עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

אוריאל

משתמש ותיק
באשכול זה ירוכזו עובדות והנהגות מרן זצ"ל, אשר התבקש לישיבה של מעלה ביום מר ונמהר זה.
כאן ידונו במשנתו התורנית, בחידושיו ההלכתיים, ובארחות חייו המופלאות.
והקב"ה ירפא לשברנו, וישלח לנו מהרה את משיח צדקנו שיאמר די לצרותנו, כי כבר ארכה לנו די הישועה.
 

אוריאל

משתמש ותיק
פותח הנושא
אביא כמה הוראות הלכתיות שלו בעניני דיומא:

שמש לכל אחד

שאלו: שני בני אדם המדליקים נרות חנוכה סמוך אחד אצל חבירו, האם צריך שמש לכל אחד או יכולים להשתמש בנר אחד לשניהם.
תשובה: כל א' ידליק לעצמו, היות וקדירה דבי שותפי לא חמימא ולא קרירא, וחיישינן שכל אחד יסמוך על חבירו ובסוף שניהם לא ידליקו.

מקור: פרי חיים.
 

אוריאל

משתמש ותיק
פותח הנושא
בענין הדלקת נרות חנוכה בשמן הראוי למאכל [שכן היא דעת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שראוי לכתחילה] (פרי חיים).


"שמן זית למאור ראוי לכתחילה להדלקת נר חנוכה, ואף אם אינו ראוי למקדש, מסתבר שלא הצריכו לנר חנוכה דומיא דמקדש רק בדבר הניכר, ודבר זה אם השמן זית ראוי למאכל או לא אינו ניכר לרואה על השמן עצמו [רק מידיעה חיצונית], והוי שפיר בכלל דומיא דמקדש. ולא הזכיר אחד מהפוסקים שיהא צריך דוקא ראוי למאכל".
 

בני ברקי

משתמש רגיל
כשמכון עוז והדר עשו ארוע שלם במתחם אווניו בלוד, לפני כ-12-14 שנים, כשגמרו להדפיס ולההדיר את כל הש"ס מחדש, הייתי בניחום אבלים בבני ברק, באותם ימים, כשהראש ישיבה הגיע לנחם את האבלים.
והיות וזה היה ארוע בסדר גודל שכולם דברו עליו, אחד מן היושבים שאל את מרן הראש ישיבה מהו דעתו על הפרוייקט של עוז והדר? מה הוא אומר על זה?
בשכלו הישר והדעת תורה הנקיה ונדירה שהיתה לו, ענה כך בצחות לשונו:
כל גדולי ישראל מהדורות הקודמים גדלו וצמחו גם עם הש"ס הישן, עם האותיות השבורות ועם הטעותים שהיו בש"סין.
אם עכשיו יגדלו גדולי תורה יותר מהם מחמת הש"ס החדש, אינני יודע...
וא"כ מהו המעלה הגדולה של עוז והדר? היות ששמעתי שהם פתחו כוללים שאברכים יגיהו ויתקנו, ובזכות זאת היה פרנסה להרבה משפחות אברכים, זהו מעלה גדולה שראויה להם ברכת יישר כח...
נאים הדברים למי שאמרם!!!
 

דרך סלולה

משתמש ותיק
בעברו הרחוק של מרן, הוא נשא משרה כל שהיא בישיבה בכפר סבא.
משכורתו לא היתה משולמת באופן ישיר מהנהלת הישיבה, אלא דרך אחד מהעובדים שם.
ויהי היום, וההוא החליט משום מה "לעכב" אצלו את המשכורת... ככה עשה תקופה דיי ארוכה, שנה לערך.
הגיע ר"ה ויוה"כ, וההוא החליט לעשות תשובה, ובא למרן וסיפר לו דברים כהוייתם וביקש את מחילתו. ומה מרן הגיב?
כדלהלן; ראשית, אני לא כועס עליך. לא היה כלום... ולגבי הכסף, אל תחזיר! אני לא צריך. ולמה? ממשיך מרן ומסביר - תמיד חשבתי שאני חייב את הכסף הזה בשביל פרנסתי.. ולכן לקחתי אותו מידי חודש בחדשו.. אבל עכשיו הקב"ה הראה לי שאני לא צריך את הכסף, ואני מסתדר מצויין, אז אל תחזיר לי אותו.
ומאותו זמן ואילך, מרן לא לקח משכורת מהישיבה..!!

אם לזה לא קוראים "הזוי", אז מה הפירוש המילולי של המילה הזו?
פשוט מלאך אלוקים.
 

מנהל ב'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן

יוסף יצחק

משתמש ותיק
שמעתי מקרוב משפחה ואולי מופיע כבר בספרים: אחד שאל למשב"ק ר' יצחק לוינשטיין ז"ל למה "נתפסו" לענין בכיית רחל והקב"ה אמר לה מנעי קולך מבכי, ומה עם בכיית לאה, והרי לאה בכתה ככתוב "ועיני לאה רכות" והטעם שבכתה - שבכתה על שבטי קה שהרי אם תנשא לעשיו מה יצא ממנה, וכי כלום הוא בכיית לאה עלינו, ענה ר' יצחק "א גוט שאלה, נכנס לרב'ה ונשאל", ר' יצחק הציג את השאלה לפני הגראי"ל זצוק"ל, והגראי"ל ענה על אתר: בשלמא הבכי של רחל היה על הגלות וגם השכינה כביכול בגלות, על כן אומר הקב"ה מנעי קולך מבכי, וגם אנו מתפללים שיבא סוף לגלות המרה, אבל לאה הרי בכתה על בני ישראל, על הצאצאים, ועל זה הקב"ה לא אומר מנעי קולך מבכי, אלא אדרבה תמשיכי לבכות שהצאצאים שלך יהיו קדושים וטהורים כמו שרצית.

בקובץ שצרפתי מופיעה ראיה של הגראי"ל זצוק"ל מתוס' קידו' עג. ומה שהביא שם כראיה בעיני זה כקושיא על דברי התוס' מה הוכיחו מאבוה דשמואל לכל אדם, ואף שאפשר לתרץ כמש"כ הגראי"ל אך יש לעיין דשמא השימוש בכוחות הקדושה כעין זה הקרוי בלשונינו "קבלה מעשית" אכן שייך לכל אדם, אלא שאסור למי שלא בדרגה הראויה להשתמש בזה, אך במציאות אומרים תוס' דיכול אדם להשתמש בזה שלא ברשות, וממילא אזדא ראיית הגראי"ל, דמשם ליכא ראיה שרוח הקודש שייך להשיגו אף אדם פשוט, אלא רק ראיה שאדם פשוט יכול לעשות שימוש בשמות הקודש.
והגראי"ל למד כנראה דעד כמה שאדם פשוט יכול להשתמש בשם ע"כ שיש בו דרגה נוספת שאינה קשורה למידתו בעבודת ה' וזהו רוח הקודש, וכעין שמצינו נבואה בזה"ז בשוטים.
והנה אנו מתפללים "ורוח קדשך על תקח ממנו" והגרח"ק שליט"א אמר לכוון בזה על הגראי"ל זצ"ל, נראה מדבריו ביאור אחר בפסוק שם למוזכר שם "רוח קדשך".
 

קבצים מצורפים

  • נר לשולחן שבת.pdf
    574.1 KB · צפיות: 12

ר' יונה

משתמש ותיק
האגדה מספרת על האדמו"ר מסלונים שליט"א שכשהתחיל סוגית הגיוס והמסתעף להתיצבות פנה אל מרן רה"י זצקו"ל וסיפר לו שמעולם לא נכשל במראות אסורות ורק כשהתייצב בזמנו בתור בחור בלשכת הגיוס נכשל ל"ע וזה מפריע לו עד היום.
מרן רה"י זצקו"ל שאלו האם סיפר זאת לאביו בעל הנתיבות שלום.
"כן, ודאי" ענה לו האדמור.
"נו", החזיר לו מרן רה"י זצקו"ל "האם אבא אמר להפסיק להתייצב?"
 

ר' יונה

משתמש ותיק
בכאיל תערוג הובא שבאחד מנסיעותיו לחו"ל פנה אליו אחד ממקורביו וביקש להצטרף לנסיעה, לשאלת מרן רה"י זצקו"ל השיב שרוצה להתחזק בתורה ויר"ש ולכן רוצה לנסוע, דחה אותו מרן רה"י זצקו"ל שבארץ מתחזקים יותר.
בהמשך פנה אליו מקורב אחר וביקש להצטרף לשאלת מרן רה"י זצקו"ל נימק שרוצה לנסוע לחו"ל וזה הזדמנו, אמר לו מרן רה"י זצקו"ל "הנה, אתה דברת אמת, אתה יכול להצטרף".
 

ר' יונה

משתמש ותיק
שוב שמעתי באחד שפנה למרן רה"י זצקו"ל ושאלו על ניתוח שחמותו צריכה לעבור, ויש בזה סיכון,ומסתפקים האם לעשות הניתוח, מרן רה"י זצקו"ל המהם קלות וענה לא ברור, הנ"ל שאל שוב, ומרן רה"י זצקו"ל חזר על תגובתו הקודמת.
"אני צריך לחזור עם תשובה לשויגער", לא הרפה השואל "מה אני עונה לה?"
"אה, היא שלחה אותך?" הגיב מרן רה"י זצקו"ל "מה השאלה שוב?"
דהיינו מרן רה"י זצקו"ל חשש שההוא בא מדעתו ורק רוצה לצעוק שהרב שטיינמן אמר כך ואסור אחרת, ולכן לא רצה לענות לו, ורק כשהוברר הדבר שאכן נשלח ואין כאן קינטור ענה.
איזהו חכם...
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
chaim3026 אמר:
בעברו הרחוק של מרן, הוא נשא משרה כל שהיא בישיבה בכפר סבא.
משכורתו לא היתה משולמת באופן ישיר מהנהלת הישיבה, אלא דרך אחד מהעובדים שם.
ויהי היום, וההוא החליט משום מה "לעכב" אצלו את המשכורת... ככה עשה תקופה דיי ארוכה, שנה לערך.
הגיע ר"ה ויוה"כ, וההוא החליט לעשות תשובה, ובא למרן וסיפר לו דברים כהוייתם וביקש את מחילתו. ומה מרן הגיב?
כדלהלן; ראשית, אני לא כועס עליך. לא היה כלום... ולגבי הכסף, אל תחזיר! אני לא צריך. ולמה? ממשיך מרן ומסביר - תמיד חשבתי שאני חייב את הכסף הזה בשביל פרנסתי.. ולכן לקחתי אותו מידי חודש בחדשו.. אבל עכשיו הקב"ה הראה לי שאני לא צריך את הכסף, ואני מסתדר מצויין, אז אל תחזיר לי אותו.
ומאותו זמן ואילך, מרן לא לקח משכורת מהישיבה..!!

אם לזה לא קוראים "הזוי", אז מה הפירוש המילולי של המילה הזו?
פשוט מלאך אלוקים.
אחד הדברים שהיו מאוד שנואים על מרן, היה שמשנים סיפורים ומוסיפים להם פלפל ומלח וכו', גם אם אין בזה שום נפק"מ.
ובכן, בסיפור זה, למרות שהבסיס נכון, אבל שום דבר ממנו לא מדוייק בפרטים.
א. המשכורת היתה משולמת ישיר מהנהלת הישיבה, קרי הרב הצדיק אברהם ריין ז"ל, מצא"י.
ב. אף אחד לא החליט "לעכב" אצלו את המשכורת, אלא פשוט הקופה היתה ריקה, וכסף אין.
ג. לא שנה, אלא 5 חדשים.
ד. לא הגיע ר"ה ויו"כ, אלא כשהגיע סו"ס הכסף לקופה, בא לשלם משכורת של כמה חדשים שחייב.
ה. מרן אמר שעל החדשים שעברו, כיון שכבר הסתדר בלי כסף, הוא כבר לא לוקח את הכסף.
ו. מאז ואילך מרן לקח משכורת מהישיבה.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
chaim3026 אמר:
בעברו הרחוק של מרן, הוא נשא משרה כל שהיא בישיבה בכפר סבא.
משכורתו לא היתה משולמת באופן ישיר מהנהלת הישיבה, אלא דרך אחד מהעובדים שם.
ויהי היום, וההוא החליט משום מה "לעכב" אצלו את המשכורת... ככה עשה תקופה דיי ארוכה, שנה לערך.
הגיע ר"ה ויוה"כ, וההוא החליט לעשות תשובה, ובא למרן וסיפר לו דברים כהוייתם וביקש את מחילתו. ומה מרן הגיב?
כדלהלן; ראשית, אני לא כועס עליך. לא היה כלום... ולגבי הכסף, אל תחזיר! אני לא צריך. ולמה? ממשיך מרן ומסביר - תמיד חשבתי שאני חייב את הכסף הזה בשביל פרנסתי.. ולכן לקחתי אותו מידי חודש בחדשו.. אבל עכשיו הקב"ה הראה לי שאני לא צריך את הכסף, ואני מסתדר מצויין, אז אל תחזיר לי אותו.
ומאותו זמן ואילך, מרן לא לקח משכורת מהישיבה..!!

אם לזה לא קוראים "הזוי", אז מה הפירוש המילולי של המילה הזו?
פשוט מלאך אלוקים.
אחד הדברים שהיו מאוד שנואים על מרן, היה שמשנים סיפורים ומוסיפים להם פלפל ומלח וכו', גם אם אין בזה שום נפק"מ.
ובכן, בסיפור זה, למרות שהבסיס נכון, אבל שום דבר ממנו לא מדוייק בפרטים.
א. המשכורת היתה משולמת ישיר מהנהלת הישיבה, קרי הרב הצדיק אברהם ריין ז"ל, מצא"י.
ב. אף אחד לא החליט "לעכב" אצלו את המשכורת, אלא פשוט הקופה היתה ריקה, וכסף אין.
ג. לא שנה, אלא 5 חדשים.
ד. לא הגיע ר"ה ויו"כ, אלא כשהגיע סו"ס הכסף לקופה, בא לשלם משכורת של כמה חדשים שחייב.
ה. מרן אמר שעל החדשים שעברו, כיון שכבר הסתדר בלי כסף, הוא כבר לא לוקח את הכסף.
ו. מאז ואילך מרן לקח משכורת מהישיבה.

מזכיר את הסיפור על שניים שנסעו ברכבת בפולין, פנה אחד ובירר אם הוא מורשא. "כן, ודאי!" ענה השני.
"אז תגיד לי" המשיך הראשון "זה נכון שהחזן בורשא בראש השנה מתפלל לפני עשרת אלפים יהודים ומקבל משכורת אלף רובל?"
"הכל נכון, חוץ משלשה פרטים" ענה השני "א- לא מדובר בחזן אלא בקצב, ב-לא עשרת אלפים אלא עשרים, ג- לא אלף רובל אלא ג' רובלים, חוץ מזה הכל נכון".
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
מה שכן יותר נכון, כשמונה מרן ע"י הרב מפוניבז' לשמש כראש הכולל, והרב זצ"ל רצה לתת לו משכורת נוספת גם כראש כולל וגם כראש הישיבה לצעירים, לא הסכים לכך מרן בשום אופן.
משכורת היא כדי לחיות, ויש לו די ממשכורת אחת, אין זה משנה בכמה מקומות הוא עובד.
ואכן כל ימיו לא לקח מרן שום כסף אחר, מלבד משכורת אחת מישיבה קטנה פוניבז.

אבל גם הסיפור הראשון, שהתפרסם כבר לפני שנים רבות, על כך שלא הסכים לקחת משכורת רטרואקטיבית על חודשים שלא שולמו, כיון שכבר חי באותם חדשים, מחצילים בלבד, ממחישים את עצמת גדלותו העצומה כבר באותם שנים.
 

יהודי

משתמש ותיק
אני ממליץ שמי שכותב סיפורים יכתוב מהיכן מקורו, יען א"א לספר הלאה ללא מקור ועוד טעמים ברורים.
אגב, בקובץ השני שהביא הרב המנהל ב' שליט"א הביא שם בסופו שאמר למישהו שהתכלת אינו נכון, ומישהו שם בפורום [שכנראה לובש תכלת] כתב שכנראה לא סיפרו לו על התכלת האמיתית שמצאו. מרתק כמה אנשים יכתבו ויחשבו שטויות בשביל להצדיק הנהגת עצמם [אינני מתייחס כלל לעצם הנידון כמובן].
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
א. סיפר שאצל הגראי"ל זצ"ל היה בכל ער"ח חלוקת משכורות לאברכים הנזקקים לכך, בין אותם האברכים היה אברך שאם השנים החל לדבר סרה נגד הגראי"ל ואף הוציא פשקווילים נגדו וכו' וכו', אך לקבל את המשכורת בר"ח מהגראי"ל הוא לא שכח... המשב"ק של הגראי"ל שאלו: רבינו עד כאן, אדם כזה שרב איתך אתה ממשיך לתת לו, שווה לריב איתך... אולי גם אני יצא נגדך...
ענה לו הגראי"ל: כל אברך שמגיע לקחת אני בודק מידי פעם אם עדיין הוא נזקק ואם לא אני מפסיק לתת לו, האברך הזה אינני יכול לבודקו שכן אני נגוע כלפיו, לכן אני חייב(!!!) להמשיך לתת לו.
ב. סיפר שהגראי"ל זצ"ל בשיעוריו לא היה מתייחס להפרעות מצד התלמידים, אלו שלמדו למדו, ואלו שהפריעו הפריעו, כל אחד היה טרוד בעיסוקיו.... פעם אחת ארע ששתיים מהתלמידים החלו להתקוטט במהלך השיעור, והגראי"ל כרגיל המשיך במהלך השיעור ולא התייחס לזה כלל, גם התלמידים שהקשיבו לו לא התייחסו לזה, לאחר חמש דקות תוך כדי מסירת השיעור הרים הגראי"ל את עיניו לעבר הבחורים שהתקוטטו ואמר  באידיש "נישט קען שייך" והמשיך את השיעור...
ג. פעם אחרת אחד התלמידים החל להוציא את החלונות מהצירים אחד אחד, הגראי"ל המשיך במסירת השיעור כאילו לא קורה כעת כלום ולפתע הפטיר "בשבת זה בונה, בהקדש זה מסתמא מעילה", לקח לבחורים כמה רגעים לאחוז על מה כוונו דבריו.
ד. סיפר שהציץ בסיר של בני הזוג קודם שבת וראה שם פולקע אחד!!! לכל השבת!!! לשתיהם ביחד!!!
וכן ראה שעל שולחן השבת היו ב' לחמניות בגודל אצבע, ושאל לגראי"ל הזהו כבוד שבת? וענה לו הגראי"ל מה אני יעשה עם יותר מזה, את זה לבד אני ואשתי לא מצליחים לסיים...
ה. מנהג הגראי"ל היה לקחת את משלוחי המנות שהביאו לו לקנות אותם בהגבהה ולהחזיר לשולח, שאלו הרב הנ"ל הרי העניין במשלוח מנות זה "איש לרעהו" ואין זה מתרחש בצורה כזאת, אמר לו הגראי"ל "אבל אין לי מה לעשות אם כל הדברים האלה שמביאים לי", שאל אותו הרב הנ"ל א"כ מה כן להביא? ענה לו הגראי"ל: צנימים דיסא ויין, ואכן הביא להגראי"ל כזה משלוח מנות וקיבל ממנו.
ו. הגראי"ל לא הייתה דעתו נוחה מכך שבחורים הולכים ועוזרים בעניני הבחירות דאז, אך ביטל דעתו להגרא"מ שך זצ"ל, יום אחד היה כנס שאחד הנואמים בו דיבר באופן שהיה ראוי למחאה (ר"י בגור ונפטר בקיצור ימים מיד אח"כ ל"ע), הרב רוט אב"ד בב"ב אמר לבחורים ששמעו את הדברים שילכו להגראי"ל וידווחו לו על כך כי חייבים למחות על כך (הבחורים לו רצו, הרב רוט פנה לרב הנ"ל שהיה אז בחור ואמר לו: אני מצווה אותך בתור אב"ד שתלך), הרב הנ"ל נכנס להגראי"ל עם עוד ב' בחורים וסיפר לו מה ששמעו באותו כנס, שאל אותם הגראי"ל: באיזה שעה זה היה? אמרו לו: 5:00, הביט בהם הגראי"ל ואמר: סדר ב'....
ז. גביר אחד ביתו חלתה הגיע לגראי"ל וביקש שהרב יבטיח לו כי הבת תבריא ותמורת זה יתן לרב כך כך, סכום גדול של כסף, אמר לו הגראי"ל: איני יכול להבטיח, ביקש הגביר שיברך, ענה לו הגראי"ל: אנשים טועים בי זה מקח טעות, חשב הגביר שהעניין פה זה הכסף (כדרך עולם המסחר שמה שלא הולך בכסף הולך ביותר כסף) ואמר לגראי"ל: אתן לכם כמה שאתם צריכים, ענה לו הגראי"ל: אני צריך אור, דיסא, (ועוד משהו שאיני זוכר) זה יוצא 35 כל חודש...
ח. גביר אחד מחו"ל נכנס להגראי"ל והיה בהלם מהדלות הנוראה ששררה בבית, מרוב התפעלות הוא הוציא צ'ק ושם מיליון דולר לצדקה, הגראי"ל החזיר את הצ'ק לגביר ואמר לו: ככה אתה עושה עסקים? מתלהב ממשהו ונותן כסף, ככה לא נותנים צדקה, לך, תחשוב לאיזה מקומות אתה רוצה לתת צדקה וכמה, וכך תתן, אחרת זה צחוק מהצדקה.
סיפורים שסיפר ר' חיים שולביץ שליט"א מתלמידי מרן רה"י הגראי"ל שטיינמן זצ"ל

ידוע הסיפור (וסופר בכמה אופנים) שהגראי"ל בעת שהגיע לפגישה הראשונה עם אשתו ע"ה שלשל מעיניו בד שלא יראנה שלא לצורך.
נכדו של הגראי"ל שאל את אשתו ע"ה אם אכן כך היה, ענתה לו: נראה לך שהייתי לוקחת כזה משיגינער...
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
סיפרו שאחד הגיע למרן רה"י הגראי"ל שטיינמן זצוקללה"ה ושאל אותו כך: אני גר בדירה צפופה ויש לי שתי אפשרויות או לשפץ ולהרחיב את הדירה העכשוית או למכור את הדירה ולעבור לדירה מרווחת.
שאל אותו מרן רה"י: מה הצדדים?
הסביר: בדירה העכשוית יש לי שכנים שאני מכיר וכן חברים, ואילו במקום חדש אני צריך "לבנות" הכל מהתחלה.
ענה לו מרן רה"י: אל תדאג, ברגע שתשפץ לא יהיו לך לא שכנים ולא חברים...
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
יוסף יצחק אמר:
ו. הגראי"ל לא הייתה דעתו נוחה מכך שבחורים הולכים ועוזרים בעניני הבחירות דאז, אך ביטל דעתו להגרא"מ שך זצ"ל, יום אחד היה כנס שאחד הנואמים בו דיבר באופן שהיה ראוי למחאה, הרב רוט אב"ד בב"ב אמר לבחורים ששמעו את הדברים שילכו להגראי"ל וידווחו לו על כך כי חייבים למחות על כך (הבחורים לו רצו, הרב רוט פנה לרב הנ"ל שהיה אז בחור ואמר לו: אני מצווה אותך בתור אב"ד שתלך), הרב הנ"ל נכנס להגראי"ל עם עוד ב' בחורים וסיפר לו מה ששמעו באותו כנס, שאל אותם הגראי"ל: באיזה שעה זה היה? אמרו לו: 5:00, הביט בהם הגראי"ל ואמר: סדר ב'....

אנוכי הקטן למדתי בישיבתו של מרן זצ"ל, ובשליחותו היינו יוצאים בימי הבחירות לפעול ולהפעיל עבור רשימת יהדות התורה לכנסת,
ויצוין שבמערכת הבחירות האחרונה טרום הפילוג היו טענות ע"ג טענות מתלמידי מרן על ביזוי כבודו ואין כאן המקום להאריך באותם דברים, אך רבים מנאמניו ראו לעצמם חובה שאם אינם יכולים למחות שהרי לא הרשה זאת, מכל מקום רווחה הדעה שאין הולכים להצביע!
וזכורני שביום הבחירות בבוקר! הגיע הרב מרדכי בלוי לישיבה והודיע בשם מרן שליט"א שעל כולם לצאת ולהצביע ולפעול ולהפעיל ככל האפשר למען הבחירות, ואכן יצאו בני הישיבה בהמוניהם.

עוד זכור לי שא' מהישיבה נכדו של ר' עמרם בלוי ז"ל לא הצביע עקב הוראת סבו, ושאל הגר"ח מישקובסקי להגראי"ל מה עליו לעשות ונענה שעליו לצאת ולהצביע כיון שהיום ר' עמרם כבר יודע את האמת מה צריך לעשות...
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
אנוכי הקטן למדתי בישיבתו של מרן זצ"ל, ובשליחותו היינו יוצאים בימי הבחירות לפעול ולהפעיל עבור רשימת יהדות התורה לכנסת.
גם אני התפלאתי כשהנ"ל סיפר כן, אך מה אעשה וכך סיפר, אולי דעתו השתנתה בשנים האחרונות לגודל נחיצות העניין?
 

ר' יונה

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
@ר' יונה הגזמת, האפקט בסיפור לא ירד כי הוא זה, נראה אותך מוותר על משכורת של חודש, מי מדבר על חצי שנה.
שני דברים מהותיים השתנו. א- אין כאן פשיעה של מישהו ש"החליט לעכב אצלו את הכסף", כאשר מטבע הדברים במקרה כזה יש איזשהוא רצון להעניש את הפושע. ב- מכאן ואילך לקח כסף, ולא שעבד בהתנדבות.
אמנם יש עדיין את העיקר- והוא, שהסכים לוותר על משכורת של 5 חודשים, ולא בתורת צדקה וכו', אלא פשוט כי "הוא ראה שהוא לא צריך את זה", ובזה אתה צודק, נראה אחד מאתנו שאין לו מה לעשות עם הכסף.
 

מנהל ב'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן
במשך שנים רבות היה נכנס ובא הגאון רבי יהושע מישקובסקי, ראש ישיבת 'אמרי משה' בירושלים ובנו של המשגיח הגאון רבי חזקיהו מישקובסקי בביתו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן זצ״ל על מנת לשמוע דברי הדרכה ולבקש עצה בנושאים שונים.

הגר"י משיקובסקי בעצת אביו הדגול רשם כל מילה ומילה שנאמרה לו מפיו של מנהיגן של ישראל ביומנו האישי כאשר כעת לאחר ההסתלקות החליט לחשוף מעט מאותם סיפורים המסוגלים ללמד את כלל ישראל את השקפתו הנקייה והצלולה ודעתו דעת תורה של מנהיג הדור בנושאי חינוך והשקפה.

חורף תשס"ג

נכנסתי עם אאמו"ר שליט"א (הגאון רבי חזקיהו משקובסקי. י.כ.) לבקש הסכמה עבור ספר ה'תומים' החדש שי"ל ע"י הרב זריהן, ואמר שאינו רוצה לכתוב בעצמו אלא רק להצטרף לזקני הדור, והציע אאמו"ר בפני מרן זצ"ל שנלך לראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, ואמר לו מרן זצ"ל כשאומרים "על זקני עמך בית ישראל" על מי צריך לכוון אם לא על הגרי"ג שליט"א.

אב תשנ"ה

שאלתי את מרן, כיוון שקיבלתי כרטיס לנסוע לאנגליה לחתונה של חבר האם ניתן לנסוע, ואמר לי, כיוון שאני תלמיד בישיבת פוניבז' עלי לשאול בעניין זה את ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א, ואשר יאמר כן אעשה. כשנכנסתי ואמרתי לגרי"ג זאת, ענה לי - "איך ייתכן שאמר דבר זה, והרי זה מורה הלכה בפני רבו, כי יש בישיבה את הגר"ד פוברסקי (שהיה צריך גם בפועל חתימת הגר"ד לוועד הישיבות), וכנראה התכוון שאני אנסח את השאלה למרן הגר"ד"...

לאחר כמה ימים אמר לי הגרי"ג כי אינו מוצא צדדים להציג לפני הגר"ד את הצד למה כן לנסוע....

חזרתי לרבינו וסיפרתי את כל מה שהיה במו"מ עם הגרי"ג והביע התפעלות מהחכמה והענווה של הגרי"ג שליט"א.

כסלו תשס"ב

נכנסתי למרן ראש הישיבה, והיה זה כחודש לאחר פטירתו של רבינו הגדול מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל. פנה אלי מרן זצוק"ל ושאלני - ראית את הצוואה שכתב מרן הגראמ"מ שך, הוא כתב שם שהוא מבקש מכל מי שחפץ להכיר לו טובה, שילמד בכל יום משנה אחת או מחשבה אחת של מוסר... מה יותר חשוב למי שיכול לעשות או את זה או את זה.

ועניתי למרן בטבעיות - ודאי שעדיף לימוד משנה, שזהו גופו תורה, ות"ת כנגד כולם. אמר לי מרן זצוק"ל - "מחשבה אחת של מוסר יותר חזק, שהרי אמנם משנה זה תורה ונצחיות, אבל זה רק לזמן הזה שבו לומד את אותה משנה, אבל מחשבה אחת יכולה לעתים לשנות בן אדם לכל חיותו, ולכן אף שכתב שילמדו משנה אחת, מי שיתחזק במחשבה וישנה עצמו מכך, זו היתה מחשבתו וזה רצונו".

שבת חוה"מ תשע"ה

הייתי אצל מרן בשבת חוה"מ, וסיפר לו תלמידו הגרמ"ב זילברברג שהעולם מספר דבר מה, וחפץ לדעת אם הסיפור נכון - שהיה מעשה שאמרו למרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א דבר מה, ואמר אינני יכול לענות על כך, תלכו למרן הגראי"ל שיענה לכם, כי יש לו רוח הקודש, ואמרו שמרן הגראי"ל ענה לו - "מום שבך אל תאמר לחברך", ושאל לאמיתות המעשה.

ענה מרן - "זה משחק ילדים, זה מזכיר לי שהיינו ילדים בבריסק, והיו שני בני דודים נכדי מרן הגר"ח מבריסק בנו של מרן הגרי"ז ובנו של הגר"מ שדנו מי יותר ת"ח מבין שני הוריהם, וכך הסתכל עלינו בביטול.

באותו מעמד שאלו את מרן ראש הישיבה - איך אפשר להתפלל "והופע רוח שכינתך עלינו וכו'", והרי אין לנו השגה ברוח הקודש, וענה - שזה כמו גיטו וידו באין כאחד, שהתפילה היא שנזכה להכל יחדיו גם להיות כלי קיבול לרוח הקודש וגם לה עצמה.

יום ג' י"ג תמוז תשע"ו

פעם נכנסו 3 מבני צרפת לקבל ברכה, ואחד אמר שהולך ללמוד רפואה, ושאלו מרן מדוע, ואמר מתוך דאגה לעתיד הכלכלי שלי. נתן בו מרן עיניו ושאלו, האם אתה חושב שאם לא תהיה רופא תמות ברעב?!

והמשיך ואמר לו, כמה זמן לומדים רפואה, וענה - שש שנים, ושאלו - כמה זמן תהיה רופא, ששים שבעים שנה לכל היותר, והרי יוצאים גם לפנסיה בזמן מסוים, ובשביל כמה עשרות שנים בודדות צריך ללמוד 6 שנים. ואם כן הגע עצמך, בשביל נצח נצחים אלפי שנים אתה צריך לפחות את כל החיים כדי ללמוד תורה, ואיך תפסיד זאת.

תשס"ה

פעם נכנסתי עם בחור שהיה עם משבר, ואמר אתה חושב שניתן להורגו את היצר הרע עם חרב, צריך לזכור שהוא עושה לכולם המוות ולא להיבהל ממנו. עוד הוסיף ואמר כי בחורים צריכים לדעת שתמיד יהיו בעיות, ורק בעוה"ב יהיה לנו גלאט, וניתן יהיה ללמוד בלי שום נסיונות, העזתי ואמרתי לפניו פי' הגר"מ קלירס, על המקרא "מי גבר יחיה ולא יראה מות", שהולך על חיים רוחניים, וניתן לפרש בכוונת המקרא מי יכול להגיע לחיים רוחניים קודם שהיצה"ר עשה לו את המוות, ועל כך אמר לי שהדברים אמת.

תמוז תשס"ו

נכנסנו עם הגר"מ גרוס ר"י דרך התורה, עם בחור שטען שאין לו טעם בלימוד כלל ואינו מצליח בישיבה גדולה ורצה ללכת לצבא.

אמר לו מרן, אסור ללכת לצבא כי מתקלקלים שם, ואמר לו הבחור - כיום יש מסגרות שניתן לשמור תומ"צ גם במסגרת הצבא, וענה לו מרן - אין דבר כזה, בצבא תמיד מתקלקלים, וכשניסה הבחור להתווכח מעט, אמר לו מרן בעוז ודפק על שולחנו - "אני מבטיח לך שאם תלך לצבא, בכל מסגרת שהיא, אתה תצא גוי גמור"... הבחור נרתע וויתר על תכניותיו והמשיך ללמוד בישיבה וכיום הוא אברך ת"ח.

תמוז תשע"ב

מרן מדבר תמיד שכח החינוך עיקרו בדוגמא אישית, מה יעשה אבא שאינו ת"ח, אבל מוקיר רבנן, וכי לא יוכל לגדל בן כמרן הגר"ח קניבסקי שליט"א. ואמר לי שהאבא יחנך כמה שיכול, והבן יראה בישיבה דוגמאות אישיות וכך יגדל, אבל בלי דוגמא אישית לא יוכל לצאת ת"ח.


תמוז תשע"ב

נשלחתי ע"י קורס השתלמויות שע"י הסמינר החדש בירושלים העוסקים בענייני חינוך במשנתו של מרן, ורוצים להבין את מה שנתפרסם בשם מרן, ששאלוהו מה דעתו לגבי אמהות העובדות עד שעות מאוחרות בעבודתן, ויוצא כי בקושי נמצאות עם ילדיהן בבית. וענה מרן "כמה שפחות בבית ופחות מחנכות יותר טוב", ושאלתי - מה כוונת קדשו.

והשיב לי מרן כי כל כוונתו בזה היה לעורר את האחראים על חינוך, בין אם זה אמהות, בין שאר מחנכים, כי מלאכת החינוך אינה פשוטה, ונצרכת קודם תיקון המידות, והראה לי הגמרא בנדה סוף פ"ג, מפני מה האיש מקבל פיוס ואין האשה מקבלת פיוס, זה ממקום שנברא (עפר ונח ליבטל, רש"י) וזו ממקום שנבראת (עצמות קשין ואין נוחין ליבטל, רש"י), והרי מי שאינו מתפייס הוא מופקע מחינוך, כי הוא מערב כל הזמן חשבונות אישיים, ולכן רציתי לעורר בפרט את האמהות שצריך להיות גם נח לרצות כשבאים לחנך.

תשע"ד

יום אחד קיבלתי טלפון מרבי בצלאל פרידמן שכותב שיחותיו של הגרי"מ שכטר, שרבו לא יכול לישון כי פרסמו בשמו שדיבר כנגד הראש ישיבה, ואמר אני רועד ללכת לישון, אם מדברים בשמי שאני דיברתי כנגד 100 שנים של תורה וקדושה, אני רועד ללכת לישון עד שיבטיחו לי שיתקנו זאת בעיתון 'יתד נאמן' ויפרסמו שזהו שקר וכזב. ואכן הוכן נוסח שביקש לפרסמו. אכן אמרו מקורבי מרן זצוק"ל שאם לא התפרסם הדבר ברבים, אם יפרסמו זאת ברבים, רק ייצא נזק מכך, ולכן לא פרסמו המכתב.
 

יושב בין חכמים

משתמש רגיל
הספד של נכדו

שביבי אור והתעלות מהשקפתו ואורחותיו של מרן רה״י זצוק״ל
שנמסרו ע"י נכדו הרב גדליה הוניגסברג שליט״א
אני רוצה קודם כל להתנצל שתי התנצלויות, התנצלות ראשונה בפני התלמידי חכמים, איך אני
מעיז לעמוד לדבר בפניכם, על זה הראש כולל אשם.. הוא ביקש ממני.. התנצלות שניה אני בטוח
שאין אחד שהגיע כאן וחושב איזו חוצפה של עיקבתא דמשיחא חוצפה ישגה, שאני מעיז לדבר
על הרב שטינמן, אני אגיד לכם מה התשובה ומקווה שתקבלו, הייתי פעם אצל ר׳ חיים קניבסקי
שליט״א, והגיעה אשה ואמרה שהיא היתה מנקה בבית של אדם גדול אחד, אז הרבנית ע״ה
אמרה לה, יופי שבאת, בואי תספרי לנו סיפורים על אותו אדם גדול. היא סיפרה עליו 3 סיפורים
מאד יפים על אותו אדם גדול, מה רע? היות והיא הייתה מנקה, הסתובבה, היה לה מה להגיד.
אז רבותי אני באתי בתור כביכול ״מנקה״ של הרב שטינמן, זכיתי להיות שם ב״ה, ואני רוצה
לשתף אתכם אני נעמד ליד הארון קודש ומבקש מחילה באתי בתור מנקה..
אני רוצה לפתוח בכמה דברים שזכיתי לשמוע ולראות ואם ירצה ד׳ יהיה לתועלת. יש דברים
שזה נשמע דרגות גבוהות, אבל הוא כל פעם היה אומר, שאני עצמי מדבר על דברים כ״כ גבוהים
אבל בשביל להתרומם מוכרחים לדבר על דברים גבוהים גם אם זה לא שייך לנו..
אני רוצה לספר סיפור שזה נראה לי פתיחה טובה, להראות לכם איך הבית שם התנהל, בנסיעה
הראשונה שהוא נסע לאמריקה עם האדמו״ר מגור ופתחו אז הרבה מוסדות, כל הנסיעה היתה
קודש. הוא נסע לשבועיים, לפני שהוא נסע הרבנית עמדה לידו והכינה לו את המזוודה, שמה לו
שקית קצת פרורי לחם, בשביל הדיסה שהיה אוכל ו 2 חולצות ופתאום קרא לה, אמא לאיפה
אני נוסע, לאמריקה, ארץ שיש בה הכל. לכמה זמן אני נוסע? - שבועיים. תראי איך שאת עוזרת
לי להתארגן את מכינה לי מזודה צריכים פריטים.. אמא, בואי נחשוב, אנחנו בנסיעה ארוכה
לעולם האמת, כמה מזוודות אנחנו צריכים להכין לקחת איתנו, מפה לשם. אם את רואה כמה
אנחנו צריכים להתארגן עכשיו..
במאמר מוסגר ... שחשבתי שם, מי התלמיד האמיתי שלו? אשתו! כי אשתו היתה אשה מאד
גדולה מאד פשוטה וענווה ובאה מבית חשוב, אבל היא התחתנה איתו והצליחה להתאבק ב ו
וללמוד ממנו בצורה בלתי רגילה, עם כל העבודת ד׳ והסתפקות במועט בצורה בלתי רגילה, היא
עצמה טרם שנפטרה היה לה את המחלה בעצמות והתייסרה בצורה בלתי רגילה, את זה אני
עצמי ראיתי ומה היא היתה לוקחת להרגעה כוס מים ו 15/16 טיפות אופטלגין. שאלתי אותה
פעם, למה את לא לוקחת משהו יותר חזק, היא ענתה לי שהיא רוצה לשמר על צלילות הדעת עד
הרגע האחרון שח״ו אני לו יעזוב את העולם בלי שאני ..יוכל להתכונן כראוי ככה חיו שם.
ביומיים שלושה האחרונים אשפזו אותה והאופטלגין כבר לא הספיקו לה, המצב היה מאוד
קשה וביום האחרון, הוא ביקש שיבררו לו אם אפשר לבוא אליה ואז אחרי צהריים אמרו
שעכשיו היא ערה, הוא אמר אני רץ, וביקש מכולם לצאת מהחדר והוא נסגר איתה בתוך החדר
רבע שעה ויצא. הראשונה שנכנסה היתה מי שמכיר זה היה הנכדה אשתו של ... ובשנייה שהיא
ראתה אותה, אמרה איך אני שמחה עכשיו, אבא אמר איתי ווידוי, חיכיתי שהוא יבוא. וגם הוא
עצמו היה רגוע ושלו כאילו הוא הצליח במשימה שלו. תמיד הוא אמר שאי אפשר לעשות את מה
שכתוב ברמב״ם, להתוודות עם החולה.. כי החולה יבהל.. איך אתה עושה את זה לאשתך? ככה
הם חיו.
אתה הולך ואומר, ככה ,ככה הם חיו 24 שעות. השווער שלי רבי שרגא שטינמן שליט״א, מעיד,
חיו ככה כל החיים, פעם חמי אמר לי, שאביו, כל פעם אומר לך, שאדם בגיל הזה מותר לו ככה
לחשוב, אבל מאז שאנחנו מכירים אותו, תמיד אמר לנו, מה יהי׳ אתו בשמים.. לפני כארבע
שנים היה לו דלקת ריאות מאוד קשה, כל פעם שהיה לו דלקת ריאות עד שיצא מזה נורא ואיום,
אז הוא היה בטוח שזהו.. והוא התכונן וכו׳ מינה אחראים וכו׳ ואמר ווידוי כל הזמן. הלכתי לר׳
חיים קניבסקי ובכיתי, אמרתי לו, רב׳ה הוא כבר מתכונן. ר׳ חיים אמר, אל תדאג הוא יחיה עוד
שנים רבות.. אמרתי, מה יהיה הוא אומר ווידוי.. ר׳ חיים אמר, מהבר מצווה שלו הוא מתכונן..
מותר לי לשאול, הרי ר׳ חיים נולד אחרי הבר מצווה שלו, והוא ענה לי, תכל׳ס שהחזון איש אמר
לר׳ חיים אחרי שר׳ אל׳ה לופיאן נפטר... שהוא אף פעם לא כעס. אז סיפרתי את זה לרב שטינמן
הוא ענה לי, מספיק לחזו״א בגדלותו, הפעמים אחדות שהוא ראה אותו, יכול להכיר בנ״א,
1
מספיק היה לו את הפעמים שהיה אצלו להבין שהוא לא כעס, השווער שלי אמר זה פשוט שזה
כך..
עוד דבר עכשיו ...נזכרנו, הדרישות שהיה לו מאשתו, הרבנית אמרה לי פעם עליו יש לי ככה
סיפורים, אבל את הכל אני שומרת למעלה.. היא סיפרה לי שהיא רצתה משהו לעשות במטבח
אז היא ביקשה ממנו רשות אז הוא אמר לה בקול גבוה, אבל זה באמת לא נוגע לנו אז הוא אמר
לה בקול גבוה ממש, ׳תדעי לך את יכולה לעשות מה שאת רוצה במטבח, אבל כל דבר שאת עושה
פה ירד לנו שם.. שלא תגידי שלא הזהרתי אותך׳.. אבל לאחרים היה אומר, בשמחה, תבנה
ותרחיב שיהיה לאשתך טוב.. אבל לאשתו הוא ידע שהיא רוצה ללכת בדרכו וזה לטובתה היא
התלמידה הכי גדולה שלו הוא היה כזה גדול עם מידות נעלות.
זכיתי, שבת אחרי השבעה של הרבנית ע״ה, הייתי בתורנות בסעודה לבד בחדר, הוא התנועע על
הכסא וחשב וחשב ואמר לי, כל הנכדים לקחו משניות לעילוי נשמתה ללמוד היא הרי כ״כ
התייסרה בטח כבר טוב לה עכשיו, שם הוא היה....
הוא עצמו סיפר לי בלוויה של ר׳ משה סולביצ׳יק היה לו קשר מאוד טוב ביניהם עוד בתור
בחורים וכו׳ והוא היה מדבר עליו בהערכה עצומה, אני פעם שמעתי ממשהו שלמד בישיבת גאון
יעקב, פעם הם היו בחו״ל אצל הרב סולביצ׳יק אז הוא שאל אותם, מי אתם, הם ענו, אנחנו
תלמידים של הרב שטינמן.. ׳תלמידים של הרב שטינמן? אין דבר כזה! אתם בכלל יודעים
מיהו... הוא היה איתו בכל המצבים הקשים, הצורת חיים שלהם היתה 24 שעות, סולם מוצב
ארצה וראשו מגיעה השמימה, ר׳ דב לנדו אמר,׳ איש של עולם האמת׳ הינו שואלים אותו, הראש
ישיבה צריך עזרה, כן, לעשות תשובה.. כשהתיסר וכל גופו היה יסורים, מה שהטריד אותו היה
׳תשובה׳..
פעם בשבת שכל גופו היה מלא יסורים, הוא הסתובב סהרורי בחדר, למה א״א להגיד וידו י
בשבת... בהזדמנות אחרת הוא הלך לנחם את בני הרב זלושינסקי, כשהוא נפטר, הוא לא קם
בבוקר.. אז הוא חזר בהתפעלות, שהם סיפרו לו שהיה לו מנהג להגיד ווידוי לפני השינה. איזה
חכם הוא היה, להגיד וידוי שזה נצח נצחים.. בלי וידוי ועם וידוי זה הבדל עצום, תארו לכם
שהוא לא היה עושה את זה.. הוא לא יכל להירגע מהזכות שהיה לו. גם הוא נהג ככה בשני
וחמישי אומרים י״ג מידות עם וידוי אז באותו ליל שבת הוא לא יכל להירגע שבנ״א לא יכול
להתכונן..
בשנים האחרונות כל פעם שהיה נחלש הוא אמר אשמנו בגדנו וכו׳ בשנה האחרונה הוא היה חלש
וקשה עליו הדיבור, לילה אחד שמו לב שהוא ממלמל משהו, אז שמעו אותו אומר ׳כי לא יודע
האדם את עיתו..׳ זה היה בשנה האחרונה זה מראה...
לפני שנתיים הוא אומר לי בתוך חודש אדר, עוד מעט חודש ניסן, אתה יודע מה יש בחודש ניסן,
כתוב שאין בחודש ניסן אין חיבוט הקבר.. המחשבה וההכנה היתה כל רגע. כמה פעמים היה
אומר בליל שבת, אתה יודע הסטיפלער נפטר בליל שבת, הרב שך נפטר ביום שישי, החזו״א נפטר
בליל שבת נראה לי שמה שכתוב ערב שבת זה ליל שבת וכל שבת מחדש...כך חזר.. אני רוצה
לשאול אתכם אם כל חודש ניסן אין חיבוט הקבר אז גם בחנוכה אין אז מסתמא גם בחנוכה
אין...) וכן איתא בפמ״ג( הוא חיכה לזה כ״כ. הוא אמר לי מפורש.
סליחה שאני אומר כאלה דוגמאו,ת סליחה שאנחנו מדברים דברים שלא קשורים אלינו, אמרנו
את זה בהתחלה...ככה הוא היה אומר תמיד מדברים דברים גבוהים..
את חטאי אני מזכיר היום אני היתי זוכה לתת לו את הדיסה עם קצת חלה ופרורים.זה היה
האוכל שלו פעם אחת לא עמדתי בניסיוני )הוא אמר לי אין לך מה לדאוג, אין שום תאוה לדיסה
הזה ( פעם הכנסתי קצת דבש.. שיתן קצת טעם.. הוא בירך מזונות, ומיד אמר לי בפליאה, מה
שמת כאן? למה זה מתוק, מה שמת כאן.. תגיד את האמת. אמרתי, שמתי דבש הוא אמר ״כל
שאור וכל וכל דבש ותקטירו ממנו״ ולא לעשות את זה שוב.. לא עמדתי ביצרי ושבוע אח״כ
שמתי שוב. אחד מבני הבית אמר לי )השילוב של בנ״א לחברו עם עבודת ד׳ זה המדהים( שהוא
אמר לו, ׳אני רוצה לספר לך מה היה היום, גדליה שם לי דבש בדיסה מה עושים איתו, מצד
אחד אני חייב לו טובה, מצד שני כל דבר שיש הנאה בעוה״ז זה עושה חיבוט הקבר..זה כב ר
הספיק לי..׳.
2
פעם נכנסתי לפנות בוקר יש לי קביעות שיעור איתו הוא אומר ליד הארון ספרים ורועד אני
שואל למה הר״י רועד אני עומד מול הארון ספרים וחושב יש כאן רמב״ם שו״ע וכמה ש״ס גם
ש״ס חדש הביאו לי מה אני יענה איזה בושות יהיו לי תראה כתוב שמחסים את הפת בליל שבת
שלא יהיה בושתו... ספרים עומדים ואני מבייש אותם יבואו וישאלו אותי היה לך את כל
הספרים מה עשית עם זה אני לא לומד מספיק
הרבנית פעם סיפרה, שאלתי אותה, הרב אהב לקנות ספרים? היא ענתה לי, לא, שאלתי את הרב,
למה אתה לא קונה ספרים, אז הוא ענה לי אני לא מסוגל לראות שיש ספר בארון ולא לומדים
ממנו. מה את רוצה? שאני יקנה ספרים וסתם יעמדו.. לפי זה הכל מובן..
פעם הוא היה אדם מאוד עלומי ושתקן יחסית, הוא לא דיבר מילה, בשנים האחרונות התחיל
יותר לדבר, תמיד היתי נותן לשוער שלי לעבור על הדפים שכתבתי ממנו.. הוא השתומם, מה
קורה כאן שהוא פתאום מדבר.. שאלתיו, אז הוא ענה לי כתוב ׳שאל אביך ויגדך זקניך ויאמר
לך בינו..׳ הוא מרגיש שיש חובה להעביר לדור הבא, פעם הוא אמר לי היום קשה לי לראות וכו׳
אז היום אני מרשה לעצמי לדבר יותר דברי חיזוק.
לילות שבת הוא היה מגיע מוקדם לכולל בירחי כלה, לומד כל הלילה. פעם בליל שבת של חורף
הוא שואל אותי מה השעה אמרתי לו שמונה, הוא אמר, שמונה? פעם היתי מספיק גם לאכול
לישון ללמוד. בשנים האחרונות הוא היה מעביר בחשבונו את כל החיים, כל דבר שעשה, אם
היה בסדר או לא, הוא היה מדבר רבות על אותם שנים שהיה בחו״ל, פעם שאלוהו, למה אתה
כ״כ הרבה מדבר על השנים בחו״ל, ומה היה בא״י? אמר, כשהגעתי לא״י הייתי יותר בישוב
הדעת, אני לא יכול להגיד שיש לי תרוץ על כל דבר שעשיתי שאז היתי יותר צעיר פחות בישוב
בדעת ואני צריך לבדוק כל דבר בשנים שהיה בא״י פחות לחץ כי הכל היה יותר במחשבה..
היה פעם בליל שבת, השעון היה על השולחן, שעון גדול ששומעים את השניות, הוא אמר, ׳אני
רוצה להגיד לך דבר שאני חושב הרבה פעמים, אדם יבוא לשמים הוא צריך לתת דין על כל
החיים, אדם שחי 80 וכו׳ מצד אחד אריכות ימים שד׳ נותן זה מאוד טוב, אבל מצד שני, השנים
מתארכות אז החשבון יותר גדול.. אתה שמעת את השעון? אני יצטרך לתת דין מה עשיתי בכל
שניה.. אני כ״כ מודה לקב״ה, אני יכול לחטוף כל מילה של תורה , זה היה הדרשות בשנים
האחרונות. הוא אמר לי אני בא למקומות ואומר ׳הקב״ה הוריד את הנשמה מכסא הכבוד
בשביל מה? להוריד צלחת מרק זה המושגים?!.
אני חושב .. כולם שמעו מהצוואה הגדולה מי שהכיר אותו זה לא היה פלא זה כ״כ אופיני, אבל
אין ספק שהוא לא ידע את המעמד שלו הרי הוא שיתף פעולה והגיע למקומות וכולם מגיעים
אליו. אמר, ׳כל עוד שהקב״ה יתן לי כוחות אני ילך לחזק מקומות וזה זיכוי הרבים׳. אמרתי לו
פעם אנשים שבאים לשיעור הדף היומי שלי אמרו, שקופת העיר שואלים כל גדול מה להתפלל
אצל ר׳ חיים ולוזינ׳ר וכתבת ׳לזכות לזכות את הרבים׳ אז שאלו אותי בשיעור, אולי לבקש
פרנסה, בריאות, זה מה שמצאת לבקש? אז הוא לא התיחס, אבל הוא ענה, ׳כתוב בחובת
הלבבות אדם יכול להיות מלאך ועדיין לא להגיע לדרגה של מזכה הרבים, אם היו יודעים כמה
זה דבר גדול לא היו שואלים את השאלה הנ״ל, זה משאת חיי׳.
אמרתי לו יש לו ספר מנחת אריאל ובהקדמה הוא כותב אע״פ שאיני יודע כלום.. יום אחד
שאלתי לשאול למה כתבת איני יודע כלום, אני רוצה שתסביר לי יש פה אילת השחר על הסידור
על רוב הש״ס, ימלא פי תהילתך חמש כרכים על כל האגדה והמוסר.. תכתוב איני יודע מספיק..
אז הוא ענה לי המילה האחרונה לגבי אמיתות גדלות התורה נחשב כמישהוא שאינו יודע כלום
ביחס לתורה..
פעם ישב אצלו יהודי שקרא בחוט המשולש שהחתם סופר לפני כל נדרי הוא לא היה מסוגל
ללכת לקחו אותו בכסא, שאל אותו יהודי, אני לא מבין, החתם סופר כזה אדם גדול, מה פחד..
ענה לו הר״י ׳ודאי החתם סופר שיודע מה זה חטא, ויודע כמה הוא פוגם, אז כמה שאדם גדול
הוא יותר מפחד, אני חושב שהוא ידע שהוא גדול, אז איך הצוואה.. זה פשוט , הוא יודע לאיזה
דרגות בנ״א יכול להגיע.. הוא אמר על מילים טובות שאמרתי, ׳בשמים יצחקו עליך, המלאכים
יזרקו אותי׳ הוא תמיד היה אומר שהוא מלא ספקות כרימון, הוא היה אומר את הזמירות ועוצר
למה כתוב ככה ולמה ככה וכו׳. כל דקה נעצר ושאל, פעם הוא אמר זה בטח בשביל הגרמען, אבל
את הזמירות עשו אנשים גדולים.. ר׳ אלחנן וסרמן אמר שאנו חיל רגלי, פרושו שהם עוברים
וממשמשין כל דבר אני חייב להבין עד הסוף. זה הפשט במה שהוא כתב.. ׳בשמים יצחקו עלי׳
3
זה היה כל מילה שניה.. הוא אמר לי כ״כ אני מפחד מה יהיה איתי מה אני יענה על זה, מה על
זה.. אמרתי לו, זה זיכוי הרבים, הוא אמר לי ׳נחומין של הבל נחמתני את הדברים הטובים עלי
אתה יודע לא את הדברים הלא טובים הוא ידע׳, לאיזה דרגות ..
פעם זכיתי לעלות לו חיוך על הפנים, אנשים באו לבקש ממנו מחילה כסדר, פעם הוא אמר לי,
׳אני מוחל על כל מי שדיבר עלי, תנאי אחד אני עושה, את הפקלע אני לא נותן בחזרה, הוי אומר,
החפץ חיים כותב שאם ראובן דיבר על שמעון אז הוא מקבל את הזכויות וכו׳ את זה אני לא נותן
חזרה אני מוחל לכולם את הפקלע שלקחו ממני אני לא לוקח חזרה.. אז לאיפה זה ילך הרי הוא
ביקש מחילה תשליך במצולת .. לא יתכן שאדם שימחל לשני יפסיד אין בזה היגיון, הזכויות שלו
ישאר אצלי, לקב״ה יש בשפע מה קורה שאני מוחל הפקלע שלי הולך לים הזכויות שלו אצלי,
הקב״ה מוחל לכולם. היתי מנחם אותו כשהיה בוכה, שהפקלע שלו מזמן בים ע״פ הנ״ל, הוא
היה מחיך זה היה קצת מרגיע אותו...
עכשיו נרד לארץ, זה מותר לי להגיד, היה לו ארון ספרים בחדר שלו ,במסדרון, ובחדר השלישי.
בחדר שלו בדר״כ היה ספרים שיותר היה משתמש, היה במדף במגע יד ׳שערי קדושה׳ דרכו היה
בכל ספר שהיה רוצה היה כותב על הכריכה בענין זה וזה, עמוד פלוני. אחד הדברים שהיה
מסומן בשערי קדושה זה שערי קדושה חלק א׳ שער ו׳.
היה פעם יהודי שהגיע לפני יותר מ 10 שנים עם לבוש ירושלמי, אמר שיש לו משהו אישי, בחוץ
הוא אמר למישהו, היתי נהג של רכב שזרק עליו פאשקוילים, אבל כשהוא נכנס לחדר, הוא היה
לבד ודיבר בקול אז שמעו אותו אומר בבכי, אני הדפסתי ואני היתי הנהג וזרקתי והוא אמר נולד
לי ילד בשנה האחרונה והוא עבר כבר 7 ניתוחים בלב.. )הרב שטינמן אמר לי פעם אנשים באים
לבקש ממני מחילה כסדר לפעמים נזכרים כבר מאוחר...עם כל הענווה..(
אז הרב שטינמן ניגש לארון ספרים וקורא לו בשערי הקדושה ׳אם שכל לך היה לך לחפש מישהי
שיצער לך, כי חיים אני מחפש לך.. ואמר פעם שניה, האיש ביקש סליחה למרות והוא אמר ׳אני
מוחל לך פעמיים׳. כשהוא היה ליד הדלת הוסיף בחיוך, ׳ אבל לאחרים אל עשה את הטובה
הזאת׳
סיפר ר׳ יוסף אריה לורנץ: היה בשנים עברו תקופות שהבזיונות היו נוראות, ר׳ שלמה לורנץ
קרא להנ״ל ואמר אני מבקש ממך לבוא איתי לחזק אותו, תמהתי, איך הוא יכול לחזק את
הרב, ענה לו, גם אדם גדול מהנסיון שככה מבזים אותו, זה לא יכול להיות שזה לא משפיע עליו.
באתי עם אבא שלי, קיבל אותנו ואבא שלי אמר וכו׳ באנו לחזק אז הוא אמר ׳בחיוך ב״ה שיש
ביזיונות הלוואי שיהיה עוד בזיונות זה לא טוב רק בעוה״ב גם בהוע״ז״ בסוף אנחנו יצאנו
מחוזקים..
כשהוא היה גומר את ׳המעביר שינה׳ הוא לא הבין ׳למה מבקשים אל תביאיני לא לידי ביזיון זה
כ״כ טוב, גם כתוב בשערי קדושה.. זה מודפס בשאלה על הסידור, אולי זה בא מחמת העברות?
במנוחה ושמחה הוא כותב, מה אתה רוצה שח״ו מישהו במשפחה ימות עדיף שמישהו יפגע ב ך
ואז אתה חוסך את כל הצרות. הוא אמר לי אני אגיד לך קבלה שעושה בשמים עת רצון, הגמרא
בגיטין הנעלבים...כצאת השמש, שיקחו את הקבלה הזאת ויעמדו בזה׳ וזה אחד הדברים שהוא
אמר.
סיפור מלפני שנה וחצי או שנתיים, היה תקופה מאד קשה שהיה צריך חיזוק, ואדם גדול כתב
מיכתב שיכל לשנות, ככה טענו המבינים, יכול לשנות מאד מאד את כל המצב להגדיל את כולם
וכו׳. אותו אדם אמר, אני מוכן להדפיס אבל בתנאי שהרה״י יסכים, נכנסו לשכנע אותו טובי
המשפיעים והוא לא מסכים בשופ״א. בליל שבת שהיתי שם הגיע אדם שיודע לדבר וביקשתי
ממנו שישאל אותו מה אכפת לו. הוא ניסה לשכנע אותו, אחרי שחשב, ענה לו בשלוש מילים..
שויאג שוואיג שוואיג- לשתוק 3 פעמים.
בעצם זה ממש אחד הדברים הגדולים, אולי בגלל זה הוא זכה להכל, היה את כל הסיבות שכן
והוא לא נתן את הרשות, למרות שזה לא היה נראה שיש סיבה. זה הצוואה הכי חזקה בשבילינו
לשתוק.
)תומלל מדברי חיזוק שנאמרו אחר אשכבתיה דרבי בכולל אברכים שע״י הגר״י רפפופורט שליט״א(
4
 

סבא

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
ב. סיפר שהגראי"ל זצ"ל בשיעוריו לא היה מתייחס להפרעות מצד התלמידים, אלו שלמדו למדו, ואלו שהפריעו הפריעו, כל אחד היה טרוד בעיסוקיו.... פעם אחת ארע ששתיים מהתלמידים החלו להתקוטט במהלך השיעור, והגראי"ל כרגיל המשיך במהלך השיעור ולא התייחס לזה כלל, גם התלמידים שהקשיבו לו לא התייחסו לזה, לאחר חמש דקות תוך כדי מסירת השיעור הרים הגראי"ל את עיניו לעבר הבחורים שהתקוטטו ואמר  באידיש "נישט קען שייך" והמשיך את השיעור...
יוסף יצחק אמר:
מה זה "נישט קען שייך"?
 

אברך

משתמש ותיק
סבא אמר:
יוסף יצחק אמר:
ב. סיפר שהגראי"ל זצ"ל בשיעוריו לא היה מתייחס להפרעות מצד התלמידים, אלו שלמדו למדו, ואלו שהפריעו הפריעו, כל אחד היה טרוד בעיסוקיו.... פעם אחת ארע ששתיים מהתלמידים החלו להתקוטט במהלך השיעור, והגראי"ל כרגיל המשיך במהלך השיעור ולא התייחס לזה כלל, גם התלמידים שהקשיבו לו לא התייחסו לזה, לאחר חמש דקות תוך כדי מסירת השיעור הרים הגראי"ל את עיניו לעבר הבחורים שהתקוטטו ואמר  באידיש "נישט קען שייך" והמשיך את השיעור...

סבא אמר:
מה זה "נישט קען שייך"?
כמדומה - לא שייך כך.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
שומע כעונה אמר:
אנוכי הקטן למדתי בישיבתו של מרן זצ"ל, ובשליחותו היינו יוצאים בימי הבחירות לפעול ולהפעיל עבור רשימת יהדות התורה לכנסת.
גם אני התפלאתי כשהנ"ל סיפר כן, אך מה אעשה וכך סיפר, אולי דעתו השתנתה בשנים האחרונות לגודל נחיצות העניין?
שאלתי להרב הנ"ל והסביר לי דבזמנו הרב שך זצ"ל הורה כבר חודש לפני לצאת לערים חילוניות ולהפעיל למען העניין (לעבור בבתים) והיה זה כקיטנה בשבילם (רק נתאר מה היה קורה אילו הוראה כזו היתה יוצאת מהגראי"ל...).
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
ידוע הסיפור (וסופר בכמה אופנים) שהגראי"ל בעת שהגיע לפגישה הראשונה עם אשתו ע"ה שלשל מעיניו בד שלא יראנה שלא לצורך.
נכדו של הגראי"ל שאל את אשתו ע"ה אם אכן כך היה, ענתה לו: נראה לך שהייתי לוקחת כזה משיגינער...
הגרמ"ב זילברברג שליט"א טען כי אכן כך היה ושאלו להרבנית ע"ה איך לקחה כזה בחור אחרי כזה דבר, וענתה: רק בגלל זה לקחתי אותו.

אך מסתבר שאכן הסיפור הזה לא היה ולא נברא, והרב הנ"ל (ח"ש) אמר שכשסיפרו כן להגראי"ל אמר: כמובן ששמרתי את עיני...(כלומר שלא הביט, אבל לא שהיה זה ע"י מטפחת).
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
סיפורים שסיפר ר' חיים שולביץ שליט"א מתלמידי מרן רה"י הגראי"ל שטיינמן זצ"ל
עוד סיפר הרב הנ"ל ד' עובדות (שכעת נזכרתי בהם):
א. פעמים היה פונה לאחד שהגיע להתברך: אתה כהן תברך אותי, ואיש לא ידע מניין ידע שאיש זה כהן והרי לא ראהו מעולם...
ב. כיתה מחיידר באיאן הגיעו להבחן, לאחר הבחינה פנה הגראי"ל לרב'ה ואמר לו כי ג' מהתלמידים אינם יהודים! ואכן התברר כי היו ג' מהתלמידים שהיה ספק על יהדותם...
ג. ראש כולל אחד ביתו חלתה והגיע לבקש חיזוק מהר"י, הגראי"ל אמר לו: אל תאכל לפני שחרית,למתבונן מהצד היה הדבר תמוה מה ראה הר"י לציין כן, לאחר מכן אותו ראש כולל הסביר שכיון שלא הסתדר לו זמן התפילה עם הכולל (כיון שקם קצת מאוחר והיה צריך לאכול) התיר לעצמו לאכול ארוחת בוקר קודם התפילה...
ד. סיפרו להגראי"ל על גביר אחד שחצי מרווחיו מקדיש לטובת החזקת בני תורה, לאחר מכן ראו שהגראי"ל מהרהר, שאלו אותו על מה הוא מהרהר, וענה: סיפרתם לי שעם חצי מנכסיו הוא תומך תורה (חצי-חצי כלשונו בהסכם יששכר וזבולון) ועתה אני מהרהר מה הוא כבר עושה עם החצי השני...

הגה"צ הרב הכסטר שליט"א משגיח דישיבת מיר ברכפלד נהג כל ער"ה להכנס להגראי"ל ולשאול אותו על איזה חיזוק לדבר לפני התקיעות וכל פעם ענה רבינו ז"ל משהו אחר, פעם לשון הרע, פעם שנאת חינם וכד', בשנה האחרונה כשנכנס ושאל כנ"ל ענה לו רבינו:ציצית, המשגיח הנ"ל יצא מהחדר והרהר לעצמו שאין זה סתם שרבינו תפס לחיזוק ציצית, ובדק בציצית שלו וגילה שהציצית היתה פסולה, שהיה קרועה בה חוט הציצית מעל הקשר העליון, ויהי לפלא!
 
חלק עליון תַחתִית