עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
סטטוס: לא מחובר

עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אברהם העיברי » 08 מרץ 2017, 13:26

עם ישראל ניצל, ואילו אסתר נותרה בשבי, "כאשר אבדתי אבדתי"??

הגמרא במסכת מגילה דף יב ע"ב מביאה על הפסוק והקרוב אליו כרשנא וגו' שכל פסוק זה, הכוונה לתפילות המלאכים, ורשי מבאר שהמלאכים ביקשו רחמים, שושתי תומת, ושאסתר תמלוך במקומה, ושלעם ישראל תהיה התשועה משם.

מדוע ביודעין נבחרה דרך שמותירה את האישיות שדרכה בפועל מתגלגל הנס, דרך שהיא ללא גאולה לאותו שליח?

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 866
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 08 מרץ 2017, 17:44

האדמו"ר מסלונים שליט"א בשיחותיו ביום הפורים כמעט כל שנה מדבר על כך, ניתן לראות שיחותיו בספריו המודפסים "דרכי נועם" איך שמתרץ.
וניתן להוסיף על הקושיא, כשאסתר נכנסה לאחשורוש, וחז"ל אמרו "עד עתה באונס ועתה ברצון", הרי זה היה בפסח והגזירה הייתה לעוד 11 חודשים. מדוע לא חיכתה עם האיסור החמור הזה, אולי יהיה אפשרות אחרת להצלת עם ישראל.


אאא
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אאא » 09 מרץ 2017, 19:03

נלע"ד שהתשובה פשוטה ביותר:

נס פורים היה בשנת שלש עשרה למלך אחשורוש.
ושנה אחר כך אחשורוש מת [אחשורוש מלך ארבע עשרה שנה (מגילה יא:)].

נמצא, ששנה אחרי הנס, אסתר התפטרה מאחשורוש.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 866
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 09 מרץ 2017, 19:36

חז"ל אמרו שקשורה בו ככלב גם בעוה"ב


מנדי
Articles: 0
הודעות: 60
הצטרף: 05 ינואר 2016, 11:23
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי מנדי » 09 מרץ 2017, 20:30

מנין לך שזה הולך גם על האשה ?
הרי אשה קרקע עולם ?


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אברהם העיברי » 09 מרץ 2017, 22:09

אאא כתב:נלע"ד שהתשובה פשוטה ביותר:

נס פורים היה בשנת שלש עשרה למלך אחשורוש.
ושנה אחר כך אחשורוש מת [אחשורוש מלך ארבע עשרה שנה (מגילה יא:)].

נמצא, ששנה אחרי הנס, אסתר התפטרה מאחשורוש.
אך נשארה אסורה לבעלה.....


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אברהם העיברי » 09 מרץ 2017, 22:11

דוד העיתונאי כתב:האדמו"ר מסלונים שליט"א בשיחותיו ביום הפורים כמעט כל שנה מדבר על כך, ניתן לראות שיחותיו בספריו המודפסים "דרכי נועם" איך שמתרץ.
וניתן להוסיף על הקושיא, כשאסתר נכנסה לאחשורוש, וחז"ל אמרו "עד עתה באונס ועתה ברצון", הרי זה היה בפסח והגזירה הייתה לעוד 11 חודשים. מדוע לא חיכתה עם האיסור החמור הזה, אולי יהיה אפשרות אחרת להצלת עם ישראל.
אשמח לשמוע רעיון באופן כללי.


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אברהם העיברי » 09 מרץ 2017, 22:18

שאלה דומה נשאלת לגבי עקידת יצחק, ששם מתה שרה כביכול בעקבות ציווי הקב"ה, לעקוד את יצחק,
ובלשונו של אדם שמתחזק ומתקרב למקורות ששאל אותי במסגרת חברותא בינינו, "מדוע הסיפור אינו מסתיים ב"הפי אנד"??
וע"ז אומרים פרשני המקרא,
א. ששרה מתה הרבה שנים אחרי אירוע העקידה. זה משתלב עם הנידון להיכן שב אברהם לאחר העקידה, ומהיכן בא.
ב. שזה היה עונש. ולקחו משנותיה.
ויש עוד רק שאיני זוכר כרגע.


אריך
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אריך » 10 מרץ 2017, 09:29

דוד העיתונאי כתב:חז"ל אמרו שקשורה בו ככלב גם בעוה"ב
ח"ו לומר זאת על אסתר. היא הלכה מתוך שהיה מותר לה להצלת כלל ישראל, ואף שנאסרה על בעלה, וכמהרי"ק שהאיסור להיבעל ומה שנאסרת לבעלה לאו הא בהא תליא.


אריך
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אריך » 10 מרץ 2017, 09:33

אברהם העיברי כתב:שאלה דומה נשאלת לגבי עקידת יצחק, ששם מתה שרה כביכול בעקבות ציווי הקב"ה, לעקוד את יצחק,
ובלשונו של אדם שמתחזק ומתקרב למקורות ששאל אותי במסגרת חברותא בינינו, "מדוע הסיפור אינו מסתיים ב"הפי אנד"??
וע"ז אומרים פרשני המקרא,
א. ששרה מתה הרבה שנים אחרי אירוע העקידה. זה משתלב עם הנידון להיכן שב אברהם לאחר העקידה, ומהיכן בא.
ב. שזה היה עונש. ולקחו משנותיה.
ויש עוד רק שאיני זוכר כרגע.
רבות השאלות מעין זה שבמקום מה שהיינו מצפים לסיום של "והם חיו באושר ובעושר עד מאה ועשרים", המציאות לא כך.

כיו"ב התעוררתי בחייהם של כמה מגדולי תנאים ואמוראים, שהסוף היה טרגי (בלי להכנס לאלה שנהרגו). כגון: ר' יוחנן וריש לקיש, עקב איזה תקר קטן, הגיע המצב לידי כך שריש לקיש מת והשאיר אלמנה ויתומים, ור' יוחנן השתגע וגם מת.
ר' מאיר הגדול עם ברוריה החכמנית - למרבה הצער מספרת הגמ' שר' מאיר שלח תלמיד לנסות אותה והיא לא עמדה בנסיון, ואיבדה עצמה לדעת. ולכן ר' מאיר ברח מהארץ מרוב בושה.

והתשובה על כל זה היא שאכן זו הזדמנות לראות שהעוה"ז אינו התכלית. ויש עוה"ב ושם הכל טוב. בקיצור, יש הפי אנד, רק שהעוה"ז הוא לא 'אנד'.


אריך
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אריך » 10 מרץ 2017, 09:35

זאת ועוד, בנוגע לפורים ואסתר, חושבני שיש כאן נקודה נוספת: ההצלה היתה בעבור "כלל ישראל", וזה שמה של הסוגיא. היחס בין ה' לכלל ישראל, ואכמ"ל, ומכל מקום, כאשר היחידים לא זכו לסוף טוב, ובעצם מסרו עצמם למען הכלל, זה מדגיש את החשיבות והמרכזיות של הכלל ישראל על חשבון היחידים.

ולהוסיף שגם אצל מרדכי ע"פ חז"ל רואים שהורידוהו מגדולתו ורצוי לרוב אחיו, וגם כאן קשה להיות רגוע עם זה. אחרי כל מה שהוא עשה, זה מה שמגיע לו. אלא כנ"ל.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 866
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 10 מרץ 2017, 12:41

אברהם העיברי כתב:
דוד העיתונאי כתב:האדמו"ר מסלונים שליט"א בשיחותיו ביום הפורים כמעט כל שנה מדבר על כך, ניתן לראות שיחותיו בספריו המודפסים "דרכי נועם" איך שמתרץ.
וניתן להוסיף על הקושיא, כשאסתר נכנסה לאחשורוש, וחז"ל אמרו "עד עתה באונס ועתה ברצון", הרי זה היה בפסח והגזירה הייתה לעוד 11 חודשים. מדוע לא חיכתה עם האיסור החמור הזה, אולי יהיה אפשרות אחרת להצלת עם ישראל.
אשמח לשמוע רעיון באופן כללי.
כשפתחתי את כרכי דרכי נועם גיליתי כמו תמיד, שבתוכו זה לא בדיוק כפי שזכרתי, וזה לא הנושא "כמעט כל שנה" כפי שכתבתי.
אני מצאתי בשיחת תשס"ג
אתחיל מהשאלות שמנוסחות שם בצורה יותר חדה.

חז"ל דרשו במגילה טו. עה"פ ובכן אבוא אל המלך אשר לא כדת "עד עכשיו באונס ועכשיו ברצון", וכאשר אבדתי אבדתי "כשם שאבדתי מבית אבא כך אובד ממך. משמע שהלכה ע"מ להאבד משני העולמות.
ויש להבין דאם כדברי מרדכי שיש דרך של "רוח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר", מדוע צוה עליה לבוא אל המלך אשר לא כדת ?
ועוד שהרי עמדו אז בחודש ניסן, כמעט שנה שלימה לפני מועד גזירת המן, והיה אפשר להמתין עד שיקרא לה המלך, שאז לא תצטרך ללכת מתוך סכנת נפשות וברצון ? - ומהו הדבר שהצדיק את כניסתה אל המלך מיד אשר לא כדת, באופן של אבדתי מעולם הזה ואבדתי מעולם הבא.
ומביא ממדרש שוחר טוב כ"ב עה"פ "והיה אור ישראל לאש וקדושו ללהבה" אור ישראל לאש - זה מרדכי, וקדושו ללהבה - זו אסתר. שנמצא כי אסתר הייתה בדרגה יותר גבוהה ממרדכי.
ומבאר, שבפורים נפעלו שני ענינים.
האחד, הוא נס ההצלה של עם ישראל.
והשני, הוא מחיית עמלק שהייתה בימי מרדכי ואסתר, שהרגו את כל ראשי הקליפה ועשו הרג רב בעמלק, ובזה שברו את קליפת עמלק.
שאצל משה רבנו במלחמת עמלק כתוב רק "ויחלוש" אך בפורים היה "ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם". ואם כי עדיין לא נמחתה לגמרי קליפת עמלק, אך באותו זמן שברו כח הקליפה.
ומרדכי ע"י הצומות וזעקתם פתח שערי רחמים והביא רוח והצלה ליהודים.
אך מה שזכו למחיית עמלק, היה ע"י המסירות נפש של אסתר בבחינת "וקדושו ללהבה". כי קליפת עמלק נמשלה למי שקופץ לאמבטי רותחת, שמוכן לסבול יסורים מעוצם שנאתו לישראל, העיקר לקרר את האמבטי.
אבל אסתר במסירות נפשה, קפצה לשאול תחתית לעומק הקליפה והטומאה, ומסרה את נפשה ואת כל דורותיה כדאיתא בחז"ל (אסתר רבה ח ג) שדריוש היה בנה של אסתר מאחשורוש. ולא נשאר ממנה זכר מלבד מגילת אסתר, והיה במסירות נפשה גילו של אהבת ה' שגבר על השנאה של קליפת עמלק.
ומכח מסירות נפשה זכו למחיית עמלק באותו דור.
ולכן מרדכי אמר לה שתיכנס למלך ולא תמתין עד שתיקרא אליו, ואף /שגם לולא זה היה עומד רוח והצלה ליהודים. כי מרדכי ראה שהזמן ראוי ומוכשר למחיית עמלק, וכדי לשבור את קליפת עמלק דרושה מסירות נפש לעילא מכל דרגין מתוך להבה של אהבת ה', מסירות נפש של כניסה לעומק הקליפות והטומאות.
והוא מעין "סתירת זקנים בניין" שדווקא ע"י עומק הענין היה יכול להתקדש שם שמים באופן הכי גבוה שיכול להיות.


יודע ספר
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 505
הצטרף: 12 אוקטובר 2015, 00:48
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי יודע ספר » 10 מרץ 2017, 14:16

אין כאן שאלה, אלא קשקוש גמור, אסתר זכתה לזכות הכי גדולה שיכול להיות, והתורה שאמרה וחי בהם ובודאי כלול בזה כל תענוגי החיים ונישואין וכו' וכו', אמרה שבשביל הצלת נפשות מוסרין את הנפש, ואם את עצם החיים מוסרין שלא להרוג וחביבה נפש ישראל, כ"ש וכ"ש וכ"ש הצלת הכלל ישראל כולו, והתפיסה של השאלה היא מזה שחיי העולם הם 'חיים' וחיי עוה"ב הם רק קבלת שכר!! ואז מודדין האם 'הצר היה שווה בנזק' אבל זה שטות וקשקוש ואפי' לא פורים תיירה, ובודאי שנתקיים בה 'מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות' וממילא לעת כזאת נוצרת, וזה היה תכליתה הרצויה מאדון הכל, וזכתה לקדש ה' בצורה שאין לה אח וריע בהסטוריה, ומי יבוא אחר המלך ומה יש לנו עוד לזעוק אל המלך- אחרי שזכתה למדרגות רמות ונשגבות שכאלה.
אתמהה על המתמיהה אם לא חשב פעמיים על שאלה שכזו, ואני לא מצאתי בה לא תמיהה ולא דבר תמוה, לא שאלה ולא שואל, לא מקום ספק ולא פלפולא של תורה- רק הבל ורעות רוח.
והשי"ת ינחנו במעגלי צדק למען שמו.
א פריילכן' פורים.


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אברהם העיברי » 12 מרץ 2017, 15:03

אריך כתב:
אברהם העיברי כתב:שאלה דומה נשאלת לגבי עקידת יצחק, ששם מתה שרה כביכול בעקבות ציווי הקב"ה, לעקוד את יצחק,
ובלשונו של אדם שמתחזק ומתקרב למקורות ששאל אותי במסגרת חברותא בינינו, "מדוע הסיפור אינו מסתיים ב"הפי אנד"??
וע"ז אומרים פרשני המקרא,
א. ששרה מתה הרבה שנים אחרי אירוע העקידה. זה משתלב עם הנידון להיכן שב אברהם לאחר העקידה, ומהיכן בא.
ב. שזה היה עונש. ולקחו משנותיה.
ויש עוד רק שאיני זוכר כרגע.
רבות השאלות מעין זה שבמקום מה שהיינו מצפים לסיום של "והם חיו באושר ובעושר עד מאה ועשרים", המציאות לא כך.

כיו"ב התעוררתי בחייהם של כמה מגדולי תנאים ואמוראים, שהסוף היה טרגי (בלי להכנס לאלה שנהרגו). כגון: ר' יוחנן וריש לקיש, עקב איזה תקר קטן, הגיע המצב לידי כך שריש לקיש מת והשאיר אלמנה ויתומים, ור' יוחנן השתגע וגם מת.
ר' מאיר הגדול עם ברוריה החכמנית - למרבה הצער מספרת הגמ' שר' מאיר שלח תלמיד לנסות אותה והיא לא עמדה בנסיון, ואיבדה עצמה לדעת. ולכן ר' מאיר ברח מהארץ מרוב בושה.

והתשובה על כל זה היא שאכן זו הזדמנות לראות שהעוה"ז אינו התכלית. ויש עוה"ב ושם הכל טוב. בקיצור, יש הפי אנד, רק שהעוה"ז הוא לא 'אנד'.
אתה מתייח0 לשאלה של צדיק ורע לו.
אני מכוון לשאלה בענינה של שרה, הרי שלוחי מצווה אינם ניזוקים, ואיך מתה לאברהם?
ולגבי א0תר, הנקודה היא, שיש פה נ0, אך היא לא חלק ממנו.


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אברהם העיברי » 12 מרץ 2017, 15:14

יודע ספר כתב:אין כאן שאלה, אלא קשקוש גמור, אסתר זכתה לזכות הכי גדולה שיכול להיות, והתורה שאמרה וחי בהם ובודאי כלול בזה כל תענוגי החיים ונישואין וכו' וכו', אמרה שבשביל הצלת נפשות מוסרין את הנפש, ואם את עצם החיים מוסרין שלא להרוג וחביבה נפש ישראל, כ"ש וכ"ש וכ"ש הצלת הכלל ישראל כולו, והתפיסה של השאלה היא מזה שחיי העולם הם 'חיים' וחיי עוה"ב הם רק קבלת שכר!! ואז מודדין האם 'הצר היה שווה בנזק' אבל זה שטות וקשקוש ואפי' לא פורים תיירה, ובודאי שנתקיים בה 'מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות' וממילא לעת כזאת נוצרת, וזה היה תכליתה הרצויה מאדון הכל, וזכתה לקדש ה' בצורה שאין לה אח וריע בהסטוריה, ומי יבוא אחר המלך ומה יש לנו עוד לזעוק אל המלך- אחרי שזכתה למדרגות רמות ונשגבות שכאלה.
אתמהה על המתמיהה אם לא חשב פעמיים על שאלה שכזו, ואני לא מצאתי בה לא תמיהה ולא דבר תמוה, לא שאלה ולא שואל, לא מקום ספק ולא פלפולא של תורה- רק הבל ורעות רוח.
והשי"ת ינחנו במעגלי צדק למען שמו.
א פריילכן' פורים.
יישר כח, רעיון נפלא.

אמנם קצת אתגרת אותי בעבודת המידות שלי, אך הרעיון שהעלת משלים את מה שהביא דוד העיתונאי, בשם האדמור מלונים שליט"א.

וכמו שחתמת אתה א פריילכן פורים.

נ.ב. השאלה הדומה ששאלתי לגבי שרה, זוהי שאלה שדנים בה פרשני המקרא.


אב בבינה
Articles: 0
הודעות: 163
הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי אב בבינה » 14 מרץ 2017, 21:15

מענין לענין, מישהו עורר לי שדריויש לפי חז"ל היה בנו של אסתר, א"כ כשמלך מיד אחר אחשורוש היה לכל היותלר בן 7 שנים!


יודע ספר
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 505
הצטרף: 12 אוקטובר 2015, 00:48
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עם ישראל ניצל, ואילו אסתר..

שליחה על ידי יודע ספר » 15 מרץ 2017, 00:10

אב בבינה כתב:מענין לענין, מישהו עורר לי שדריויש לפי חז"ל היה בנו של אסתר, א"כ כשמלך מיד אחר אחשורוש היה לכל היותלר בן 7 שנים!
'מעניין לעניין אחר לגמרי'.
יפה, אבל לא קשור לכאן, אפשר היה לפתוח על זה אשכול בפני עצמו- גם בשביל הסדר!

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים