תחת השיחים

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

מאן דכר שמיה
הודעות: 57
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 21 מאי 2020, 20:48

ב. זעירא כתב:
21 מאי 2020, 20:44
את הקונקורדציה הראשונה חיברו כמרים נוצריים.

וראה בארוכה במבוא לקונקורדנציה של א' בן שושן
 


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 160
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 21 מאי 2020, 21:11

ב. זעירא כתב:
21 מאי 2020, 20:44
אני שמעתי, שרב אחד שהיה חשוד בלקיחת שוחד, שאל כנ"ל לעם הארץ שרקד בכל עוז עם ספר התורה. מה לך ולשמחת התורה? ענה לו אותו אחד, כשאנו מתוודים ביום כיפור על חטא , אני שואל את אותה שאלה, מה אני מחותן כאן? וכי אני יושב ודן שאני לוקח שוחד? אלא אם אני מתודה על העוונות שלך, אני גם מחותן בשמחה שלך...
כיו''ב מסופר על דיין שהיה לוקח שוחד, ובמנחה של שבת בחודש ניסן טעם החזן והתחיל צדקתך צדק. זעק הדיין 'אין אומרים צדקתך צדק'
השיבו החזן ב'מנחה' שלכם (היינו השוחד) אתה אומר כל השנה צדקתך צדק...


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 160
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 21 מאי 2020, 21:14

מספר בן יהוידע לרבינו הבן איש חי, שבת קיח:
ביצים של שבת.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יראתי בפצותי
הודעות: 105
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 21 מאי 2020, 21:32

בר בי רב דחד יומא כתב:
20 מאי 2020, 23:24
יכול להיות שתגובה כדלהלן מתאימה לאכולות אחרים אבל מאי אתא לאשמועינן מר בהאי עובדא
את הבדלי החשיבה בין אלו שהעיקר אצלם תורה, לאלו שהעיקר אצלם עבודה.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2224
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי HaimL » 21 מאי 2020, 22:03

כדי כתב:
21 מאי 2020, 19:06
פיילוט 0.4 כתב:
21 מאי 2020, 13:12
מחשבות כתב:
21 מאי 2020, 13:04
שאלו את הגרח"ק כמה פעמים משה כתוב בתורה
ענה הגרח"ק תיכף ומיד שש מאות וארבע עשרה
אמרו לו שבדקו בקונקורדנציה והתוצאה 616
חייך הגרח"ק ואמר לקונקורדנציה אין שכל
ולכן הביא גם אם ימעט הבית מהיות משה
ושמוט כל משה ידו.
השאלה הייתה על בדיקה ממוחשבת
הקונקורדנציות דווקא ממוינות ע''פ ערכים ושמות ולא ע''פ כתיב גרידא
[למעט קונ' אחת מזעזעת שיצאה לפני כט''ו שנים על פי תכנת מחשב שמסודרת באופן מטופש ע''פ האות הראשונה של המילה, אוילים!]
את הקונקורדנציה חיבר רבי יהושע בועז פיק בעל מסורת הש''ס.

מהר"י פיק והר"י בועז הם לא אותו אחד
 


פיילוט 0.4
משתמש ותיק
הודעות: 323
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 130 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 21 מאי 2020, 22:13

כדי כתב:
21 מאי 2020, 19:06
פיילוט 0.4 כתב:
21 מאי 2020, 13:12
מחשבות כתב:
21 מאי 2020, 13:04
שאלו את הגרח"ק כמה פעמים משה כתוב בתורה
ענה הגרח"ק תיכף ומיד שש מאות וארבע עשרה
אמרו לו שבדקו בקונקורדנציה והתוצאה 616
חייך הגרח"ק ואמר לקונקורדנציה אין שכל
ולכן הביא גם אם ימעט הבית מהיות משה
ושמוט כל משה ידו.
השאלה הייתה על בדיקה ממוחשבת
הקונקורדנציות דווקא ממוינות ע''פ ערכים ושמות ולא ע''פ כתיב גרידא
[למעט קונ' אחת מזעזעת שיצאה לפני כט''ו שנים על פי תכנת מחשב שמסודרת באופן מטופש ע''פ האות הראשונה של המילה, אוילים!]
את הקונקורדנציה חיבר רבי יהושע בועז פיק בעל מסורת הש''ס.


אשמח להעשיר את ידיעותיי על איזה קונקור' אתה מדבר שחיבר ר' ישעיה פיק, לא שמעתי עליה.
המהדורות המשוכללות המצויות בבתי המדרשות ובספריות הן של מנדלקורן ושל אבן-שושן [ועוד אחת בסיסית שצולמה ע''י קעסט ליבוביץ].
ישנו ספר עזר שמתיימר משום מה להכנס תחת איצטלה זו (י''ל ע''י הרח''צ לייכטאג וקסמן בהוצ' פלדהיים), שמכונה בשם הקונקור' השלמה והפשוטה לתנ''ך, בו הוא קיבץ בצורה גולמית את כל המילים לפי האות הראשונה ולא לפי שרשים [לדוג' המילה ויאמר נמצאת בו''ו ולא בשרש אמ''ר]. בחיבור המוזר הזה תיתכן הטעות דלעיל. למעשה אין בינו לבין מחשב כלום מלבד שהוא ספר מיותר להחריד.

לפני כשנה גיליתי ברשת אתר משוכלל מאד של קונקור' מתקדמת ביותר (עם אפשרות לחפש בתורה ע''פ שרשים וכדו') אך לצערי הוא נחסם פתאום ע''י נטפרי ואנכי לא ידעתי למה. נראה לי שהוא זה: http://www.alhatorah.com/MikraotGedolot/Concordance

 


חיים ושלום
הודעות: 93
הצטרף: 25 מרץ 2020, 23:17
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי חיים ושלום » 21 מאי 2020, 22:20

יש ספר של הרב פנחס מילר שהיה הרב של נצרת בשם ארץ מרגליות (נמצא באוצר החכמה) ובו הרבה מאמרים וספורים וורטים כעין אלו שנתפרסמו באשכול


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי וחי בהם » 21 מאי 2020, 22:56

חיים ושלום כתב:
21 מאי 2020, 22:20
יש ספר של הרב פנחס מילר שהיה הרב של נצרת בשם ארץ מרגליות (נמצא באוצר החכמה) ובו הרבה מאמרים וספורים וורטים כעין אלו שנתפרסמו באשכול

הספר נקרא "אוצר מרגליות", ויישר כח על ההפניה לשם.


ב. זעירא
משתמש ותיק
הודעות: 340
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 444 פעמים
קיבל תודה: 134 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי ב. זעירא » 21 מאי 2020, 23:01

הרה"ק מסאטמאר הלך פעם בדרכו לתפילת מנחה, 'בעוד היום גדול' כדרכו בקודש (כאשר השמיים היו שחורים משחור...)
בדרכו פגע בהגר"י קמינצקי (שכנראה חזר ממעריב...),
והרה"ק מסאטמאר בתמימות מעושה שאל אותו 'איהר האט שוין געדאוונט מנחה?' [כבר התפללתם מנחה?],
ענה לו הגר"י, 'היינט ניט...' [-היום לא].


יראתי בפצותי
הודעות: 105
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 21 מאי 2020, 23:59

מעשה ב... שהיה מנהגו שהיה חוזר מהמקווה בערב שבת, וכל הדרך נוהם ברגש שהוא מרגיש את קדושת השבת, ומי שלא מרגיש סימן שחסר לו בקדושה וכו' וכו'. פעם אחת אחרי שחזר על דבריו לפני ... שלח את ... שיפסול את המקוה בזוחלין בשישי הבא לפני כניסתו, כשיצא התרגש כדרכו מקדושת השבת, אמר... קא משמע לן שתחושת רוח על זקן רטוב נקראת אצלו קדושת שבת...
אגב. שמעתי זאת לפני שנים, אך האמת שכמעט א"א לפסול בוודאי מקווה בזוחלין.


בלדד השוחי
הודעות: 102
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי בלדד השוחי » 22 מאי 2020, 00:07

אברך בכולל מודזיץ הכניס את בנו לבריתו של א"א, ויחד עם סעודת הברית נערך גם סיום למסכת נדרים שנלמד בכולל.

האדמו"ר זצ"ל שדרש בברית אמר כדלהלן (בערך):

אצל יהודי יש כמה סוגי ערכים,
יש דברים, שמי שיש לו אותם לא מגיע לו תודה גדולה על כך, אבל מאידך, אם אין לו אותם חסרונו גדול,
יש דברים שהם להיפך, מי שאין לו אותם, לא חסר לו כלום, אבל אם יש לו, זו מעלה גדולה,
ויש דברים, שהם מעלה גדולה למי שיש לו, וחסרון גדול למי שאין לו.

למשל לימוד תורה, מי שיש לו לא מגיע לו כלום, כי לכך נוצרת, אבל מי שאין לו, זה חסרון גדול.
מאידך שירה (מודזיץ..), מי שיודע לשיר זה מעלה, אבל מי שאין לו, לא חסר לו כלום...
וברית מילה, הרי נאמר במס' נדרים, שמחד: גדולה מילה שנכרתו עליה וכו', ומאידך: מאוסה הערלה וכו'.

וסיים: א"כ דיברנו כבר על כל העניינים. על הברית מילה, על מסכת נדרים, ועל מודזיץ..


יקיר
הודעות: 54
הצטרף: 16 פברואר 2020, 09:33
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי יקיר » 22 מאי 2020, 01:01

וחי בהם כתב:
21 מאי 2020, 22:56
חיים ושלום כתב:
21 מאי 2020, 22:20
יש ספר של הרב פנחס מילר שהיה הרב של נצרת בשם ארץ מרגליות (נמצא באוצר החכמה) ובו הרבה מאמרים וספורים וורטים כעין אלו שנתפרסמו באשכול

הספר נקרא "אוצר מרגליות", ויישר כח על ההפניה לשם.
https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=62129
 


כדי
הודעות: 193
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי כדי » 22 מאי 2020, 01:44

@HaimL @פיילוט 0.4 @ב. זעירא 
כתבתי את דבריי בלי ידיעה, ייתכן (ומסתבר) שכולכם צודקים.
מתנצל.


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי וחי בהם » 23 מאי 2020, 23:28

בעל ה"הפלאה", הרה"ק רבי פנחס מקוריץ, נשלח על ידי המגיד ממעזריטש לכהן כרבה של פרנקפורט שבגרמניה. בהיותו שם סבל לא מעט מרדיפות ומעוני, בשל היות תושבי המקום "מודרנים" שלא אבו לקבל את מרותו של הרב ה"מחמיר"...
באחד מביקוריו בפולין, נתקבל רבי פנחס בכבוד מלכים וביקר רב. ואחדים מתומכיו שאלוהו: איך ייתכן שבמקום מגוריו רודפים אותו ומצרים את צעדיו, ודווקא כשהוא אורח הוא מקבל יחס קיצוני לצד השני?
חייך רבי פנחס והשיב: שמי פנחס, והנה, פרשת פנחס כשנקראת היא בזמנה בתורה, אזי זהו זמן עצוב - ימי "בין המצרים". אך כשקוראים אותה מזמן לזמן, בפרשת המועדות שבה - הרי שמעניקים לה כבוד עצום...
כשחזר הרה"ק מקוריץ לפרנקפורט ולתושבי העיר נודע הכבוד הרב שרוחשים בעולם לרבם, הבינו שלא השכילו לכבדו, וכצעד ראשון הכפילו את משכורתו הדלה. שמע זאת החזן הראשי וטען: הן אף אני שליח הציבור, מדוע איפה לא יכפילו את שכרי? נענו לו ליצני העיר בחיוך: אתה עושה מעשה "זמרי" (מזמר בבית הכנסת), ומבקש שכר כ"פנחס"?!...
העתקתי מכאן: http://wikivort.co.il/view.php?vort=2164


אבי חי
הודעות: 86
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי אבי חי » אתמול, 00:28

וחי בהם כתב:
23 מאי 2020, 23:28
בעל ה"הפלאה", הרה"ק רבי פנחס מקוריץ,
יש כאן טעות?


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 655
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי אברהם העברי » אתמול, 00:32

אבי חי כתב:
אתמול, 00:28
וחי בהם כתב:
23 מאי 2020, 23:28
בעל ה"הפלאה", הרה"ק רבי פנחס מקוריץ,
יש כאן טעות?

לכאו' באמת צ"ל רבי פנחס הורוויץ
שכידוע נשלח באמת לפרנקפורט ע"י רבו המגיד עקב פרשת הגט מקליווא


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 472
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי אחד מן הגולה » אתמול, 00:41

רואה אני שהרב @וחי בהם והרב @אברהם העברי בחרו לנקוט בפשיטות כהגי' החסידית שהרב בעל ההפלאה היה תלמידו של המגיד. כמובן שאין לי בעיה עם זה, רק נציין כי זהו הגירסא החסידית לעניין, ואילו המתנגדים טענו שאמנם הלך לבדוק את המגיד אך חזר אחרי שבועה ולא חחזר אליו שוב.


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 655
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי אברהם העברי » אתמול, 00:48

לא נקטתי כך אלא ביארתי תיקון הגירסא לפי הנרטיב החסידי
להרחבת היריעה ראה כאן
הפלאה.pdf
על חסידותו של ההפלאה1.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


גופא דעובדא
הודעות: 61
הצטרף: 23 דצמבר 2019, 21:06
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי גופא דעובדא » אתמול, 02:18

וחי בהם כתב:
20 מאי 2020, 14:26
שנה אחת בעיו"כ לפני עלות השחר חלף על פני הרה"ק רבי מאיר מפרימישלאן יהודי חפוז נושא תרנגול בידו אץ רץ לעשיית כפרות. עיכבו ר' מאיר ושאלו 'הידעת מה אומר התרנגול'? פער הלה זוג עינים תמהות ולא ידע מה להשיב. נענה ר' מאיר ואמר לו: הסכת ואלמדך מה אומר התרנגול, 'אני הגבר' אני הוא התרנגול (הנקרא גבר) 'ראה עני' הסובל 'בשבט עברתו' בגין עברותיו של האדם הלזה, 'אותי נהג ויולך' אותי הוא אוחז ומוליך 'חושך ולא אור' בשעה זו של טרם בוקר, ואולם 'אך בי ישוב' אם מדמה הוא אכן לצאת ידי חובת החזרה בתשובה בי בלבד, 'יהפוך ידו כל היום' יכול הוא לסובב אותי בידו כל היום ולא יועיל לו הדבר מאומה.

יש ספר בשם אוצר ויכוחים נגד הנצרות, ומנהג הנוצרים בויכוחם היה להביא פסוקים שכתובים על משיח ועל מלכות בית דוד ולהביא הוכחה! כי משיחם הוא משיח האמת כי אחרת על מי זה נאמר? ועל היהודי היה להביא ראיה שאין הפסוקים מדברים על משיחם, וכמובן שבאופן זה יד הנוצרי על העליונה כי כל פסוק הוא הוכחה עד שיוודע לך שנדחה.
באחד הוויכוחים הנדפסים שם אחר ההנוצרי מביא רשימת פסוקים המוכיחים את אמיתת דתו ... השיב לו היהודי אני רוצה לספר לך סיפור שהיה בביתי, הייתה לי תרנגולת שלא פסקה מלקרקר בשעות לא שעות, לא היה מנוס בידי, והכנסתיה לחדר חשוך למען לא תדע אם יום או לילה, אך לא עלתה בידי ולמרות הכל היא המשיכה לקרקר בעוז, ברוב כעסי החלתי להכותה כל פעם שקרקרה אך גם זאת לא הועיל בלב כבד שחטתי אותה והכנסתיה לסיר לבשלה לסעודה, אך בשעה שעזבתי את הסיר היא שבה למקומה לקרקר כראשונה, ויהי לפלא
ואם אינך מאמין סיים היהודי הרי שירמיה כבר נתנבא על תרנגולת קדושה זה וכה דבריו
(איכה פרק ג)
אֲנִי הַגֶּבֶר רָאָה עֳנִי בְּשֵׁבֶט עֶבְרָתוֹ: - אני התרנגולת, מתאוננת על התנהגותו של אדוני
 אוֹתִי נָהַג וַיֹּלַךְ חֹשֶׁךְ וְלֹא אוֹר: - הכנסתי לחדר חשוך
 אַךְ בִּי יָשֻׁב יַהֲפֹךְ יָדוֹ כָּל הַיּוֹם: - הכה אותי במכות 
 בִּלָּה בְשָׂרִי וְעוֹרִי שִׁבַּר עַצְמוֹתָי: - שחט אותי
 בָּנָה עָלַי וַיַּקַּף רֹאשׁ וּתְלָאָה: - הכניס אותי בתוך סיר והקיף אותי על ראשי במכסה
 בְּמַחֲשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִי כְּמֵתֵי עוֹלָם:  - בתוך הסיר
 גָּדַר בַּעֲדִי וְלֹא אֵצֵא הִכְבִּיד נְחָשְׁתִּי: - סגר את הסיר באופן שלא אצא
אבל  חַסְדֵי ה' כִּי לֹא תָמְנוּ כִּי לֹא כָלוּ רַחֲמָיו:  חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ:  חֶלְקִי ה' אָמְרָה נַפְשִׁי עַל כֵּן אוֹחִיל לוֹ:  טוֹב ה' לְקֹוָו לְנֶפֶשׁ תִּדְרְשֶׁנּוּ: 

[יש מסר כעין זה בסיפורו של הסטייפלר על מיכאל המלאך, אבל כמדומה שכאן הוא נפלא יותר]
יתכן שלא מסרתי את הדברים בדיוק ממש, ואין כעת תח"י הספר למצוא דברי חפץ אך עכ"פ הן עיקרי הדברים


שמח בחור
משתמש ותיק
הודעות: 324
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 206 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי שמח בחור » אתמול, 03:03

בר בי רב דחד יומא כתב:
20 מאי 2020, 16:59
יעקב אבינו אומר לעשיו עם לבן גרתי וכ' רש"י גרתי בגי' תרי"ג ובא לומר עם לבן גרתי ותרי"ג מצות שמרתי ולכאו' היה לו לכתוב שגרתי אותיות תרי"ג ולא רק גימטריה ומטו משמיה דהרש"מ דיסקין [המכונה סימוניק] שכל ענין התרי"ג הווא מספר ושכזה אין משמעות לאיזה אותיות זה
ואני שמעתי משמו, שבאמת קיים רק תרי"ב מצוות שהרי נשא שני אחיות. ואם כן רק מצד גימטריה עם הכולל הווי תרי"ג.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2224
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי HaimL » אתמול, 07:36

אברהם העברי כתב:
אתמול, 00:32
אבי חי כתב:
אתמול, 00:28
וחי בהם כתב:
23 מאי 2020, 23:28
בעל ה"הפלאה", הרה"ק רבי פנחס מקוריץ,
יש כאן טעות?

לכאו' באמת צ"ל רבי פנחס הורוויץ
שכידוע נשלח באמת לפרנקפורט ע"י רבו המגיד עקב פרשת הגט מקליווא
אתה קצת מערבב שני סיפורים (למרות שלדעתי הם 2 אגדות חביבות לנוער)

סיפור אחד אומר (כמדומני) שקהילות פרנקפורט דמיין וניקלסבורג לא ידעו להחליט בין האחים, ושלחו להם כתבי רבנות, שהם כבר יבררו לעצמם איזו רבנות למי.  ולא יכלו להכריע, אז הציעו את השאלה לפני הרב המגיד ממעזריטש, ובחר את הרבנות היותר חשובה (פפד"מ) לאח הצעיר (הגאון בעל ההפלאה זצ"ל). 

סיפור אחר אומר שבעת המחלוקת הגדולה על הגט מקליווא (שבאופן כללי זה היה נבחרת פולין נגד נבחרת גרמניה) שלחו את השאלה גם לגאון בעל ההפלאה זצ"ל וכבר ערך תשובה לסתור את דברי הגאון רבי אברהם אביש מפרנקפורט זצ"ל, ונשמט העט מידו כמה פעמים, וקיבל זאת כסימן מלמעלה שלא יכתוב.
כאשר נח נפשיה דהרב מהרר"א מפרנקפורט, הסכימו ראשי הקהל שלא יקחו לרבנות מי שכתב תשובה נגד רבם הגדול, ואשתכח דהגאון בעל ההפלאה לא כתב, וקיבלוהו עליהם לרב. 
 


גופא דעובדא
הודעות: 61
הצטרף: 23 דצמבר 2019, 21:06
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי גופא דעובדא » אתמול, 08:52

בישיבת מיר קיימת מספרה בשם 'מספרת אדי' במספרה מוכרים שתיה קרה וחמה וכו' כשבין היתר יש גם כאלו המסתפרים במספרה זו, מספרים שהגאון ר' אליהו ברוך פינקל נקלע פעם על יד המספרה וראה קבוצה ששותים שם ממשקאות הנמכרות, והשיב ואמר:
במסכת קידושין דף ב' כתוב האשה נקנית בשלושה דרכים. רש"י מבאר על אתר האשה נקנית - לבעלה, וכל לומד מיד עומד על יתור דברי רש"י מה בא ללמדינו וכבר נשנו בדבר הסברים וביאורים שונים, אלא שאינני מבין אמר ר' אלה' ברוך מדוע המתינו הלומדים לשאול קושיא זו עד קידושין והלא במסכת שבת כ' לא ישב האדם לפני הספר סמוך למנחה ופירש רש"י לא ישב האדם לפני הספר - להסתפר, ואף כאן הקושי זהה מה בא רש"י ללמדינו, אין זאת אלא שהיו הם בישיבת מיר וראו שאצל הספר אפשר גם לא להסתפר... ואת זה מותר לעשות לפני המנחה, ועל כן דייק רש"י לומר שרק להסתפר אסור...


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 655
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי אברהם העברי » אתמול, 11:46

HaimL כתב:
אתמול, 07:36
אברהם העברי כתב:
אתמול, 00:32
אבי חי כתב:
אתמול, 00:28

יש כאן טעות?

לכאו' באמת צ"ל רבי פנחס הורוויץ
שכידוע נשלח באמת לפרנקפורט ע"י רבו המגיד עקב פרשת הגט מקליווא
אתה קצת מערבב שני סיפורים (למרות שלדעתי הם 2 אגדות חביבות לנוער)

סיפור אחד אומר (כמדומני) שקהילות פרנקפורט דמיין וניקלסבורג לא ידעו להחליט בין האחים, ושלחו להם כתבי רבנות, שהם כבר יבררו לעצמם איזו רבנות למי.  ולא יכלו להכריע, אז הציעו את השאלה לפני הרב המגיד ממעזריטש, ובחר את הרבנות היותר חשובה (פפד"מ) לאח הצעיר (הגאון בעל ההפלאה זצ"ל). 

סיפור אחר אומר שבעת המחלוקת הגדולה על הגט מקליווא (שבאופן כללי זה היה נבחרת פולין נגד נבחרת גרמניה) שלחו את השאלה גם לגאון בעל ההפלאה זצ"ל וכבר ערך תשובה לסתור את דברי הגאון רבי אברהם אביש מפרנקפורט זצ"ל, ונשמט העט מידו כמה פעמים, וקיבל זאת כסימן מלמעלה שלא יכתוב.
כאשר נח נפשיה דהרב מהרר"א מפרנקפורט, הסכימו ראשי הקהל שלא יקחו לרבנות מי שכתב תשובה נגד רבם הגדול, ואשתכח דהגאון בעל ההפלאה לא כתב, וקיבלוהו עליהם לרב. 


אכן
את המעשה הראשון אכן זכורני ומקורו בשבחי הבעש"ט והמעשה השני קיים בזכרוני אך אינני יודע מקורו
חיברתי שני הסיפורים לא' כיון שאין ביניהם סתירה אמנם כבר ביארתי לעיל שכ"ז לפי הנרטיב החסידי שההפלאה היה חסיד של המגיד ע"כ לא דקתי כ"כ בסיפור המעשים שבלא"ה הוא ספו"צ ותו לא


מקוה לטוב
הודעות: 121
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי מקוה לטוב » אתמול, 12:31

שמח בחור כתב:
אתמול, 03:03
בר בי רב דחד יומא כתב:
20 מאי 2020, 16:59
יעקב אבינו אומר לעשיו עם לבן גרתי וכ' רש"י גרתי בגי' תרי"ג ובא לומר עם לבן גרתי ותרי"ג מצות שמרתי ולכאו' היה לו לכתוב שגרתי אותיות תרי"ג ולא רק גימטריה ומטו משמיה דהרש"מ דיסקין [המכונה סימוניק] שכל ענין התרי"ג הווא מספר ושכזה אין משמעות לאיזה אותיות זה
ואני שמעתי משמו, שבאמת קיים רק תרי"ב מצוות שהרי נשא שני אחיות. ואם כן רק מצד גימטריה עם הכולל הווי תרי"ג.

או שמא שמרתי משמעותו כמו "ושמרתם זו משנה" שלא שכח את המצוות, בפרט אם נאמר כדעת הרמב"ן (כמדומני) שהאבות קיימו את המצוות רק באר"י.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 1225
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 657 פעמים
קיבל תודה: 401 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » אתמול, 15:51

בליל שישי אם אחד שאל את חבירו:
איזה חום, כמה מעלות יש בחוץ ?
היה אסור לו לענות, כי זה היה "ארבעה וארבעים"
כמנין הספירה.


מקוה לטוב
הודעות: 121
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי מקוה לטוב » אתמול, 17:48

היה יותר מתאים לו בפסח המעלות היו קרובות לאפס, כי במקרה שלך הוא לא מנה שבועות.


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 160
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » אתמול, 18:28

הרחיד''א.png

בעניין מיעוך ומשמוש המובא בדרכ''ת

דרכ''ת.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


גופא דעובדא
הודעות: 61
הצטרף: 23 דצמבר 2019, 21:06
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי גופא דעובדא » אתמול, 21:22

ב. זעירא כתב:
21 מאי 2020, 23:01
הרה"ק מסאטמאר הלך פעם בדרכו לתפילת מנחה, 'בעוד היום גדול' כדרכו בקודש (כאשר השמיים היו שחורים משחור...)
בדרכו פגע בהגר"י קמינצקי (שכנראה חזר ממעריב...),
והרה"ק מסאטמאר בתמימות מעושה שאל אותו 'איהר האט שוין געדאוונט מנחה?' [כבר התפללתם מנחה?],
ענה לו הגר"י, 'היינט ניט...' [-היום לא].
שמעתי מכלי ראשון ששמע מהגרא"י הלוי סאלאוויציק מעשה זה על הגר"מ פיינשטיין, [ובסתמא דייק טפי אפי' במעשים שאינם על בית בריסק]
 


הצבי
הודעות: 41
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי הצבי » אתמול, 22:04

הי' מעשה בבית הכנסת של יוצאי תימן בעיר פלונית, שהיה מנהג שלהם שלא לומר תחנון ביום ז' מרחשון שמתחילין לשאול בו על הגשמים, והיו מקפידין ע''ז מאד מאד, ברבות הימים שהגיעו לתפילת המנחה ביום ו' מרחשוון נתעורר אחד מן המתפללים ואמר, הרי מנהג דידן שלא לומר תחנון ביום מחר והיינו משום שהוא לנו כיו''ט, וא''כ אין לנו לומר תחנון גם היום במנחה כדין מנחה בערב יו''ט שאין אומרין אז תחנון, ומיד נענה זקן המתפללים ואמר אבל הלא אצלנו בצנעא לא הי' המנהג כן אלא אמרו תחנון ביום זה במנחה, וכנגדו ענה זקן אחר ואמר דבריך אינם נכונים שהרי הצדק עם המעורר שהרי בצנעא הי' המנהג שלא לומר תחנון בתפילת מנחה זו, וכך המשיך הויכוח ופילג את כל חברי ביהכ''נ זה אומר בכה וזה אומר בכה, והלך הויכוח ונתלהט עד שהיו מבין התפללים שכבר היו כפסע מהרמת יד זה על זה, עד שקרא א' מן המתפללים בקול גדול ואמר הלא יש לי את הדוד ר' זכריה שהוא זקן מופלג וכבר שהינו בצנעא הי' גבאי של ביהכ''נ הגדול דשם,נלך ונשאלנו בעניין הגדול הזה כיצד הי' המנהג שם בדבר הזה, וכשר הדבר בעניני המתפללים והעמידו משלחת נכבדה המורכבת מגבאי ביהכ''נ עם זקני וחשובי הקהל, לילך קמי ר' זכריה לשאול אותו על אודות העניין הסבוך הזה כיצד הי' המנהג בצנעא בעניין אמירת תחנון במנחה של ו' מרחשוון שהוא ערב ז' מרחשוון שבו מתחילין לשאול על הגשמים, והגיעו אל ר' זכריה המשלחת הנ''ל והציגו לפניו את הספק הגדול שנתעורר בשנה זו שיאמר להם מה הי' המנהג בצנעא, וסיפרו לו דברים כהווייתן כיצד עורר פלוני את העניין, ושאלם ר' זכריה נו ומה הי' אח''כ, ואמרו לו שזקן פלוני סתר דבריו לומר שלא כן הי' הנמהג בצנעא , ואמר להם נו ומה הי' אח''כ,אמרו לו שזקן פלוני סתר את דברי הזקן הא' והצדיק את דברי המעורר לומר שכן הי' המנהג בצנעא, ואמר להם ר' זכריה נו ומה הי' אח''כ, אמרו לו שזה אמר בכה וזה אמר בכה ונתלהט הויכוח עד שהי' תגרה גדולה, מיד אורו עיניו של ר' זכריה ואמר להם הרי זה ממש ממש הי' המנהג בצנעא בכל ו' מרחשוון וזכיתם לקיים ולהמשיך המנהג הזה ונתקיים בכם מעשי אבו סימן לבנים. ע''כ
והמסר השכל לא כ''כ ברור ואפשר לאמרו בכמה אופנים


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 160
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תחת השיחים

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » אתמול, 22:14

גופא דעובדא כתב:
אתמול, 21:22
ב. זעירא כתב:
21 מאי 2020, 23:01
הרה"ק מסאטמאר הלך פעם בדרכו לתפילת מנחה, 'בעוד היום גדול' כדרכו בקודש (כאשר השמיים היו שחורים משחור...)
בדרכו פגע בהגר"י קמינצקי (שכנראה חזר ממעריב...),
והרה"ק מסאטמאר בתמימות מעושה שאל אותו 'איהר האט שוין געדאוונט מנחה?' [כבר התפללתם מנחה?],
ענה לו הגר"י, 'היינט ניט...' [-היום לא].
שמעתי מכלי ראשון ששמע מהגרא"י הלוי סאלאוויציק מעשה זה על הגר"מ פיינשטיין, [ובסתמא דייק טפי אפי' במעשים שאינם על בית בריסק]

דהיינו מפיק הגר''י קמינצקי ומעייל הגר''מ פינשטיין או מפיק אדמור מסאטמר וכו'?
גאוני עולם לשמם ולזכרם תאות נפש
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • סוכה תחת הסוכה
    על ידי יהושע » 06 אוקטובר 2019, 12:58 » ב סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת
    9 תגובות
    103 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לשכוי בינה
    07 אוקטובר 2019, 01:11
  • ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר
    על ידי תורה לשמה » אתמול, 20:00 » ב במדבר
    23 תגובות
    148 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ד.מ.
    היום, 22:21

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: וחי בהם, חלק א׳ ממעל, יהי חסדך עלינו, מטעים, נבשר, נתן הבבלי | 4 אורחים