הגמ' במגילה יג. כותבת "ר' נחמיה הדסה שמה ולמה נקראת אסתר שהיו אומות העולם קורין אותה על שום אסתהר.
כותב רש"י אסתהר - ירח. יפה כלבנה.
ומעיר הרע"ק כי ירח תרגומו סהרא (בראשית לז-ט')
היעב"ץ במקום כותב - בתרגום איוב (לא-כו) עה"פ אם אראה אור כי יהל, נראה שאסתהר אינו לבנה, אלא הוא שם כוכב נוגה שאורו מזהיר.
וכבר לפני מספר שנים תמהתי על היעב"ץ שהרי מפרשי הפסוק במקום כולם בפה אחד אומרים ש"אור" הינו החמה (והמה רש"י, אבן עזרא, רמב"ן, רלב"ג) ואף לא אחד אומר שהיינו נוגה, וא"כ כיצד ההין היעב"ץ לבוא ולומר דהיינו נוגה?
ואתמול חיפשתי פירוש למילה כלשהו בספר "הערוך" ולפתע נפל מבטי על הערך אסתרא ולהפתעתי ראיתי שכותב שם ר' נתן כך, תרגום עה"פ "ויהי אומן את הדסה" אתקרי שמה אסתר בשם כוכב נוגהא יונית אסתירא פי' בלשון יוני קוראים לכוכב המאיר אסתיר
וא"כ זהו מקורו של היעב"ץ !
ופתחתי את הנ"ך עה"פ שהביא היעב"ץ אִם אֶרְאֶה אוֹר כִּי יָהֵל וְיָרֵחַ יָקָר הֹלֵךְ והבטתי בתרגום ולהפתעתי ראיתי שכותב אִין אֶחְמֵי אִסְתְּהַר אֲרוּם יִגְהַר וְסִהֲרָא זִיוְתָן מְהַלֵךְ:
וא"כ צ"ע טובא שהרי משמע שאסתהר לאו היינו סהרא !!!
וקשה על רש"י שבמגילה כותב דהיינו ירח ובאיוב מביא שהוא השמש.
אך עדיין אפשר לתרץ שבלועזית אסתהר היינו STAR (סטאר - כוכב) וכל כוכב יכול להיות מכונה כך, ולגבי אסתר הביא רש"י את הפסוק יפה כלבנה ששם הכוונה לירח ולגבי איוב שנאמר אור הכוונה לשמש שהיא גם כוכב.
כותב רש"י אסתהר - ירח. יפה כלבנה.
ומעיר הרע"ק כי ירח תרגומו סהרא (בראשית לז-ט')
היעב"ץ במקום כותב - בתרגום איוב (לא-כו) עה"פ אם אראה אור כי יהל, נראה שאסתהר אינו לבנה, אלא הוא שם כוכב נוגה שאורו מזהיר.
וכבר לפני מספר שנים תמהתי על היעב"ץ שהרי מפרשי הפסוק במקום כולם בפה אחד אומרים ש"אור" הינו החמה (והמה רש"י, אבן עזרא, רמב"ן, רלב"ג) ואף לא אחד אומר שהיינו נוגה, וא"כ כיצד ההין היעב"ץ לבוא ולומר דהיינו נוגה?
ואתמול חיפשתי פירוש למילה כלשהו בספר "הערוך" ולפתע נפל מבטי על הערך אסתרא ולהפתעתי ראיתי שכותב שם ר' נתן כך, תרגום עה"פ "ויהי אומן את הדסה" אתקרי שמה אסתר בשם כוכב נוגהא יונית אסתירא פי' בלשון יוני קוראים לכוכב המאיר אסתיר
וא"כ זהו מקורו של היעב"ץ !
ופתחתי את הנ"ך עה"פ שהביא היעב"ץ אִם אֶרְאֶה אוֹר כִּי יָהֵל וְיָרֵחַ יָקָר הֹלֵךְ והבטתי בתרגום ולהפתעתי ראיתי שכותב אִין אֶחְמֵי אִסְתְּהַר אֲרוּם יִגְהַר וְסִהֲרָא זִיוְתָן מְהַלֵךְ:
וא"כ צ"ע טובא שהרי משמע שאסתהר לאו היינו סהרא !!!
וקשה על רש"י שבמגילה כותב דהיינו ירח ובאיוב מביא שהוא השמש.
אך עדיין אפשר לתרץ שבלועזית אסתהר היינו STAR (סטאר - כוכב) וכל כוכב יכול להיות מכונה כך, ולגבי אסתר הביא רש"י את הפסוק יפה כלבנה ששם הכוונה לירח ולגבי איוב שנאמר אור הכוונה לשמש שהיא גם כוכב.
נערך לאחרונה על ידי מנהל: