הגרח פריימן זצ"ל

השגחה פרטית

משתמש רגיל
אם יש מידע על הגר חיים פריימן מגבעת רוקח בב"ב שהיה ידוע כמתמיד ענק ולמד שנים רבות הגאון המפורסם הגרא"י צוקר בישיבת פונביז
אשמח לקבל עליו פרטים
 

אריך

משתמש ותיק
יש באוצה"ח כמה ספרים שההדיר: כתוב שם להראב"ד, תוספתא כת"י וינה, וכן חיבר את הספרים הטיפול בתינוק בשבת ויו"ט, ודיני חלת א"י
 

השגחה פרטית

משתמש רגיל
פותח הנושא
אם אפשר פרטים טכניים כגון מתי נולד ואיפה היכן למד ומתי במה התבטאה גדלותו ומה היו דעותיו מי הם רבניו ומי הם תלמידיו ועוד דברים דומים כמו"כ אם יש למן דהו כתבות שהתפרסמו עליו בעתונות אשמח מאד והדבר יהיה לי לעזר רב.
 

איש לוי

משתמש רשום
הגאון הצדיק רבי חיים פריימן זצ"ל אכן הסתיר עצמו כל חייו ולכן מאד קשה היה לדעת משהו עליו. רק נודע כמתמיד גדול שתמיד ישב ולמד. ונהנו ממנו עצה ותושיה בכל התורה כולה גם לא הגביה עצמו כלל ושימש כר"מ בישיבה קטנה ונטל על עצמו גם ללמד הלכה לבנות ישראל וחיבר קיצורי הלכות.

בתור בן דוד שלישי שלי אני מכיר גם את הרקע המשפחתי שלו.
נולד בפפד"מ בתרצ"א לאביו דר. ארנסט ישראל מאיר פריימן שהגיע מברלין לניו יורק ושימש כרופאם של הרבה מצדיקי וחכמי ניו יורק. ארנסט היה אחיו של המשפטן העילוי פרופ. אלפרד אברהם חיים פריימן שנרצח בשיירת הר הצופים הי"ד.
שם למד בתורה ודעת אח"כ אצל הגרמ"מ זקס בישיבת ראדין ובגיל 21 נכנס ללמוד בישיבת פוניבז'. ראה: ב-https://he.wikipedia.org/wiki/חיים_פריימן
בן
הגאון רבי יעקב פריימן שההדיר ראשונים כמו לקט יושר ועוד כיהן כאב"ד פוזן אח"כ בהולישוי (שם נקבר( ולבסוף ראב"ד ברלין
חתן
דודו הגאון רבי ישראל מאיר פריימן אב"ד פילענע ואוסטרוב מחבר פירוש ענפי יהודי על ספר והזהיר
חתנו
של הערוך לנר זי"ע.

אחיו הרב החשוב רבי אלכסנדר פריימן שליט"א מניו יורק הוא נגיד מוקיר רבנן ותלמיד חכם בזכות עצמו שבנה מכספי עזבון של קרוב ערירי בשם רבי מנחם צ'פסקי את בית המדרש "ערוך לנר" המתנוסס לתפארה ברמת שלמה בירושלים
 

יהודי

משתמש ותיק
אגב, מישהו יודע מה שלומו של חברותתו הגאון האדיר ר' יהושע צוקער?
 

תמים

משתמש רגיל
הגרד"ל התבטא עליו שהוא משקדני הדור והיה עונה תמיד הלכה למעשה במהירות הבזק
שמעתי שלפני כמה שנים סיימו איזה שהוא מסכת בכולל והחברותא שלו ביקש ללמוד מקוואות אמר לו הגר"ח שהוא רוצה ללמוד יבמות ואז ילמד אתו מה שרוצה כי הוא גמר ד' חלקי שו"ע מלבד יבמות.
 
בלומדי בסלבודקא היה לנו כמו ספר מוסר חי להתמדה
בבית פשוט דר, שהדלת הראשית שלו היתה "תריס", והיה יושב מאחריה עם סטנדר ושוקד על התורה
על כל שאלה בהלכה היה משיב במאור פנים בבהירות ובמהירות וחוזר לתלמודו.
אי אי מי יתן לנו תמורתו
 

השגחה פרטית

משתמש רגיל
פותח הנושא
הוא האיר את גבעת רוקח
שוחחתי לאחרונה עם יהודי אמריקאי חוזר בתשובה שהתבטא באוזני שמאז שמת ר' חיים אין לו את מי לשאול שאלות כשהוא מסביר יכלתי לשאול אותו שאלות בגובה העיניים מראהו והתנהגתו כאדם פשוט נתנו את התחושה הטובה ואת האפשרות להרגיש לידו כדבר חבר אל רעהו
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
פגשתי ת"ח וחוקר תורני מפורסם מאד שמכיר את כל הת"ח המפורסמים, ושאינם. בעשרות השנים האחרונות בא"י, ואמר לי שמעודו לא ראה ת"ח שנהירין ליה בבלי וירושלמי, כל ספרי הראשונים ואף הנדירים שבהם וכל הסט שיטת הקדמונים כל ד' חלקי טושו"ע ונו"כ, רמב"ם ונו"כ, עד להלכה למעשה. ספרי מוסר קדמונים ספרי מהר"ל ושל"ה ומפרשי התורה וכו' מלבד שנים, הגר"ח פריימן זצ"ל ורעו הטוב הגרא"י צוקער יבלחט"א. והיה דרכם ללמוד שיטות הראשונים ע"י ידיעת המציאות בזמנם מתוך ספרי בני מקומם וזמנם. והגרח"פ הוכיח לו על גירסה ברמב"ן של אחד מגדולי האחרונים , שאיננה נכונה כי חמשה תלמידי רמב"ן הביאו ממנו הדין כמו בגירסה הישנה. חשוב לציין כי בעוד הגרא"י צוקער הוא עילוי וגאון נדיר, באופן שקשה למי שלא הכירו להכיל בדעתו כי יתכנו במציאות מושגי גאונות כאלו. ואלמלי ראינו בעינינו היינו חושבים הכל לדברי גוזמא ודמיון רחוקים מן הדעת. כך שקשה אפי' לבעלי כשרון מיוחדים לקבל שאיפות ודוגמה מידיעת התורה המבהילה שלו (אגב , רבי יעקב עדס אומר שהוא היחיד שפגש שיודע באמת ש"ס, ויכול לומר כמה מחלוקות רבי ישמעאל ורבי עקיבא יש בחז"ל וכמה מחלוקות רב פפא ורב הונא בריה דר"י . וכמה איבעיות בעי רבי ירמיה וכו') לעומתו הגרח"פ לא היה בעל כשרון חריג כלל. וכל ידיעותיו באו כתוצאה מהתמדה עצומה וניצול הזמן בעקביות ועקשנות עם עמל המחשבה ללא מנוחה.
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
חשוב לציין שגם רבינו הגרא"י צוקר הוא מתמיד עצום ונורא, ופשוט שאין כוונת הרב @בן המתחטא לשלול נקודה זאת.

פשיטא. רק עכשיו אני שם לב שמצורת העמדת הדברים יש משמעות כזו. וזה אינו וייש"כ לר' יהודי שהעמיד את האמת בבירור. ולחיבת הקדש אזכיר מעט מעוצם עמל התורה של מו"ר הגרא"י צוקער לרפו"ש. דרכו בקדש היתה לעסוק בתורה כל הלילה, להתפלל כותיקין ולאח"מ לישן בחדרו בישיבה יושב ונסמך על הקיר עד סד"א. שינתו ביממה בין שעתים לשלש. עד למחלתו, במשך עשרות שנים מגיל צעיר מאד, לא שכב על יצועו. כל רוחות שבעולם לא הניעוהו מהתמדתו, לחתונות ילדיו היה מגיע הישר מהישיבה וחוזר אליה. כשפרצה שריפה בביתו הזעיקוהו, וכשראה שהגיעו מכבי האש חזר מיד ללמוד. בבין הזמנים אב היה חוזר על כל הבבלי עם תוס'. גם בשמחות צאצאיו ישב והגה בתורה, ובאופן שלא היה אפשר מתוך הספר, ראו איך כל רעיוניו וחושיו תפוסים בעמקי ומרחבי התורה. בילדותו חזר על בתיהם של עשירים כדי לעיין בכתבי יד הספונים באוצרותיהם, והיה עוקב אחר מהלך חייהם של הגבירים, כדי שיוכל לקיים אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשינה.  ואכן זו היתה צורת חייו והיה מתאר את הרדיפה אחר הממון שראה בעיניו ואיך השכימו קום ואחרו שבת, ולא הסיחו דעת יומם ולילה מממון. ולקח זאת ללבו למעשה ממש. הרבה יש להאריך גם מגודל יראתו והשגותיו, ומן הראוי ליחד לזה אשכול נפרד.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מתי התפלל כותיקין? היה בא ב-12 או 1 לחדרו למעלה, וב-7 היה בתפילה הישיבה, ומוריד תפיליו תיכף אחר תפילת הלחש.
אולי היו תקופות מאוחרות אחרות.
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
מתי התפלל כותיקין? היה בא ב-12 או 1 לחדרו למעלה, וב-7 היה בתפילה הישיבה, ומוריד תפיליו תיכף אחר תפילת הלחש.

בשנים מאוחרות יותר התפלל בברסלב בנץ. אין לי מושג מאיזה שנה בדיוק אבל לכה"פ מתש"ס ומסתמא גם הרבה קודם.  
 

יהודי

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
יהודי אמר:
חשוב לציין שגם רבינו הגרא"י צוקר הוא מתמיד עצום ונורא, ופשוט שאין כוונת הרב @בן המתחטא לשלול נקודה זאת.

פשיטא. רק עכשיו אני שם לב שמצורת העמדת הדברים יש משמעות כזו. וזה אינו וייש"כ לר' יהודי שהעמיד את האמת בבירור. ולחיבת הקדש אזכיר מעט מעוצם עמל התורה של מו"ר הגרא"י צוקער לרפו"ש. דרכו בקדש היתה לעסוק בתורה כל הלילה, להתפלל כותיקין ולאח"מ לישן בחדרו בישיבה יושב ונסמך על הקיר עד סד"א. שינתו ביממה בין שעתים לשלש. עד למחלתו, במשך עשרות שנים מגיל צעיר מאד, לא שכב על יצועו. כל רוחות שבעולם לא הניעוהו מהתמדתו, לחתונות ילדיו היה מגיע הישר מהישיבה וחוזר אליה. כשפרצה שריפה בביתו הזעיקוהו, וכשראה שהגיעו מכבי האש חזר מיד ללמוד. בבין הזמנים אב היה חוזר על כל הבבלי עם תוס'. גם בשמחות צאצאיו ישב והגה בתורה, ובאופן שלא היה אפשר מתוך הספר, ראו איך כל רעיוניו וחושיו תפוסים בעמקי ומרחבי התורה. בילדותו חזר על בתיהם של עשירים כדי לעיין בכתבי יד הספונים באוצרותיהם, והיה עוקב אחר מהלך חייהם של הגבירים, כדי שיוכל לקיים אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשינה.  ואכן זו היתה צורת חייו והיה מתאר את הרדיפה אחר הממון שראה בעיניו ואיך השכימו קום ואחרו שבת, ולא הסיחו דעת יומם ולילה מממון. ולקח זאת ללבו למעשה ממש. הרבה יש להאריך גם מגודל יראתו והשגותיו, ומן הראוי ליחד לזה אשכול נפרד.
מרגש עד מאוד להיזכר בדמותו הגדולה והיחודית.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הגר"ח פריימן היה ה'בעל קורא' בישיבת פוניב'ז בבין הזמנים לפחות עד אזור השנים תשנ"א.
וכן במנחה ביו"כ.

היה המדליק את צופר השבת שליד ביתו בתחום ישיבת סלובודקה.

היה מטפל הוא ורעייתו במסירות, בילדים פגועים בביתו. זכורני באחרית ימיו, כשבא להתארח בעיר אחרת לשמחת נישואין של נכד, הביא עמו את הבחור המיוחד, לתפילה כאילו הוא בנו, ומראה לו בסידור וכו'.

אחד הדברים שחידש אחרי ליבון והסכימו עמו הפוסקים היה שא"צ לפתוח את מדבקות הטיטולים לפני שבת (קודם שהיה סקוצ').
ואם כבר נגענו בזה, גם כיום רצוי לפתוח את כל הטיטול 'להכינו', שמא הסכין של המכונה הידק את הטיטול עד שבכדי לפותחו צריך לקרוע בשבת. וכך גם בפירמות היותר משובחות.
 
בן המתחטא אמר:
יהודי אמר:
חשוב לציין שגם רבינו הגרא"י צוקר הוא מתמיד עצום ונורא, ופשוט שאין כוונת הרב @בן המתחטא לשלול נקודה זאת.

פשיטא. רק עכשיו אני שם לב שמצורת העמדת הדברים יש משמעות כזו. וזה אינו וייש"כ לר' יהודי שהעמיד את האמת בבירור. ולחיבת הקדש אזכיר מעט מעוצם עמל התורה של מו"ר הגרא"י צוקער לרפו"ש. דרכו בקדש היתה לעסוק בתורה כל הלילה, להתפלל כותיקין ולאח"מ לישן בחדרו בישיבה יושב ונסמך על הקיר עד סד"א. שינתו ביממה בין שעתים לשלש. עד למחלתו, במשך עשרות שנים מגיל צעיר מאד, לא שכב על יצועו. כל רוחות שבעולם לא הניעוהו מהתמדתו, לחתונות ילדיו היה מגיע הישר מהישיבה וחוזר אליה. כשפרצה שריפה בביתו הזעיקוהו, וכשראה שהגיעו מכבי האש חזר מיד ללמוד. בבין הזמנים אב היה חוזר על כל הבבלי עם תוס'. גם בשמחות צאצאיו ישב והגה בתורה, ובאופן שלא היה אפשר מתוך הספר, ראו איך כל רעיוניו וחושיו תפוסים בעמקי ומרחבי התורה. בילדותו חזר על בתיהם של עשירים כדי לעיין בכתבי יד הספונים באוצרותיהם, והיה עוקב אחר מהלך חייהם של הגבירים, כדי שיוכל לקיים אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשינה.  ואכן זו היתה צורת חייו והיה מתאר את הרדיפה אחר הממון שראה בעיניו ואיך השכימו קום ואחרו שבת, ולא הסיחו דעת יומם ולילה מממון. ולקח זאת ללבו למעשה ממש. הרבה יש להאריך גם מגודל יראתו והשגותיו, ומן הראוי ליחד לזה אשכול נפרד.

באמת מרגש.
הנה לך עובדות קצרות שמעוררות את הלב ואת הרגש ומועילות פי כמה מסיפורי מופתים גם כאלה שהיו. רק חבל שלא זכיתי להכירו תוקן
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
ואחרי כל זאת הי׳ הולך בצידי דרכים כמו אדם פשוט (עם חליפה קצרה ופשוטה) ולא גבה ליבו ולא רמו עיניו (כפשוטו)
 

יהודי

משתמש ותיק
עקביא בן מהלל אומר אמר:
בן המתחטא אמר:
יהודי אמר:
חשוב לציין שגם רבינו הגרא"י צוקר הוא מתמיד עצום ונורא, ופשוט שאין כוונת הרב @בן המתחטא לשלול נקודה זאת.

פשיטא. רק עכשיו אני שם לב שמצורת העמדת הדברים יש משמעות כזו. וזה אינו וייש"כ לר' יהודי שהעמיד את האמת בבירור. ולחיבת הקדש אזכיר מעט מעוצם עמל התורה של מו"ר הגרא"י צוקער לרפו"ש. דרכו בקדש היתה לעסוק בתורה כל הלילה, להתפלל כותיקין ולאח"מ לישן בחדרו בישיבה יושב ונסמך על הקיר עד סד"א. שינתו ביממה בין שעתים לשלש. עד למחלתו, במשך עשרות שנים מגיל צעיר מאד, לא שכב על יצועו. כל רוחות שבעולם לא הניעוהו מהתמדתו, לחתונות ילדיו היה מגיע הישר מהישיבה וחוזר אליה. כשפרצה שריפה בביתו הזעיקוהו, וכשראה שהגיעו מכבי האש חזר מיד ללמוד. בבין הזמנים אב היה חוזר על כל הבבלי עם תוס'. גם בשמחות צאצאיו ישב והגה בתורה, ובאופן שלא היה אפשר מתוך הספר, ראו איך כל רעיוניו וחושיו תפוסים בעמקי ומרחבי התורה. בילדותו חזר על בתיהם של עשירים כדי לעיין בכתבי יד הספונים באוצרותיהם, והיה עוקב אחר מהלך חייהם של הגבירים, כדי שיוכל לקיים אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשינה.  ואכן זו היתה צורת חייו והיה מתאר את הרדיפה אחר הממון שראה בעיניו ואיך השכימו קום ואחרו שבת, ולא הסיחו דעת יומם ולילה מממון. ולקח זאת ללבו למעשה ממש. הרבה יש להאריך גם מגודל יראתו והשגותיו, ומן הראוי ליחד לזה אשכול נפרד.

באמת מרגש.
הנה לך עובדות קצרות שמעוררות את הלב ואת הרגש ומועילות פי כמה מסיפורי מופתים גם כאלה שהיו. רק חבל שלא זכיתי להכירו בחיי חיותו
מחילה, עובדות אלו הינם על רבינו הגרא"י צוקר שחי ב"ה, אך אינו בקו הבריאות.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ושים לב שהאשכול הוא על הגר"ח פריימן זצ"ל, איש האצילות, והרוגע, שבענוותנותו לא הסגיר כלום מגודל מעלתו, ועוד יומו האחרון לא הלך בחלוקא דרבנן, אלא בחליפה קצרה.
אגב, הוזכר שהוא לימד באיזה ישיבה קטנה. איזו ומתי?
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
של הרב צוובנר זצ"ל משדרות רמב"ן ? באיזה שנים זה היה. ומענין אם הסכים לקבל על זה כסף, כי מהכולל לא לקח. ואפשר (יותר מתאים לו לענ"ד) שלא מטעם הרמב"ם, אלא שלא רצה להשתמש בכתרה של תורה. עיין ב"ב ח' גבי יונתן בן עמרם, ונדרים סב'.
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
 כל הזכויות שמורות לבעל התמונה.
ה'חברותא' המיתולוגית. הגרא"י צוקער שליט"א לרפו"ש מימין ולהבחל"ח הגר"ח פריימן זצ"ל משמאל.
Inkedאבא שלי_LI.jpg
 

יעקב1

משתמש ותיק
הרב פריימן זצל היה בכולל סלבודקא חלק בלתי נפרד מ"הנוף" כשם שתמיד היו שם כסאות וספסלים כך היתה דמותו שם. והיה עונה בחפץ לב לבחורים שבאו לשאול הלכה למעשה ואף אני נהנתי מתשובותיו הברורות. ענו ועדין נפש
 

יד לבנון

משתמש ותיק
של הרב צוובנר זצ"ל משדרות רמב"ן ? באיזה שנים זה היה. ומענין אם הסכים לקבל על זה כסף, כי מהכולל לא לקח. ואפשר (יותר מתאים לו לענ"ד) שלא מטעם הרמב"ם, אלא שלא רצה להשתמש בכתרה של תורה. עיין ב"ב ח' גבי יונתן בן עמרם, ונדרים סב'.
הערה שלא ממין האשכול: גם ברמב"ם שם נאמר שמשתמש בכתרה ש"ת ועז"נ ודאשתמש כו'
 

לוחם מלחמת ד'

משתמש ותיק
יש חוברת שהו"ל ר'אליהו אבא שאול ובסופה יש סיפורים ומימרות מהגרא"י צוקר [נמצאת באוצה"ס שע"י ביהכנ"ס חברון סימטת האר"י ב"ב]
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
ממוסף וכו'
הנושא שם הוא ידיעת ושקידת התורה בלבד
מעניין האם יש מי שהרחיב את היריעה על קיום דברי המשנה 'יהי ביתך פתוח לרוחה ויהיו עניים בני ביתך'
כפשוטה של משנה ממש
כאשר גדלים בביתו במהלך השנים עשרות ילדים פגועים
ועניים וקבצנים ושאר קשי יום פוקדים את הבית דבר יום ביומו.
 
חלק עליון תַחתִית