בל תשחית בביזת ארץ עוג

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בל תשחית בביזת ארץ עוג

שליחה על ידי אלימלך » 25 יולי 2017, 21:12

ברש"י [דברים פ"ב לד'] כותב,

"בביזת סיחון נאמר בזזנו לנו לשון ביזה, שהיתה חביבה עליהם ובוזזים איש לו, וכשבאו לביזת עוג כבר היו שבעים ומלאים והיתה בזויה בעיניהם ומקרעין ומשליכין בהמה ובגדים ולא נטלו כי אם כסף וזהב. לכך נאמר (דברים ג, ז) בזונו לנו, לשון בזיון. כך נדרש בספרי בפרשת (במדבר כה, א) וישב ישראל בשטים"

וקשה מה עם איסור בל תשחית? [ואולי משום שעדיין לא נצטוו על איסור זה וצ"ע]


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בל תשחית בביזת ארץ עוג

שליחה על ידי יעבץ » 26 יולי 2017, 01:33

הערה יפה.
אולי מכיון שזוהי ביזה, אין חיוב על האדם לטרוח ולהציל כל מה שאפשר להציל, אלא לוקח מה שמעוניין ומניח השאר. הרי מקור האיסור הוא בהשחתת אילן מאכל. האם נאמר שמחויבים גם להשקות את כל האילנות שלא יתייבשו?! שאלה. יתכן ואולי אף מסתבר שאין חיוב כזה אלא רק השחתה ממש ומה שבידי האדם.
ולפי זה כאן פשוט היה להם מספיק ולא היו מעונינים בכל הביזה ולכן לקחו מה שרצו והשאר שיאבד ואין בכך כלום. אמנם מה שכתוב מקרעין נראה שאין הכוונה שקרעו בכוונה כדי להשחית אלא דרך ביזה, כלומר קרעו את הבגד כדי להוריד ממנו את הכסף וכד', וכיון שבכל מקרה הבגד הולך לאיבוד אין לחוס עליו.
אני מדגיש שכתבתי רק לאור מה ששאלת ולא מתוך ידיעה ואדרבה אולי ימצא מישהו מקור לנידון זה ואם שגיתי הדרנא בי.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1233
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בל תשחית בביזת ארץ עוג

שליחה על ידי אוריאל » 26 יולי 2017, 20:19

זכורני שראיתי פעם לאחד מן האחרונים שהביא מזה ראיה שאין איסור בל תשחית כ"א בדבר שהוא שייך למישהו או לאדם המשחית עצמו, אבל אין איסור בל תשחית בהפקר.


אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בל תשחית בביזת ארץ עוג

שליחה על ידי אלכס » 28 יולי 2017, 00:20

אפשר לומר בפשטות
שאין הכוונה שקרעו אלא בסערת הקרב הושמדו דברים אלו
ורק לא נתנו אל ליבם לנסות ולהצילם כי לא היה להם צורך בהם


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1233
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בל תשחית בביזת ארץ עוג

שליחה על ידי אוריאל » 28 יולי 2017, 00:40

א. מה שכתבתי די"א דמכאן מוכח דאין איסור בל תשחית בהפקר, כרגע לא מצאתי מי כתב להוכיח כן, אך בנוב"י תנינא יו"ד סי' י' כתב כן דאפשר דבהפקר ליכא איסורא.
ב. יש להעיר שהרי שיטת כמה אחרונים דאיסור בל תשחית מן התורה אינו אלא בעצים כדכתיב "לא תשחית את עצה", כמו"ש המשנה למלך פ"ו מהל' מלכים, ולפ"ז קושיא מעיקרא ליתא. אמנם דעת רוב הראשונים דבכל דבר איסורו מן התורה.
ג. יש להעיר שמש"כ רש"י "מקרעין ומשליכין בהמה ובגדים" כנראה כוונתו שהיו מקרעין את הבגדים ומשליכין את הבהמות. דמה שייך שיקרעו את הבהמות, לאיזה טעם [וגם יש איסור צעב"ח]. ואולי זהו פשוט, ולא באתי אלא לעורר.


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בל תשחית בביזת ארץ עוג

שליחה על ידי אלימלך » 30 יולי 2017, 15:48

והנה עוד תשובות:
א. בעמק הנצי"ב [ספרי בלק פ"א] פירש שאכן חטאו [וכן משמעות לשון הספרי].
ב. יש שצידדו, שההשחתה גרמה למורך בלב האמות ולכן אין בזה בל תשחית.
ג. בעץ השדה [שטסמן] כתב שאפשר שהיות וכולם היו עשירים ולא היה להם צורך בשלל, זה לא נחשב להשחתה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים