מה קודם משיח או בנית ירושלים


פותח הנושא
יהודי פשוט מאוד
הודעות: 52
הצטרף: 26 דצמבר 2016, 12:19
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה קודם משיח או בנית ירושלים

שליחה על ידי יהודי פשוט מאוד » 01 אוגוסט 2017, 23:10

נתעוררתי היום בתפילה,
לכאו' משיח צדקינו יבוא ויבשרינו על הגאולה קודם לבנית ירושלים
וא"כ מדוע אנו מתפללים בתפילת שמ"ע, קודם ולירושלים עירך, ואח"כ את צמח דוד וכו'
לכאו' היה צריך להקדים ברכת 'את צמח' קודם לברכת 'ולירושלים עירך'


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה קודם משיח או בנית ירושלים

שליחה על ידי יאיר » 02 אוגוסט 2017, 01:55

לא נדע איך יהיה עד שיהיה (הרמב"ם)

וכן בספר 'אוצרות אחרית הימים' מביא מס' דעות ומחלוקות כמעט על כל דבר ודבר


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה קודם משיח או בנית ירושלים

שליחה על ידי אלימלך » 03 אוגוסט 2017, 15:48

הגמרא במגילה דף יז: אכן אומרת שהסיבה ש'את צמח' אחרי 'ולירושלים עירך' כי קודם נבנית ירושלים ורק אח"כ בא דוד.

סמל אישי של משתמש

רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה קודם משיח או בנית ירושלים

שליחה על ידי רחמים » 03 אוגוסט 2017, 18:32

יהודי פשוט מאוד כתב:נתעוררתי היום בתפילה,
לכאו' משיח צדקינו יבוא ויבשרינו על הגאולה קודם לבנית ירושלים
וא"כ מדוע אנו מתפללים בתפילת שמ"ע, קודם ולירושלים עירך, ואח"כ את צמח דוד וכו'
לכאו' היה צריך להקדים ברכת 'את צמח' קודם לברכת 'ולירושלים עירך'
השאלה מה הכוונה בנין ירושלים?
האם הכוונה ליישוב ירושלים, כלומר ושבו בנים לגבולם, או הכוונה לבינין בית המקדש.
דווקא מהגמרא במגילה שהוזכרה לעיל משמע שהכוונה לישוב ירושלים ולא לבנין בית המקדש.


פותח הנושא
יהודי פשוט מאוד
הודעות: 52
הצטרף: 26 דצמבר 2016, 12:19
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה קודם משיח או בנית ירושלים

שליחה על ידי יהודי פשוט מאוד » 03 אוגוסט 2017, 18:40

רחמים כתב:
יהודי פשוט מאוד כתב:נתעוררתי היום בתפילה,
לכאו' משיח צדקינו יבוא ויבשרינו על הגאולה קודם לבנית ירושלים
וא"כ מדוע אנו מתפללים בתפילת שמ"ע, קודם ולירושלים עירך, ואח"כ את צמח דוד וכו'
לכאו' היה צריך להקדים ברכת 'את צמח' קודם לברכת 'ולירושלים עירך'
השאלה מה הכוונה בנין ירושלים?
האם הכוונה ליישוב ירושלים, כלומר ושבו בנים לגבולם, או הכוונה לבינין בית המקדש.
דווקא מהגמרא במגילה שהוזכרה לעיל משמע שהכוונה לישוב ירושלים ולא לבנין בית המקדש.
הלשון שאנחנו אומרים "ותשכון בתוכה" אינו נותן עוד אפשרות מלבד התגלות השכינה והיא בין השאר ע"י בנין ירושלים השלימה היינו בית המקדש וכו'

סמל אישי של משתמש

רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה קודם משיח או בנית ירושלים

שליחה על ידי רחמים » 03 אוגוסט 2017, 18:44

יהודי פשוט מאוד כתב:הלשון שאנחנו אומרים "ותשכון בתוכה" אינו נותן עוד אפשרות מלבד התגלות השכינה והיא בין השאר ע"י בנין ירושלים השלימה היינו בית המקדש וכו'
אולי אתה צודק, אבל אם זאת הכוונה מדוע לא השתמשו בנוסח מפורש יותר כמו 'בנה ביתך כבתחילה, כונן בית מקדשך על מכונו, הראנו בבינינו ושמחנו בתיקונו' שאומרים במוסף. תשכון בתוכה יכול להיות גם בתי כנסת ובתי מדרש.

סמל אישי של משתמש

שלום על ישראל
הודעות: 23
הצטרף: 04 יולי 2017, 02:06
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה קודם משיח או בנית ירושלים

שליחה על ידי שלום על ישראל » 05 אוגוסט 2017, 22:39

לענ"ד לא קשיא כלל.
הנחת השואל הינה שברכת את צמח מתיחסת למשיח.
וממש לא כן היא.
הברכה את צמח מבוססת על הפסוק בתהילים "שם אצמיח קרן לדוד ערכתי נר למשיחי". (קל"ב). ובמצודת ציון פירש שהמושג קרן כאן מושאל למלכות, כמו שבעלי הקרניים במלחמה מנצחים כך צמיחות קרן הכוונה שמלכות דוד תתעלה ותנצח.
הברכה את צמח דוד כוונתה לבקש על החזרת מלכות בית דוד לכרם בית ישראל, ונקרא צמח שאפילו אם יתיבש לגמרי יצמיחו השי"ת. ולכן פשוט שקודם צריך בנין ירושלים ורק אח"כ יהיה ניתן להכניס לתוכה את מלכות בית דוד. אגב, זה מוזכר בברכה שקודם לכן "תשכון בתוך ירושלים...וכסר דוד עבדך מהרה בתוכה תכין". כמדומה לי כך בכל הנוסחים, חוץ מנוסח תימן יע"א שעל זה מהרי"ץ [גאון רבני תימן ומפוסקיה האחרונים הגדולים ביותר] מעיר דל"ג לה כיון שזו ברכה בפני עצמה לאחר מכן, וכמו שביארנו שברכת את צמח היא על מלכות דוד.
ולכן על אף שגם במזמור הנ"ל מוזכר ערכתי נר "למשיחי" לא שהכוונה למשיח הגואל אלא לדוד המלך המשוח בשמן המשחה.
ועפי"ז מיושב היטב. אשמח לתגובות הלומדים כאן בענין.


פותח הנושא
יהודי פשוט מאוד
הודעות: 52
הצטרף: 26 דצמבר 2016, 12:19
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה קודם משיח או בנית ירושלים

שליחה על ידי יהודי פשוט מאוד » 06 אוגוסט 2017, 01:08

שלום על ישראל כתב:לענ"ד לא קשיא כלל.
הנחת השואל הינה שברכת את צמח מתיחסת למשיח.
וממש לא כן היא.
הברכה את צמח מבוססת על הפסוק בתהילים "שם אצמיח קרן לדוד ערכתי נר למשיחי". (קל"ב). ובמצודת ציון פירש שהמושג קרן כאן מושאל למלכות, כמו שבעלי הקרניים במלחמה מנצחים כך צמיחות קרן הכוונה שמלכות דוד תתעלה ותנצח.
הברכה את צמח דוד כוונתה לבקש על החזרת מלכות בית דוד לכרם בית ישראל, ונקרא צמח שאפילו אם יתיבש לגמרי יצמיחו השי"ת. ולכן פשוט שקודם צריך בנין ירושלים ורק אח"כ יהיה ניתן להכניס לתוכה את מלכות בית דוד. אגב, זה מוזכר בברכה שקודם לכן "תשכון בתוך ירושלים...וכסר דוד עבדך מהרה בתוכה תכין". כמדומה לי כך בכל הנוסחים, חוץ מנוסח תימן יע"א שעל זה מהרי"ץ [גאון רבני תימן ומפוסקיה האחרונים הגדולים ביותר] מעיר דל"ג לה כיון שזו ברכה בפני עצמה לאחר מכן, וכמו שביארנו שברכת את צמח היא על מלכות דוד.
ולכן על אף שגם במזמור הנ"ל מוזכר ערכתי נר "למשיחי" לא שהכוונה למשיח הגואל אלא לדוד המלך המשוח בשמן המשחה.
ועפי"ז מיושב היטב. אשמח לתגובות הלומדים כאן בענין.
יפה מאוד ניתחת את הסוגיא
אכן בשבת קודש עינתי שוב בסוגיא במגילה שהוזכר קודם ובדברי המהרש"א שם
ויוצא מכל הנ"ל שבנין ירושלים איננה בית המקדש, שכפי המוזכר במהרש"א רק אחר שימליכו מלך אז יעשו בית הבחירה
ולכן הבקשות הם ג"כ בסדר הזה, בנית ירושלים> להמליך מלך> לבנות את בית הבחירה> עבודה וקרבנות וכו'

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה קודם משיח או בנית ירושלים

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 14 מאי 2018, 02:20

יש בידי קצת מקורות בנושא.
אך בראשית דברי חשוב לי להדגיש את חומרת העניין. כי יש בימינו בציבור הד"ל המצטטים רק את השיטות שקודם יבנה בית המקדש. כדי להצדיק את כל פעולותיהם בנושא הר הבית ובית המקדש למרות שבן דוד עוד לא בא. ועושים תעמולה לבנותו בידים בימינו ללא הוראת אף חכם משיח או נביא. ונזר לראשם מכון המקדש בעיר העתיקה אשר מפרסם בזה רבות.
וראוי להוקיעם. ולו רק מחמת סילוף דברי רבותינו. מלבד שאר סיבות פשוטות.

וכעת למקורות:
רמב"ם פי"א ממלכים ה"א: המלך המשיח עתיד לעמוד... ובונה המקדש וכו'
רמב"ם פ"ב ממעשה הקרבנות הי"ד: עם חנוכת המזבח בימי המלך המשיח כשיבנה בית שלישי.
מדרש רבה ויקרא פ"ט אות ו' ובשה"ש סוף פ"ד: מלך המשיח שהוא נתון בצפון יבנה בית המקדש שנתון בדרום.
יפה תואר על המדרש שם: מסדר המדרש נראה כי...ואחרי זה יבוא צשיח צדקנו לבנות ביהמ"ק.

ויש עוד רבים.

כמובם שיש חולקים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים