למועד אשוב אליך כעת חיה

יצחק

משתמש ותיק
כך אמר המלאך לאברהם, גם בהמשך הפרשה הקב"ה אמר כך לאברהם
אכן, לא מצאנו מפורש שהקב"ה התגלה לאברהם כשיצחק נולד
 

דרורי

משתמש ותיק
כתב הרמב"ן: שוב אשוב אליך כעת חיה - לשון רבנו שלמה [רש"י]: לא בשרו המלאך שישוב אליו , אלא בשליחותו של מקום אמר לו; כמו "ויאמר לה מלאך יי' הרבה ארבה את זרעך" (בר' טז , י) , והוא אין בידו להרבות , אלא בשליחותו של מקום אמר לו , אף כאן בשליחותו של מקום אמר לו. והוצרך הרב לאמר כן , מפני שהקדוש ברוך הוא אמר לו בכאן "למועד אשוב אליך" (להלן , יד) , ובין במלאך או בהקדוש ברוך הוא לא מצינו ששב אליו למועדו; אולי נכלל בלשון "ויי' פקד את שרה כאשר אמר ויעש יי' לשרה כאשר דבר" (בר' כא , כ). ורבי אברהם אמר , כי "ויאמר יי' אל אברהם" וגו' (להלן , יג) , הוא דבר המלאך בשם שולחו , ושב אליו למועד אשר דבר אותו , ואם לא נכתב. והנכון בעיני , שהוא מן "תשובת השנה" (ש"ב יא , א) , יאמר , כי שוב אשוב אליך עת כעת הזאת שתהיו בו חיים , ויהיה בן לשרה אשתך; וזה כאשר נאמר לאברהם "למועד הזה בשנה האחרת" (בר' יז , כא); ויהיה אשוב - כמו "ושב יי' אלהיך... ושב וקבצך" (דב' ל , ג).
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
בספורנו יש בזה דברים נפלאים דקאי על המילה וכן בתחילת הפרשה פירש דקאי על זמן המילה עיי"ש היטב.
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
ייש"כ להרב @דרורי על ההפניה לרמב"ן
העולה מדברי הרמב"ן ג' תירוצים. א. קיום ההבטחה הוא ה"שיבה", ב. הוא אכן התגלה לאברהם למרות שלא מוזכר בפסוק, ג. השיבה מתיחסת לזמן ולא למלאך או לה'.
אני רוצה לכתוב תירוץ ששמעתי מחכם אחד ששאלתי אותו את השאלה הזו. כתוב שג' מפתחות לא נמסרו לשליח ואחד מהם הוא מפתח של חיה (ובתוס' בנדה דף טז: שהכוונה ללידה לא להריון), א"כ הלידה נחשבת כעין התגלות של ה'. זה יכול להיות המשך של תירוץ א' של הרמב"ן.
 
חלק עליון תַחתִית