכול ותחת כל עץ רענן. והם חושבים 'תמיד' רק מה שהשני חושב....
גם הודעה זו, נידונה לרותחין..........


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 08 נובמבר 2019, 13:00

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 12:20
ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
אף אחד מגדולי ישראל לא חשב שחלק מהל"ת של לא תקיפו הוא "לעשות פאות", לא הגרי"ז ולא החזו"א. אדרבא, בוא ותראה מקור לזה.
כמובן שיש ענין ומנהג להניח פאות וכך נהגו גם הגרי"ז החזו"א הנצי"ב הח"ח והגר"ח אבל זה לא קשור כלל לעיקר המצוה.
כדאי שתתרגל לברר דבר לפני שאתה ממהר להכחיש מסברתך הרחבה. 
ובעצם, מי שחושב שדעתו האישית רלוונטית למישהו, אם הוא סובר כהאר''י הק' בעניין החלאקה או כאחרים, מה הפלא שיכול להחליט על דעתו הרחבה מה היתה דעתם של החזון איש והגריז... 
א. ב"ה איננו יתומים ואין אנו צריכים לאמונת אומן שיעיד לנו על דעתם של החזו"א והגרי"ז. לבד מזאת מאחר וכמובן כמעט א"א להוכיח שהגדולים הנ"ל "לא אמרו" דבר מסויים, הגיוני שזה שטוען שכן אמרוהו יהא זה שעליו חובת ההוכחה.

ב. להלן שיעור בהבנת הנקרא. 
עמד השואל ושאל
ברל כתב:
06 נובמבר 2019, 21:17
מדוע נכנס מנהג זה כ"כ?
וע"ז נענה בתשובה זו
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך


מכאן מובן שהמשיב בא בס"ה לומר שגם מי שחושב ונוהג כאלו מגדול"י שחשבו שאין תוכן במנהג זה יש לו סיבות לנהוג כך.
מי שחושב שאין מקום לדעה אישית בענינים ששנויים במחלוקת בדורות עברו, יתכבד לא להשתתף בדיונים של אלו שמנסים להשתמש בשכלם, והכל יבוא על מקמו בשלום.
 


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 08 נובמבר 2019, 13:05

zxc כתב:
08 נובמבר 2019, 12:55
ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
[להודעתך האחרונה: אני מבין את הצורך הפסיכולוגי שלך לגדף את מי שחושב אחרת ממך, אבל אני לא מבין למה אתה חושב שצריך לתקוע את זה כאן באמצע הדיון]
סליחה שאני מתערב, לאורך כל תולדות ימי חיי הפורום, ישנם ויכוחים רבים מספור, שכולם בנויים על אותו אדן: האם ניתן ורצוי לשנות ממנהג ומסורת אבות או לא (וע"ז גם יהיה ויכוח, זה לא נקרא לשנות זה לא נקרא מסורת זה לא נקרא אבות, וכו' וכו')
בכל פעם שהשיטה הימנית (סליחה על הדמיון) השמרנית והגזענית תביע את עצמה, יתקיפוה (כאלו סוגי הודעות כמו שכתבת כאן כבר היו כאן למכביר) אך לשיטה השמאלית (ושוב סליחה) זו שמנסה כל הזמן להתחדש ולהשתנות וכו' וכו', מותר ורצוי להביע את עצמה כל עת ועידן, בכל אשכול ותחת כל עץ רענן.
גם הודעה זו, נידונה לרותחין..........
חבל שאתה מנסה לעוות את דברי. אני אשמח מאוד לדיון נורמלי מצידו של אמונת אומן וסיעתו, המטרה העיקרית שלי בפורום היא להגיע לדיון שבו שתי הצדדים מיוצגים כראוי, אבל יש הבדל בין דיון שכלתני מגובה במקורות וסברות שכליות לבין זעקות שבר חסרות כל ערך שכלי, ולא משנה מאיזה צד הם באות.
אם אתה מרגיש שההודעות הראויות להתקפה מגיעות בד"כ מצד מסויים זה על דעתך האישית בלבד.
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 13:30

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 13:00
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 12:20
ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
אף אחד מגדולי ישראל לא חשב שחלק מהל"ת של לא תקיפו הוא "לעשות פאות", לא הגרי"ז ולא החזו"א. אדרבא, בוא ותראה מקור לזה.
כמובן שיש ענין ומנהג להניח פאות וכך נהגו גם הגרי"ז החזו"א הנצי"ב הח"ח והגר"ח אבל זה לא קשור כלל לעיקר המצוה.
כדאי שתתרגל לברר דבר לפני שאתה ממהר להכחיש מסברתך הרחבה. 
ובעצם, מי שחושב שדעתו האישית רלוונטית למישהו, אם הוא סובר כהאר''י הק' בעניין החלאקה או כאחרים, מה הפלא שיכול להחליט על דעתו הרחבה מה היתה דעתם של החזון איש והגריז... 
א. ב"ה איננו יתומים ואין אנו צריכים לאמונת אומן שיעיד לנו על דעתם של החזו"א והגרי"ז. לבד מזאת מאחר וכמובן כמעט א"א להוכיח שהגדולים הנ"ל "לא אמרו" דבר מסויים, הגיוני שזה שטוען שכן אמרוהו יהא זה שעליו חובת ההוכחה.

ב. להלן שיעור בהבנת הנקרא. 
עמד השואל ושאל
ברל כתב:
06 נובמבר 2019, 21:17
מדוע נכנס מנהג זה כ"כ?
וע"ז נענה בתשובה זו
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך


מכאן מובן שהמשיב בא בס"ה לומר שגם מי שחושב ונוהג כאלו מגדול"י שחשבו שאין תוכן במנהג זה יש לו סיבות לנהוג כך.
מי שחושב שאין מקום לדעה אישית בענינים ששנויים במחלוקת בדורות עברו, יתכבד לא להשתתף בדיונים של אלו שמנסים להשתמש בשכלם, והכל יבוא על מקמו בשלום.
תאמר דבר ברור! 
בדקת את דעת הגריז בענין, או שאתה נשען על רוחב דעתך, כרגיל? 

אינכם יתומים אבל סגנון הדברים מוכיח שהנך גר או בעל תשובה וכיו"ב...
לא שמענו אף פעם על גדולים שסוברים שאין תוכן במנהג החלאקה.
יש שהחשיבו את זה מאד, ויש שלא קיבלו כן מאבותיהם ונהגו כמנהגם מימים ימימה וכבודם במקומו מונח, ויש הרבה מאוד מהנ''ל שקיבלוהו עליהם לרוב חשיבותו. 

ההתבטאות שלך 'שאין למנהג תוכן' היא סגנון שמקומו לא יכירנו בפורום תורני, ומה שגורם לכתוב כך הוא לא השכל שאתה מתיימר לייצג, אלא העדר ענווה בסיסית למעמדך - מעמדנו בתוך ההרים הגדולים, וזה מתבטא בכמה וכמה דיונים. 
הנסיון שלך לתרץ את הביטוי ממש לא מתיישב עם הדברים שכתבת. כשם שמגוחך לומר על ספקו במציאות של מהרח"ו 'מסתבר' מאות שנים אחרי זה... ניסיון פטתי להעביר את האר"י הקדוש לצד הנאור ובעל השכל... 

זכותך המלאה להביא הוכחות לטובת אחת מהשיטות בכל עניין, כל עוד שזה נעשה בדרך זו, של 'לימא מסייע ליה'. 

'וכשאתה מתבטא כאילו שכלך הוא זה שיכריע, ( כאשר לקורא די ברור שמה שמשפיע על זה הוא לא דווקא השכל אלא הרצון הטבעי לחזק את השיטה שלך ) הדבר שמתבקש הוא זעקה!
 


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 08 נובמבר 2019, 14:07

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 13:30
תאמר דבר ברור! 
בדקת את דעת הגריז בענין, או שאתה נשען על רוחב דעתך, כרגיל?
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 13:30
אינכם יתומים אבל סגנון הדברים מוכיח שהנך גר או בעל תשובה וכיו"ב...
לא שמענו אף פעם על גדולים שסוברים שאין תוכן במנהג החלאקה.
תאמר דבר ברור! האם לפני קביעתך עלי שאני גר או בעל תשובה בדקת את דעת כל גדולי ישראל, או שאתה נשען על רוחב דעתך, כרגיל?
[כפי שכתבתי באופן ברור, אין לי מקור כתוב שאומר הגרי"ז או החזו"א "לא אמר" משהו מסויים, אבל לאור הכירותי עם הענין הנידון ועם דרכם של החזו"א והגרי"ז לא מסתבר לי שאמרו זאת. כל עוד שאתה לא מביא מקור לדבריך הרי דבריך בחזקת שאינם אמת]
 
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 13:30
ההתבטאות שלך 'שאין למנהג תוכן' היא סגנון שמקומו לא יכירנו בפורום תורני, ומה שגורם לכתוב כך הוא לא השכל שאתה מתיימר לייצג, אלא העדר ענווה בסיסית למעמדך - מעמדנו בתוך ההרים הגדולים, וזה מתבטא בכמה וכמה דיונים. 
הנסיון שלך לתרץ את הביטוי ממש לא מתיישב עם הדברים שכתבת. כשם שמגוחך לומר על ספקו במציאות של מהרח"ו 'מסתבר' מאות שנים אחרי זה... 
זכותך המלאה להביא הוכחות לטובת אחת מהשיטות בכל עניין, וכשאתה מתבטא כאילו שכלך הוא זה שיכריע, ( כאשר לקורא די ברור שמה שמשפיע על זה הוא לא דווקא השכל אלא הרצון הטבעי לחזק את השיטה שלך ) הדבר שמתבקש הוא זעקה!

אתה מוזמן לפנות למנהלי הפורום שיוציאו אותי מהפורום, אני מבטיח לך שלא אפגע אם זה יקרה.
כל עוד מנהלי הפורום לא הוציאוני ממנו, אני מציע לך לזכור שכשם שאתה סבור שדעותי אינם מתאימות לפורום תורני כך אני סבור על חלק מדעותיך. ולכן כדאי שכשם שאני לא מפריע לך בדברי לעג על דבריך [ותאמין לי שלפעמים אתה מקשה עלי מלהתאפק] כך אתה לא תפריע לי.
הצגת טענותיך באופן מנומק ומגובה במקורות תועיל לך הרבה יותר מאשר לי.


דרך אגב, אולי תסביר מה מגוחך לומר "מסתבר" על דבר שמהרח"ו אמר שהוא פשוט לא יודע מבחינה מציאותית? כמובן שאינני בא להכריע את הספק מתוך ידיעה בתולדות האר"י, אלא מתוך דעתי על עצם הענין הנידון.

 


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 14:46

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 14:07
דרך אגב, אולי תסביר מה מגוחך לומר "מסתבר" על דבר שמהרח"ו אמר שהוא פשוט לא יודע מבחינה מציאותית? כמובן שאינני בא להכריע את הספק מתוך ידיעה בתולדות האר"י, אלא מתוך דעתי על עצם הענין הנידון.
לא חושב שזה מגוחך, אלא מחוצף.


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי zxc » 08 נובמבר 2019, 15:02

עת לדבר כתב:
08 נובמבר 2019, 14:46
ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 14:07
דרך אגב, אולי תסביר מה מגוחך לומר "מסתבר" על דבר שמהרח"ו אמר שהוא פשוט לא יודע מבחינה מציאותית? כמובן שאינני בא להכריע את הספק מתוך ידיעה בתולדות האר"י, אלא מתוך דעתי על עצם הענין הנידון.
לא חושב שזה מגוחך, אלא מחוצף.
לפני שאתם קופצים/קוצפים עליו (על אף שאני סבור אידואלוגית כמוכם)
אתה סבור שהמהרח"ו לא ידע מתי זה היה בזמן.
המהרח"ו ידע מתי זה היה (הוא היה יכול לבדוק בן כמה הוא הבן הזה של האר"י הק'.
אלא הוא לא ידע אם האר"י הק' כבר ידע את כל הכוונות והמעלות שלו בזמן ההוא
ועל זה מגוכך מחד ומחוצף מאידך להביע דעה
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 15:30

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 14:07
דרך אגב, אולי תסביר מה מגוחך לומר "מסתבר" על דבר שמהרח"ו אמר שהוא פשוט לא יודע מבחינה מציאותית? כמובן שאינני בא להכריע את הספק מתוך ידיעה בתולדות האר"י, אלא מתוך דעתי על עצם הענין הנידון.
הוא אשר אמרתי, נראה לך שלסברתך יש איזשהו מעמד כדי להכריע בדעת האר"י, את מה שמהרח''ו הסתפק.
אם אינך מבין את חומרת העניין, אין לי מה להוסיף.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 11 נובמבר 2019, 21:09

ידידיה כתב:
07 נובמבר 2019, 21:53
מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך

לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
מהרח"ו מסתפק האם מה שהאריז"ל נהג בזה היה לאחר שזכה לחכמת האמת. ומסתבר שהיה מקודם לכן.
שוב ראיתי שכנראה טעיתי [נמשכתי בזה אחר ספר אחד שכתב כן]. מהרח"ו מביא ב' מעשים ורק על הראשון מסתפק כנ"ל, השני כנראה היה לאחר שהאריז"ל זכה לחכמה זו, וכמצו"ב, יעוי' בהערה סדר הזמנים.
ומ"מ מנהג זה ודאי היה קיים לפני האר"י, והאר"י נהג כמנהג מקומו, ואין שום סיבה לחשוב שנהג בו מכח חכמת האמת.
האר''י.PDF

 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 11 נובמבר 2019, 21:10

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 00:41
רבים ובראשם מרן הגרי''ז זצ"ל סברו שיש מצווה ''לעשות פיאות''.  



דעת הגריז.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי zxc » 11 נובמבר 2019, 21:31

ידידיה כתב:
11 נובמבר 2019, 21:09
ידידיה כתב:
07 נובמבר 2019, 21:53
מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
מהרח"ו מסתפק האם מה שהאריז"ל נהג בזה היה לאחר שזכה לחכמת האמת. ומסתבר שהיה מקודם לכן.
שוב ראיתי שכנראה טעיתי [נמשכתי בזה אחר ספר אחד שכתב כן]. מהרח"ו מביא ב' מעשים ורק על הראשון מסתפק כנ"ל, השני כנראה היה לאחר שהאריז"ל זכה לחכמה זו, וכמצו"ב, יעוי' בהערה סדר הזמנים.
ומ"מ מנהג זה ודאי היה קיים לפני האר"י, והאר"י נהג כמנהג מקומו, ואין שום סיבה לחשוב שנהג בו מכח חכמת האמת.האר''י.PDF
1. מספיק לי שהאר"י נהג כמנהג ולא ביטלו, שגם אני לא אבטלנו.
2. מספיק לי האר"י בלא חכמת האמת דילי' יותר מאלף שכמוך עם חכמת האמת....
3. המהרח"ו פשיטא לי', שאם האר"י כבר ידע בחכמת האמת אז ביאתו לארץ ממצרים היה מכח חכמת האמת ולא כי כך המנהג, ספיקתו היא רק אם כבר ידע בחכמת האמת. ובנידון השני שלא מספקא לי', (וזה הי' אחר המעשה הראשון, כפי שמשמע בהערות בצילום שצרפת), וודאי שעשה מכח חכמת האמת ודו"ק.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים