מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
חיפאי
הודעות: 16
הצטרף: 11 אפריל 2020, 22:55
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי חיפאי » 23 מאי 2020, 23:10

מי שיודע ע"פ מקור, אשמח.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1692
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 519 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי במבי » 23 מאי 2020, 23:19

מתעמלין כמו מתיגעין והוא מגזרת עמל שיעמול האדם (קהלת א) עמלו בוניו בו (תהילים קכ״ז:א׳) והוא העמל והיגיעה. (רמב"ם מסכת שבת)


פותח הנושא
חיפאי
הודעות: 16
הצטרף: 11 אפריל 2020, 22:55
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי חיפאי » 23 מאי 2020, 23:53

שכוייח על המידע החשוב.
איזה בקיאות...
עכשיו אולי תענה, האם מה שתרגם הרמב"ם עמל ליגיעה,
סותר את דברי המלבי"ם שעמל הוא יגיעה לריק?


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1952
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 433 פעמים
קיבל תודה: 479 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי נבשר » 24 מאי 2020, 00:28

"לא ראה עמל בישראל" מבואר שעמל זה חסרון.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1141
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 262 פעמים
קיבל תודה: 318 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי יאיר » 24 מאי 2020, 00:44



אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 473
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 24 מאי 2020, 00:48

נבשר כתב:
24 מאי 2020, 00:28
"לא ראה עמל בישראל" מבואר שעמל זה חסרון.
כבר פי' שם רש"י השייכות "לשון עבירה כמו הרע עמל, וכו', לפי שהעבירה היא עמל לפני המקום"
וומבואר שעמל עצמו איננו חיסרון, רק שכיוון זאת בלעם להיעדר חסרון שלא גורמים עמל לפני המקום.
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2687
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 727 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי נדיב לב » 24 מאי 2020, 00:49

רש"י קהלת פרק י פסוק טו - עמל הכסילים תיגענו - כסילותם גורם להם עמל המיגען אשר לא למדו דרכי מבואות העיר ומתיגע ליכנס דרך פחתים ובצעי המים ויגע בטביעות רגליו בבוץ כלומר עצלות של עוזבי התורה גורם להם יגיעת עמל בגיהנם, אשר לא ידע ללכת אל נתיב אמת לפרוש מן העביר' לפי שלא למד תורה שנא' (תהלים קיט) נר לרגלי דבריך:

מלבי"ם חבקוק פרק א פסוק יג - עמל מציין רעת הנפש וכוחותיה המחשביים.

מלבי"ם תהילים פרק ז פסוק טו - והעמל - הוא ענין נפשי, ואמר (איוב ד) חורשי און וזורעי עמל, שמכין פעולת און, שמדמהו לחרישה או קליטת הזרע ושומרו בלבו להוציאו אל הפועל, וזה מדמה לזריעה או להריון, וכשירצה לציין גמר המעשה יאמר הרה עמל וילד און (ישעיה נ"ט ד' איוב ט"ו ל"ה), אבל פה שמציין שלא יכול להוציא את האון שהכין אל הפועל, אמר שילד שקר ובדרך המליצה נוכל לאמר שאון ועמל ושקר הם הפועלים, האון חבל וקלט הזרע, והעמל הרה, והשקר הוא ילד, ר"ל שמה שהכין ע"י און ועמל ילד השקר:

מלבי"ם איוב פרק ד פסוק ח - חורשי און וזורעי עמל - העמל מציין יגיעת הנפש, והאון מציין הכח שלא במשפט, ומציין ההכנה לעשות און וגזל בשם חרישה, שהיא הכנה אל הזריעה, ואחריו תעמל נפשם לשמור האון שיעשה פרי, כמו שהזריעה בא אחר החרישה, שהיא שמירת האון בלב ובמחשבה ורוב המחשב בו וזה קורא בשם עמל, שלכן יגדל פרי חטאתם עד יבוא להם עת הקציר לקצור פרי מעשיהם ולקבל ענשם:

רלב"ג על איוב פרק טז פסוק ב - עמל - הבל וכזב: ובפרק כ כתב - עמל - תואר והרצון בו איש עמל ואון:


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1952
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 433 פעמים
קיבל תודה: 479 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי נבשר » 24 מאי 2020, 01:30

אחד מן הגולה כתב:
24 מאי 2020, 00:48
כבר פי' שם רש"י השייכות "לשון עבירה כמו הרע עמל, וכו', לפי שהעבירה היא עמל לפני המקום"
וומבואר שעמל עצמו איננו חיסרון, רק שכיוון זאת בלעם להיעדר חסרון שלא גורמים עמל לפני המקום.
זה לא סותר, עכ"פ בלעם נקט לשון "עמל" והיינו שיש צד בעמל שהוא חיסרון, והוא נופל על עבירה.


פותח הנושא
חיפאי
הודעות: 16
הצטרף: 11 אפריל 2020, 22:55
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי חיפאי » 24 מאי 2020, 02:29

נבשר כתב:
24 מאי 2020, 00:28
"לא ראה עמל בישראל" מבואר שעמל זה חסרון.

לא זכיתי להבין מה רואים משם.
ובלא"ה, המלבי"ם שם מפרש מלשון העלם, דבר שעושים במסתרים ובהעלם.
ולא ככל שאר לשון "עמל".

וכן הרב "נדיב לב" אשמח אם תוכל יותר להתמקד בעניין, האם עמל הוא יגיעה סתם או דווקא יגיעה לריק


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1952
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 433 פעמים
קיבל תודה: 479 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי נבשר » 24 מאי 2020, 02:34

חיפאי כתב:
24 מאי 2020, 02:29
לא זכיתי להבין מה רואים משם.
ובלא"ה, המלבי"ם שם מפרש מלשון העלם, דבר שעושים במסתרים ובהעלם.
ולא ככל שאר לשון "עמל".
בלעם אמר שלא "ראה עמל בישראל" היינו שבישראל ליכא עמל. א"כ מבואר שעמל יש לו שייכות לחיסרון.


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 473
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 24 מאי 2020, 02:41

נבשר כתב:
24 מאי 2020, 01:30
אחד מן הגולה כתב:
24 מאי 2020, 00:48
כבר פי' שם רש"י השייכות "לשון עבירה כמו הרע עמל, וכו', לפי שהעבירה היא עמל לפני המקום"
וומבואר שעמל עצמו איננו חיסרון, רק שכיוון זאת בלעם להיעדר חסרון שלא גורמים עמל לפני המקום.
זה לא סותר, עכ"פ בלעם נקט לשון "עמל" והיינו שיש צד בעמל שהוא חיסרון, והוא נופל על עבירה.


לא כ"כ הבנתי כוונתיה דמר, מבוא' ברש"י שיש משמעות אחת לעמל. ומה שאמר בלעם לא ראה עמל בישראל היינו שאין הם מעוררים עמל לפני המקום, ושוב עמל הוא כפשוטו ואין כאן הבנה חדש בעמל.
[שמא כוונתכם דאה"נ רק שיוצא מזה חיסרון, מה בכך, הלא משמעותו חד, רק דבלעם השתמש בזה כחיסרון במה שגורם.]


פותח הנושא
חיפאי
הודעות: 16
הצטרף: 11 אפריל 2020, 22:55
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי חיפאי » 24 מאי 2020, 03:13

נבשר כתב:
24 מאי 2020, 02:34
א"כ מבואר שעמל יש לו שייכות לחיסרון.
מזה שיש לו שייכות לחיסרון, יוצא לך ביאור מילולי חדש ל"עמל"?
תסביר לי לאט...


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1952
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 433 פעמים
קיבל תודה: 479 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי נבשר » 24 מאי 2020, 03:21

אחד מן הגולה כתב:
24 מאי 2020, 02:41
לא כ"כ הבנתי כוונתיה דמר, מבוא' ברש"י שיש משמעות אחת לעמל. ומה שאמר בלעם לא ראה עמל בישראל היינו שאין הם מעוררים עמל לפני המקום, ושוב עמל הוא כפשוטו ואין כאן הבנה חדש בעמל.
[שמא כוונתכם דאה"נ רק שיוצא מזה חיסרון, מה בכך, הלא משמעותו חד, רק דבלעם השתמש בזה כחיסרון במה שגורם.]
אני לא כ"כ מבין, רש"י נקט שהוא עבירה. עמל לפני המקום, היינו שעמל הוא חסרון כלפי שמיא, ולא הכוונה טירחה או משהו כזה, וגם מה שמביא מתהלים זה כמו כעס ועמל.


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 473
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה הביאור של המילה עמל בלה"ק

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 24 מאי 2020, 03:27

נבשר כתב:
24 מאי 2020, 03:21
היינו שעמל הוא חסרון כלפי שמיא, ולא הכוונה טירחה או משהו כזה,
לכאו' זהו כוונתו, שהוא כביכול טירחה כלפי שמיא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים