שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
chaim3026
הודעות: 18
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 23:39
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי chaim3026 » 18 דצמבר 2017, 23:52

ידקדק בחלוקו ללובשו כדרכו שלא יהפוך הפנימי לחוץ, ע"כ.
וביאר במשנ"ב דהיינו שלא יראו אימרי החלוק ויתגנה בעיני הבריות. ולכך, ת"ח שמצווה על שמירת כבוד התורה, דין זה הוא חיוב גמור עבורו, ולכן אם לבש הפוך, צריך לפשוט וללבוש כדרכו. ולע"ה אין זה בגדר חיוב, ולכן בדיעבד אם לבש הפוך, אינו חייב לפשוט.
ממשיך המשנ"ב וכותב ד"חלוקו" היינו רבותא, דאפילו חלוקו שהוא תחת כל הבגדים, גם עליו נאמר דין זה, ומחוייב ללובשו כדרכו, ות"ח גם מחוייב לפושטו אם לבשו הפוך, בשביל שלא יהיה בכלל משניאי ח"ו.

וכאן הבן שואל: אם זה עניין של יראו אימרי החלוק ויתגנה בעיני הבריות, אז מה שייך לומר שהלכה זו נאמרה גם על בגדים פנימיים? הרי בבגדים פנימיים לא רואים כלום, ולא שייך עניין הגנאי של אימרי החלוק והתפירות המגונות..

זו אמנם שאלת תם, אבל תקופה מאוד ארוכה שהיא מציקה לי, פשוט להבין בהבנה הכי פשוטה את כוונת דברי השו"ע והמשנ"ב בסעיף זה, ולא עלתה בידי.

עד שהיום פתחתי ערוך השולחן, והא מסביר את הרבותא דחלוקו באופן אחר, והיינו דאף חלוקו שאין הבדל כ"כ בין החלק הפנימי לחיצון [ככה היה כנראה בזמנם, שבחלוק ספציפית לא היו ניראים התפירות בצורה בולטת], אפ"ה ישנו חיוב ללבוש הפוך. וזה שפיר. אך כל הפוסקים וכנ"ל משנ"ב לא פירשו ככה, אלא ביארו דרבותא דחלוקו היינו שדין זה קאי גם על בגד פנימי. וא"כ לא זכיתי אני הקטן להבין מאי שייכות איכא לאימרי החלוק וגנאי בעיני הבריות אם מדובר בבגד שנמצא תחת כל הבגדים??

אשמח לשמוע הסבר.

יישר כוח!


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יוסף יצחק » 19 דצמבר 2017, 00:25

בספר חיי משה הביא מסדר היום שבחלוקו הפנימי אסור שיהא הפוך אף שאינו נראה אך ציין דמדברי המשנ"ב הנ"ל משמע דדוקא באופן שיכול להראות קצת (לדוגמא: פתח בית הצואר וסוף השרוולים)


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 960
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 305 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יצחק » 19 דצמבר 2017, 00:42

המקור של הדין הזה הוא בגמ' בשבת קיד. שם יש אריכות על החשיבות של ת"ח להיות מכובד, אדם שרוצה להיות נקי בשביל שלא להמאיס עליו את הבריות צריך להרגיל את עצמו לנהוג בנקיות ובסדר, זה צריך להיות חלק מהאופי של האדם ולא רק שלפני שהוא יוצא מהבית הוא בודק במראה אם יש דברים שצריך להסתיר, לכן אפילו בגד פנימי צריך להתרגל ללבוש כמו שצריך. וע"ע מש"כ הפרישה על דברי הטור שם.
דבר מענין, בספר הגדול ממינסק (ספר מדהים!) עמוד 178 מסופר שהגדול ממינסק היה מקפיד על הופעה מכובדת והוא גרם להשפעה חיובית בענין הזה, כי עד שהוא בא למינסק הת"ח העניים שם היו מתנהגים בעניני עצמם ברישול כדי שירחמו עליהם, ומאז בא הגדול ממינסק כולם היו מחקים אותו בהתנהגות מכובדת וכבוד התורה עלה למעלה למעלה.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יוסף יצחק » 19 דצמבר 2017, 01:06

יצחק כתב:המקור של הדין הזה הוא בגמ' בשבת קיד. שם יש אריכות על החשיבות של ת"ח להיות מכובד, אדם שרוצה להיות נקי בשביל שלא להמאיס עליו את הבריות צריך להרגיל את עצמו לנהוג בנקיות ובסדר, זה צריך להיות חלק מהאופי של האדם ולא רק שלפני שהוא יוצא מהבית הוא בודק במראה אם יש דברים שצריך להסתיר, לכן אפילו בגד פנימי צריך להתרגל ללבוש כמו שצריך. וע"ע מש"כ הפרישה על דברי הטור שם.
אך כמובן כמו שכתבת וכתב המשנ"ב שזה רק היכא שיתגנה על ידי הבריות, אך אם החלוק הפנימי נסתר מעין כל לדעת המשנ"ב אין בזה כל בעיה.
ולא ברור לי כל כך מה אם באת להוסיף או לסתור.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 960
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 305 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יצחק » 19 דצמבר 2017, 01:29

באתי לתרץ את הקושיא.
בפועל צריך להקפיד גם כשברור שלא יתגנה, הטעם לכל זה הוא שמא פעם אחרת הוא יתגנה, אצל ת"ח צריך להקפיד ביותר שלא להגיע לאפשרות כזו. בגמ' אמרו איזהו ת"ח שמחזירים לו אבידה בטביעות עין זה שמקפיד על חלוקו להופכו, הפרישה מפרש שכיון שהוא מקפיד על עצמו עד כדי כך בודאי הוא מכיר בטביעות עין את החפצים שלו כי כל היום הוא מתבונן בהם. כלומר הפרישה מדבר על ההנהגה העקרונית מחשש שמא וכו'.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יוסף יצחק » 19 דצמבר 2017, 01:44

יצחק כתב:באתי לתרץ את הקושיא.
בפועל צריך להקפיד גם כשברור שלא יתגנה, הטעם לכל זה הוא שמא פעם אחרת הוא יתגנה, אצל ת"ח צריך להקפיד ביותר שלא להגיע לאפשרות כזו. בגמ' אמרו איזהו ת"ח שמחזירים לו אבידה בטביעות עין זה שמקפיד על חלוקו להופכו, הפרישה מפרש שכיון שהוא מקפיד על עצמו עד כדי כך בודאי הוא מכיר בטביעות עין את החפצים שלו כי כל היום הוא מתבונן בהם. כלומר הפרישה מדבר על ההנהגה העקרונית מחשש שמא וכו'.
ודלא כדעת המשנה ברורה ? / !


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 357 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי אלימלך » 19 דצמבר 2017, 07:12

כנראה רבי @יצחק דוחק שכונת המשנ"ב שלא יבוא בפעם אחרת להיות משניאי, ואין כן משמעות המשנ"ב. וכן מהמשך דבריו שבתפילה כל אדם צריך להפוך, לא משמע כן.


פותח הנושא
chaim3026
הודעות: 18
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 23:39
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי chaim3026 » 19 דצמבר 2017, 15:58

יישר כוח לכולם.
בהחלט אפשר לדחוק במשנ"ב ש"תחת כל המלבושים" היינו רק בכה"ג שנראה קצת מבחוץ.
בהחלט מתקבל, אם כי מדיוק לשונו זה לא כ"כ נשמע..

ייש"כ.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח