לפי"ז גם על רפואה וכו' לא היינו צריכים לבקש דהרי הכל נכתב ונחתם בר"הזוטרא אמר:מבקשים בעשרת ימי תשובה, זכרינו לחיים, וכתוב לחיים, בספר חיים, מכיון שאז נכתבים לחיים.
בפשוטו יפה צעקה היינו לבטל הגז"ד. לא ידעתי מנין לך.זוטרא אמר:לפי התירוץ השני שיפה צעקה לעולם, א"כ הצעקה היא יפה להועיל למי שנגזר עליו חולי שיהיה פחות חולה, וכן אפשר להתפלל על יותר פרנסה או פחות,אך בחיים אין שתי אפשרויות אם נגזר חיים נגזר ואם להפך אז להפך.
אחד הבנים אמר:לא מצאנו שמבקשים על חיים עצמם בתפילת שמונה עשרה. מדוע?
לנוסח ספרד אכן אומרים "שים שלום טובה וברכה חיים חן וחסד" אך בנוסח אשכנז ליתא.
ורק מזכירים כי באור פניך נתת לנו "תורת חיים וכו' וחיים ושלום".
העולם החרדי אמר:א. מבקשים בכל קדיש בסוף שחרית
ב. רפאנו זה חיים כל מוות בא כתוצאה מ"מכותינו"
ג. רבים הדברים שאין להם במפורש בקשה..... ואינני מבין מדוע טרח את עצמו הר' רוזן לענות על כך
גם נכון מאוד לכן איני מבין מדוע טרח הרב רוזן ותלמידו להקשות זאת וכמו שביארתי לעיל הדברים פשוטים אשמח בתגובה לדבריםבמבי אמר:בר"ח ביעלה ויבוא מזכירים חיים.
אתה מדבר על יעלה ויבוא? למה יש אומרים ביעלה ויבוא חיים טובים לדבריך? מי אמר לך שזו הכוונה מהכ"תבית מתתניק אמר:חיים זה מדת אלוקים חיים, והוא כלול בברכת אתה חונן לאדם דעת, שהחכמה תחיה בעליה.
זוהי אפשרות סבירה. גם בר"ה מבקשים, ובביאורים שם מבואר דהוא חיים רוחניים, עי' שפתי חיים. יש יחוד על בקשת החיים כענין בפנ"ע. שחיים הוא מדה בפנ"ע, אלא שהוא כלול גם באתה חונן.העולם החרדי אמר:אתה מדבר על יעלה ויבוא? למה יש אומרים ביעלה ויבוא חיים טובים לדבריך? מי אמר לך שזו הכוונה מהכ"תבית מתתניק אמר:חיים זה מדת אלוקים חיים, והוא כלול בברכת אתה חונן לאדם דעת, שהחכמה תחיה בעליה.
בית מתתניק אמר:חיים זה מדת אלוקים חיים, והוא כלול בברכת אתה חונן לאדם דעת, שהחכמה תחיה בעליה.
גם על שלום מבקשים בסוף קדיש.העולם החרדי אמר:א. מבקשים בכל קדיש בסוף שחרית
ב. רפאנו זה חיים כל מוות בא כתוצאה מ"מכותינו"
ג. רבים הדברים שאין להם במפורש בקשה..... ואינני מבין מדוע טרח את עצמו הר' רוזן לענות על כך
השפתי חיים אומר שא"א לבקש ביום ההמלכה בקשות לטובת עצמינו, לכן צריך לבקש באופן של "למענך" כדי שנוכל לממש את התפקיד שמקבלים ביום ההמלכה וכידוע. אבל הבקשה היא על חיים גשמיים. ולא על מידת אלוקים חיים. ומה שייך כאן החכמה תחייה בעליה. אולי גם בהשיבנו אבינו לתורתך היינו חיים שנאמר כי חיים הם למוצאיהם. זה ודאי לא הפשט באתה חונן.בית מתתניק אמר:זוהי אפשרות סבירה. גם בר"ה מבקשים, ובביאורים שם מבואר דהוא חיים רוחניים, עי' שפתי חיים. יש יחוד על בקשת החיים כענין בפנ"ע. שחיים הוא מדה בפנ"ע, אלא שהוא כלול גם באתה חונן.העולם החרדי אמר:אתה מדבר על יעלה ויבוא? למה יש אומרים ביעלה ויבוא חיים טובים לדבריך? מי אמר לך שזו הכוונה מהכ"תבית מתתניק אמר:חיים זה מדת אלוקים חיים, והוא כלול בברכת אתה חונן לאדם דעת, שהחכמה תחיה בעליה.
א. מה זה מעניין מה עוד מבקשים בסוף הקדיש למעשה מבקשים על חייםאחד הבנים אמר:גם על שלום מבקשים בסוף קדיש.העולם החרדי אמר:א. מבקשים בכל קדיש בסוף שחרית
ב. רפאנו זה חיים כל מוות בא כתוצאה מ"מכותינו"
ג. רבים הדברים שאין להם במפורש בקשה..... ואינני מבין מדוע טרח את עצמו הר' רוזן לענות על כך
החילוק בין רפואה וחיים ברור. [בנוסח ע"מ זה אפילו מחולק לשניים אם אינני טועה]
ג. מהם הדברים הרבים? בכל זאת, מדובר בחיים. הבקשה הבסיסית ביותר.
א. לא ביארתי דבריי. התכוונתי ששלום ג"כ מזכירים בסוף הקדיש ואפ"י נתייחדה לו ברכה. וא"כ גם חיים.העולם החרדי אמר:א. מה זה מעניין מה עוד מבקשים בסוף הקדיש למעשה מבקשים על חייםאחד הבנים אמר:גם על שלום מבקשים בסוף קדיש.העולם החרדי אמר:א. מבקשים בכל קדיש בסוף שחרית
ב. רפאנו זה חיים כל מוות בא כתוצאה מ"מכותינו"
ג. רבים הדברים שאין להם במפורש בקשה..... ואינני מבין מדוע טרח את עצמו הר' רוזן לענות על כך
החילוק בין רפואה וחיים ברור. [בנוסח ע"מ זה אפילו מחולק לשניים אם אינני טועה]
ג. מהם הדברים הרבים? בכל זאת, מדובר בחיים. הבקשה הבסיסית ביותר.
ב. זה מחולק לשניים כי שם מדובר על חיים טובים שזה דבר אחר
ג. הדברים הרבים הם א. שמחה ב. זרע של קיימא ג. שלום בית ועוד
אני חושב שזו אכן תשובה טובה. כל מה שאנו מבקשים זה על תנאי החיים, ולכן מתחילים בעובדה שהקב"ה מכלכל חיים בחסד.העולם החרדי אמר:ג. מה זה חיים גופייהו? וכי שאר הדברים אינם גדולים וכי זש"ק הוא פחות? או שלום בית? וכי אינך מתפלל כל יום על צרכיך הפרטיים שחסר לך על מה לתקן ברכות?
זה נדמה לי נושא נרחב, ענין התפילה מהו. ויש את דעת הנפה"ח. אך לא הבנתי הקשר לכאן.א. ל. חנן אמר:דומני שרוב בעלי המוסר והיראה יאמרו שהתלות המושלמת היא התפילה בעצמה.
וכלשון החובת הלבבות וראוי לך אחי שתדע שתדע שכוונתינו בתפלה אינה כי אם כלות הנפש אל האלוקים וכניעתה לפניו וכו' והשלכת כל יהביה עליו.
שאלה יפה. עוד העיר יפה @העולם החרדי על ג דברים שלא הוזכרו א. שמחה ב. זרע של קיימא ג. שלום בית.אחד הבנים אמר:לא מצאנו שמבקשים על חיים עצמם בתפילת שמונה עשרה. מדוע?
לנוסח ספרד אכן אומרים "שים שלום טובה וברכה חיים חן וחסד" אך בנוסח אשכנז ליתא.
ורק מזכירים כי באור פניך נתת לנו "תורת חיים וכו' וחיים ושלום".