שאלה מעניינת על פרשת כי תבוא

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1233
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שאלה מעניינת על פרשת כי תבוא

שליחה על ידי אוריאל » 07 ספטמבר 2017, 16:13

ידוע שאין והיה אלא לשון שמחה(ב"ר פרשה מב).
וצ"ב בשתי מקומות בפרשה, שלכאורה מדובר במקומות עצובים, וכתוב "והיה".

א. פרק כח פסוק טו. "והיה אם לא תשמע בקול יהוה אלהיך לשמר לעשות את כל מצותיו וחקתיו אשר אנכי מצוך היום ובאו עליך כל הקללות האלה והשיגוך: {טז} ארור אתה בעיר וארור אתה בשדה".

ב. שם פסוק סג. "והיה כאשר שש יהוה עליכם להיטיב אתכם ולהרבות אתכם כן ישיש יהוה עליכם להאביד אתכם ולהשמיד אתכם ונסחתם מעל האדמה אשר אתה בא שמה לרשתה".

מה הפשט?

מעניין שהאור החיים הקדוש מסביר בתחילת הפרשה למה "והיה כי תבואו" זה לשון שמחה, אך אינו מפרש את ה"והיה" האחרים שבפרשה.


ענבשהל
הודעות: 71
הצטרף: 06 אפריל 2017, 17:05
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת על פרשת כי תבוא

שליחה על ידי ענבשהל » 07 ספטמבר 2017, 17:07

מצאתי תשובה לשאלה השנייה אך לא לראשונה.

בב"ר שם כתוב כי: "מתיבין ליה והכתיב (ירמיה לח): והיה כאשר נלכדה ירושלים. אמר להם: עוד היא שמחה, שבו ביום נטלו ישראל אופכי על עונותיהם. דאמר רבי שמואל בר נחמן: אופכי גדולה נטלו ישראל על עונותיהם, ביום שחרב בית המקדש, שנאמר: תם עונך בת ציון וגו':" ואם-כן הפסוק השני שכבודו הביא מדבר על חורבן ביהמק"ש והגלות ואם-כן מתאר בדיוק את המצב של "תם עוונך בת ציון" המופיע במדרש.

אך, פירוש זה איננו מתאים לפס' הראשון שהרי בפסוקים אלו התורה מתארת לנו עונשים הבאים זה אחר זה ואינם בגדר "תם עוונך", מכיוון שאין מדובר על חורבן ביהמק"ש. וכן, לא ניתן לפרש כי הכוונה של המדרש היא להגיד שכל עונש המגיע לישראל מכפר על עוונתיו במקצת, וזהו דבר שמחה, כי אזי עקרנו דברי חז"ל ח"ו.

כדי לא להשיב את השאלה הראשונה ריקם אתן שני פירושים שכל אחד איננו מספיק לענ"ד ובע"ה אחפש תשובה שלמה יותר.
האחד - הפרשה התחילה בפס' "והיה אם שמוע תשמע" וכו', שזהו דבר שמחה. ומכיוון שהתחילה התורה בלשון זו סיימה אף בלשון זו.
השני - מצורף דברי המהר"ל בדרך החיים על משמעות המילים "והיה" ו"ויהי". ומבאר שם שכל עניין השמחה במילה "והיה" היא משום ההוראה על "הויה נחה", שהיא הויה שאיננה חולפת ואיננה רק עתידה להיות, וייתכן לומר שכל פרשת הברכות והקללות נכתבה לשם פרק ל' שבפרשת ניצבים והיא חזרת ישראל לארצו, ושיבת ישראל לארצו היא היא השמחה הגלומה במילה והיה בפס' ט"ו.

דרך החיים:
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 93_196.pdf


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת על פרשת כי תבוא

שליחה על ידי אלימלך » 10 ספטמבר 2017, 15:48

מה שהקשה מפסוק "והיה כאשר שש" וגו' י"ל [בדוחק]
א. יתכן ש"והיה" דבוק עם "כאשר שש".
ב. אולי ישנה שמחה לעמ"י שגם כאשר הוא חוטא, ה' לא שש להעניש אלא רק משיש אחרים.
ג. אפשר ש"והיה" קאי על הגויים שהם ששים ושמחים, וכעי"ז מצאנו במדרש על הפסוק "ויהי בשלח פרעה את העם" שלשון הצער קאי על פרעה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים