שני דברים שאני מתקשה בהם


פותח הנושא
שואל ומשיב
הודעות: 192
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי שואל ומשיב » 27 יוני 2017, 15:39

א. מה הביאור הפשוט לבשכמל''ו?
[ביאור שירוץ לי בראש כשאני אומר, ולא כוונות ויחודים]
ב. במודים דרבנן ''על שאנחנו מודים לך'' איך זה קשור?


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1387
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 647 פעמים
קיבל תודה: 453 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי אוריאל » 27 יוני 2017, 15:47

יו!!!!!! לפני תקופה בדיוק עלתה לי שאלה ב' שלך בראש, ולא העליתי לה רפואה.
חפשתי ומצאתי שכבר רבותינו הראשונים כתבו ביאורים בזה.
הלא המה רש"י במסכת סוטה דף מ. שפירש "על שאנחנו מודים לך - על שנתת בלבנו להיות דבוקים בך ומודים לך".
לפי זה התיבות "על שאנחנו מודים לך" חוזרות על המילה הראשונה - "מודים", וזהו חידוש נפלא.
בתוס' שם כתבו פירוש נוסף בשם הערוך, ע"ש.
[התבוננתי לעצמי, כמה זה מעניין שאנחנו אומרים זאת מאות פעמים, ולא שמים לב.. אבל טוב מאוחר מאף פעם לא]

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 277 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 27 יוני 2017, 18:02

א.פירוש ברוך שכמל"ו:
בסידור המפורש כתב: מבורך הוא שם כבוד מלכותו של ה' עד עולם.
בסידור יסוד מלכות: מבורך יהא שמו וכבוד ממשלתו לנצח נצחים.

סמל אישי של משתמש

רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 442
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי רחמים » 28 יוני 2017, 15:54

שואל ומשיב כתב:א. מה הביאור הפשוט לבשכמל''ו?
[ביאור שירוץ לי בראש כשאני אומר, ולא כוונות ויחודים]
ב. במודים דרבנן ''על שאנחנו מודים לך'' איך זה קשור?
א. במכתב מאליהו חלק ה' עמ' 438 מסביר: "אני רוצה שיתפשט גילוי כבודו ית' בכל העולם מעתה ועד עולם" ע"ש


משה הלוי-שחור
משתמש ותיק
הודעות: 224
הצטרף: 17 אוגוסט 2017, 14:09
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי משה הלוי-שחור » 17 אוגוסט 2017, 14:25

בבית יוסף מבאר מודים אנו על שאנו מודים וקאי על תחילת המודים וכל האמצע כן תחיינו וכו' זה הוספת בקשה שנכנסה באמצע העניין, אגב בביאורי תפילה רבים מומלץ להסתכל בב"י ובנו"כ הטור בסימן הרלוונטי


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי רמתים צופים » 24 ינואר 2018, 23:28

בנוגע לבשכמ"ו, אצטט את דברי הגאון ר' מענדל שפרן במכתב הסכמה לספר, ביטויו מעניינים ומעוררים חשיבה, ואצלי אישית זה עזר להבין יותר את הנקודה של אמירה זו, וז"ל בתו"ד:
...כמו שלפעמים מברכים אותו - 'ברוך הוא', פעמים מתרחקים ואמברכים כבודו - 'ברוך כבודו...', ולפעמים מתרחקים ומברכים שמו - 'ברוך שמו', ולפעמים שניהם יחד - 'ברוך שם כבודו...', ולפעמים עוד יותר ואומרים - 'ברוך שם כבוד מלכותו', לא שמו ולא כבודו, אלא שם של כבוד של מלכותו!


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2280
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 350 פעמים
קיבל תודה: 650 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי שאר לעמו » 25 ינואר 2018, 00:27

משה הלוי-שחור כתב:בבית יוסף מבאר מודים אנו על שאנו מודים וקאי על תחילת המודים וכל האמצע כן תחיינו וכו' זה הוספת בקשה שנכנסה באמצע העניין, אגב בביאורי תפילה רבים מומלץ להסתכל בב"י ובנו"כ הטור בסימן הרלוונטי
זהו פירושו של רש"י בסוטה, אלא שהב"י מוסיף שגם אחרי הבקשות שנתקנו ביד חכמים שאחריהם אחרי כן - עדיין זהו הפירוש.
ולכאו' אחרי שבתראי הוסיפו ברכות והודאות לשמך וכו' היה מקום לומר ועל שאנחנו מודים לך (בוא"ו החיבור). ואולי לא רצו לשנות ממטבע של חכמים הראשונים. וצ"ע.

אמנם ב"י הביא עוד פי' אחר, כרוצה לומר שאחרי שהחכמים האחרונים הוסיפו הרבה בברכה, ונקבעה הלכה כרב פפא 'הילכך למימרינהו לכולהו', אזי משתנה הפשט הראשון של תפילתם של רב ושמואל, והמובן הוא: כן תחיינו וכו' בזכות/על שאנו מודים לך.
ולמעשה, הנה בגמ' ובכל הראשונים הנוסח הוא מודים אנחנו לך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו אלוקי כל בשר. אבל נוסחא דידן (אר"ח מלוניל) הוא מודים אנחנו לך שאתה הוא ה' אלוקינו וכו'. ולפ"ז לא יפול הפירוש כרש"י וכאמוראי קמאי, אלא כהפירוש השני של הבית יוסף בלבד! (וראה הערות שם בסידור אזור אליהו).

ואגב, בכל הסידורים כיום מודפס על שאנחנו מודים לך, לא כלשון הגמ' שאנו. וזהו משינויי המשכיל יצחק סטאנוב. ונכנס דרך סידור דרך ישרה של הרוו"ה, שלהוותינו הכניס הרבה משינוייו.
ובסידור אזור אליהו החזירו הלשון ליושנו על שאנו.


שומע כעונה
הודעות: 123
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי שומע כעונה » 25 ינואר 2018, 00:39

נראה להוסיף מעט נופך על ענין "על שאנחנו מודים לך",
הלא נאמר "מה בצע בדמי ברדתי אל שחת - היודך עפר היגיד אמיתך", דהיינו מבקשים מהקב"ה שיותירינו בחיים כיון שאחר המוות אי אפשר להודות.
עוד נאמר "בשאול מי יודה לך" - היינו שאנו אומרים לבורא העולם שניוותר בחיים כיון שאז אנו יכולים להודות.
ממילא נפלאים הדברים - כן תחיינו ותקיימנו כו', וכל זאת למה? כיון שאנחנו מודים לך!


איש בנימין
הודעות: 152
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי איש בנימין » 23 אוקטובר 2018, 18:24

ידוע המדרש על יעקב אבינו לפני פטירתו שבניו אמרו לו שמע ישראל והוא ענה להם בשכמל"ו.
ןהנה מדרש זה מופיע בתרגום יונתן בפ' ויחי וז"ל: עַנְיַן תְּרֵי עֲשַרְתֵּי שִׁבְטוֹי דְיַעֲקב כּוּלְהוֹן כַּחֲדָא וְאָמְרִין שְׁמַע מִינָן יִשְרָאֵל אָבוּנָן יְיָ אֱלָהָנָא יְיָ חַד. עָנִי יַעֲקב אֲבוּנָן וְאָמַר יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרֵךְ לְעָלְמֵי עַלְמִין.
העולה מזה דבר נפלא. שיהא שמיה רבא הוא תרגום של בשכמל"ו.
ונראה בזה, שכידוע אומרים בשכמל"ו בלחש. ואחת הסיבות היא משום שזהו שבח של המלאכים. וא"כ תיקנו לנו את השבח הזה גם בארמית, שהוא לשון שאין מלאכי השרת יודעים, ואדרבה, תיקנו לאומרו בקול רם.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1293
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 211 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי נבשר » 23 אוקטובר 2018, 19:36

פעם ראיתי שאלה של ר' משה שפירא זצ"ל ע"ז שא"כ נאמר שוב שאנחנו מודים ע"ז שאנו מודים, ואין לדבר סוף, ואינני זוכר תי'.


הטרוד לדעת
הודעות: 11
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 23:57
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שני דברים שאני מתקשה בהם

שליחה על ידי הטרוד לדעת » 24 אוקטובר 2018, 14:31

בעניין בשכמל"ו, ראיתי פעם בספר 'תשובות והנהגות' להגר"מ שטרנבוך שליט"א, דזה מהווה השלמה לאמירת 'שמע ישראל', שאומרים ומחלקים הנהגותיו כעת ולעתיד לבא, שלעתיד תתגלה מלכותו כל כולם. אבל משלימים שכל זה בהנהגותיו, אבל בעצמו אין שום חילוק ושינוי, וברוך שמו לעולם ועד.
[שם מוסיף שהבנת הדבר מעכבת בקרי"ש כפסוק ראשון, והוא חידוש!].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • כשם שאני רוקד כנגדך, כמה שיעור הריקוד כדי שלא יהיה מקלל עצמו בטעות ח"ו?
    על ידי אח שלך » 03 נובמבר 2019, 01:51 » ב סידור התפילה
    13 תגובות
    187 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי תיובתא
    06 נובמבר 2019, 20:00
  • קיים בלבו הוי קיום - דברים שבלב אינם דברים
    על ידי אוריאל » 07 פברואר 2019, 11:52 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    151 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    07 פברואר 2019, 11:52
  • לברך בהמ"ז אחר 72 דקות
    על ידי זוזו » 13 ינואר 2019, 09:15 » ב בית המדרש
    8 תגובות
    353 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מעתיק
    09 ספטמבר 2019, 14:36

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים