תודה של הגרי"ש אלישיב

כותר

משתמש ותיק
דבר חזק. הרב רוזנבלום מספר שהגיע רופא לטפל ברב אלישיב זצ"ל
מרן הגרי"ש ביקש אז, שילמדו אותו להגיד תודה באנגלית, שאלו אותו למה ? הלא אפשר שהרב ימסור לו תודה ע"י מתורגמן ?
אז הוא אמר:
שתודה אדם אומר בעצמו ולא ע"י שליח.
ומאיפה הוא למד את זה?
מ"תפילת מודים", שכל חזרת הש"ץ אתה שומע מהחזן, חוץ ממודים שפה כולם אומרים,
כי הודאה צריך לומר בעצמו ולא ע"י שלח,
ע"כ. ודפח"ח.
 

סופר

משתמש ותיק
וכבר מובא הדברים באבודרהם (שמונה עשרה) וזה לשונו: וכשיגיע ש"ץ למודים וכורע כל העם שוחין ואומרין הודאה קטנה המתחלת כמו כן במודים, שאין דרך העבד להודות לרבו ולומר לו אדוני אתה על ידי שליח אלא כל אדם צריך לקבל בפיו עול מלכות שמים, ואם יקבל על ידי שליח אינה קבלה גמורה שיוכל להכחיש ולומר לא שלחתיו. אבל בשאר התפלה שהיא בקשה, יכול לתבוע צרכיו על ידי שליח, שכל אדם חפץ בטובתו ולא יכחיש ויאמר לא שלחתיו,
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
ניתן להוסיף בדרך חידוד, ע"פ האמור בפרשת ביכורים ריש פרשת כי תבוא, 'ובאת אל הכהן כו' ואמרת אליו הגדתי היום כו' ', ובפירש"י ואמרת אליו שאינך כפוי טובה, וכפי המבואר בהמשך הפסוקים שענין האמריה היא הודאה להשי"ת, ובהמשך נאמר 'וענית ואמרת כו' ', ופירש"י והרא"ש ובדעת זקנים דמלשון זה נלמד שצריך לאומרו בקול רם, מבואר שהודאה צריכה להיאמר בקול רם.
וידועה שיטת הבית הלוי בביאורו לכך שכל הכהנים מברכים ברכת כהנים יחד ואין אחד מוציא את כולם כיון שצריכים לאומרו בקול רם, והגם שאפשר להוציא את השני אבל זה לא נחשב שהשני אמר את זה ב'קול רם', א"כ ה"ה בהודאה שצריכה להיאמר בקול רם שא"א לצאת בה ע"י שמיעה, וכל אחד צריך להודות בעצמו (ואולי אפ"ל עוד דהוי מצוה שבגופו דלא מהני' בזה שליחות, כידוע).
 
חלק עליון תַחתִית