דעת מרן הגר"ח מבריסק על היחס למשוגעים

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
ראיתי פעם כתוב, ואיני זוכר היכן. שמרן הגר"ח היה עסוק מאד בחסדים והאיר פניו לכל נדכה ומר נפש. אבל משוגעים הוא היה זורק.
וצ"ע הגדר בזה, ושמעתי מהרה"ג י. מ. שליט"א מב"ב שהוא מבין גדול בנפש האדם. שיש שגעון שמגיע מהפרעת אישיות, והצורה היחידה לטפל בו זה בתקיפות ובלי לתת לו כלום. מי שיכול להאיר את עיני בזה וגם להראות את המקור לסיפור על הגר"ח אודה לו מאד.
 

נתן צבי

משתמש רגיל
עיין בכתבי שלמה הופמן שמאריך בנושא, לא מוזכר בסיפור שהם היו משוגעים בסגנון מסוים, אולי היו מהכל מי שאין בו דעת שאסור לרחם עליו...., ולדעתי הסיבה האמיתית כי אם סתם אנשים אפשר לעזור להם ולטפל במצוקותיהם, אבל אם משוגע צריך להתעסק אם שיגעונותיו ולזה ר' חיים לא יכל.....
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
כידוע במשפחת המלוכה בבית בריסק ישנם מספר משוגעים, ומענין ההתייחסות שם אליהם.
 

סתמא דמילתא

משתמש רגיל
כל ת''ח שאין בו דעת נבילה טובה הימנו.
ברור שאין הכוונה לת''ח משוגע.
אלא יעוי' במהרש''א בבאור כל מי שאין בו דעת אסור לרחם עליו דהוא לפי פשוטו , אלא הכוונה לאדם שלא מחבר ידיעה לעשיה וכו' ועוי''ש.
ועוד ראיתי ב'לקט שיחות מוסר' לר' אייזיק שר דאף קרח נקרא 'אין בו דעת' ולכן לא נתנה לו דרך תשובה , משא''כ בניו לא מתו , וכידוע על קרח כתוב 'שפקח היה'
וברור מעל לכל ספק שההנהגה למשוגעים צריכה להיות ברחמנות  ובעדינות ומי שראה את היחס של גדולי ישראל שליט''א למשוגעים אין בו ספיקות כלל. [הרב גלאי האדמו''ר ממודז'יץ הגר''י זילברשטיין ועוד ועוד.]
ואם על בעלי חיים נענש רבי שלא נהג בהם ברחמנות ק''ו בן ובן ובן בנו של ק''ו ובלי השוואה כלל לשוטי ישראל.
ואולי אולי אם הסיפור הנ''ל על מרן הגר''ח מאומת יש ליישב דרכו דגרע חסד במשוגע מחסד בפקח , 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אולי זה הזדמנות לכתוב כאן

אמר לי מישהו שמתנדב בכפר שאול
שהוא הביא לשם את אחד מרבני הר נוף למסור שיחה
ואותו רב התוודה שהוא גר בהר נוף עשרות שנים ולא עלה על דעתו לבקר שם...

(נראה לי שבקורונה אין כניסה אבל באופן עקרוני) יש שם הרבה אנשים נורמלים!!!*
שמחכים שמישהו יכנס עם חבילת ופלים או אפי' עם חיוך ויחלק להם
(שוב זה לא רלונטי בקורונה וצריך לתאם עם האחראית על המתנדבים)

*(בדורינו מי שהוא לא משוגע הוא לא נורמלי)
 

נחלי מים

משתמש ותיק
באופן כללי הציבור שלנו יודע לטפל באנשים עם צרכים מיוחדים באופן נפלא באמת. תחשבו בפעם אחרונה שראיתם ילד חילוני עם דאון. אני לא מכיר אף אחד...
 

נחלי מים

משתמש ותיק
ההמלצה של 'המבין בנפש האדם' אינו מובן כלל וכלל. באופן כללי אדם משוגע אין באמת כ"כ אפשרות לעזור ברוב המקרים המשוגענר לא יחזור להיות נורמלי גם אחרי עשר שנים במוסד.

אבל כן יכולים למתן את הבעיות כדי שיוכל להסתדר עם סדר יום - ואולי איזה משרה קטנה - דוגמת מנקה בית כנסת או סדרן בחנות וכו.
 

ערבה

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
באופן כללי הציבור שלנו יודע לטפל באנשים עם צרכים מיוחדים באופן נפלא באמת. תחשבו בפעם אחרונה שראיתם ילד חילוני עם דאון. אני לא מכיר אף אחד...
הציבור שלנו באמת ציבור נפלא,
אך הסיבה למחסור בראייתך של בעלי תסמונת אצל אחינו שאינם שותומ"צ,
היא משום שהם דואגים להפלתם קודם לידתם, ר"ל. 
 

נחלי מים

משתמש ותיק
ערבה אמר:
אך הסיבה למחסור בראייתך של בעלי תסמונת אצל אחינו שאינם שותומ"צ,
היא משום שהם דואגים להפלתם קודם לידתם, ר"ל.
לא כל החילונים מפילים ילדים ר"ל
 

לבי במערב

משתמש ותיק
קבוצת תמיכה וסיוע לילדי התסמונת ומשפחותיהם (המחזיקה גם דף־עמותה באתר הנ"ל); הוקמה ע"י אמהות לילדי תסמונת, שאינן נמנות על הציבור החרדי או דתי.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אולי זה הזדמנות לכתוב כאן

אמר לי מישהו שמתנדב בכפר שאול
שהוא הביא לשם את אחד מרבני הר נוף למסור שיחה
ואותו רב התוודה שהוא גר בהר נוף עשרות שנים ולא עלה על דעתו לבקר שם...

(נראה לי שבקורונה אין כניסה אבל באופן עקרוני) יש שם הרבה אנשים נורמלים!!!*
שמחכים שמישהו יכנס עם חבילת ופלים או אפי' עם חיוך ויחלק להם
(שוב זה לא רלונטי בקורונה וצריך לתאם עם האחראית על המתנדבים)

*(בדורינו מי שהוא לא משוגע הוא לא נורמלי)

לא ידו לי על כפר שאול שהוא כמדומני בית חולים לכל החיים אך מקומות שאנשים יוצאים משם בדר"כ צריך לברר מאד אצל מי לבקר כי ידוע לי על אחד שהיה שם תקופה וכל ביקור הטריף את דעתו שעדיין היה בשפיות ונלחץ שלא יזהו אותו מכיריו וכדו'.
 

נחלי מים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
קבוצת תמיכה וסיוע לילדי התסמונת ומשפחותיהם (המחזיקה גם דף־עמותה באתר הנ"ל); הוקמה ע"י אמהות לילדי תסמונת, שאינן נמנות על הציבור החרדי או דתי.
תודה
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
ביקור הטריף את דעתו שעדיין היה בשפיות ונלחץ שלא יזהו אותו מכיריו וכדו'.

זה טענה חשובה ונכונה עד מאוד

אמנם כמו בעולם הישיבות ובכל מקום שיש הרבה אנשים...
יש את בניין הכלל מול חורבן הפרט

טובת היחיד מול טובת הכלל

ההגיון אומר להעדיף את טובת הכלל
במיוחד בנידון דידן שפוסק מסויים אמר לי באופנים מסויימים
שההתנדבות שם דוחה שבת!!!

לגופה של טענה יש מקומות שלפני שמכניסים מתנדבים או סיורים לימודיים מיידעים את החולים
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
השפל באמת אמר:
ביקור הטריף את דעתו שעדיין היה בשפיות ונלחץ שלא יזהו אותו מכיריו וכדו'.

זה טענה חשובה ונכונה עד מאוד

אמנם כמו בעולם הישיבות ובכל מקום שיש הרבה אנשים...
יש את בניין הכלל מול חורבן הפרט

טובת היחיד מול טובת הכלל

ההגיון אומר להעדיף את טובת הכלל
במיוחד בנידון דידן שפוסק מסויים אמר לי באופנים מסויימים
שההתנדבות שם דוחה שבת!!!

לגופה של טענה יש מקומות שלפני שמכניסים מתנדבים או סיורים לימודיים מיידעים את החולים

הוא אשר המלצתי שלפני הכניסה לחדר יברר האם כל הנוכחים בו מעוניניים שיכנס וכדו'.
אגב, עצם ההיתר של טובת הכלל אינו ברור כאן דיו, וכי מותר לסייע לכמה תמורת הריסת שפיותו של אדם אחר?! ולו גם אם הנזק יסתיים רק בעוד כמה ימי אשפוז.
וההיתר שהביא מהרב לפיקוח נפש אזי כדבריו: "פוסק מסוים באופנים מסוימים", ולא שייך ללמוד מכאן לכל מקום.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הרב אלעזר גפנר זצ"ל, מקרבנות האסון במירון,
היה מראשי המשמחים בכפר שאול,
וכמדומני שהספיק בערב ל"ג בעומר להביא לשם קבוצה גדולה לרקוד ולחלק מיני מתיקה,
וקיבלתי מידע דרך אחד החוסים שם שהיה עבורו ממש מלאך מושיע, והוא עצמו שלח לבקש ממנו שיבוא בערב ל"ג בעומר וכו'
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
יש אנשים שיש להם הנאה ממסכנות ועצבות ועל ידי גערה אפשר להוציא אותם
רק שצריך הרבה הבנה והרבה אומץ מתי לקרב ומתי לרחק
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
עצם ההיתר של טובת הכלל אינו ברור כאן דיו,

בעולם הישיבות זה כן ברור לך
בחור שמטבעו מתאים לבקיאות בלבד ומשגעים אותו כי הוא לא בריבוע

ילד בכיתה ח שלא בנוי להטעין במוחו את כל ה"מפרשים" על הדף

אינסוף דוגמאות

השפל באמת אמר:
: "פוסק מסוים באופנים מסוימים", ו

כתבתי זאת רק כדוגמא לחשיבות העניין
למעשה ההיתר היה יותר פשוט ממה שניסחתי רק שאני מאוד לא אוהב שלומדים הלכות מסיפורים ודאי לא בפורום
לכן כתבתי בצורה עמומה
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הרב אלעזר גפנר זצ"ל, מקרבנות האסון במירון,
היה מראדי המשמחים בכפר שאול,
וכמדומני שהספיק בל"ג בעומר להביא לשם קבוצה גדולה לרקוד ולחלק מיני מתיקה,
וקיבלתימידע דרך אחד החוסים שם שהיה עבורו ממש מלאך מושיע, והוא עצמו שלח לבקש ממנו שיבוא בערב ל"ג בעומר וכו'
IMG-20210505-WA0014.jpg

מישהו שלח לי מודעה שהנהלת בית החולים שם תלתה אחרי פטירתו  מצ"ב
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
חוזר ומגיד אמר:
יש אנשים שיש להם הנאה ממסכנות ועצבות ועל ידי גערה אפשר להוציא אותם
רק שצריך הרבה הבנה והרבה אומץ מתי לקרב ומתי לרחק
אני בעצמי הצלתי נפש ישראלית ע"י הלבנת פנים נועזת ביותר, וב''ה עלה בידי עצהיו"ט. 

 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
צריך לזכור שרועה כסילים ירוע והולך אצל חכמים יחכם.
אגב הולך אצל חכמים יחכם היינו כגון בפורום כאן.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
השפל באמת אמר:
עצם ההיתר של טובת הכלל אינו ברור כאן דיו,

בעולם הישיבות זה כן ברור לך
בחור שמטבעו מתאים לבקיאות בלבד ומשגעים אותו כי הוא לא בריבוע

ילד בכיתה ח שלא בנוי להטעין במוחו את כל ה"מפרשים" על הדף

אינסוף דוגמאות

:
אכן בחור שעלול להישבר, לכאו' פשע הוא לשולחו לישיבה כזו. וכמובן כשנוגע למעשה צריך להתיישב בדבר.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
ראיתי פעם כתוב, ואיני זוכר היכן. שמרן הגר"ח היה עסוק מאד בחסדים והאיר פניו לכל נדכה ומר נפש. אבל משוגעים הוא היה זורק.
וצ"ע הגדר בזה, ושמעתי מהרה"ג י. מ. שליט"א מב"ב שהוא מבין גדול בנפש האדם. שיש שגעון שמגיע מהפרעת אישיות, והצורה היחידה לטפל בו זה בתקיפות ובלי לתת לו כלום. מי שיכול להאיר את עיני בזה וגם להראות את המקור לסיפור על הגר"ח אודה לו מאד.
אם אני לא טועה, הסיפור הוא על הסטייפלער, שהוא טען שאלו שאתה מתכוון אליהם, (הפרעת אישיות) יש להם בחירה. וכי יתנו את הדין על מעשיהם.
(כמדומני, שכיום, גם בעולם האקדמיה, יש גישה שטוענת כך, שזהו מצב מודע)
בעוד הפגועים האמיתיים, זה לא מבחירה.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
בס' דחזיתיה לרבי מאיר מביא בשמו שכנראה שהגר"ח פשוט פחד מהם (מהמשוגעים).
 

דניאלי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
חוזר ומגיד אמר:
יש אנשים שיש להם הנאה ממסכנות ועצבות ועל ידי גערה אפשר להוציא אותם
רק שצריך הרבה הבנה והרבה אומץ מתי לקרב ומתי לרחק
אני בעצמי הצלתי נפש ישראלית ע"י הלבנת פנים נועזת ביותר, וב''ה עלה בידי עצהיו"ט. 
לא הייתי מתגאה בזה...
 
 
חלק עליון תַחתִית