ויישאר אך נוח

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 308
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ויישאר אך נוח

שליחה על ידי חגי פאהן » 14 פברואר 2017, 02:42

בעזהי"ת

רש"י כותב "ויש אומרים שאיחר מזונות לארי והכישו".

בגדול אני בעד להאכיל אריות בזמן, אבל למה זה כל כך חשוב שצריך לכתוב את זה בתורה?


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי יעבץ » 14 פברואר 2017, 08:23

התורה רומזת שנח לא ליקק דבש בתיבה, וזה רלוונטי לסיפור של נח.


יודע ספר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 12 אוקטובר 2015, 00:48
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי יודע ספר » 19 פברואר 2017, 00:27

חשבתי פעם, כי המעיין בפרשה הזו של התיבה יראה שכולה נס ואכמ"ל, ואמרו לנו שבדאגה לשני אין לסמוך על הנס!


משה בן חנינא
הודעות: 97
הצטרף: 26 מרץ 2017, 18:23
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי משה בן חנינא » 22 מאי 2017, 05:19

א. זה לא כתוב בתורה, זה כתוב ברש׳׳י. נכון שדברי רש׳׳י הם חלק חשוב של תורה שבעל פה, אבל יותר נכון לשאול על רש׳׳י כאשר השאלה אינה תוצאת המקרא.
ב. בעניין השאלה, למה מופיע דברים בתורה, בין שבכתב בין שבעל פה, שלכאורה אינם מוכרחים לחיים, הרי שנינו: ׳׳רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות שנאמר ד׳ חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר׳׳


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי יאיר » 22 מאי 2017, 08:54

משה בן חנינא כתב:א. זה לא כתוב בתורה, זה כתוב ברש׳׳י. נכון שדברי רש׳׳י הם חלק חשוב של תורה שבעל פה, אבל יותר נכון לשאול על רש׳׳י כאשר השאלה אינה תוצאת המקרא.
ב. בעניין השאלה, למה מופיע דברים בתורה, בין שבכתב בין שבעל פה, שלכאורה אינם מוכרחים לחיים, הרי שנינו: ׳׳רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות שנאמר ד׳ חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר׳׳
א.הדיוק הוא מ'אך' בפסוק.

ב.אינו ענין לכאן (דנאמר על מצוות שא"א לקיימן) ועוד שכל דבר בתורה, בין בתורה שבכתב ובין בתורה שבע"פ בא ללמדנו דבר מסויים או יותר ולא יתכן שנכתב רק בשביל 'יגדיל תורה ויאדיר'.


פרי באר
הודעות: 1
הצטרף: 27 יוני 2017, 09:41
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי פרי באר » 07 ספטמבר 2017, 00:06

מובא במדרש ששם בן נח אמר לאברהם אבינו שזכו להינצל מהמבול בהיותם בתיבה בזכות הצדקה שעשו עם בעלי החיים.
מעתה במה שאיחר נח ליתן את המזונות של האריה - היה חסר בשלמות מצוות הצדקה.
אמור מעתה מה שהוכש על ידי האריה הוא משום שהיה חסר את שלמות מצוות הצדקה, ואם כן הוא כחלק מעונש המבול ודו"ק. שהרי עונש המבול היה אף על נח אלא שמצא חן, והוצרך לזכות הצדקה כדי להינצל. וכשהיה חסר בה משהו, היה חסר בזכות שתגן.
שמא דבר גדול זה נרמז במה שהכישו הארי.


אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי אברהם העיברי » 18 אוקטובר 2017, 15:33

פרי באר כתב:מובא במדרש ששם בן נח אמר לאברהם אבינו שזכו להינצל מהמבול בהיותם בתיבה בזכות הצדקה שעשו עם בעלי החיים.
מעתה במה שאיחר נח ליתן את המזונות של האריה - היה חסר בשלמות מצוות הצדקה.
אמור מעתה מה שהוכש על ידי האריה הוא משום שהיה חסר את שלמות מצוות הצדקה, ואם כן הוא כחלק מעונש המבול ודו"ק. שהרי עונש המבול היה אף על נח אלא שמצא חן, והוצרך לזכות הצדקה כדי להינצל. וכשהיה חסר בה משהו, היה חסר בזכות שתגן.
שמא דבר גדול זה נרמז במה שהכישו הארי.
יש להוסיף לכך, שלא רק זכות הצדקה.
האלשיך בפרשתנו (נח) פרק ו' פסוק יד', מאריך, ומבאר שהשנה ששהה נח בתיבה. זה היה סוג של גיהנום עבורו. בשביל להשאירו בחיים ולתקנו. ושיחיה לאחר המבול.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 395
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי יוסף יצחק » 18 אוקטובר 2017, 18:08

יעבץ כתב:התורה רומזת שנח לא ליקק דבש בתיבה, וזה רלוונטי לסיפור של נח.
במדרש מופיעה מפורש שמזה למדים שנח לא ישן בתיבה לרגע כי כל בעל חיים אוכל בשעה אחרת והיה אסור לו לאחר


אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 700
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי אור זרוע » 19 אוקטובר 2017, 15:43

חגי פאהן כתב:בעזהי"ת
רש"י כותב "ויש אומרים שאיחר מזונות לארי והכישו".
בגדול אני בעד להאכיל אריות בזמן, אבל למה זה כל כך חשוב שצריך לכתוב את זה בתורה?
היכן מצאת שהמדרש בא ללמד שצריך להאכיל אריות בזמן.
המדרש אומר שנח היה גונח וכוהה דם, ועל כך הובאו שני הסברים, אם משום טורח האכלת הבהמות, או מפני שהארי הכישו.
אפשר כמובן לשאול למה חשוב כל כך לדעת שנח היה גונח וכוהה דם, אך זו כבר שאלה אחרת שעסקו בה בהודעות הקודמות.


פותח הנושא
חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 308
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי חגי פאהן » 24 אוקטובר 2017, 22:42

אור זרוע כתב:
חגי פאהן כתב:בעזהי"ת
רש"י כותב "ויש אומרים שאיחר מזונות לארי והכישו".
בגדול אני בעד להאכיל אריות בזמן, אבל למה זה כל כך חשוב שצריך לכתוב את זה בתורה?
היכן מצאת שהמדרש בא ללמד שצריך להאכיל אריות בזמן.
המדרש אומר שנח היה גונח וכוהה דם, ועל כך הובאו שני הסברים, אם משום טורח האכלת הבהמות, או מפני שהארי הכישו.
אפשר כמובן לשאול למה חשוב כל כך לדעת שנח היה גונח וכוהה דם, אך זו כבר שאלה אחרת שעסקו בה בהודעות הקודמות.
ייש"כ על ביאור דברי רש"י. על ה"יש אומרים" הקשיתי מה תורם סיפור האריה, ועל כך קיבלתי תשובות.


למדן וחסיד
הודעות: 1
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 22:48
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי למדן וחסיד » 24 אוקטובר 2017, 22:52

אני ראיתי מישהו כותב שלכאורה למה איחר דוקא לארי התירוץ הוא שכל החיות שואגים כשצריכים לאכול משא"כ ארי שואג כשמצא אוכל ובשביל זה לא ידע נח שהארי רעב בשביל שהיה בשקט


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויישאר אך נוח

שליחה על ידי אלימלך » 26 אוקטובר 2017, 00:36

הג"ר אברהם קלמנוביץ עזר הרבה לישיבת מיר בשואה, ופעל למענם ממש במסירות נפש. שאלו אותו פעם איך הוא מסוגל כ"כ להתאמץ ? ענה להם רבי אברהם כך:
"לכאו' קשה למה נענש נח כ"כ על כך שאיחר מזונות פעם בודדת, הרי היה עליו עומס גדול להאכיל את הבע"ח, וכי אין זה טבעי פעם אחת לאחר? "התשובה היא" -אמר רבי אברהם- שכאשר יש רק אריה אחד בעולם, ואם הוא ימות לא יהיו כלל אריות אזי האחריות כבדה ואין תירוצים ש'קשה' ו'טבעי לאחר', ולכן עתה כשיש כ"כ מעט בחורי ישיבות בעולם אני מתאמץ מעבר לכוחותי" לפי"ז י"ל שבשביל לקח זה כתבה זאת התורה.

במשנה שכיר כתב לבאר [יותר בדרך דרוש], עפ"י מה שאיתא במדרש "בשעה שיצא נח מן התיבה התחיל לבכות ואמר רבש"ע למה החרבת עולמך, אמר לו הקדוש ברוך הוא שטייה עכשיו אתה בוכה, למה לא הקרבת קרבנות בתחלה בשבילן כמו שהקרבת עתה, ואלמלי הקרבת קרבנות בתחלה לא הייתי מחריב את עולמי".
וידוע [עי' יומא כא, א] בשעת הקרבת קרבנות שאם האש שירד מן השמים הי' בדמות ארי' נתקבל לרצון. וזה כונת רש"י וישאר אך נח, היינו אך למעט שרק הוא נשאר וכל העולם נחרב, יען שאיחר מזונות להארי, היינו שאיחר מזון הקרבנות להארי של מעלה שבא עם האש שירד על המזבח, ועל כן נענש ע"י הארי הגשמי להורות לו על חסרונו שחסר מתחלה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים