ואחיו מת- מקץ ויגש

ראובן

משתמש ותיק
כאן רש"י כותב שמפני היראה הוציא שקר מפיו, אמר אם אומר לו שהוא קיים יאמר הביאוהו אצלי.
מאידך בפרשת מקץ כתב רש"י על מה שאמרו ליוסף "והאחד איננו". ומפני האחד שאינו נתפזרנו בעיר לבקשו. משמע שרצו לענות לו למה לא נכנסו בפתח אחד ועל זה אמרו שהתפזרו בעיר לחפש.
אז איך עכשיו יכולים לומר שכששאלם אם יש להם אח אמרו לו שהוא מת. הרי יכיר מייד בשיקרם.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
בשפתי חכמים דן בדבר, וז"ל:
ואם תאמר אדרבה בזה היה מכחיש את עצמו, דהא בפרשת מקץ כתיב כשבאו אל יוסף (לעיל מ"ב י"ג) אמר להם שעדיין חי אלא שנמכר שנאמר והאחד איננו, ויש לומר דבירידה ראשונה אמרו האחד איננו, אבל בירידה שניה היו אומרים לו שמת, וכאן מיירי בירידה שניה, ואף שלא נכתב בהדיא ששאל לו על אחיו שנאבד מה היה בו, מכל מקום יכולנו לומר ששאל לו, דבלאו הכי אנו מוכרחים לומר כן דהא כתיב הכא איך שיוסף אמר להם הורידוהו אלי ואשימה עיני עליו, ולא מצינו שיוסף היה אומר להם כן, אלא על כרחך צריך לומר דהיה אומר להם כן אף על פי שלא נכתב לעיל מידי, אם כן הכי נמי צריכין אנו לפרש כן שבירידה שניה כששאל על אביהם שאל נמי על אחיהם שנאבד, ואז השיבו לו שמת מפני היראה, כיון שראו שציוה להם להביא את בנימין שמא יצוה להם שיחפשו אחר הנאבד ויביאו לו, ומשום הכי השיבו לו שבאה להם השמועה אחר החיפוש שהוא מת וק"ל:
 

סבא

משתמש ותיק
ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק בראשית פרשת ויגש אות ב'-
יש לפרש מה שאמר כאן ואחיו מת ורש"י פירש שמפני היראה הוציא דבר שקר מפיו וכו', ולבד מה שהקשינו איך יכחיש דבריו הראשונים גם למה נתפחד שיצוה להביאו הלא אמרו שאיננו ומהיכן יקחוהו...
אכן יש לומר בזה שיהודה כיון שראה שרוצה המושל לפי דעתו לתפוס את בנימין ויאבד הוא חס ושלום שתי עולמות. אז עלה בדעתו שבודאי נתקלקל יוסף במצרים וכיון שנתגלגל דבר כזה על ידו שנמכר יוסף למצרים ונתקלקל חס ושלום גדול עוונו מנשוא. ועל זה התמרמר מאד ואמר ואחיו מת והיה כוונתו על דרך מה שאמרו (ברכות י"ח ב) רשעים שבחייהן קרויין מתים ושב על זה בתשובה והתודה בזה...
 

ר' יונה

משתמש ותיק
בדרך אגב: בשב"ק האחרון שאלני יהודי יקר מדוע האחים הסתבכו כ"כ אם בנימין, יכלו לתפוס איזה מצרי מהשוק ולומר זהו בנימין, שהרי לא ידעו שזהו יוסף, ואמרתי שאולי חששו לאחר שראו שהוא מנחש בגביע ויודע הכל, עוד אפ"ל דאכן ניסו כך, ויוסף תפס אותם, ומה שלא הוזכר בתורה, משום שלא נצרכה לדורות.
שו"ר במפרשים שאכן יוןסף חשש לזה, ולכן ציוה להטמין את הגביע באמתחת בנימין לראות האם ילחמו בשבילו, או שיותרו עליו ואז יתברר לו למפרע שאי"ז בנימין.
 

סבא

משתמש ותיק
ר' יונה אמר:
בדרך אגב: בשב"ק האחרון שאלני יהודי יקר מדוע האחים הסתבכו כ"כ אם בנימין, יכלו לתפוס איזה מצרי מהשוק ולומר זהו בנימין, שהרי לא ידעו שזהו יוסף, ואמרתי שאולי חששו לאחר שראו שהוא מנחש בגביע ויודע הכל, עוד אפ"ל דאכן ניסו כך, ויוסף תפס אותם, ומה שלא הוזכר בתורה, משום שלא נצרכה לדורות.
שו"ר במפרשים שאכן יוסף חשש לזה, ולכן ציוה להטמין את הגביע באמתחת בנימין לראות האם ילחמו בשבילו, או שיותרו עליו ואז יתברר לו למפרע שאי"ז בנימין.
לא הבנתי הרי הניחוש בגביע היה רק אחר שחזרו כבר עם בנימין, ומדוע בכלל חזרו עימו [והיה צריך יהודה לערוב בשבילו אצל אביו והתמהמהו וכו'].
מש"כ שראית במפרשים שיוסף חשש לזה אינו מתרץ קושייתך כלל, דמדוע הם למעשה לא עשו כן, והיו צריכים לכל הצער הזה שהצטער אביהם.
 

יעבץ

משתמש ותיק
ההבדל בין המצרים לעברים הוא עצום. כמו שתיקח סודאני ותגיד שקוראים לו גולדברג...
אפשר לטעון שיקחו אחד מהבאים מארץ כנען, אך גם הם לא עבריים, ובכלל מי יוכל לדין עם שתקיף ממנו, יש כאן סכנת חיים כפשוטו ומי יסכים להסתכן בשביל האחים?!
 

יהודי

משתמש ותיק
זכור לי שיש מי שאומר שלכך השאיר אצלו את שמעון כדי להראות לו את בנימין, ואם שמעון לא יכירו יבין שרימו אותו.
לא כ"כ ברור מה ההבדל העצום, הרי כולם הגיעו מארץ כנען וקשה לדעת אם היו כ"כ שונים במראיהם. הן אמת שקשה למצוא מי שיסתכן.
 

יעקב. ב

משתמש רגיל
יהודי אמר:
זכור לי שיש מי שאומר שלכך השאיר אצלו את שמעון כדי להראות לו את בנימין, ואם שמעון לא יכירו יבין שרימו אותו.
כך מובא בספר ''טללי אורות'' בשם הגר''ח מבריסק
לא כ"כ ברור מה ההבדל העצום, הרי כולם הגיעו מארץ כנען וקשה לדעת אם היו כ"כ שונים במראיהם. הן אמת שקשה למצוא מי שיסתכן.
 

סלע

משתמש ותיק
יהודי אמר:
זכור לי שיש מי שאומר שלכך השאיר אצלו את שמעון כדי להראות לו את בנימין, ואם שמעון לא יכירו יבין שרימו אותו.
לא כ"כ ברור מה ההבדל העצום, הרי כולם הגיעו מארץ כנען וקשה לדעת אם היו כ"כ שונים במראיהם. הן אמת שקשה למצוא מי שיסתכן.
"הן אמת שקשה למצוא מי שיסתכן"
זו התשובה כך מביאים המפרשים על התורה.
 
חלק עליון תַחתִית